Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.58.2025.2.KK

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 2 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-2.4011.58.2025.2.KK

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

24 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wniosek został uzupełniony 7 marca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym pozarolniczą działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji Działalności Gospodarczej od dnia 1 sierpnia 2024 r. W przeważającej części przedmiotem działalności Wnioskodawcy zgodnie z CEiDG jest działalność - specjalistyczna praktyka lekarska sklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji

Działalności pod kodem 86.22.Z. Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z uwagi na świadczenie głównie usług leczniczych. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 w ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r., poz. 776 z późn. zm.- dalej u.z.p.d.).

W okresie od 11 grudnia 2017 r. do 13 lutego 2024 r. Wnioskodawca był zatrudniony w podmiocie leczniczym na podstawie umowy o pracę na stanowisku młodszego asystenta – rezydenta, a następnie od 14 lutego 2024 r. do 31 lipca 2024 r. pełnił obowiązki na stanowisku młodszego asystenta – lekarza. Zgodnie zawartą umową o pracę młodszy asystent podlega służbowo ordynatorowi oddziału lub wyznaczonemu przez niego starszemu asystentowi. Wszelkie decyzje dotyczące diagnostyki i leczenia pacjentów oraz przygotowywana dokumentacji, w tym dokumenty wypisowe oraz dokumenty związane z przypadkami śmierci pacjenta, wymagają akceptacji ordynatora oddziału. Celem umów o pracę lekarzy rezydentów jest nabycie wiedzy i umiejętności w zakresie specjalizacji w określonej dziedzinie zawartej w załączniku nr 5, pkt 1 „Wykazu specjalizacji lekarskich” w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 2 stycznia 2013 r. w sprawie specjalizacji lekarzy i lekarzy dentystów.

Podczas odbywania specjalizacji Wnioskodawca wykonywał procedury (...), takie jak: (...) i inne, które wymagały nadzoru specjalisty i nie mogły być wykonywane samodzielnie. „Ponadto, młodszy asystent może wykonywać procedur (...), takich jak (...)”. W tych procedurach Wnioskodawca zgodnie z obowiązującymi przepisami mógł uczestniczyć jedynie jako asystent. Powyższe odnosi się zarówno do asystenta – rezydenta oraz asystenta – lekarza.

Od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 1 sierpnia 2024 r. Wnioskodawca zawarł umowę cywilno-prawną o współpracy z podmiotem leczniczym, będącym jednocześnie jego byłym pracodawcą, zwaną również umową kontraktową. Obecnie zakres obowiązków w ramach umowy współpracy na Oddziale (...) obejmuje:

przyjęcie pacjentów do oddziału,

przeprowadzanie badań nowoprzyjętych pacjentów oraz ustalanie diagnozy i kierunków leczenia,

badanie pacjentów i udzielanie porad leczniczych w zakresie (...),

kwalifikowanie pacjentów do leczenia szpitalnego lub leczenia uzupełniającego,

prowadzenie postępowania leczniczego u pacjentów hospitalizowanych,

wykonywanie badań diagnostycznych w pracowniach zleceniodawcy,

wydawanie orzeczeń lekarskich,

prowadzenie dokumentacji pacjentów,

sporządzanie wypisów dla pacjentów,

udział w naradach lekarskich oraz wykonywanie obchodu w oddziale,

udzielanie konsultacji (...) pacjentom hospitalizowanym na innych oddziałach,

pełnienie dyżurów lekarskich (16- i 24-godzinnych),

realizacja usługi medycznej w zakresie wkłucia centralnego na rzecz pacjentów innych oddziałów szpitalnych,

świadczenie usług medycznych w (...).

Wszystkie wyżej wymienione procedury Wnioskodawca wykonuje samodzielnie, bez nadzoru innych asystentów czy ordynatora oddziału. Ponadto Wnioskodawca sprawuje nadzór nad lekarzami w trakcie specjalizacji zatrudnionymi na Oddziale (...).

Obowiązki Wnioskodawcy obejmują również procedury (...) takie jak:

(...)

Powyższe procedury są wykonywane wyłącznie przez specjalistów i zgodnie z programem specjalizacji w (...), młodszy asystent w trakcie specjalizacji nie może zgodnie z obowiązującymi przepisami ich wykonywać.

Praca w ramach umowy o pracę (jako lekarz rezydent) wiązała się z dużo mniejszym zakresem czynności, nie była samodzielna, wymagała bezpośredniego nadzoru specjalisty i posiadała liczne ograniczenia. Obecnie, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi świadczone przez Wnioskodawcę są samodzielne.

Wnioskodawca wybrał w 2025 r. formę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych i w bieżącym roku zaprowadzona została ewidencja przychodów. Wnioskodawca powziął wątpliwość w zakresie stosowania przepisów dotyczących możliwości wyboru ryczałtu jako formy opodatkowania w sytuacji wykonywania nietożsamych usług na rzecz byłego pracodawcy.

Uzupełnienie wniosku

W ramach umowy na stanowisku młodszego asystenta – lekarza zakres obowiązków był tożsamy z obowiązkami i odpowiedzialnością umowy młodszego asystenta – rezydenta. Rozróżnienie tych dwóch umów wynika z kwestii formalnego zakończenia okresu rezydencji i nadania uprawnień specjalistycznych do świadczenia samodzielnie określonych procedur leczniczych.

Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze formy opodatkowania na 2025 r. w ustawowym terminie do 20 lutego 2025 r. w wymaganej przepisami prawa formie. Wnioskodawca w roku poprzedzającym zmianę formy opodatkowania nie osiągnął przychodów wyższych niż 2.000.000 euro. Do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie będą miały zastosowania pozostałe wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.

Pytanie

Czy Wnioskodawca w świetle przedstawionego stanu faktycznego może skorzystać ze sposobu opodatkowania dochodów w sposób przewidziany w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w roku 2025 i latach następnych?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 8 ust. 2 u.z.p.d. opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Zdaniem Wnioskodawcy, do wykonywanej przez niego działalności gospodarczej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d., bowiem zakres czynności na rzecz byłego pracodawcy wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie odpowiada czynnościom, jakie były wykonywane w ramach stosunku pracy. Wcześniej Wnioskodawca był zatrudniony w ramach umowy o pracę jako lekarz rezydent specjalizujący się w zakresie (...). Przedmiotowa umowa o pracę (rezydentura) została zawarta na czas określony, wyłącznie w ramach umowy o odbywanie specjalizacji. Obecnie Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz pacjentów podmiotu leczniczego oraz wykonuje świadczenia zdrowotne na rzecz pacjentów na Oddziale (...), jako lekarz specjalista.

Oba zakresy czynności różnią się zasadniczo w zakresie samodzielnego wykonywania świadczeń lekarskich. Jak bowiem opisano we wniosku, lekarz rezydent wykonuje swoje czynności pod nadzorem i w uzgodnieniu z ordynatorem lub kierownikiem specjalizacji, zaś lekarz specjalista wykonuje swoje czynności samodzielnie oraz ponosi za nie pełną odpowiedzialność.

Zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na przedstawione w niniejszym wniosku argumenty, może skorzystać z formy opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w 2025 r. i latach późniejszych.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia o 20 listopada 1998 r. zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że w okresie od 11 grudnia 2017 r. do 13 lutego 2024 r. był Pan zatrudniony w podmiocie leczniczym na podstawie umowy o pracę na stanowisku młodszego asystenta – rezydenta, a następnie od 14 lutego 2024 r. do 31 lipca 2024 r. pełnił Pan obowiązki na stanowisku młodszego asystenta – lekarza, w celu odbycia specjalizacji z dziedziny (...). Jak Pan wyjaśnił, zakres pełnionych obowiązków młodszego asystenta – lekarza i młodszego asystenta – rezydenta był tożsamy. Natomiast od 1 sierpnia 2024 r. z ww. podmiotem leczniczym, będącym Pana byłym pracodawcą zawarł Pan umową kontraktową jako lekarz specjalista.

Podczas odbywania specjalizacji wykonywał Pan procedury (...), takie jak (...), które wymagały nadzoru specjalisty i nie mogły być wykonywane samodzielnie. Jako lekarz specjalista, Pana zakres obowiązków obejmuje m.in.: samodzielnie przyjęcie pacjentów do oddziału, przeprowadzanie badań nowoprzyjętych pacjentów oraz ustalanie diagnozy i kierunków leczenia, kwalifikowanie pacjentów do leczenia szpitalnego lub leczenia uzupełniającego, wydawanie orzeczeń lekarskich, udzielanie konsultacji (...) pacjentom hospitalizowanym na innych oddziałach. Ponadto obowiązki specjalisty obejmują również procedury (...), które są wykonywane wyłącznie przez specjalistów i zgodnie z programem specjalizacji w (...), młodszy asystent w trakcie specjalizacji nie może zgodnie z obowiązującymi przepisami ich wykonywać. Praca w ramach umowy o pracę wiązała się z dużo mniejszym zakresem czynności, nie była samodzielna, wymagała bezpośredniego nadzoru specjalisty i posiadała liczne ograniczenia. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi świadczone przez Pana są samodzielne.

Pana przychód nie przekroczył w 2024 r. limitu określonego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wybrał Pan opodatkowanie w formie ryczałtu w terminie wynikającym z art. 9 ustawy, nie mają w Pana przypadku zastosowania wyłączenia możliwości korzystania z opodatkowania w formie ryczałtu określonych w art. 8 ust. 1 ww. ustawy.

Należy zaznaczyć, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.

Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy.

Mając na uwadze przedstawiony stan sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że jeśli faktycznie świadczone przez Pana w ramach prowadzonej działalności gospodarczej usługi na rzecz podmiotu leczniczego jako lekarz specjalista nie są/nie będą tożsame z czynnościami, które wykonywał Pan w ramach wykonywanych obowiązków na podstawie umowy o pracę w okresie zdobywania specjalizacji (rezydentury) na stanowiskach młodszego asystenta – lekarza oraz młodszego asystenta – rezydenta, to uzyskiwanie przychodów z tytułu udzielania świadczeń zdrowotnych dla byłego pracodawcy nie wyłącza możliwości ich opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.