
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
29 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 74.90.20.0. i 74.90.12.0. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 marca 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wskazała Pani, że:
1)jest polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski, w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm.; dalej: „ustawa o PIT”);
2)prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą nieprzerwanie od 1 lutego 2021 r., w tym od 1 stycznia 2022 r. w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy ryczałtowej (zgodnie z oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, złożonym właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w styczniu 2022 r.);
3)jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny (zrezygnowała ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361; dalej: „ustawa o VAT”);
4)prowadzona działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej;
5)do wykonywanej działalności nie mają i nie miały w poprzednich latach podatkowych zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy ryczałtowej;
6)w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej zarówno w bieżącym roku podatkowym, jak i w latach poprzednich są/były zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy ryczałtowej;
7)pierwszy przychód, który zamierza Pani opodatkować stawką ryczałtu 8,5% dotyczący usług doradczych otrzymała Pani 31 stycznia 2022 r., zaś dotyczący usług pośrednictwa komercyjnego otrzymała 31 maja 2024 r.;
8)przychód dotyczący usług doradczych od 1 stycznia 2022 r. opodatkowuje Pani stawką „15% zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2a” ustawy ryczałtowej, zaś przychód dotyczący usług pośrednictwa komercyjnego od 31 maja 2024 r. opodatkowała Pani stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej;
9)poza przychodem opisanym w niniejszym wniosku, otrzymuje Pani przychód z najmu prywatnego lokalu mieszkalnego, który opodatkowuje w myśl art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. a ustawy ryczałtowej oraz wykazuje w rocznych zeznaniach podatkowych (PIT-28);
10) prowadzi Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.
Główne działania, które Pani podejmuje w ramach prowadzonej działalności koncentrują się na wykonywaniu usług dla jednego zleceniodawcy, z którym współpracuje na zasadzie B2B (business to business), realizującego projekty budowlane związane ze wznoszeniem budynków mieszkalnych i niemieszkalnych (dalej: „Zleceniodawca”). W przyszłości może Pani świadczyć usługi na rzecz innych zleceniodawców na zasadach opisanych w niniejszym wniosku.
Do zakresu wykonywanych przez Panią usług należy:
1.Doradztwo:
a)na etapie zakupu działki w zakresie możliwości dostawy mediów i jej skomunikowania, w tym m.in. analizy formalno-prawno-techniczne dotyczące możliwości dostawy mediów do danej nieruchomości; analizy możliwości skomunikowania danej nieruchomości budowlanej; uzgodnienia z zarządcą drogi;
b)na etapie opracowania założeń do budżetu projektu, w tym m.in. doradztwo w zakresie opracowywania założeń do budżetu, uwzględnianych kosztów do poniesienia oraz ich wysokości;
c)na etapie prac projektowych, w tym w zakresie dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę oraz w zakresie uzyskania w założonym terminie pozwolenia na budowę;
d)w zakresie przygotowania i kompletności dokumentacji wykonawczej potrzebnej do realizacji inwestycji, w tym m.in. doradztwo i analiza dokumentacji wykonawczej na poszczególnych etapach inwestycji;
e)w procesie związanym z zapewnieniem mediów dla inwestycji – zapewnienie przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej, cieplnej, energetycznej i teletechnicznej, w tym doradztwo w zakresie współpracy z dostawcami;
f)w zakresie prowadzenia przetargu mającego na celu wyłonienie generalnego wykonawcy, tj. doradztwo w zakresie przyjętych założeń do przetargu;
g)podczas procesu realizacji robót przez generalnego wykonawcę związane z analizami zgodności prowadzonej inwestycji ze standardami technicznymi, założonym harmonogramem i budżetem projektowym;
h)w zakresie kontroli zgodności z założonym budżetem projektu dotyczące zgodności postępu procesu inwestycyjnego i wykonanych jego poszczególnych elementów w stosunku do założonego budżetu;
i)w zakresie działań zmierzających do uzyskania w założonym terminie pozwolenia na użytkowanie inwestycji na etapie kontroli przez organy Państwowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego – doradztwo odnośnie działań, których efektem finalnym będzie pozytywne przejście kontroli przez organ nadzoru budowlanego, w szczególności poprawności przygotowania dokumentacji, w tym jej kompletności i zawartości merytorycznej;
j)przy zagadnieniach formalno-prawnych oraz w zakresie kompletności dokumentacji podwykonawczej celem przekazania inwestycji – doradztwo w zakresie poprawności i kompletności dokumentacji powykonawczej;
– dalej łącznie jako: „usługi doradcze”, sklasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) do 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane. Świadczone przez Panią usługi nie są związane z działalnością firm centralnych i nie niosą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem.
Umowa, którą zawarła Pani ze Zleceniodawcą dotyczy profesjonalnego doradztwa na rzecz projektów realizowanych przez Zleceniodawcę w zakresie czynności opisanych powyżej. W związku z zawartą umową świadczy i zamierza Pani świadczyć w przyszłości usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi odpowiedzialność na zasadach określonych w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061 z późn. zm.).
2.Pośrednictwo komercyjne, w tym:
a)pomoc Zleceniodawcy w zakupie nieruchomości, tj. gruntów, budynków trwale z gruntem związanych lub części takich budynków (dalej: „Nieruchomości”);
b)ustalanie strategii negocjacyjnej ze Zleceniodawcą;
c)inicjowanie i uczestnictwo w spotkaniach Zleceniodawcy z potencjalnymi kontrahentami;
d)prowadzenie komitetów inwestycyjnych;
e)koordynacja postanowień umów zakupu Nieruchomości;
f)nadzór nad realizacją zawartych umów;
– dalej łącznie jako: „usługi pośrednictwa komercyjnego”, sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, a także łącznie z usługami doradczymi jako „usługi”).
W związku z realizacją ww. usług pośrednictwa komercyjnego nie świadczy Pani usług związanych z obsługą nieruchomości na zlecenie ani wyceną nieruchomości. Nie otrzymuje Pani także pełnomocnictw do zawierania umów zakupu nieruchomości w imieniu Zleceniodawcy.
Usługi, które Pani świadczy nie są związane z działalnością firm centralnych i nie niosą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem.
Przy wykonywaniu usług nie nabywa Pani także żadnych praw własności ani nie jest stroną umów zawieranych przez Zleceniodawcę z jego kontrahentami.
Jednocześnie wskazała Pani, że nie jest podmiotem powiązanym ze Zleceniodawcą w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o PIT oraz w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm.).
Uzupełnienie wniosku
Doprecyzowała Pani, że wniosek dotyczy lat podatkowych i dochodów osiąganych począwszy od:
-1 stycznia 2022 r. w odniesieniu do usług sklasyfikowanych we wniosku jako usługi doradcze;
-31 maja 2024 r. w odniesieniu do usług sklasyfikowanych we wniosku jako usługi pośrednictwa komercyjnego.
W związku z wątpliwościami organu wskazanymi w wezwaniu co do prawidłowości wskazanych we wniosku klasyfikacji statystycznych dla opisanych usług, wyjaśniła Pani co następuje.
Świadczone usługi, w szczególności zdefiniowane we wniosku jako usługi pośrednictwa komercyjnego nie spełniają przesłanek do zakwalifikowania ich do PKWiU do działu 68, tj. do usług związanych z obsługą rynku nieruchomości.
Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.; dalej: „Rozporządzenie”) sekcja L „Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości” obejmują:
a)Kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68.10.1);
b)Wynajem i obsługę nieruchomości własnych lub dzierżawionych (68.20.1);
c)Usługi agencji nieruchomości (68.31.1); oraz
d)Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (68.32.1).
Nie ulega wątpliwości, że wykonując usługi opisane we wniosku na rzecz Zleceniodawcy, nie kupuje i nie sprzedaje Pani nieruchomości „na własny rachunek” ani nie wynajmuje i nie obsługuje nieruchomości własnych lub dzierżawionych, tj. nie dochodzi do spełnienia przesłanek określonych w lit. a) i b) powyżej. Ustawa z dnia 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 236 z późn. zm.; dalej: „Prawo przedsiębiorców”) nie zawiera definicji legalnej pojęcia „działania na własny rachunek”. Wskazuje się jednak, że wykonywanie działalności gospodarczej na własny rachunek oznacza, że to przedsiębiorca ponosi ryzyko związane z jej prowadzeniem i to jego obciążają wszelkie ewentualne negatywne konsekwencje z nią związane, w tym przede wszystkim w postaci finansowego niepowodzenia (straty). Dla przeciwstawienia działanie „na cudzy rachunek” oznacza, że nabyte uprawnienia oraz zaciągnięte ciężary przypadną finalnie innej osobie, nawet jeżeli podmiot dokonujący określonej czynności działał we własnym imieniu (na przykład komisant, agent). Co prawda w takiej sytuacji podmiot działający na cudzy rachunek może nabyć prawa i obowiązki wynikające z umowy (w związku z jednoczesnym działaniem we własnym imieniu), lecz nie jest to nabycie definitywne. Zobowiązany jest on bowiem następnie przenieść te prawa (lub obowiązki) na rzecz tego, na czyj rachunek działał.
Na podstawie zawartej ze Zleceniodawcą umowy nie świadczy Pani także usług zarządzania. Nie posiada Pani także podpisanej umowy z żadnym podmiotem, w którym pełniłaby funkcje w organach korporacyjnych. W Pani ocenie zatem, świadczonych przez Panią usług nie można zakwalifikować do usług określonych w lit. d) powyżej.
W odniesieniu zaś do grupowania 68.31.1. wskazała Pani, że są to „usługi agencji nieruchomości”, w ramach których wyróżnia się:
-68.31.11.0 – Usługi pośrednictwa w sprzedaży budynków mieszkalnych i gruntów przyległych, z wyłączeniem nieruchomości będących we współwłasności;
-68.31.12.0 – Usługi pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości będących we współwłasności;
-68.31.13.0 – Usługi pośrednictwa w sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę mieszkalną;
-68.31.14.0 – Usługi pośrednictwa sprzedaży budynków niemieszkalnych i gruntów przyległych;
-68.31.15.0 – Usługi pośrednictwa sprzedaży wolnych terenów pod zabudowę niemieszkalną.
Charakter świadczonych przez Panią usług zdefiniowanych w umowie jako usługi pośrednictwa komercyjnego nie spełnia przesłanek do uznania ich za usługi agencji nieruchomości w ramach zgrupowania 68.31.1. Powyższe wynika z faktu, że:
a)wykonywane przez Panią usługi mają na celu wsparcie Zleceniodawcy w transakcji zakupu nieruchomości poprzez ustalanie strategii negocjacyjnej, prowadzenie komitetów inwestycyjnych, koordynację postanowień umów zakupu nieruchomości, koordynację wielobranżowego badania duedilligence (prawne, techniczne, geodezyjne, środowiskowe), udział w negocjacjach oraz nadzór nad realizacją zawartych umów; usługi te są realizowane w najbardziej odpowiedniej dla danej sytuacji formie i mogą mieć charakter spotkań lub ustaleń pisemnych; w żadnym przypadku wykonywane usługi nie są związane ze sprzedażą nieruchomości, tym bardziej sprzedażą nieruchomości będących we współwłasności; co więcej, usługi nie dotyczą zgłoszenia nieruchomości do sprzedaży, co czynią pośrednicy (agenci) nieruchomości; działania wykonywane przez Panią podejmowane są dopiero po zgłoszeniu nieruchomości przez agenta i jej akceptacji przez Zleceniodawcę; co istotne także, pośrednik (agent) nieruchomości nie bierze udziału w komitetach inwestycyjnych, nie ustala strategii, nie koordynuje zawieranych umów – zatem zakres wykonywanych przez Panią czynności znacząco odbiega od usług świadczonych przez agentów nieruchomości;
b)nie posiada Pani licencji pośrednika nieruchomości – mimo zniesienia wymogu posiadania takiej licencji w obrocie nieruchomościami na gruncie przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 z późn. zm.; dalej: „Ustawa o gospodarce nieruchomościami”), posiadanie jej jest przyjętym standardem rynkowym i rękojmią prawidłowego wykonania umowy pośrednictwa;
c)nie zawiera Pani i nigdy nie zawierała (w tym ze Zleceniodawcą) umów pośrednictwa dotyczących zakupu/sprzedaży nieruchomości;
d)za świadczone usługi nie otrzymuje Pani wynagrodzenia prowizyjnego opartego na wartości nieruchomości, co jest standardem rynkowym przy świadczonych usługach pośredników (agentów) nieruchomości.
-68.31.16.0 – Usługi wyceny nieruchomości świadczone na zlecenie.
Usługi wyceny nieruchomości zgodnie z ustawą z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145 z późn. zm.; dalej: „Ustawa o gospodarce nieruchomościami”), świadczone są przez rzeczoznawców majątkowych, posiadających uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości, nadane w trybie przepisów rozdziału 4 ww. ustawy. Przy określeniu wartości nieruchomości oraz sporządzaniu opracowań i ekspertyz, rzeczoznawcy majątkowi zobowiązani są działać zgodnie z zasadami wynikającymi z przepisów prawa, ze szczególną starannością właściwą dla zawodowego charakteru tych czynności oraz z zasadami etyki zawodowej, kierując się zasadą bezstronności w wycenie nieruchomości (art. 175 ust. 1 w zw. z art. 174 ust. 3 i 3a ww. ustawy).
Z uwagi na fakt, że nie posiada Pani uprawnień rzeczoznawcy majątkowego, nie wykonuje Pani usług wyceny nieruchomości świadczonych na zlecenie.
Wskazała Pani, że dokonana kwalifikacja świadczonych usług według PKWiU do 74.90.20.0 i 74.90.12.0 wynikała z przeprowadzonej analizy, zgodnie z którą:
-świadczone usługi nie spełniają przesłanek do zakwalifikowania ich według PKWiU do działu 68, tj. do usług związanych z obsługą rynku nieruchomości, w tym do usług agencji nieruchomości, co uzasadniła Pani powyżej; z tego też względu, nie została spełniona przesłanka negatywna określona w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, które nie obejmuje „usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1”;
-świadczone usługi nie spełniają przesłanek do zakwalifikowania ich według PKWiU do działu 71, tj. do usług architektonicznych i inżynierskich i związanych z nimi doradztwem technicznym – powyższe wynika z faktu, że nie posiada Pani wykształcenia architektonicznego ani inżynierskiego, nie pełni samodzielnych funkcji technicznych ani nie wykonuje usług badań i analiz technicznych; w związku z tym, nie została spełniona przesłanka negatywna określona w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0, które nie obejmuje usług doradztwa specjalistycznego związanego z nieruchomościami.
Dokonana przez Panią kwalifikacja znajduje odzwierciedlenie w podejściu prezentowanym przez tut. organ w interpretacjach indywidualnych, wskazanych we wniosku. Mimo, że interpretacje wydawane w sprawach innych podatników nie stanowią źródła prawa i nie chronią innych osób, to nie można zapomnieć o podstawowych zasadach konstytucyjnych czy postępowań podatkowych jakimi są równość wobec prawa i zasada prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, w szczególności jeśli wydawane dotychczas interpretacje oparte są na zbliżonym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Mając na uwadze sporządzone wyżej wyjaśnienia, w Pani ocenie, wykonywane czynności powinny być sklasyfikowane według PKWiU 74.90.20.0 i 74.90.12.0.
Pytania
1.Czy przychód ze świadczenia usług doradczych wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może Pani opodatkować na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 8,5%?
2.Czy przychód ze świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może Pani opodatkować na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
1.Przychód ze świadczenia usług doradczych wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
2.Przychód ze świadczenia usług pośrednictwa komercyjnego wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%.
Uzasadnienie stanowiska
1.Zasadność wydania interpretacji w zakresie przedmiotowego zagadnienia.
Na wstępie wskazała Pani, że niniejszy wniosek składany jest w trybie art. 14b § 1 i 2 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z niniejszymi przepisami Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: „Dyrektor KIS”), na wniosek zainteresowanego wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczącą zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych (interpretację indywidualną).
Jednocześnie, zgodnie z art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej, przedmiotem wniosku o interpretację indywidualną nie mogą być przepisy prawa podatkowego:
1)regulujące właściwość, uprawnienia i obowiązki organów podatkowych;
2)mające na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do nadużycia przepisów prawa podatkowego, prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego, w tym:
a)zawarte w dziale IIIA w rozdziale 1;
b)zawarte w art. 5a pkt 33d, art. 24 ust. 19 i 20, art. 30f ust. 18, 20 i 20a Ustawy o PIT oraz art. 4a pkt 29, art. 12 ust. 13 i 14, art. 22c, art. 24a ust. 16, 18 i 18a Ustawy o CIT;
c)dotyczące przychodów zagranicznej jednostki kontrolowanej pochodzących z transakcji z podmiotami powiązanymi, w przypadku gdy jednostka nie wytwarza w związku z tymi transakcjami wartości dodanej pod względem ekonomicznym lub wartość ta jest znikoma, zawarte odpowiednio w art. 30f ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawy o PIT i art. 24a ust. 3 pkt 3 lit. b Ustawy o CIT;
d)środki ograniczające umowne korzyści;
– przy czym powyższa lista ma charakter zamknięty.
Oznacza to, że Wnioskodawca musi wykazać indywidualny interes w wystąpieniu z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszego wniosku, wskazała Pani, że jest zainteresowana ustaleniem, czy czynności wykonywane przez Panią, w ramach prowadzonej jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej, usługi doradcze i usługi pośrednictwa komercyjnego mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%.
Jednocześnie podkreśla Pani, że przepis art. 12 ust. 1 ustawy ryczałtowej nie mieści się na liście wskazanej w art. 14b § 2a Ordynacji podatkowej, w szczególności:
1.nie dotyczy właściwości, uprawnień i obowiązków organów podatkowych, bowiem dotyczą wyłącznie sfery Wnioskodawcy;
2.nie dotyczy przepisów mających na celu przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania, które odnoszą się do nadużycia przepisów prawa podatkowego, prowadzenia rzeczywistej działalności gospodarczej lub podejmowania działań w sposób sztuczny lub bez uzasadnienia ekonomicznego; prowadzenie działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, w tym z zastosowaniem stawek przewidzianych ustawą ryczałtową nie stanowi unikania opodatkowania czy tzw. agresywnej optymalizacji podatkowej; rozwiązanie to jest w pełni akceptowane przez organy podatkowe oraz Ministerstwo Finansów, o czym świadczy choćby duża liczba korzystnych interpretacji podatkowych w tym zakresie;
3.przedmiotem pytania Wnioskodawcy nie jest potwierdzenie skutków podatkowych planowanego rozwiązania.
Tym samym, należy uznać, że jest Pani uprawniona do wystąpienia z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, a Dyrektor KIS powinien wydać taką interpretację na niniejszy wniosek.
Wskazała Pani także, że nie występują inne przesłanki odmowy wydania interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Zgodnie z art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej, w zakresie związanym z zastosowaniem się do interpretacji, która uległa zmianie, której wygaśnięcie stwierdzono, lub interpretacji nieuwzględnionej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej, nie wszczyna się postępowania w sprawach o przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe, a postępowanie wszczęte w tych sprawach umarza się oraz nie nalicza się odsetek za zwłokę.
Nie można zatem uznać, że nie jest Pani podmiotem zainteresowanym, jeśli domaga się potwierdzenia prawidłowości swojego stanowiska, celem uzyskania ochrony, o której mowa w art. 14k § 3 Ordynacji podatkowej, a zatem takiej, którą otrzymana interpretacja może Pani zapewnić.
2.Uzasadnienie prawne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy ryczałtowej, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy: „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy ryczałtowej opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką” (...).
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a.uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b.uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 Ustawy ryczałtowej. Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a.prowadzenia aptek,
b.działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c.działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a.samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b.w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c.samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy ryczałtowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie głównym przedmiotem Pani działalności jest świadczenie usług na rzecz Zleceniodawcy.
Przedmiotem usług są:
1)usługi doradcze sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
2)usługi pośrednictwa komercyjnego, najbardziej zbliżone pod PKWiU do 74.90.12.0 – Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD 74.90.Z nie są wyłączone z opodatkowania 8,5% stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej.
Z uwagi na fakt, iż w ramach świadczonych usług nie pełni Pani samodzielnych funkcji technicznych oraz usług badań i analiz technicznych, nie powinno się stosować stawki 14% zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 2a ustawy ryczałtowej dla usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
Własną ocenę prawną opiera Pani na wydanych przez tut. organ interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. na interpretacjach:
-z dnia 23 sierpnia 2023 r., 0112-KDSL1-2.4011.296.2023.2.BR;
-z dnia 5 kwietnia 2022 r., 0114-KDIP2-1.4011.121.2022.2.MW;
-z dnia 10 maja 2018 r., 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF;
-z dnia 4 listopada 2024 r., 0114-KDIP3-1.4011.688.2024.1.PT.
W odniesieniu do usług pośrednictwa komercyjnego wskazała Pani, że są to usługi najbardziej zbliżone pod PKWiU 74.90.12.0. Usługi te nie obejmują usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.
Usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr „PKD 74.90.12.0” nie są wyłączone z opodatkowania 8,5% stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy ryczałtowej.
Własną ocenę prawną opiera Pani na wydanych przez tut. organ interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. na interpretacjach:
-z dnia 19 lutego 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.487.2023.3.PR;
-z dnia 7 lipca 2021 r., 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST;
-z dnia 8 marca 2023 r., 0114-KDIP3-1.4011.46.2023.2.KF;
-z dnia 4 listopada 2024 r., 0114-KDIP3-1.4011.688.2024.1.PT.
W 2022 r. wybrała Pani opodatkowanie przychodów z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W stosunku do Pani nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 ustawy ryczałtowej wyłączające prawo podatnika do stosowania ryczałtu. W szczególności, nie opłaca Pani podatku w formie karty podatkowej ani nie osiąga przychodów z tytułu prowadzenia apteki, nie prowadzi działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych ani działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że do świadczonych przez Panią usług nie będą miały zastosowania negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy ryczałtowej, ponieważ nie będzie świadczyła usług wyłączających Panią z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pani zdaniem, przychody osiągane z tytułu:
1)usług doradczych oraz
2)usług pośrednictwa komercyjnego
– wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, gdyż żaden z przepisów ustawy ryczałtowej nie przewiduje innej stawki dla tego rodzaju działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
Działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zauważyć należy, że wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3).
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z przedstawionych we wniosku informacji wynika, że w ramach jednoosobowej pozarolniczej działalności gospodarczej świadczy Pani usługi, które mają na celu wsparcie Zleceniodawcy w transakcji zakupu nieruchomości poprzez ustalanie strategii negocjacyjnej, prowadzenie komitetów inwestycyjnych, koordynację postanowień umów zakupu nieruchomości, koordynację wielobranżowego badania duedilligence (prawne, techniczne, geodezyjne, środowiskowe), udział w negocjacjach oraz nadzór nad realizacją zawartych umów. Usługi te są realizowane w najbardziej odpowiedniej dla danej sytuacji formie i mogą mieć charakter spotkań lub ustaleń pisemnych. W żadnym przypadku wykonywane usługi nie są związane ze sprzedażą nieruchomości, tym bardziej sprzedażą nieruchomości będących we współwłasności. Co więcej, usługi nie dotyczą zgłoszenia nieruchomości do sprzedaży, co czynią pośrednicy (agenci) nieruchomości. Działania wykonywane przez Panią podejmowane są dopiero po zgłoszeniu nieruchomości przez agenta i jej akceptacji przez Zleceniodawcę. Nie posiada Pani licencji pośrednika nieruchomości. Nie zawiera Pani i nigdy nie zwierała umów pośrednictwa dotyczących zakupu/sprzedaży nieruchomości, za świadczone usługi nie otrzymuje Pani wynagrodzenia prowizyjnego opartego na wartości nieruchomości. Ponadto wskazała Pani, że nie posiada uprawnień rzeczoznawcy majątkowego, nie wykonuje Pani usług wyceny nieruchomości świadczonych na zlecenie.
Wykonując usługi opisane we wniosku na rzecz Zleceniodawcy, nie kupuje i nie sprzedaje Pani nieruchomości „na własny rachunek” ani nie wynajmuje i nie obsługuje nieruchomości własnych lub dzierżawionych. Na podstawie zawartej ze Zleceniodawcą umowy nie świadczy Pani także usług zarządzania.
Zgodnie z Pani wskazaniem (zarówno we wniosku, jak i jego uzupełnieniu), świadczy Pani usługi doradcze sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz usługi pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 – „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Świadczone przez Panią usługi nie są związane z działalnością firm centralnych i nie niosą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskała Pani przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniach 74.90.20.0 oraz 74.90.12.0, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak stawka ta nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług związanych z obsługą nieruchomości, świadczonych na zlecenie (PKWiU 68.3), o których mowa w wyżej wymienionym przepisie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. k ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zaklasyfikowała Pani świadczone usługi do odpowiednich grupowań PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowych grupowań PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych stwierdzić należy, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.