Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.85.2025.3.PSZ

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 3 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.85.2025.3.PSZ

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

5 lutego 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 5 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z – brak daty sporządzenia (wpływ 8 marca 2025 r. oraz 16 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

W trakcie Pani pracy wykonuje Pani następujące zadania: tworzenie planu testów, scenariuszy i przypadków testowych, wykonywanie testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, testy manualne, opracowywanie dokumentacji testowej, raportowanie błędów. Zajmuje się Pani testowaniem oprogramowania, sprawdzaniem jego zgodności z wymaganiami i wyszukiwaniem błędów. Pani praca zaczyna się od przeglądu dokumentacji, analizy wymagań i identyfikacji potencjalnych zagrożeń. Podczas procesu testowania ręcznie uruchamia Pani scenariusze, zapisuje wyniki i porównuje je Pani z oczekiwanymi rezultatami. Oprócz testów funkcjonalnych wykonuje Pani testy regresji, testy eksploracyjne. Jako tester wykonuje Pani wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie ma cech usług konsultingowych czy programistycznych.

Pani usługi nie obejmują ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania, ani usług doradztwa sprzętowego. Pani usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania. Pani praca wymaga aktywnej interakcji z zespołem. Na koniec testów generuje Pani raporty, które pomagają ocenić aktualną jakość produktu i zaplanować dalsze działania.

W piśmie z – brak daty sporządzenia (wpływ 8 marca 2025 r.) stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu z 27 lutego 2025 r. pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak.

2.Którego roku podatkowego/lat podatkowych dotyczy Pani wniosek (zadane przez Panią pytanie interpretacyjne)?

Odpowiedź: Wniosek dotyczy 2024 r. oraz lat kolejnych, aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.

3.Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą?

Odpowiedź: Działalność jest aktywna od (…) lipca 2023 r.

4.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła/osiągnie Pani pierwszy przychód z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem Pani zapytania?

Odpowiedź: Pierwszy dochód/pierwszą fakturę wystawiła Pani 9 sierpnia 2023 r. i zapłacono 10 sierpnia 2023 r.

5.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywała/dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej w latach wskazanych w odp. na pytanie nr 2?

Odpowiedź: Rozliczenie podatku odbywa się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

6.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza była/jest/będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Prowadzona przez Panią działalność podlega pod kod PKWiU 62.02.30.0, który obejmuje usługi związane z testowaniem oprogramowania i nie jest klasyfikowany jako działalność doradcza.

Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Usługi, jakie Pani wykonuje, nie obejmują ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania, ani usług i doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego. Świadczone przez Panią usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania.

7.Jak jest sklasyfikowana – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywana przez Panią usługa testera oprogramowania komputerowego, której dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla usługi będącej przedmiotem zapytania).

Odpowiedź: Usługa sklasyfikowana według PKWiU pod kodem 62.02.30.0.

8.Jakie konkretnie zadania wykonywała/wykonuje/będzie Pani wykonywała w ramach świadczonych usług będących przedmiotem wniosku? We wniosku wskazała Pani, że:

W trakcie mojej pracy wykonuję następujące zadania: tworzenie planu testów, scenariuszy i przypadków testowych, wykonywanie testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, testy manualne, opracowywanie dokumentacji testowej, raportowanie błędów.

Proszę – w odniesieniu do każdego z ww. zadań szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:

·na czym one polegały/polegają/będą polegały,

·czego dotyczyły/dotyczą/będą dotyczyć, jaki był/jest/będzie ich zakres,

·co było/jest/będzie ich efektem.

Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdego z ww. przez Panią zadań.

Odpowiedź:

1.Tworzenie planu testów.

·Na czym polega: Opracowanie strategii testowania dla danego projektu, uwzględniającej zakres testów, metodyki, narzędzia oraz harmonogram.

·Czego dotyczy: Testowania oprogramowania pod kątem jego zgodności z wymaganiami biznesowymi i technicznymi.

·Jaki jest jego zakres: Obejmuje zarówno testy funkcjonalne, jak i niefunkcjonalne, w tym testy wydajnościowe, bezpieczeństwa i użyteczności.

·Efekt: Dokument zawierający szczegółowy plan testów, który stanowi podstawę dalszych działań testowych.

2.Tworzenie scenariuszy i przypadków testowych.

·Na czym polega: Definiowanie szczegółowych przypadków testowych na podstawie dokumentacji wymagań i specyfikacji systemu.

·Czego dotyczy: Opisuje konkretne kroki, jakie należy podjąć w celu weryfikacji poprawności działania aplikacji.

·Jaki jest jego zakres: Obejmuje zarówno testy pozytywne (sprawdzające poprawne działanie), jak i negatywne (sprawdzające reakcję na błędne dane).

·Efekt: Zestaw scenariuszy testowych gotowych do wykorzystania podczas testowania systemu.

3.Wykonywanie testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych.

·   Na czym polega: Przeprowadzanie testów zgodnie z przygotowanymi scenariuszami w celu sprawdzenia zgodności systemu z wymaganiami.

·   Czego dotyczy: Testy funkcjonalne dotyczą poprawności działania aplikacji zgodnie z wymaganiami biznesowymi, a testy niefunkcjonalne obejmują aspekty takie jak wydajność, bezpieczeństwo i użyteczność.

·   Jaki jest jego zakres: Obejmuje testowanie manualne.

·   Efekt: Raporty testowe zawierające informacje o wynikach testów oraz wykrytych defektach.

4.Testy manualne.

·Na czym polega: Ręczne wykonywanie testów aplikacji, symulowanie rzeczywistych zachowań użytkowników.

·Czego dotyczy: Obejmuje weryfikację interfejsu użytkownika, poprawności funkcji oraz ogólnej użyteczności systemu.

·Jaki jest jego zakres: Może obejmować zarówno testy eksploracyjne, jak i testy zgodne ze wcześniej przygotowanymi scenariuszami.

·Efekt: Zidentyfikowanie błędów.

5.Opracowywanie dokumentacji testowej.

·   Na czym polega: Tworzenie i aktualizowanie dokumentów związanych z procesem testowania, takich jak raporty z testów, specyfikacje przypadków testowych oraz instrukcje testowe.

·   Czego dotyczy: Dokumentacja testowa zawiera informacje o przeprowadzonych testach.

·   Jaki jest jego zakres: Obejmuje pełen cykl testowania – od planowania po raportowanie wyników.

·   Efekt: Spójna i uporządkowana dokumentacja ułatwiająca zarządzanie jakością oprogramowania.

6.Raportowanie błędów.

·Na czym polega: Zgłaszanie znalezionych defektów w systemach do zarządzania błędami (...).

·Czego dotyczy: Opisuje szczegóły błędu, warunki jego wystąpienia, kroki do reprodukcji.

·Jaki jest jego zakres: Obejmuje klasyfikację błędów według ich wpływu na system oraz ich priorytetyzację.

·Efekt: Zgłoszenia błędów, które pozwalają zespołowi deweloperskiemu na ich skuteczne naprawienie.

9.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskiwała/uzyskuje/będzie uzyskiwała Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadziła/prowadzi/będzie prowadziła Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?

Odpowiedź: Nie planuje Pani uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza obecnym.

Ponadto w uzupełnieniu, które wpłynęło do Organu 16 marca 2025 r. doprecyzowała Pani, że prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie

Czy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych z tytułu prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej w zakresie usług testera oprogramowania komputerowego należy wyliczyć według stawki 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej, jako testera oprogramowania komputerowego, opisanej we wniosku, sklasyfikowanej przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0, można wyliczać według stawki 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-    prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)  odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)  są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)  wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.   Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)   opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)   korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)   osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)   prowadzenia aptek,

b)   (uchylona)

c)   działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)   (uchylona)

e)   (uchylona)

f)    działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)   wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)   podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)   samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)   w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)   samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-   jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.   Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)   wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)   wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-     w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.   Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Pani działalność jest aktywna od 10 lipca 2023 r. Pierwszy dochód/pierwszą fakturę wystawiła Pani 9 sierpnia 2023 r. W prowadzonej przez Panią działalności rozliczenie podatku odbywa się na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy. Świadczone przez Panią usługi sklasyfikowane zostały pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 i nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W trakcie Pani pracy wykonuje Pani następujące zadania: tworzenie planu testów, scenariuszy i przypadków testowych, wykonywanie testów funkcjonalnych i niefunkcjonalnych, testy manualne, opracowywanie dokumentacji testowej, raportowanie błędów. Zajmuje się Pani testowaniem oprogramowania, sprawdzaniem jego zgodności z wymaganiami i wyszukiwaniem błędów. Pani praca zaczyna się od przeglądu dokumentacji, analizy wymagań i identyfikacji potencjalnych zagrożeń. Podczas procesu testowania ręcznie uruchamia Pani scenariusze, zapisuje wyniki i porównuje je Pani z oczekiwanymi rezultatami. Oprócz testów funkcjonalnych wykonuje Pani testy regresji, testy eksploracyjne. Jako tester wykonuje Pani wyłącznie testy manualne, czyli pracę odtwórczą, która nie ma cech usług konsultingowych czy programistycznych. W uzupełnieniu wniosku opisała Pani szczegółowo jakie czynności wykonuje w ramach świadczonych usług. Pani usługi nie obejmują ani tworzenia i utrzymywania środowiska testowego (programów, aplikacji), ani programowania (kodowania) testowanego oprogramowania, ani usług doradztwa sprzętowego. Pani usługi nie obejmują również doradztwa w zakresie oprogramowania. Pani praca wymaga aktywnej interakcji z zespołem. Na koniec testów generuje Pani raporty, które pomagają ocenić aktualną jakość produktu i zaplanować dalsze działania. Nie planuje Pani uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza obecnym.

Zatem, przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, były/są/będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując, przychody osiągane przez Panią w ramach działalności gospodarczej w zakresie usług testera oprogramowania komputerowego, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegały/podlegają/będą podlegały opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta miała/ma/będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·   Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·   Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·   Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·    w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·    w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.