
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. Wniosek został uzupełniony w dniach 1 i 27 marca oraz 1 kwietnia 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Od 2 grudnia 2021 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Aktualnie prowadzona działalność obejmuje koordynowanie projektów (PKD 70.20.Z).
Świadczy Pan jako kierownik projektu (Project Manager) usługi związane z zarządzaniem projektami wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, obejmujące m.in.:
a)pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,
b)przygotowanie planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,
c)analizę i przydzielanie priorytetów w pracach projektowych i pomiędzy projektami,
d)usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
e)usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania,
f)prowadzenie projektów krótko i długoterminowych,
g)koordynację działania zespołów wydziałowych lub międzywydziałowych, skoncentrowaną na opracowywaniu nowych lub doskonaleniu istniejących produktów,
h)usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
i)identyfikację i monitorowanie ryzyka w projektach i ocena jego wpływu na harmonogramy,
j)organizację i prowadzenie spotkań niezbędnych do realizacji zadań projektowych oraz komunikacji z klientami i interesariuszami ze strony zleceniodawcy,
k)dokonywanie oceny projektów pod kątem realizacji celów projektowych,
l)nadzorowanie przekazywania wiedzy oraz dokumentacji technicznej klientom,
m) spotkania z członkami zarządu, właścicielami firm i sponsorami w celu prezentowania sprawozdań z aktualnych prac oraz negocjowanie przyszłego zaangażowania w kolejne fazy/etapy projektów,
n)definiowanie, wraz z kluczowymi interesariuszami, planów i harmonogramów,
o)koordynowanie i dostarczanie wyników projektu w czasie, zakresie, kosztach i w uzgodnionej z klientem jakości,
p)wsparcie przy projektach i przy procesach tworzenia produktów złożonych,
q)ciągłe zwiększenie przewidywalności, wydajności oraz jakości efektów prac zespołu (szkolenie merytoryczne i praktyczne),
r)wsparcie merytoryczne i szkoleniowe menadżerów projektu i produktu w dostarczaniu rozwiązań.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Spełnia Pan warunki określane w art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie zachodzą również przesłanki negatywne wynikające z art. 8 ww. ustawy.
Złożony wniosek dotyczy roku 2025 oraz lat przyszłych. Usługi świadczone przez Pana są oraz będą związane z usługami opisanymi w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj. prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager). Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach wskazanego grupowania PKWiU 70.22.20.0 będzie wykonywał Pan m.in. następujące czynności oraz zadania:
-planowanie,
-harmonogramowanie,
-budżetowanie,
-określanie zakresu projektu,
-podział działań i koordynację prac (...),
-raportowanie postępów Zleceniodawcy,
-obsługę zmian zakresu projektu,
-komunikację z partnerami, dostawcami,
-kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu,
-utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową,
-monitorowanie działań zespołu projektowego.
Usługi opisane powyżej świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej będą wykonywane na rzecz osób prawnych, przy czym nie jest Pan i nie będzie wspólnikiem żadnej ze spółek, a także nie będzie zasiadał w zarządzie spółek.
Odpowiedzialność za każdy z wykonywanych projektów ponosić będzie Pan osobiście. Natomiast jako podwykonawca realizujący określoną część projektu, ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością i odpowiada za wykonane czynności wobec Zleceniodawcy.
Pierwszy przychód z tytułu opisanej działalności, którą zamierza Pan opodatkować zryczałtowaną stawką podatku otrzymał 31 stycznia 2025 r. Złożył Pan oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w dniu 3 lutego 2025 r., z datą zachodzącej zmiany ustaloną na 1 stycznia 2025 r. przez zmianę wpisu w CEDIG drogą elektroniczną. Dotychczas (od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej) dokonywał Pan rozliczeń podatkowych na zasadach ogólnych. W roku ubiegłym (2024) zakres świadczonych przez Pana usług uległ zmianie i spełnia aktualnie warunki do zastosowania opodatkowania zryczałtowaną stawką podatku.
Uzupełnienie wniosku
Wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem. Świadczy Pan usługi zarządzania, bez charakterystyk doradztwa w zakresie zarządzania.
Świadczy Pan usługi na rzecz zleceniodawcy. Ostatecznym odbiorcą tych usług są klienci zleceniodawcy.
Działania mają na celu dostarczanie produktów informatycznych (oprogramowania) klientom z różnych sektorów przedsiębiorstw, np. (...). W zakres tych działań wchodzi m.in. organizacja pracy programistów oprogramowania, komunikacji między klientem końcowym a zespołem, zarządzanie ryzykiem projektowym, monitorowanie budżetu i harmonogramu prac, prowadzenie dokumentacji projektowej (raporty zużycia zasobów, harmonogramy prac – ogólnie pojęta dokumentacja projektowa z wykluczeniem dokumentacji stricte technicznej).
Realizowane czynności to m.in. prowadzenie spotkań projektowych, przekazywanie wymagań biznesowych zespołowi programistów z użyciem narzędzi takich jak (...), tworzenie harmonogramu prac, kontakt z innymi podwykonawcami, monitorowanie czasu spędzonego przez zespół, raportowanie postępu prac zleceniodawcy i końcowemu klientowi.
W treści wniosku mowa jest o zespołach składających się z programistów, analityków biznesowych, testerów, administratorów sieci tworzących oprogramowanie na potrzeby końcowego klienta.
Pana czynności nie są bezpośrednio związane z wytwarzaniem oprogramowania – nie ma Pan żadnej bezpośredniej styczności z faktycznym dostarczaniem (pisaniem) oprogramowania lub testowaniem jakości dostarczanego oprogramowania (kontrola jakości). Czynności te są wykonywane przez wyżej opisany zespół, którego działania koordynuje jako osoba zarządzająca projektem.
Działania opisane powyżej (odnosząc się do „działań [...] analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, …”) to m.in:
-dla analityków biznesowych: proces zbierania wymagań biznesowych końcowego klienta;
-dla deweloperów różnych specjalizacji: proces tworzenia oprogramowania (pisanie kodu źródłowego na potrzeby końcowego klienta) zgodnie z wymaganiami biznesowymi;
-dla testerów: kontrola jakości dostarczanego oprogramowania poprzez porównanie funkcjonalności oprogramowania w stosunku do wymagań biznesowych końcowego klienta;
-dla administratorów i inżynierów ds. systemów chmurowych: konfiguracja środowisk do tworzenia i dostarczania oprogramowania – tworzenie i konfiguracja systemów wymaganych przez cały cykl życia produktu informatycznego (serwery, narzędzia do monitorowania aplikacji, narzędzia do integracji i dostarczania kodu).
Działania opisane powyżej dotyczą procesu tworzenia i utrzymania oprogramowania.
Jako osoba zarządzająca projektem (Project Manager), koordynuje Pan wszystkie opisane powyżej działania w celu realizacji projektu w założonym czasie, budżecie i o adekwatnej jakości.
Jako Project Manager nie ma Pan bezpośredniego wkładu w proces tworzenia oprogramowania, kontroli jakości, albo konfiguracji wyżej opisanych systemów. Pana odpowiedzialność, zakres obowiązków, i co za tym idzie – działania i czynności podejmowane przez Pana dotyczą prawidłowej koordynacji wyspecjalizowanych zespołów w celu osiągnięcia celi projektowych.
Przykładowe zadania w procesie koordynacji projektów informatycznych to tworzenie harmonogramów prac, utrzymywanie ciągłej komunikacji między zespołowej, komunikacji z końcowymi klientami i innymi trzecimi osobami, które mają wpływ na realizację projektu, monitorowanie i dokumentacja czasu spędzonego przez specjalistów w celu śledzenia zużycia budżetu projektu. Są to przykładowe czynności – rozszerzona lista została przedstawiona w powyżej. Wszystkie wymienione tam czynności i działania są związane z procesem koordynacji zadań w obszarze tworzenia oprogramowania.
Wskazał Pan, że w treści wniosku mowa jest o zespołach złożonych ze specjalistów w różnych dziedzinach informatyki (programiści, architekci systemowi, testerzy, projektanci UI/UX, administratorzy sieciowi). Działania podejmowane przez opisane zespoły są związane z wytwarzaniem oprogramowania.
Wykonywane przez Pana czynności jako Project Manager mają na celu zapewnienie odpowiedniej koordynacji działań opisanych zespołów w celu realizacji projektów informatycznych i dostarczenia oprogramowania do końcowego klienta zgodnie z zebranymi wymaganiami biznesowymi, założonym budżetem i terminem dostarczenia projektu oraz o adekwatnej jakości.
Czynności te nie przekładają się bezpośrednio na produkcję (pisanie) oprogramowania, mają one tylko i wyłącznie na celu sprawny proces dostarczenia oprogramowania przez wyspecjalizowane zespoły, które zostały opisane powyżej.
Powyższe czynności są świadczone przez cały cykl życia projektu, na każdym etapie tworzenia oprogramowania. Część z ww. czynności ma większy udział w zależności od etapu projektu, np. przygotowanie budżetu i harmonogramu prac ma miejsce głównie we wstępnych etapach projektowych, gdzie komunikacja i monitorowanie postępu prac odbywa się od etapu „środkowego” aż do zakończenia projektu.
Wymienione czynności będą miały wpływ na przebieg procesu tworzenia oprogramowania, jednak w zależności o których czynnościach mowa.
Pana osobiste czynności i usługi wpływają na ten proces w sposób pośredni – Pana komunikacja z klientem może np. przynieść zrozumienie zmienionych wymagań biznesowych, co przekłada się na koordynację działań zespołu w kierunku, który spełni zmienione wymagania poprzez zmianę priorytetów działań zespołu.
Czynności zespołów mają bezpośredni wpływ na proces tworzenia oprogramowania, np. utylizacja innego środowiska do dostarczenia oprogramowania, użycie innych bibliotek zapewniających daną funkcjonalność oprogramowania, zmiana systemów informatycznych. Ww. czynności i decyzje podejmowane są przez zespół. Pana jedyna ingerencja w ten proces to przekazanie wymagań biznesowych klienta z zachowaniem założonego budżetu.
Pana osobiste czynności nie mają wpływu na usprawnianie działania oprogramowania. Czynności podejmowane przez zespoły, których pracę Pan koordynuje mogą mieć wpływ na usprawnienie działania oprogramowania, są to jednak decyzje podejmowane bez Pana udziału – co najwyżej na zasadzie konsultacji w celu komunikacji z klientem.
W ramach świadczonych usług przygotowuje Pan wytyczne dla programistów, jednak są to wytyczne jedynie w oparciu o szeroko rozumiane wymagania biznesowe klienta.
Nie przygotowuje Pan programistom wytycznych, które mówią im w sposób bezpośredni w jaki sposób mają tworzyć oprogramowanie, na przykład jakich systemów używać, jak pisać kod źródłowy, itp.
Opracowania polegają na analizie istniejących systemów informatycznych, a udoskonalenia polegają na dostarczaniu rozwiązań mających na celu usprawnienie działania danego systemu informatycznego.
Jako Project Manager koordynuje Pan jedynie działania mające na celu opracowanie lub udoskonalenie produktów, na przykład: podział działań analityków biznesowych w celu opracowania istniejących produktów, a w przypadku doskonalenia – walidacja przedstawionych przez programistów rozwiązań z klientem w celu sprawdzenia czy te rozwiązania będą spełniały wymagania biznesowe.
Projekt, który obecnie Pan koordynuje dotyczy udoskonalenia aplikacji mobilnej pozwalającej (...). Jako Project Manager nie ma Pan bezpośredniego wkładu w tworzenie dokumentacji technicznej. Pana działania mają na celu zapewnienie, że taka dokumentacja jest tworzona przez zespół programistów, a następnie przekazana końcowemu klientowi.
Jest Pan kierownikiem projektów informatycznych (IT Project Manager). Projekty opierają się zazwyczaj na dostarczaniu nowego lub udoskonaleniu istniejącego oprogramowania. Jest to zazwyczaj oprogramowanie typu aplikacje mobile, portale internetowe, lub integracje między istniejącymi systemami.
Jako podwykonawca realizuje Pan koordynację działań projektowych na każdym etapie cyklu życia projektu. Efekty danej części projektu są różne w zależności od etapu projektu:
-w etapie początkowym koordynuje Pan proces zbierania wymagań biznesowych, komunikacji z klientem, tworzenia harmonogramu i budżetu projektu; efektem tego jest zazwyczaj podpisana umowa z końcowym klientem na realizację danego projektu;
-w etapie produkcji oprogramowania koordynuje Pan działania opisanych w poprzednich punktach zespołów oraz monitorowania budżetu i harmonogramu prac; efektem tego jest ciągłe dostarczanie oprogramowania końcowemu klientowi;
-w końcowym etapie projektu koordynuje Pan proces walidacji dostarczonego oprogramowania przez klienta, przekazywania wiedzy technicznej między zespołem a klientem oraz potwierdza czy dostarczone oprogramowanie spełnia wymagania biznesowe klienta, które zostały dostarczone w początkowych etapach projektu; efektem tego jest odbiór końcowy dostarczonego oprogramowania przez klienta.
Pytanie
Czy zryczałtowana stawka o wysokości 8,5% jest poprawną dla rozliczenia świadczonych usług zarządzania projektami w ramach opisanej działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
Pana zdaniem, świadczone usługi odnoszą się do art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podatek od świadczonych przez Pana usług w ramach działalności gospodarczej, na podstawie stanu faktycznego oraz zdarzeń przyszłych powinien być rozliczany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0., tj.:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości,
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, ze zm.)
ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie
określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy
opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)9 przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m., art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
-12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazał Pan,
że jako kierownik projektu (Project Manager) świadczy Pan usługi związane z
zarządzaniem projektami wdrożeniowymi, dla których wskazał klasyfikację PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe
usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
·Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
·Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
·Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawał Pan waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pan rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
·Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
·Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pan sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.