
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 31 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 11 marca 2025 r. (wpływ 11 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego
Wskazuje Pan, że jest Pan polskim rezydentem podatkowym podlegającym nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu na terytorium Polski w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163; dalej: „Ustawa o PIT ”).
Prowadzi Pan jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą nieprzerwanie od 21 czerwca 2024 r. opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w rozumieniu ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej: „Ustawa ryczałtowa”) (zgodnie ze złożonym właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczeniem o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej. W odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej zarówno w bieżącym roku podatkowym, jak i w roku poprzednim są/były zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy ryczałtowej. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają i nie miały od momentu rozpoczęcia działalności zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 Ustawy ryczałtowej. Pierwszy przychód, opodatkowany stawką ryczałtu 8,5% dotyczący Usług doradczych oraz Usług pośrednictwa komercyjnego otrzymał Pan 31 lipca 2024 r. Przychód otrzymywany od 1 lipca 2024 r. dotyczący Usług doradczych opodatkowuje Pan stawką 14%, zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 2a Ustawy ryczałtowej, zaś przychód dotyczący Usług pośrednictwa komercyjnego opodatkowuje Pan stawką 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałtowej.
Poza przychodem opisanym we wniosku, otrzymuje Pan przychód z najmu prywatnego lokalu mieszkalnego, który jest opodatkowany i wykazywany w rocznych zeznaniach podatkowych (PIT-28) przez Pana małżonkę, zgodnie ze złożonym oświadczeniem.
Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.
Jest Pan zarejestrowany jako podatnik VAT czynny (zrezygnował Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 361; dalej: „Ustawa o VAT).
Wskazuje Pan, że główne działania, które podejmuje Pan w ramach prowadzonej działalności koncentrują się na wykonywaniu usług dla jednego zleceniodawcy, z którym współpracuje Pan na zasadzie B2B (business to business) od 1 lipca 2024 r., realizującego projekty budowlane związane ze wznoszeniem budynków (dalej: „Zleceniodawca”). W przyszłości może Pan świadczyć usługi na rzecz innych zleceniodawców na zasadach opisanych we wniosku.
Do zakresu usług wykonywanych przez Pana należy:
1)doradztwo:
a)na etapie zakupu działki w zakresie możliwości dostawy mediów i jej skomunikowania, w tym m.in. analizy formalno-prawno-techniczne dotyczące możliwości zabudowy, prowadzenia prac budowlanych, dostawy mediów do danej nieruchomości, analizy możliwości skomunikowania danej nieruchomości budowlanej, uzgodnień z zarządcą drogi;
b)na etapie opracowania założeń do budżetu projektu, w tym m.in. doradztwo w zakresie opracowywania założeń do budżetu, uwzględnianych kosztów do poniesienia oraz ich wysokości;
c)na etapie prac projektowych, w tym w zakresie dokumentacji projektowej potrzebnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę oraz w zakresie uzyskania w założonym terminie pozwolenia na budowę, w zakresie prowadzenia postępowania i zakresu wniosku o pozwolenie na budowę;
d)w zakresie przygotowania i kompletności dokumentacji wykonawczej potrzebnej do realizacji inwestycji, w tym m.in. doradztwo i analiza dokumentacji wykonawczej na poszczególnych etapach inwestycji;
e)w procesie związanym z zapewnieniem mediów dla inwestycji - zapewnienie przyłączenia do sieci wodno-kanalizacyjnej, cieplnej, energetycznej i teletechnicznej, w tym doradztwo w zakresie współpracy z dostawcami, negocjowanie umów z dostawcami;
f)w procesie związanym z zapewnieniem obsługi komunikacyjnej dla inwestycji - zapewnienie warunków obsługi komunikacyjnej, w tym doradztwo w zakresie współpracy z zarządcami dróg, negocjowanie umów drogowych;
g)w zakresie prowadzenia przetargu mającego na celu wyłonienie generalnego wykonawcy inwestycji i robót budowlanych, tj. doradztwo w zakresie przyjętych założeń do przetargu;
h)podczas procesu realizacji robót przez generalnego wykonawcę, związane z analizami zgodności prowadzonej inwestycji ze standardami technicznymi, założonym harmonogramem i budżetem projektowym;
i)w zakresie kontroli zgodności z założonym budżetem projektu dotyczące zgodności postępu procesu inwestycyjnego i wykonanych jego poszczególnych elementów w stosunku do założonego budżetu;
j)w zakresie działań zmierzających do uzyskania w założonym terminie pozwolenia na użytkowanie inwestycji na etapie kontroli przez organy Państwowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego - doradztwo odnośnie działań, których efektem finalnym będzie pozytywne przejście kontroli przez organ nadzoru budowlanego, w szczególności poprawności przygotowania dokumentacji, w tym jej kompletności i zawartości merytorycznej;
k)przy zagadnieniach formalno-prawnych oraz w zakresie kompletności dokumentacji podwykonawczej celem przekazania inwestycji - doradztwo w zakresie poprawności i kompletności dokumentacji powykonawczej;
l)przy zagadnieniach związanych z zarządzaniem inwestycją po jej oddaniu do użytkowania, negocjowanie warunków dostawy mediów oraz umów na obsługę techniczną i administracyjną
- dalej łącznie jako: „Usługi doradcze”, sklasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (dalej: „PKWiU”) do 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Świadczone przez Pana usługi nie są związane z działalnością firm centralnych i nie noszą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem.
W związku z realizacją wyżej wymienionych Usług doradczych nie posiada Pan uprawnień budowlanych oraz nie jest Pan czynnym członkiem Izby Inżynierów Budownictwa, ani nie pełni samodzielnych funkcji technicznych w ramach podjętej współpracy, w rozumieniu z art. 12 ustawy z 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 725), tj.:
·projektowania, sprawdzania projektów architektoniczno-budowlanych i technicznych oraz sprawowania nadzoru autorskiego;
·kierowania budową lub innymi robotami budowlanymi;
·kierowania wytwarzaniem konstrukcyjnych elementów budowlanych oraz nadzór i kontrolę techniczną wytwarzania tych elementów;
·wykonywania nadzoru inwestorskiego;
·sprawowania kontroli technicznej utrzymania obiektów budowlanych.
Umowa, którą zawarł Pan ze Zleceniodawcą dotyczy profesjonalnego doradztwa na rzecz Zleceniodawcy w zakresie czynności opisanych powyżej. W związku z zawartą umową świadczy Pan i zamierza Pan świadczyć w przyszłości usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz ponosi Pan odpowiedzialność na zasadach określonych w ustawie z 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1061);
2)pośrednictwo komercyjne, w tym:
a)pomoc Zleceniodawcy w zakupie nieruchomości, tj. gruntów, budynków trwale z gruntem związanych lub części takich budynków (dalej: „Nieruchomości”);
b)ustalanie strategii negocjacyjnej ze Zleceniodawcą;
c)inicjowanie i uczestnictwo w spotkaniach Zleceniodawcy z potencjalnymi kontrahentami;
d)prowadzenie komitetów inwestycyjnych;
e)koordynacja postanowień umów zakupu Nieruchomości;
f)nadzór nad realizacją zawartych umów;
- dalej łącznie jako: „Usługi pośrednictwa komercyjnego”, sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, a także łącznie z Usługami doradczymi jako „Usługi”).
W związku z realizacją ww. Usług pośrednictwa komercyjnego nie świadczy Pan usług związanych z obsługą nieruchomości na zlecenie, ani wyceną nieruchomości. Nie otrzymuje Pan także pełnomocnictw do zawierania umów zakupu Nieruchomości w imieniu Zleceniodawcy.
Jednocześnie wskazuje Pan, że:
a)usługi, które świadczy Pan nie są związane z działalnością firm centralnych i nie noszą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem;
b)przy wykonywaniu Usług nie nabywa Pan żadnych praw własności, ani nie jest Pan stroną umów zawieranych przez Zleceniodawcę z jego kontrahentami;
c)nie jest Pan osobą powiązaną ze Zleceniodawcą w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 Ustawy o PIT oraz art. 11a ust. 1 pkt 4 Ustawy o CIT.
W piśmie z 11 marca 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis wskazując, że świadczone przez Pana usługi opisane we wniosku, powinny zostać zakwalifikowane według PKWiU odpowiednio do:
·74.90.12.0 - usługi zdefiniowane we wniosku jako Usługi pośrednictwa komercyjnego i
·74.90.20.0 - usługi zdefiniowane we wniosku jako Usługi doradcze.
Określenie Usług pośrednictwa komercyjnego i Usług doradczych łącznie jako „Usług”, miało na celu doprecyzowanie w ramach wniosku, jakie elementy stanu faktycznego, zdarzenia przyszłego, a także uzasadnienia odnoszą się łącznie do wszystkich usług wykonywanych przez Pana.
Odnosząc się do uzasadnienia sporządzonej kwalifikacji, wskazuje Pan, że w Pana ocenie, świadczone przez Pana usługi nie spełniają przesłanek do zakwalifikowania ich według PKWiU do działu 68, tj. do usług związanych z obsługą rynku nieruchomości, w tym do usług agencji nieruchomości.
Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.), sekcja L, tj. „Usługi związane z obsługą rynku nieruchomości obejmuje:
a)kupno i sprzedaż nieruchomości na własny rachunek (68.10.1);
b)wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych (68.20.1).
Wykonując usługi opisane we wniosku na rzecz Zleceniodawcy, nie kupuje Pan, ani nie sprzedaje Pan nieruchomości „na własny rachunek”, ani też nie wynajmuje Pan i nie obsługuje Pan nieruchomości własnych lub dzierżawionych, co oznacza, że przesłanki określone w lit. a) i b) powyżej nie mają zastosowania.
c)usługi agencji nieruchomości (68.31.1).
Usług świadczonych przez Pana nie można zaklasyfikować według PKWiU także do usług agencji nieruchomości, z uwagi na to, że:
i.nie zawiera Pan i nie zamierza zawierać ze Zleceniodawcą umów pośrednictwa dotyczących zakupu/sprzedaży nieruchomości;
ii.za świadczone usługi nie otrzymuje Pan wynagrodzenia prowizyjnego opartego na wartości nieruchomości, co jest standardem rynkowym przy świadczonych usługach pośredników (agentów) nieruchomości;
iii.nie posiada Pan licencji pośrednika nieruchomości - mimo zniesienia wymogu posiadania takiej licencji w obrocie nieruchomościami na gruncie przepisów ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, posiadanie takiej licencji jest przyjętym standardem rynkowym i rękojmią prawidłowego wykonania umowy pośrednictwa;
iv.zakres świadczonych usług przez Pana odbiega od zakresu usług wykonywanych przez pośredników (agentów) nieruchomości - wykonywane przez Pana usługi mają na celu wsparcie Zleceniodawcy w transakcji zakupu nieruchomości poprzez w szczególności ustalanie strategii negocjacyjnej, prowadzenie komitetów inwestycyjnych, koordynację postanowień umów zakupu nieruchomości, koordynację wielobranżowego badania due-dilligence (w tym badań prawnych, technicznych, geodezyjnych i środowiskowych, wykonywanych przez zewnętrznych doradców Zleceniodawcy), udział w negocjacjach oraz nadzór nad realizacją zawartych umów. Usługi te są realizowane w najbardziej odpowiedniej dla danej sytuacji formie i mogą mieć charakter spotkań lub ustaleń pisemnych. Wykonywane przez Pana usługi nie są związane ze sprzedażą nieruchomości, tym bardziej sprzedażą nieruchomości będących we współwłasności. Usługi nie dotyczą także zgłoszenia nieruchomości do sprzedaży Zleceniodawcy, bowiem takie czynności świadczone są przez zewnętrznych pośredników (agentów) nieruchomości współpracujących ze Zleceniodawcą. Działania wykonywane przez Pana podejmowane są dopiero po zgłoszeniu nieruchomości przez wyżej wskazanego pośrednika nieruchomości i jej akceptacji przez Zleceniodawcę. Co istotne także, pośrednik (agent) nieruchomości nie bierze udziału w komitetach inwestycyjnych, nie ustala strategii, nie koordynuje zawieranych umów.
Zakres wykonywanych przez Pana czynności, a także charakter współpracy i rozliczeń między Panem a Zleceniodawcą znacząco odbiega zatem od usług świadczonych przez agentów nieruchomości, sklasyfikowanych według PKWiU do 68.31.1.
d)Usługi zarządzania nieruchomościami świadczone na zlecenie (68.32.1).
Zgodnie z umową zawartą ze Zleceniodawcą, nie świadczy Pan usług zarządzania, ani nie ma Pan podpisanej umowy z żadnym podmiotem, w którym pełniłby funkcje w organach korporacyjnych, zatem świadczonych usług nie można także zakwalifikować do usług zarządzania nieruchomościami świadczonych na zlecenie określonych w lit. d).
Dodatkowo, Pana zdaniem, z uwagi na to, że nie posiada Pan uprawnień rzeczoznawcy majątkowego, świadczonych przez Pana usług nie można zakwalifikować według PKWiU do grupowania 68.31.16.0, tj. usług wyceny nieruchomości świadczonej na zlecenie.
Z tego też względu, Pana zdaniem, nie została spełniona przesłanka negatywna określona w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0, która nie obejmuje „usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości”, sklasyfikowanych według PKWiU do 68.31.1.
Nie można ich zakwalifikować też do Działu 71, tj. do usług architektonicznych i inżynierskich i związanych z nimi doradztwem technicznym. Powyższe wynika z faktu, że nie posiada Pan wykształcenia architektonicznego, ani inżynierskiego, nie pełni Pan samodzielnych funkcji technicznych ani nie wykonuje Pan usług badań i analiz technicznych.
W związku z tym, Pana zdaniem, nie została także spełniona przesłanka negatywna określona w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0, która nie obejmuje usług doradztwa specjalistycznego związanego z nieruchomościami.
Zgodnie z przeprowadzoną analizą, Pana zdaniem, Usługi pośrednictwa komercyjnego są najbardziej zbliżone według PKWiU do grupowania 74.90.12.0 zaś Usługi doradcze do grupowania 74.90.20.0.
Dokonana przez Pana kwalifikacja znajduje odzwierciedlenie w podejściu prezentowanym przez Organ w interpretacjach indywidualnych, wskazanych we wniosku. Mimo, że interpretacje wydawane w sprawach innych podatników nie stanowią źródła prawa i nie chronią innych osób, to nie można pominąć istnienia podstawowych zasad konstytucyjnych i postępowań podatkowych jakimi są równość wobec prawa i zasada prowadzenia postępowania w sposób budzący zaufanie do organów podatkowych, w szczególności jeśli wydawane dotychczas interpretacje oparte są na zbliżonym opisie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego.
Dokonuje Pan rozliczeń ze Zleceniodawcą na podstawie sporządzanego comiesięcznie szczegółowego zestawienia godzin poświęconych na realizację poszczególnych czynności opisanych we wniosku. Na fakturach VAT wyszczególnia Pan sumę wynagrodzenia za Usługi pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.12.0 i/lub za Usługi doradcze sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.20.0. Każdorazowo do faktur VAT załącza Pan zestawienia godzinowe pozwalające Panu na określenie wynagrodzenia w zakresie każdej świadczonej czynności. Ilość godzin spędzonych na realizację poszczególnych usług w ramach okresu rozliczeniowego każdorazowo się różni, zatem także odpowiadające im wynagrodzenie. Strony umowy (Pan i Zleceniodawca) określiły także maksymalne miesięczne wynagrodzenie odpowiadające zapotrzebowaniu Zleceniodawcy na ilość godzin poświęconych na realizację zawartej umowy.
Nie otrzymuje Pan przychodów z pośrednictwa w sprzedaży hurtowej (PKWiU grupa 46.1) określonych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa ryczałtowa”). Świadczone przez Pana usługi nie są związane z działalnością firm centralnych i nie niosą znamion doradztwa związanego z zarządzaniem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) Ustawy ryczałtowej. Zleceniodawcą Pana jest Spółka akcyjna z siedzibą w Warszawie. Nie świadczy Pan usług zarządzania na rzecz Zleceniodawcy, ani nie jest Pan jej akcjonariuszem. Jedyne przychody, które uzyskuje Pan od Zleceniodawcy, związane są ze świadczonymi usługami, opisanymi szczegółowo we wniosku.
Pytania
1.Czy przychód z Pana działalności ze świadczenia Usług doradczych wskazanych w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym może Pan opodatkować na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 8,5%?
2.Czy przychód z Pana działalności ze świadczenia Usług pośrednictwa komercyjnego wskazanych w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym może Pan opodatkować na podstawie ryczałtu ewidencjonowanego stawką 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1.
W Pana ocenie, przychód z działalności ze świadczenia Usług doradczych wskazanych w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, ponieważ żaden z przepisów Ustawy ryczałtowej, nie przewiduje innej stawki dla tego rodzaju działalności.
Ad. 2.
W Pana ocenie, przychód z działalności ze świadczenia Usług pośrednictwa komercyjnego wskazanych w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym może być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, ponieważ żaden z przepisów Ustawy ryczałtowej, nie przewiduje innej stawki dla tego rodzaju działalności.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 Ustawy ryczałtowej, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, tzn. usługi dla celów produkcji nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych,
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 Ustawy ryczałtowej, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie należy wskazać, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 8 Ustawy ryczałtowej.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 9 ust. 1 przedmiotowej ustawy, pisemne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 Ustawy ryczałtowej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie głównym przedmiotem Pana działalności jest świadczenie Usług określonych we wniosku na rzecz Zleceniodawcy. Przedmiotem Usług są:
1)Usługi doradcze sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane;
2)Usługi pośrednictwa komercyjnego, najbardziej zbliżone pod PKWiU do 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
Usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD 74.90.Z nie są wyłączone z opodatkowania 8,5% stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałtowej.
Z uwagi na fakt, że w ramach świadczonych usług nie pełni Pan samodzielnych funkcji technicznych oraz nie wykonuje Pan na rzecz Zleceniodawcy usług inżynierskich, bądź architektonicznych oraz usług badań i analiz technicznych, nie powinno się stosować stawki 14%, zgodnie z brzmieniem art. 12 ust. 1 pkt 2a Ustawy ryczałtowej dla usług architektonicznych i inżynierskich, usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
W odniesieniu do Usług pośrednictwa komercyjnego wskazuje Pan, że są to usługi najbardziej zbliżone pod PKWiU 74.90.12.0. Usługi te nie obejmują usług wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych, usług pośrednictwa w sprzedaży nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.1, ani usług pośrednictwa związanych z wyceną nieruchomości, sklasyfikowanych w 68.31.16.0.
Usługi przyporządkowane do Polskiej Klasyfikacji Działalności pod nr PKD 74.90.12.0 nie są wyłączone z opodatkowania 8,5% stawką podatku na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy ryczałtowej.
Własną ocenę prawną opiera Pan na wydanych przez Organ interpretacjach indywidualnych, w tym m.in. z:
·4 listopada 2024 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.688.2024.1.PT,
·23 sierpnia 2023 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.296.2023.2.BR,
·10 maja 2018 r. Nr 0114-KDIP3-1.4011.136.2018.1.IF,
·16 stycznia 2025 r. Nr 0112-KDSL1-1.4011.585.2024.2.AG,
·19 lutego 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.487.2023.3.PR,
·7 lipca 2021 r. Nr 0115-KDIT1.4011.293.2021.2.MST,
·8 marca 2023 r. Nr 0114-KDIP3-1.401146.2023.2.KF.
Rozpoczynając swoją działalność wybrał Pan opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W odniesieniu do Pana nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 Ustawy ryczałtowej, wyłączające prawo podatnika do stosowania ryczałtu. W szczególności, nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej, ani nie osiąga Pan przychodów z tytułu prowadzenia apteki, nie prowadzi Pan działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, ani działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Mając powyższe na względzie, należy stwierdzić, że do świadczonych przez Pana Usług nie będą miały zastosowania negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 Ustawy ryczałtowej ponieważ nie będzie Pan świadczył usług wyłączających z możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wobec powyższego, Pana zdaniem, przychody osiągane z tytułu:
·Usług doradczych oraz
·Usług pośrednictwa komercyjnego
- wskazanych w stanie faktycznym i w zdarzeniu przyszłym mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, gdyż żaden z przepisów Ustawy ryczałtowej nie przewiduje innej stawki dla tego rodzaju działalności.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453 z 2018 r. poz. 2440 z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie do art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W celu ustalenia możliwości opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych oraz właściwej stawki podatku niezbędne jest wskazanie symbolu PKWiU (Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 2015 r.) wykonywanych usług. Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) i c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71); w zakresie specjalistycznego projektowania (PKWiU 74.1).
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zatem, co do zasady – w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody z działalności usługowej mogą być opodatkowane stawką w wysokości 8,5%, o ile usługi te nie są objęte inną stawką wymienioną w art. 12 tej ustawy, a także jeśli świadczenie tych usług nie zostało wyłączone z opodatkowania na podstawie art. 8 ww. ustawy.
Stosownie do art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).
Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od 21 czerwca 2024 r. opodatkowaną w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W ramach tej działalności świadczy Pan na rzecz Zleceniodawcy usługi szczegółowo opisane we wniosku, zakwalifikowane wg PKWiU do 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń (zdefiniowane we wniosku jako Usługi pośrednictwa komercyjnego) i wg PKWiU do 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane (zdefiniowane we wniosku jako Usługi doradcze). Wskazał Pan też, że na fakturach VAT wyszczególnia Pan sumę wynagrodzenia za Usługi pośrednictwa komercyjnego sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.12.0 i/lub za Usługi doradcze sklasyfikowane na podstawie PKWiU do 74.90.20.0. Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawa wskazać należy, że uzyskiwane przez Pana przychody z usług (opisanych we wniosku) sklasyfikowanych wg PKWiU do 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń oraz wg PKWiU do 74.90.20.0 - Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiednich symboli wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tych klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Przedmiotem interpretacji jest wyłącznie kwestia zawarta w pytaniach, inne kwestie nie podlegały ocenie.
Zauważyć należy, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne odwołują się w swojej treści do klasyfikacji PKWiU. W związku z tym, w celu ustalenia właściwej stawki podatku odniosłem się do wskazanych w opisie sprawy symboli PKWiU. Przedmiotem oceny nie był zaś wskazany we wniosku kod PKD.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym (zdarzeniu przyszłym) przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.