Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 29 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 3 marca 2025 r. (wpływ 3 marca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Założyła Pani działalność gospodarczą pod firmą A. w dniu 16 lipca 2023 r., ze wskazaniem jako daty rozpoczęcia działalności 16 listopada 2022 r. Dokonując rejestracji działalności gospodarczej, wybrała Pani jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i według tych zasad była Pani rozliczana przez biuro księgowe.

Z nieznanych Pani przyczyn system nie odnotował tego zaznaczenia, niemniej jednak sugerując się Pani zamiarem, biuro księgowe dokonywało rozliczeń stosując jako formę opodatkowania ryczałt od przychodów ewidencjonowanych każdorazowo wpisując w tytule przelewu podatku - PIT-28 oraz okres za jaki podatek był przekazywany do Urzędu Skarbowego.

W 2024 roku zauważyła Pani błąd i udając się do innego biura księgowego uzyskała Pani informację, że powinna Pani przeliczyć swój przychód za lata 2022-2024, składając stosowne korekty deklaracji, gdyż automatycznie Pani powinna być rozliczana na zasadach ogólnych. Z tego tez powodu wszystkie deklaracje zostały skorygowane oraz złożone z uwzględnieniem zasad ogólnych jako formy Pani opodatkowania. Uiściła Pani należny podatek dochodowy w wysokości wynikającej z tego rozliczenia.

Po powzięciu ww. czynności i zamknięciu okresu do złożenia deklaracji podatkowych, poddała Pani sytuację ponownej analizie i, dokonując konsultacji prawnej, powzięła Pani informację, że z uwagi na treść tytułów przelewów podatku za lata 2023-2024 winna Pani się rozliczać jednak na zasadzie ryczałtu. Za 2022 rok nie mogła Pani rozliczać się na tej zasadzie z tego powodu, że pomimo zamiaru wyboru innej formy opodatkowania system zakwalifikował Panią do zasad ogólnych opodatkowania podatkiem od osób fizycznych, natomiast pomimo uzyskania pierwszego przychodu w grudniu 2022 r., zapłaty podatku z określeniem tytułu przelewu PIT-28 dokonała Pani dopiero w styczniu 2023 r., czyli po terminie wskazanym w art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jeśli zaś chodzi o 2023 rok, to dokonała Pani pierwszego przelewu ryczałtu w wysokości 2133 PLN w dniu 7 lutego 2023 r. z wyraźnym oznaczeniem w przelewie, iż jest to przelew za okres stycznia 2023 r. z symbolem formularza "PIT-28", który to skrót oznacza ryczałt w podatku ryczałtowym od przychodów ewidencjonowanych. W kolejnych miesiącach dokonywała Pani dalszych wpłat ryczałtu przy użyciu dostępnego w systemie bankowym oznaczenia przelewu jako "PIT-28".

Następnie w roku 2024 kontynuowała Pani wpłaty podatku dochodowego w postaci ryczałtu z określeniem w tytułach przelewów symbolu podatku jako "PIT-28". Zatem nie dokonała Pani rezygnacji z formy opodatkowania wybranej w poprzednim roku podatkowym do dnia 20 lutego 2024 r.

W wyniku tych działań zdecydowała się Pani wystąpić z niniejszym wnioskiem o interpretację.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Doprecyzowała Pani, że założyła Pani działalność gospodarczą pod firmą A. w dniu 16 listopada 2022 r.

Uzyskała Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. w dniu 24 stycznia 2023 r.

Dokonany przez Panią przelew z dnia 7 lutego 2023 r. został opisany w następujący sposób: PIT-28 (...) PIT-28; NIP: (...).

Uzyskała Pani pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2024 r. w dniu 25 stycznia 2024 r.

Dokonała Pani wpłaty pierwszego ryczałtu na rachunek Urzędu Skarbowego w dniu 16 lutego 2024 r.

Dokonany przez Panią przelew z dnia 16 lutego 2024 r. został opisany w następujący sposób: PIT-28 (...) PIT-28; NIP: (...).

Pytania

1.  Czy skutecznie dokonała Pani wyboru formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych za okres od 1 stycznia 2023 roku i wobec tego jest uprawniony do złożenia stosownej korekty deklaracji podatku dochodowego za rok 2023 zmieniającej dokonane rozliczenia wedle zasad ogólnych (PIT-36) na rozliczenie z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2.  Czy w zaistniałym stanie faktycznym uprawniona była Pani do kontynuowania w 2024 r. opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i wobec tego jest uprawniony do złożenia deklaracji podatku dochodowego za rok 2024 z uwzględnieniem wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pani stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym) podatnik chcący wybrać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych winien złożyć sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w terminie do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Na podstawie art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1, czyli do dnia 20 lutego roku podatkowego.

W niniejszej sprawie, w 2023 r. osiągnęła Pani pierwszy przychód w styczniu 2023 roku oraz dokonała pierwszej wpłaty podatku w dniu 7 lutego 2023 r., z symbolem formularza "PIT-28". Mając na względzie Pani działania, czyli wpłacanie co miesiąc podatku z oznaczeniem, iż jest to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, uznać należy, iż uprawdopodobniła Pani, iż faktycznie złożyła sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze jako formy opodatkowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W tym kontekście przywołać należy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 22 lutego 2024 r. w sprawie II FSK 710/21. NSA rozpatrywał sytuację zbliżoną do niniejszej sprawy na gruncie oświadczenia dot. podatku liniowego. W ww. sprawie w związku z przejęciem od żony udziałów w spółce skarżący podatnik zdeklarował w swoich obliczeniach podatku i przelewach taki sam podatek, jaki płaciła do tej pory jego żona - czyli podatek liniowy w wysokości 19%. Opłacał zatem zaliczki na podatek dochodowy, przyjmując podatek w wysokości 19%. Jednocześnie na poleceniach przelewu wskazywał, że kwoty płacone są tytułem „zaliczki na podatek PIT-36L”. Będąc przekonanym, że tak złożone przez niego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania jest wystarczające w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie składał żadnej dodatkowej deklaracji, następczo zaś wystąpił o interpretację podatkową w zakresie, czy skutecznie złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania. Naczelny Sąd Administracyjny rozpatrując sprawę, wskazał, iż mając na względzie treść przepisu art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym, dla zastosowania liniowej stawki 19% w działalności gospodarczej konieczne jest:

  • złożenie organowi podatkowemu oświadczenia woli o wyborze tego sposobu opodatkowania;
  • sporządzenie tego oświadczenia na piśmie;
  • zachowanie terminu do jego złożenia.

NSA dokonał wykładni sformułowania „oświadczenia sporządzonego na piśmie”, wskazując, iż zgodnie z art. 60 k.c., z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, wola osoby dokonującej czynności prawnej może być wyrażona przez każde zachowanie się tej osoby, które ujawnia jej wolę w sposób dostateczny, w tym również przez ujawnienie tej woli w postaci elektronicznej. Za taki przejaw woli, a więc złożone oświadczenie NSA uznał pierwszy przelew zaliczki na podatek dokonany przez podatnika - uznając, iż tytuł przelewu jasno i klarownie wskazywał, iż zaliczka wpłacana była na PIT-36L, a więc podatnik dokonał wyboru formy opodatkowania. „W innym przypadku nie deklarowałby i nie wpłacałby przecież zaliczek na PIT 36L”. Dochowany był również warunek pisemności oświadczenia poprzez wpisanie treści i podstawy w tytuł przelewu. Jak wskazał NSA: "Należy w tym miejscu wyraźnie zaakcentować, że ustawodawca nie zastrzegł dla tego rodzaju oświadczenia formy pisemnej, co uczynił przykładowo przy oświadczeniu o rezygnacji z opodatkowania stawką 19% - por. art. 9a ust. 2b u.p.d.o.f. w brzmieniu do 5 października 2021 r. Powyższe oznacza, że wymóg pisemności został przez Skarżącego dochowany. Brak jest bowiem definicji legalnej zwrotu „sporządzenie czegoś na piśmie”. Potocznie należałoby uznać, że oznacza to, że oświadczenie to powinno zostać sporządzone przy użyciu znaków alfabetu w celu utrwalenia wypowiedzi. Ten wymóg spełniony będzie także wówczas, gdy tekst zawarty został w tytule przelewu skierowanego do organu podatkowego. W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku o interpretację Skarżący wyraźnie zaznaczył, że to on złożył oświadczenie o treści zawartej w tytule przelewu. Skoro tak, to nie ma wątpliwości, co do jego autora i podpis pod treścią nie jest konieczny. Podpis byłby konieczny jedynie w przypadku, gdy nie byłoby wiadomym, kto oświadczenie woli złożył."

Powyższa argumentacja Naczelnego Sądu Administracyjnego ma wprost przełożenie i zastosowanie w niniejszej sprawie. Zarówno przepis art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym, jak i przepis art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym mówią o „sporządzeniu na piśmie oświadczenia o wyborze opodatkowania”. Z tego względu przelew w dniu 7 lutego 2023 r. z opisem "symbol formularza PIT-28 (...) PIT-28 NIP:(...)" wykonany z Pani rachunku bankowego uznać należy za skuteczne oświadczenie co do wyboru formy opodatkowania. Świadczą o tym również późniejsze, co miesięczne wpłaty ryczałtu i pierwotne złożenie deklaracji PIT-28. Mając na myśli stanowisko NSA wyrażone w wyroku w sprawie II FSK 710/21 - gdyby nie złożyła Pani oświadczenia o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie dokonywałby wpłat podatku ze wskazaniem, iż jest to ryczałt.

Podsumowując, stan faktyczny dotyczący Pani, w przedmiotowej sprawie spełnione zostały kryteria wskazane przez NSA w wyżej przywołanym wyroku:

  • sporządziła Pani odpowiednie oświadczenie woli w postaci przelewu podatku, opisanego jako „PIT-28 (...) PIT-28, NIP: (...)” z dnia 7 lutego 2023 r.,
  • przelew wykonany został przez Panią na wygenerowany dla Pani mikrorachunek;
  • przelew wykonany został w dniu 7 lutego 2023 r., a więc przed 20. dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w danym roku podatkowym.

Jednocześnie wskazać należy, że za uwzględnieniem Pani stanowiska i złożonej przez Panią korekty, przemawia zasada in dubio pro tributario wyrażona w art. 2a Ordynacji podatkowej. Zasada ta jest pochodną podstawowych zasad konstytucyjnych, w tym zasady demokratycznego państwa prawa (art. 2 Konstytucji). Nie bez znaczenia pozostaje również wyrażona w art. 121 Ordynacji podatkowej zasada budzenia zaufania do organów podatkowych. Sytuacja w niniejszej sprawie jest specyficzna, albowiem dokonała Pani zmiany rocznej deklaracji podatkowej na swoją niekorzyść na skutek nietrafnej informacji uzyskanej od biura księgowego. Pomimo tego, iż była Pani w pełni uprawniona do uiszczenia podatku dochodowego w wysokości 12% od uzyskanych przychodów ewidencjonowanych, ostatecznie uiściła podatek obliczony wedle zasad ogólnych, a więc 12% oraz 32%.

Mając na względzie powyższe, stwierdzić należy, że prawidłowo złożyła Pani oświadczenie o wyborze ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów z działalności gospodarczej za rok podatkowy 2023. W związku z tym jest on uprawniony obecnie do złożenia korekty deklaracji podatku dochodowego za rok 2023, która uwzględniać będzie wybrany przez niego sposób opodatkowania dochodów z tej działalności. Była Pani również uprawniona do kontynuowania w 2024 r. rozliczania podatku dochodowego od dochodu z działalności gospodarczej na zasadzie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, gdyż w 2024 kontynuowała wpłaty podatku ze wskazaniem odpowiedniego dla ryczałtu symbolu podatku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w brzmieniu obowiązującym w 2022 r. i 2023 r. (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

W myśl art. 21 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy mogą obliczać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i wpłacać go na rachunek urzędu skarbowego w terminie do dnia 20 następnego miesiąca po upływie kwartału, za który ryczałt ma być opłacony, a za ostatni kwartał roku podatkowego – w terminie do dnia 20 stycznia następnego roku podatkowego.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zaznaczam jednak, że zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki tytułem ryczałtu w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze takiej formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od 2022 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Począwszy od 2023 r. postanowiła Pani zmienić formę opodatkowania osiąganych przychodów z podatku liniowego na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wysłała Pan pisemne oświadczenie do urzędu skarbowego, a następnie przez cały 2023 i 2024 rok rozliczała Pan przychody zgodnie z zasadami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Z tytułu wybranej formy opodatkowania obliczała Pani zaliczki i przelewała je na konto właściwego Urzędu Skarbowego. Pierwszy przychód z działalność gospodarczej w 2023 r. uzyskała Pani w dniu 24 stycznia, a 7 lutego wpłaciła Pani ryczałt za I kwartał, a przelew opisała Pani w następujący sposób: PIT-28 (...) PIT-28 NIP: (...). Natomiast w 2024 r. pierwszy przychód uzyskała Pani 25 stycznia, a wpłaty ryczałtu dokonała Pani 16 lutego 2024 r., w przelewie wskazała Pani następujący opis: PIT-28 (...) Pit-28 NIP: (...).

Wątpliwość Pani budzi kwestia, czy dokonana przez Panią wpłata ryczałtu stanowi skuteczny wybór formy opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w 2023 i 2024 roku.

W pierwszej kolejności zaznaczam, że zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oświadczenie o wyborze w 2022 r. ryczałtu jako formy opodatkowania należało złożyć do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła Pani pierwszy przychód, tj. do 20 lutego 2023 r.

Mając na uwadze powyższe, pierwszy przychód z działalności gospodarczej w 2023 r. osiągnęła Pani w dniu 24 stycznia 2023 r., dokonała Pani wpłaty zaliczki na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w dniu 7 lutego 2023 r., a więc zmieściła się Pani w wymaganym terminie.

Tym samym dokonany przez Panią przelew ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do urzędu skarbowego w ustawowym terminie dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania, z prawidłowym opisem jakiego podatku dotyczy, może być uznany za skutecznie złożone oświadczanie o wyborze formy opodatkowania na 2023 r.

Jednocześnie, skoro nie złożyła Pani oświadczenia o rezygnacji z tej formy opodatkowania w 2024 r., a także nie złożyła Pani oświadczenia o wyborze w 2024 r. opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to Pani przychody w roku 2024 były również opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem Pani stanowisko w zakresie pytania nr 1 i nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.