Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.115.2025.1.MM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku dochodowym od osób fizycznych/zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

9 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 9 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawczyni prowadzi od 17 października 2018 r. działalność gospodarczą – aktualnie pod nazwą (…), NIP: (…), REGON: (…). Działalność została czasowo zawieszona, jednak w dniu 1 grudnia 2023 r. doszło do jej wznowienia. Na dzień wznowienia działalności (01.12.2023) Wnioskodawczyni miała ujawnione w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej następujące przedmioty działalności: 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów (jako przedmiot przeważający), 17.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury, 32.99.Z Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana, 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, 82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura.

W dniu 14 marca 2024 r. Wnioskodawczyni dokonała zmian w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej poprzez ujawnienie w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej („CEiDG”) następujących przedmiotów działalności: 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach (jako przedmiot przeważający), 17.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury, 32.99.Z Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana, 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura, 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Z kolei, w dniu 17 kwietnia 2024 r. do ww. zakresów działalności została jeszcze dodana pozycja 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne. W dniu 30 kwietnia 2024 r. Wnioskodawczyni uzyskała zezwolenia na sprzedaż alkoholu, co także zostało odpowiednio ujawnione w CEiDG poprzez wpisy: dodanie uprawnienia – (…) – Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz poprzez dodanie uprawnienia – (…) – Zezwolenie na sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

Następnie, w dniu 30 grudnia 2024 r. Wnioskodawczyni ponownie zmieniła zakres działalności gospodarczej ujawniony w CEiDG poprzez wpisanie następujących PKD: 56.10.A Restauracje i inne stałe placówki gastronomiczne (jako przedmiot przeważający), 17.29.Z Produkcja pozostałych wyrobów z papieru i tektury, 32.99.Z Produkcja pozostałych wyrobów, gdzie indziej niesklasyfikowana, 47.76.Z Sprzedaż detaliczna kwiatów, roślin, nasion, nawozów, żywych zwierząt domowych, karmy dla zwierząt domowych prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach, 47.99.Z Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona poza siecią sklepową, straganami i targowiskami, 56.30.Z Przygotowywanie i podawanie napojów, 74.10.Z Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, 82.19.Z Wykonywanie fotokopii, przygotowywanie dokumentów i pozostała specjalistyczna działalność wspomagająca prowadzenie biura, 96.09.Z Pozostała działalność usługowa, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Ostatecznie od 15 stycznia 2025 r. jedyną działalnością ujawnioną w CEiDG Wnioskodawczyni jest działalność oznaczona jako 56.11.Z Restauracje.

Wnioskodawczyni w 2024 roku prowadziła działalność gospodarczą odnoszącą się do szeroko pojętej działalności gastronomicznej. Działalność prowadzona była w oparciu o funkcjonowanie tzw. food trucka (oferującego m.in. dania z grilla, przekąski, napoje, lody, itp., a także sprzedaż alkoholu, zgodnie z uzyskanymi zezwoleniami) na terenie (…).

Wnioskodawczyni w 2023 roku była opodatkowana w oparciu o ustawę z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w stawce ryczałtu wynoszącej 8,5% od przychodu. Wnioskodawczyni w 2024 roku dokonała zmiany w zakresie prowadzonej działalności. W szczególności doszło do rozszerzenia działalności poprzez sprzedaż alkoholu – tj. napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz poprzez sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

W tym zakresie – m.in. z tego też względu – Wnioskodawczyni nie mogła w dalszym ciągu być opodatkowana w stawce ryczałtu wynoszącej 8,5% od przychodu, albowiem jej działalność gospodarcza wykraczała poza działalność, która mogła być opodatkowana ww. stawką.

Wnioskodawczyni podjęła próbę zmiany formy opodatkowania poprzez rezygnację z opodatkowania wg zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na tzw. zasady ogólne wynikające z Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zmiana nie została jednak prawidłowo oznaczona w CEiDG (o czym Wnioskodawczyni nie miała świadomości, pomimo złożenia wniosku w formie elektronicznej we właściwym CEiDG).

Wnioskodawczyni uzyskiwała przychody z działalności gospodarczej w okresie rozpoczynającym się od maja 2024 r., tj. Wnioskodawczyni pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej osiągnęła w maju 2024 r. Wnioskodawczyni pomimo osiągnięcia przychodu w maju 2024 r. nie dokonała wpłaty jakiejkolwiek zaliczki na podatek dochodowy za maj 2024 r. z uwagi na nieprzekroczenie kwoty wolnej od podatku. Wnioskodawczyni pierwszą płatność tytułem zaliczki na podatek dochodowy wg skali podatkowej dokonała w dniu 27 lipca 2024 r. – jako wpłata zaliczki na podatek dochodowy z działalności gospodarczej osiągnięty w czerwcu 2024 r. W tym zakresie Wnioskodawczyni dokonała wpłaty na rzecz Urzędu Skarbowego, oznaczając w tytule: (…), tj. oznaczając, że zapłata podatku dotyczy podatku dochodowego opłacanego przez przedsiębiorców, których działalność jest opodatkowana na zasadach ogólnych według skali podatkowej (PIT-5).

Kolejne płatności z tytułu zaliczek na podatek dochodowy z działalności gospodarczej także były oznaczane jako płatności z tytułu zaliczki na podatek dochodowy z działalności gospodarczej z oznaczeniem PIT-5.

Wnioskodawczyni zmianę formy opodatkowania potwierdziła poprzez:

(1) brak pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w czerwcu 2024 r., pomimo osiągnięcia przychodu już w maju 2024 r., albowiem skorzystała wówczas z kwoty wolnej od podatku w limicie wynoszącym 30.000,00 zł, a następnie poprzez

(2) wpłaty właściwie opisanych zaliczek na podatek dochodowy wg stawek wynikających ze skali podatkowej, zgodnie z art. 27 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni dokonywała także wpłat zaliczek na podatek dochodowy wg skali podatkowej przez kolejne miesiące 2024 roku. Wnioskodawczyni w kwietniu 2024 roku dokonała płatności z tyt. podatku 4R za pracownika. W tym zakresie dokonała zapłaty podatku w wysokości (...) PLN oznaczając w tytule: (…). Wnioskodawczyni w oparciu o tę wpłatę poinformowała, że jest płatnikiem podatku w zakresie pobranych i odprowadzonych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych.

Wnioskodawczyni dokonała także zapłat podatku VAT, przy czym pierwsza płatność z tyt. podatku VAT miała miejsce w dniu 20 czerwca 2024 r. z oznaczeniem w tytule przelewu tego podatku: (…).

Pytanie

Czy w świetle przepisów Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sposób zmiany formy opodatkowania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym, na opodatkowanie wg skali podatkowej dokonanie poprzez brak wpłaty podatku wyliczonego wg stawki ryczałtowej w pierwszym miesiącu, w którym doszło do uzyskania przychodu, a następnie poprzez dokonanie przelewu i wpłaty zaliczki na podatek dochodowy wg skali podatkowej przez kolejne miesiące 2024 roku jest skuteczne i roczne rozliczenie podatku w oparciu o skalę podatkową jest właściwe?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie brak wpłaty podatku wyliczonego wg stawki ryczałtowej w pierwszym miesiącu, w którym doszło do uzyskania przychodu przez Wnioskodawczynię, a następnie dokonywanie przelewów i wpłat zaliczek na podatek dochodowy wg skali podatkowej przez kolejne miesiące 2024 roku stanowią o rezygnacji z danej formy opodatkowania (w tym przypadku – z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Dowód wpłaty zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych skalkulowany w oparciu o tzw. skalę podatkową i dokonany dopiero po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku, z którego to dowodu wpłaty wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, stanowi także o złożeniu przez Wnioskodawczynię oświadczenia o rezygnacji z dotychczasowej formy opodatkowania na rzecz opodatkowania wg skali podatkowej.

Uzasadnienie:

W zakresie odpowiedzi na pytanie:

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 226): opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ww. ustawy: dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 9 ust. 2 cyt ustawy: podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzonego na piśmie oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

W myśl art. 9a ust. 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: podatnik może zawiadomić na piśmie o rezygnacji z opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 2.

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 2b ww. ustawy: dokonany wybór sposobu opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 2 zawiadomi na piśmie właściwego naczelnika urzędu skarbowego o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania albo złoży w terminie i na zasadach określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z treścią art. 9a ust. 2c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych: oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 1-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Stosownie art. 9 ust. 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2024 r. poz. 776): sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ww. ustawy: podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b tej ustawy: dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi zaś art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie zaś do art. 9a ust. 3 tej ustawy: w przypadku rozpoczęcia działalności gospodarczej w trakcie roku podatkowego i niezłożenia w ustawowym terminie oświadczenia, o którym mowa w ust. 1, podatnik jest zobowiązany do założenia właściwych ksiąg i opłacania podatku na zasadach określonych w ustawie o podatku dochodowym.

Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze. Złożenie stosownego oświadczenia, w określonym w przepisach terminie, jest natomiast warunkiem koniecznym dla możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zarówno przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jak i ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Z oświadczenia tego ma natomiast jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik.

Dlatego też, w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, to taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie oświadczenia (o którym mowa w art. 9a ust. 2a i ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9 ust. 1a i ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia zawiadomienia/oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania (o którym mowa w art. 9a ust. 2a i ust. 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 9 ust. 1a i ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).

Zgodnie ze stanem faktycznym – Wnioskodawczyni w 2023 roku była opodatkowana wg zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni pierwszy przychód w 2024 roku osiągnęła w maju 2024 r. W czerwcu 2024 r. nie doszło do wpłaty zaliczki na podatek dochodowy, albowiem kwota przychodu nie przekroczyła kwoty wolnej od podatku w wysokości 30.000,00 zł. Wnioskodawczyni pierwszą wpłatę z tytułu zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych dokonała w lipcu 2024 r. za dochód osiągnięty w czerwcu 2024 r. Wnioskodawczyni dokonała zapłaty zaliczki na poczet podatku dochodowego w dniu 27 lipca 2024 r., co wynikało z konieczności dokonania rozliczenia wysokości podatku dochodowego i rozliczenia kosztów uzyskania przychodu.

Wnioskodawczyni dokonała zawiadomienia o wyborze formy opodatkowania, a właściwie jej zmiany z formy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym na opodatkowanie wg skali podatkowej już w czerwcu 2024 r., poprzez brak wpłaty podatku wyliczonego wg stawki ryczałtowej. Wnioskodawczyni nie dokonała wówczas wpłaty zaliczki na podatek dochody wg skali podatkowej, albowiem korzystała z kwoty wolnej od podatku. Pierwszy przelew i dowód wpłaty, z którego wprost wynika jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, został dokonany w dniu 27 lipca 2024 r. W tytule przelewu Wnioskodawczyni oznaczyła także sposób opodatkowania, albowiem wskazała na zaliczkę z tyt. podatku PIT-5.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku, stwierdzić należy, że jeżeli Wnioskodawczyni dokonała w terminie pierwszej wpłaty i z opisu dokonanej wpłaty wynikało, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczyła płatność, to powyższa wpłata stanowiła skuteczne złożenie przez Wnioskodawczynię oświadczenia o wyborze tej formy opodatkowania. W konsekwencji, uzyskiwane przez Wnioskodawczynię przychody w 2024 r. mogły być opodatkowane zgodnie z Ustawą o podatku dochodowym od osób fizycznych na tzw. zasadach ogólnych, tj. wg skali podatkowej.

Na marginesie Wnioskodawczyni wskazuje, że zakres prowadzonej od maja 2024 r. działalności gospodarczej i osiąganych z tego tytułu przychodów, uniemożliwiał skorzystanie przez Wnioskodawczynię z dalszego opodatkowania tych przychodów w oparciu o tzw. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych określony w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. W tym też zakresie Wnioskodawczyni dokonywała m.in. sprzedaży napojów alkoholowych poniżej 1,5%, jak również powyżej tej wartości (co automatycznie wyklucza Wnioskodawczynię z możliwości zastosowania ryczałtu w stawce 8,5% z uwagi na niespełnienie przesłanki, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy w zakresie przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8).

Wnioskodawczyni nie prowadziła także jakiejkolwiek ewidencji, w oparciu o którą możliwe byłoby określenie przychodów z każdego rodzaju działalności (zgodnie z art. 12 ust. 3 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

W ocenie Wnioskodawczyni, konieczne było opodatkowanie prowadzonej działalności w oparciu o Ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych wg stawki wynikającej z zasad ogólnych, tj. wg skali podatkowej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W myśl art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Z tych przepisów jednoznacznie wynika, że podstawową formą opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów z działalności gospodarczej jest opodatkowanie według skali podatkowej. Wymieniona forma opodatkowania przysługuje z mocy ustawy i podatnik nie musi składać oświadczenia o jej wyborze.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnik może złożyć oświadczenie, na piśmie, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych lub złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.

Natomiast w myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Jak stanowi art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Zatem jeśli podatnik dokona wyboru szczególnej formy opodatkowania, jaką jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to jak wynika z powyższych przepisów, ta forma opodatkowania dotyczy również lat następnych. Jeśli podatnik chciałby zrezygnować z tej formy opodatkowania i przejść ponownie na zasady ogólne, to powinien złożyć stosowne oświadczenie w określonym w przepisach terminie.

W sytuacji, gdy podatnik chce zrezygnować z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, to przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nakładają obowiązek złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenia na piśmie o rezygnacji z tego sposobu opodatkowania do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani od października 2018 r. działalność gospodarczą (działalność została czasowo zawieszona, jednak 1 grudnia 2023 r. doszło do jej wznowienia). W 2023 r. Pani działalność była opodatkowana w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2024 r. dokonała Pani zmiany w zakresie prowadzonej działalności (rozszerzenie działalności przez sprzedaż alkoholu). Podjęła Pani próbę zmiany formy opodatkowania przez rezygnację z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne na zasady ogólne. Zmiana nie została jednak prawidłowo oznaczona w CEiDG (o czym nie miała Pani świadomości, mimo złożenia wniosku w formie elektronicznej we właściwym CEiDG). Pierwszy przychód z prowadzonej działalności gospodarczej w 2024 r. osiągnęła Pani w maju. Mimo osiągnięcia przychodu w maju 2024 r., nie dokonała Pani wpłaty jakiejkolwiek zaliczki na podatek dochodowy za maj 2024 r. Pierwszą płatność tytułem zaliczki na podatek dochodowy wg skali podatkowej dokonała Pani 27 lipca 2024 r. – jako wpłata zaliczki na podatek dochodowy z działalności gospodarczej za dochód osiągnięty w czerwcu 2024 r. W tym zakresie dokonała Pani wpłaty na rzecz Urzędu Skarbowego, oznaczając, że zapłata podatku dotyczy podatku dochodowego opłacanego przez przedsiębiorców, których działalność jest opodatkowana na zasadach ogólnych według skali podatkowej (PIT-5). Kolejne płatności z tytułu zaliczek na podatek dochodowy z działalności gospodarczej także były oznaczane jako płatności z tytułu zaliczki na podatek dochodowy z działalności gospodarczej z oznaczeniem PIT-5.

Zaznaczam, że ustawodawca na podstawie regulacji zawartych w ustawie z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (t. j. Dz. U. z 2020 r. poz. 2320) dokonał zmiany wyrażenia „pisemnego” dla określenia formy złożonego oświadczenia na „sporządzonego na piśmie” oraz – analogicznie – zastąpił wyrażenie „w formie pisemnej” na sformułowanie „na piśmie”.

Podkreślam, że przepisy podatkowe nie określają urzędowego wzoru takiego oświadczenia ani innych wymogów co do jego formy. Ma natomiast z niego jednoznacznie wynikać, jakiego wyboru dokonał podatnik. Dlatego też w przypadku, gdy podatnik dokonał wpłaty pierwszej zaliczki w ustawowym terminie przewidzianym dla złożenia oświadczenia o wyborze formy opodatkowania i z opisu dokonanej wpłaty (np. tytułu przelewu) wynika, jakiego dokładnie rodzaju podatku dotyczy płatność, taki dowód wpłaty może zostać uznany za złożenie wskazanego oświadczenia.

Te same okoliczności mogą przesądzać o skuteczności złożenia oświadczenia o rezygnacji z danej formy opodatkowania, o którym mowa w art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu do roku 2024 – skoro pierwszy przychód w tym roku uzyskała Pani w maju 2024 r., to rezygnację z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych powinna Pani złożyć do 20 czerwca 2024 r. Rezygnacja taka mogłaby zostać złożona przez Panią przez dokonanie w tym terminie (do 20 czerwca 2024 r.) wpłaty zaliczki na podatek dochodowy i wpisanie identyfikatora właściwego dla zasad ogólnych, czyli PIT/PIT-5. Pani natomiast nie złożyła takiej rezygnacji w ustawowym terminie. Stąd w 2024 r. Pani formą opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Brak pierwszej wpłaty zaliczki na podatek dochodowy w czerwcu 2024 r., mimo osiągnięcia przychodu w maju 2024 r., spowodowany – jak Pani wskazuje – skorzystaniem wówczas z kwoty wolnej od podatku w limicie wynoszącym 30.000,00 zł, a następnie wpłata zaliczek (pierwsza 27 lipca 2024 r.) na podatek dochodowy wg stawek wynikających ze skali podatkowej (PIT-5) – nie mogą stanowić o rezygnacji z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na rzecz zasad ogólnych, bo miało to miejsce po terminie ustawowym do jej złożenia.

Zatem Pani dowody wpłaty podatku w 2024 r. (dyspozycje przelewu płatności podatku) – w opisanych przez Panią okolicznościach – nie mogą zostać uznane za skutecznie złożone oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Nie zostały one bowiem dokonane w terminie określonym w art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód w roku podatkowym). Zatem nie może Pani rozliczyć podatku dochodowego za rok 2024 na zasadach ogólnych.

Podsumowanie: w świetle przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych sposób zmiany formy opodatkowania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym na opodatkowanie według skali podatkowej dokonany przez Panią w 2024 r. nie jest skuteczny i roczne rozliczenie podatku na podstawie skali podatkowej nie jest właściwe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie wskazuję, że bez znaczenia dla formy opodatkowania w Pani sprawie jest fakt, że w 2024 r. doszło do rozszerzenia Pani działalności przez sprzedaż alkoholu – tj. napojów alkoholowych do 4,5% zawartości alkoholu oraz piwa przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży oraz przez sprzedaż napojów alkoholowych powyżej 4,5% do 18% zawartości alkoholu (z wyjątkiem piwa) przeznaczonych do spożycia w miejscu sprzedaży.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.