
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko nieprawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 26 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.
Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 7 stycznia 2025 r. (data wpływu 20 stycznia 2025 r.), pismem z 13 marca 2025 r. (data wpływu 13 marca 2025 r.) oraz pismem z 27 marca 2025 r. (data wpływu 28 marca 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
W związku z planami założenia jednoosobowej działalności gospodarczej, zwraca się Pani z uprzejmą prośbą o udzielenie interpretacji indywidualnej dot. stawki opodatkowania planowanej przyszłej działalności. Przedmiotem Pani działalności będzie doradztwo w doborze strategii marketingu online, obejmujące optymalizację wyszukiwarek (…), doradztwo dotyczące reklam w mediach społecznościowych oraz innych działań związanych z promocją w internecie, doradztwo w zakresie analizy danych i wsparcia technicznego w zakresie monitoringu efektywności kampanii marketingowych, doradztwo w sprawie narzędzi technicznych do zbierania i analizy danych, a także wsparcia technicznego związanego z narzędziami marketingowymi.
Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego
Uzupełnienie z 20 stycznia 2025 r.
1) czy posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski w myśl art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Tak, posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2) jaki okres podatkowy jest przedmiotem Pani zapytania?
Okres podatkowy od rozpoczęcia działalności 5 listopada 2024 r. do chwili obecnej.
3) kiedy osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy dochód z tytułu działalności o której mowa we wniosku, którą zamierza Pani opodatkować zryczałtowaną stawką podatku?
Pierwszy dochód osiągnęła Pani 11 listopada 2024 r.
4) czy złożyła/złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy?
Przy zakładaniu działalności została wybrana forma opodatkowania na zasadach ryczałtowych.
5) prosimy o jednoznaczne wskazanie pod jakim symbolem PKWiU – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – sklasyfikowane są usługi, które Pani świadczy i zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej?
73.11.19.0 Pozostałe usługi reklamowe, 74.90.20.0 Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
6) czy do wykonywanej przez Panią działalności będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Podatnik nie świadczył usług na rzecz byłego pracodawcy.
7) czy świadczone przez Panią usługi są w jakikolwiek sposób związane z doradztwem w zakresie oprogramowania?
Nie
8) czy świadczone przez Panią usługi dotyczą usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), usług firm centralnych (head oficce), usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16)?
Nie
9) czy uzyskuje (uzyska) Pani przychody ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line?
Nie
10) czy uzyskuje (uzyska) Pani przychody ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)?
Nie
11) czy Pani przychód nie przekroczył w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Przychód nie przekroczył limitu, ponieważ dopiero otworzyła Pani działalność.
12) czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje/uzyska Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to należy wskazać z jakich źródeł przychodów one pochodzą.
Nie
13) czy prowadzi/będzie Pani prowadziła ewidencję przychodów, w której będzie Pani w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Tak
14) jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje/będzie wykonywała Pani w ramach świadczonych przez Panią usług. Prosimy szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań, na czym one polegają/będą polegać, czego dotyczą/będą dotyczyć, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem.
Tworzenie oraz publikowanie kampanii promocyjnych w mediach społecznościowych, tj. w portalach (…) etc.
Uzupełnienie z 28 marca 2025 r.
1)Na czym polegają/będą polegały czynności realizowane przez Panią, w ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU: 73.11.19.0 oraz 74.90.20.0? Proszę dokładnie opisać i przyporządkować do poszczególnego PKWiU.
Czynności realizowane pod symbolem PKWiU 73.11.19.0: tworzenie kampanii reklamowych w mediach społecznościowych, analiza oraz monitorowanie wyników kampanii wraz z poprawą efektywności, tworzenie treści marketingowych (artykuły, grafiki, posty).
Czynności realizowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0: tworzenie strategii marketingowej, analiza rynku, doradztwo w zakresie komunikacji marketingowej oraz identyfikacji wizualnej.
2)Czy poszczególne usługi świadczone przez Panią na rzecz Zleceniodawcy i mieszczące się w grupowaniu PKWiU 73.11.19.0 oraz 74.90.20.0:-są odrębną usługą albo odrębnymi usługami, za które Zleceniodawca płaci Pani wyodrębnione wynagrodzenie, czy-są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi?
Usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.11.19.0 oraz 74.90.20.0 są elementem kompleksowego świadczenia na rzecz Zleceniodawcy.
a)Jeśli Usługi są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, które obejmuje wszystkie opisane we wniosku usługi: - które świadczenia są głównym celem umowy pomiędzy Panią, a Zleceniodawcą? - jak jest sklasyfikowane to świadczenie zgodnie z PKWiU?
Głównym celem umowy są usługi reklamowe – PKWiU 74.11.19.0.
b)Czy umowa ze Zleceniodawcą określa: - jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług (niezależnie od charakteru realizowanych przez Panią w tym czasie zadań), czy - różne stawki wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług (jeśli tak – dla jakich rodzajów realizowanych zadań były wyodrębnione stawki?)?
Umowa określa jedną stawkę wynagrodzenia za usługi.
Dodatkowo nadmienia Pani, iż we własnym stanowisku omyłkowo został wpisany PKD 74.90.19, właściwym jest PKD 74.90.20.
Pytanie
Czy zakres usług wskazanych w zdarzeniu przyszłym, które Pani będzie wykonywać w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w wysokości 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „u.z.p.d.”), osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Stosownie do art. 6 ust. 1 u.z.p.d., przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
Natomiast, w myśl art. 14 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., które osiągane są przez osoby fizyczne, użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
W związku z późn. zm. w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, które nastąpiły z początkiem 2021 r., m.in.: usunięcie załącznika nr 2, a tym samym dopuszczenie większej ilości usług do ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, usługi, które będzie Pani świadczyła, oznaczone według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolem 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą zostać dopuszczone do ryczałtu. Stosownie do art. 12 ust. 1 u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych m.in. wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 - art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. Analizując powyższe przepisy, należy wskazać, że symbol PKWiU opisujący usługi, które będą wykonywane przez Panią zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d. Przepis ten przewiduje dla tych symboli PKWiU stawkę 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W związku z powyższym, należy uznać, że wykonywane przez Panią usługi objęte grupowaniem 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane zgodnie z objaśnieniami do PKWiU 2015 (Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. 2015.1676 z dnia 2015.10.23), wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, przez usługi doradztwa naukowego i technicznego należy rozumieć doradztwo w doborze strategii marketingu on-line, obejmujące optymalizację wyszukiwarek (...), doradztwo dotyczące reklam w mediach społecznościowych oraz innych działań związanych z promocją w internecie, doradztwo w zakresie analizy danych i wsparcia technicznego w zakresie monitoringu efektywności kampanii marketingowych, doradztwo w sprawie narzędzi technicznych do zbierania i analizy danych, a także wsparcia technicznego związanego z narzędziami marketingowymi. Jak wynika ze zdarzenia przyszłego, usługi świadczone przez Panią, Pani zdaniem są wskazane w PKWiU 74.90.20 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Zgodnie z Objaśnieniami do PKWiU wydanymi przez Główny Urząd Statystyczny, grupowanie to obejmuje usługi związane z opracowywaniem kosztorysów (innych niż z zakresu architektury lub inżynierii), usługi świadczone przez pozostałych konsultantów naukowych i technicznych, gdzie indziej niesklasyfikowane. Odnosząc powyższy zakres usług wskazanych w PKWiU 74.90.20 można stwierdzić, że usługi świadczone przez Panią dotyczą wskazanych wyżej czynności. Warto jeszcze podkreślić, że mając na uwadze zdarzenie przyszłe i stanowisko Głównego Urzędu Statystycznego Wnioskodawca nie wykonuje usługi planowania, tworzenia i realizowania kompleksowych usług reklamowych, takich jak: wybór mediów do zastosowania, projektowanie reklam, ilustracji, plakatów, itp., pisanie scenariuszy do filmów reklamowych, umieszczenie ich w mediach, planowanie (bez produkcji) materiałów reklamowych i filmów, organizowanie kampanii reklamowych marketingu bezpośredniego lub reklamy bezpośredniej. Wobec powyższych konkluzji - usługi świadczone przez Panią nie są usługami związanymi z kompleksowymi usługami reklamowymi, podlegającymi opodatkowaniu stawką 15%, określonymi w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) u.z.p.d.
Mając więc powyższą analizę przepisów oraz zakresu usług świadczonych przez Panią należy stwierdzić, że usługi wykonywane przez Panią sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 74.90.20, powinny być opodatkowane stawką 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że przedmiotem Pani działalności będzie doradztwo w doborze strategii marketingu online, obejmujące optymalizację wyszukiwarek (…), doradztwo dotyczące reklam w mediach społecznościowych oraz innych działań związanych z promocją w internecie, doradztwo w zakresie analizy danych i wsparcia technicznego w zakresie monitoringu efektywności kampanii marketingowych, doradztwo w sprawie narzędzi technicznych do zbierania i analizy danych, a także wsparcia technicznego związanego z narzędziami marketingowymi. Symbolem PKWIU pod jakim sklasyfikowane są usługi, które Pani świadczy i zamierza świadczyć w ramach działalności gospodarczej są: 73.11.19.0 - Pozostałe usługi reklamowe oraz 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 74.11.19.0 oraz 74.90.20.0 są elementem kompleksowego świadczenia na rzecz Zleceniodawcy.
Głównym celem umowy są usługi reklamowe – PKWiU 74.11.19.0. Umowa określa jedną stawkę wynagrodzenia za usługi.
Z uwagi na fakt, że Pani usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 74.11.19.0 oraz 74.90.20.0 są elementem kompleksowego (złożonego) świadczenia na rzecz Zleceniodawcy, należy przyjąć, że usługi wykonywane przez Panią należy objąć jedną stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak Pani wskazała głównym celem umowy pomiędzy Panią a Zleceniodawcą jest świadczenie pozostałych usług reklamowych, czyli czynności przypisanych do kodu PKWiU 74.11.19.0.
Dlatego też uzyskiwane przez Panią przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku powinny być opodatkowane 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ ustawodawca wprost przewidział w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawkę 15%, m.in. dla usług reklamowych mieszczących się w dziale PKWiU 73. Zatem właściwą stawką podatku dla świadczonych przez Panią usług jest stawka 15%.
Wobec powyższego Pani stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku.
Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym.
Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.