
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 lutego 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 lutego 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami, które wpłynęły 3, 6, 23 i 25 marca 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
W sierpniu 2015 r. założył Pan jednoosobową działalność gospodarczą związaną z marketingiem internetowym. Od samego początku Pana głównym PKD jest 73.11.Z, czyli Działalność agencji reklamowych. Podczas prowadzenia działalności współpracował Pan z różnymi podmiotami wykonując, jako kontraktor, na przestrzeni tych lat różne prace takie jak np. tworzenie prostych stron internetowych, prowadzenie kampanii reklamowych, przygotowywanie materiałów marketingowych, określanie strategii, czy zarządzanie zespołem marketingowym. W tym czasie zaczął Pan również prowadzić własne serwisy internetowe sprzedając powierzchnie reklamowe pod reklamy.
Od stycznia 2022 r. zmienił Pan formę opodatkowania na ryczałt ze stawką 15%. Wraz z upływem czasu i podnoszeniem kwalifikacji, Pana rola jako kontraktor we współpracy z głównym kontrahentem zmieniła się i aktualnie w jej ramach zajmuje się Pan: profesjonalnym doradztwem marketingowym, określaniem strategii marketingowej, analizą konkurencji, tworzeniem strategii marketingowej, opracowywaniem planu i budżetu działań marketingowych. Usługi te stanowią zdecydowaną większość Pana przychodów. We wpisie w CEIDG przez dłuższy czas miał Pan również dodany kod PKD 74.90.Z.
W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło 6 marca 2025 r., udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak.
2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak.
3.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług marketingowych, których dotyczy zadane pytanie?
We wniosku wskazał Pan, że:
Od stycznia 2022 zmieniłem formę opodatkowania na ryczałt ze stawką 15%. Wraz z upływem czasu i podnoszeniem kwalifikacji moja rola jako kontraktor we współpracy z głównym kontrahentem zmieniła się i aktualnie w jej ramach zajmuję się: profesjonalnym doradztwem marketingowym, określaniem strategii marketingowej, analizą konkurencji, tworzeniem strategii marketingowej, opracowywaniem planu i budżetu działań marketingowych.
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:
a)na czym one polegają?
b)czego dotyczą?
c)jaki jest ich zakres?
d)co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z pięciu wyżej wymienionych czynności.
Odpowiedź: Poniższe przykłady działań zazębiają się (a nawet są wynikiem innego działania) jeśli chodzi o ich zakres czy efekty. Poniżej starał się Pan rozpisać każdą z czynności na tyle unikalnie na ile jest to możliwe.
Profesjonalne doradztwo marketingowe:
a)na czym polega?
-bieżące analizowanie, planowanie i optymalizowanie działań marketingowych,
-wsparcie w zakresie egzekucji strategii,
-analizy efektywności działań,
-zarządzanie pracą specjalistów realizujących kampanie marketingowe, wyznaczanie priorytetów zadań realizowanych przez zespół marketingu.
b)czego dotyczy?
-zdefiniowanej strategii marketingowej,
-brandingu i pozycjonowania marki,
-egzekucji działań promocyjnych,
-analityki i optymalizacji realizowanych działań,
-prowadzenia komunikacji zewnętrznej z potencjalnymi klientami.
c)jaki jest zakres?
-analiza dotychczasowych działań,
-wykrycie mocnych i słabych stron strategii,
-sesje konsultingowe z klientem, szkolenia zespołu marketingowego,
-pomoc w realizacji strategii marketingowej, nadzór nad wdrożeniem rekomendowanych działań,
-bieżąca analiza skuteczności działań, dostosowanie strategii do zmieniających się warunków rynkowych.
d)co jest efektem?
-lepsza efektywność działań marketingowych,
-wzrost rozpoznawalności marki,
-poprawa konwersji i sprzedaży,
-optymalizacja budżetu marketingowego.
Określanie strategii marketingowej:
a)na czym polega?
-proces planowania i definiowania działań marketingowych,
-opracowanie spójnego planu działań marketingowych,
-wybór odpowiednich kanałów komunikacji, narzędzi promocji oraz metod mierzenia efektywności działań,
-przygotowanie planu wdrożenia technologii marketingowych i kierowanie procesem implementacji.
b)czego dotyczy?
-ustalenia celów marketingowych,
-realizacji celów biznesowych klienta,
-doboru kanałów komunikacji i narzędzi promocji.
c)jaki jest zakres?
-zdefiniowanie grupy docelowej, stworzenie profilu idealnego klienta, analiza potrzeb i zachowań konsumentów,
-doradztwo w zakresie opracowania przekazu marketingowego i komunikacji zewnętrznej,
-ustalenie wskaźników sukcesu (metryk marketingowych).
d)co jest efektem?
-jasny i spójny plan działania,
-lepsze dopasowanie działań do klientów,
-silniejsza pozycja na rynku,
-łatwiejsza optymalizacja działań dzięki ustalonym wskaźnikom sukcesu.
Analiza konkurencji
a)na czym polega?
-proces badania działań i strategii firm działających w tej samej branży,
-identyfikacja konkurentów oraz ocena ich mocnych i słabych stron,
-zrozumienie marketingowych, produktowych i sprzedażowych konkurentów.
b)czego dotyczy?
-analiza kluczowych aspektów działalności konkurentów takich jak: oferta, strategia marketingowa, grupa docelowa, wizerunek i branding, kanały sprzedaży i promocji, obsługa klienta, wykorzystywane technologie.
c)jaki jest zakres?
-identyfikacja konkurentów,
-analiza działalności i modelu biznesowego,
-badanie działań marketingowych, analiza obecności online.
d)co jest efektem?
-lepsze zrozumienie rynku i identyfikacja wszelkich luk rynkowych,
-uzyskanie wiedzy, która pozwoli na skuteczniejsze pozycjonowanie marki klienta i stworzenie przewagi konkurencyjnej,
-optymalizacja strategii klienta w poszukiwaniu wyróżników,
-lepsze dopasowanie oferty i komunikacji do potrzeb klientów.
Tworzenie strategii marketingowej
Duplikat działania Określanie strategii marketingowej.
Opracowywanie planu i budżetu działań marketingowych
a)na czym polega?
-tworzenie kompleksowego harmonogramu działań promocyjnych i określenia ich kosztów,
-doradztwo w strategicznym rozplanowaniu działań marketingowych w skali roku,
-nadzór nad dopasowaniem budżetu do celów i priorytetów firmy.
b)czego dotyczy?
-dopasowanie działań marketingowych i wydatków z nimi związanych do celów marketingowych i biznesowych klienta,
-oszacowanie wydatków na poszczególne elementy strategii marketingowej,
-harmonogram kampanii marketingowych, poszczególnych projektów, inicjatyw i wydatków z nimi związanych.
c)jaki jest zakres?
-opracowanie planu marketingowego wraz z konkretnymi działaniami do wdrożenia,
-ustalanie priorytetów i segmentacja budżetu wg różnych kanałów promocji marketingowej,
-bieżąca analiza wydatków na działania marketingowe i poszukiwanie miejsc na optymalizację wydatków.
d)co jest efektem?
-szczegółowy harmonogram działań marketingowych,
-optymalizacja wydatków na działania marketingowe oraz zwiększenie skuteczności kampanii marketingowych,
-efektywne zarządzanie budżetem wraz z możliwością bieżącej optymalizacji dzięki stałej obserwacji metryk marketingowych.
4.Jak są sklasyfikowane – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (t. j. Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – wykonywane przez Pana czynności będące przedmiotem wniosku? Proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności będących przedmiotem wniosku.
Odpowiedź: Profesjonalne doradztwo marketingowe: 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Określanie strategii marketingowej/Tworzenie strategii marketingowej: 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Analiza konkurencji: 73.20.14.0 – Usługi badania rynku (inne niż sondaże) wykorzystujące już istniejące informacje pochodzące z różnych źródeł.
Opracowywanie planu i budżetu działań marketingowych: 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Wykonywane przez Pana czynności doradcze często wychodzą poza obszar marketingu internetowego mimo, że najczęściej na nim bazują. Usługi z działu 73.11 mówią przede wszystkim o bezpośrednim realizowaniu działań reklamowych, a niekoniecznie strategicznym planowaniu, czy profesjonalnym konsultingu. Dlatego dla większości działań właściwym wydaje się zastosowanie kodu 74.90.20.0.
Dodatkowo w uzupełnieniu, które wypłynęło 23 marca 2025 r. wyjaśnił Pan, że do tej pory, na przestrzeni lat współpracy ze swoimi kontrahentami, w większości przypadków nie wyszczególniał Pan konkretnych działań na fakturze. Kilkukrotnie zdarzyło się Panu rozbić działania na osobne pozycje na fakturze, ale nie jest to regułą. Przeważnie przedmiot na fakturze brzmi bardziej ogólnie jak:
-„Usługa zgodna z umową z dnia …”
-„Doradztwo marketingowe”
-„Usługa profesjonalnego doradztwa marketingowego”.
Ze względu na jedną stawkę ryczałtu, którą Pan przyjmował i różnego typu działania marketingowe nie widział Pan potrzeby rozbijania poszczególnych działań na fakturze. Z czasem jednak profil Pana działalności się zmienił i nie widzi Pan problemu by rozdzielać działania (szczególnie pod kątem stawki ryczałtu) na wystawianych fakturach w przyszłości.
W odpowiedzi na pytanie, czy za opisane przez Pana usługi kontrahent płacił/płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z tych usług wskazał Pan: nie. Nawet w przypadku gdy pozycje na fakturze były wyszczególnione to zawarte był one na jednym dokumencie opłacanym jednym przelewem.
Dla stałych kontrahentów prowadzi Pan poglądową ewidencję czasu pracy nad grupami tematycznymi działań określonych w ramach współpracy.
Z kolei na pytanie, czy prowadził/prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie, odpowiedział Pan, że realizuje to w postaci faktur z konkretnymi przedmiotami w kooperacji z danymi podmiotami. Dla przykładu: poza doradztwem marketingowym zajmuje się Pan też sprzedażą miejsc reklamowych na własnych serwisach internetowych – tutaj wystawia Pan faktury z odpowiednim przedmiotem (np. „Publikacja artykułu sponsorowanego”).
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu, które wpłynęło 25 marca 2025 r.)
Czy część przychodu, który osiąga Pan w ramach swojej działalności gospodarczej z tytułu usług doradztwa strategicznego obejmujących:
-profesjonalne doradztwo marketingowe,
-określanie strategii marketingowej (np. już częściowo stworzonej),
-tworzenie strategii marketingowej (od zera),
-opracowywanie planu i budżetu działań marketingowych,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu, które wpłynęło 25 marca 2025 r.)
Uważa Pan, że na część przychodów związanych z doradztwem strategicznym (profesjonalnym doradztwem marketingowym, określaniem strategii marketingowej, jej tworzeniem czy opracowywaniem planu i budżetu działań marketingowych), ze względu na szeroki zakres tych działań (często wychodzących poza usługi marketingowe) powinien Pan zastosować stawkę ryczałtu 8,5%.
Po odpowiednim oznaczeniu realizacji tych usług na fakturze poprzez dodanie właściwego kodu PKWiU 74.90.20.0. Będzie to stanowiło jasną informację o wysokości stawki, którą należy zastosować podczas rozliczenia podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który stanowi, że:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz uzupełnieniu wynika, że posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od stycznia 2022 r. zmienił Pan formę opodatkowania na ryczałt ze stawką 15%. Wraz z upływem czasu i podnoszeniem kwalifikacji, Pana rola jako kontraktor we współpracy z głównym kontrahentem zmieniła się i aktualnie w jej ramach zajmuje się Pan: profesjonalnym doradztwem marketingowym, określaniem strategii marketingowej, analizą konkurencji, tworzeniem strategii marketingowej, opracowywaniem planu i budżetu działań marketingowych. Usługi te stanowią zdecydowaną większość Pana przychodów. Wykonywane przez Pana czynności doradcze często wychodzą poza obszar marketingu internetowego mimo, że najczęściej na nim bazują. W uzupełnieniu wniosku opisał Pan jakie dokładnie czynności wykonuje w ramach świadczonej usługi doradztwa strategicznego obejmującej: profesjonalne doradztwo marketingowe, określanie strategii marketingowej (np. już częściowo stworzonej), tworzenie strategii marketingowej (od zera), opracowywanie planu i budżetu działań marketingowych, która mieści się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0.
Wątpliwość Pana budzi kwestia, czy część przychodu, który osiąga Pan w ramach swojej działalności gospodarczej z tytułu usług doradztwa strategicznego obejmujących: profesjonalne doradztwo marketingowe, określanie strategii marketingowej (np. już częściowo stworzonej), tworzenie strategii marketingowej (od zera), opracowywanie planu i budżetu działań marketingowych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej, z tytułu świadczenia usług doradztwa strategicznego obejmujących:
-profesjonalne doradztwo marketingowe,
-określanie strategii marketingowej (np. już częściowo stworzonej),
-tworzenie strategii marketingowej (od zera),
-opracowywanie planu i budżetu działań marketingowych,
które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka 8,5% do usług będących przedmiotem wniosku ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Końcowo informuję, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania, gdyż to pytanie wyznacza zakres interpretacji. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.