Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.871.2024.4.MGR

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 1 kwietnia 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.871.2024.4.MGR

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania – pismem, które wpłynęło 5 lutego 2025 r. oraz pismem, które wpłynęło 26 marca 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (przychody w roku poprzedzającym rok podatkowy nie przekroczyły 2 000 000 euro). W ramach prowadzonej działalności nie posiada Pan innych źródeł dochodu.

Przedmiotem świadczenia usług na podstawie zlecanych Panu prac jest w szczególności:

·testowanie manualne oprogramowania komputerowego;

·tworzenie scenariuszy i przypadków testowych;

·analiza błędów oprogramowania;

·analizowanie wymagań biznesowych/projektowych i dokumentowanie rezultatów;

·tworzenie dokumentacji testowej (plany testów, strategie, przypadki testowe) w całym procesie wytwórczym;

·tworzenie danych testowych na potrzeby wykonania testów;

·rejestracja wyników testów;

·zgłaszanie i raportowanie incydentów testowych;

·przygotowanie środowiska testowego do uruchomienia testów;

·uruchomienie narzędzi wspomagających proces testowania;

·wspieranie Zleceniodawcy w przeprowadzaniu procesów weryfikujących wiedzę techniczną osób do pracy u Zleceniodawcy;

·wykonywanie innych czynności w zakresie systemów informatycznych.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z wydawaniem: pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line, pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1), pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2), oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Wykonywane przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1). Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).

W uzupełnieniu wniosku doprecyzował Pan, że prowadzi działalność od … listopada 2023 r. Przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, a oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych złożył Pan w CEiDG w trakcie procedury rejestracji działalności gospodarczej. Stosuje Pan stawkę ryczałtu w wysokości 12%. Prowadzi Pan ewidencję przychodów. Pana Zleceniodawcą jest X. W Spółce tej nie jest Pan wspólnikiem/członkiem zarządu. Pomiędzy Panem, a Zleceniodawcami nie istnieją powiązania osobiste, czy gospodarcze. Wniosek dotyczy 2023 r., 2024 r., 2025 r. w zakresie zwrotu ewentualnie nadpłaconego podatku oraz od 2023 r., przy zachowaniu dotychczasowych regulacji podatkowych w zakresie stawki ryczałtu.

Świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są w PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Dodatkowo, wyjaśnił Pan na czym polegają wymienione we wniosku czynności, objęte grupowaniem PKWiU 62.02.30.0, tj.:

·testowanie manualne oprogramowania komputerowego - to proces testowania aplikacji bez użycia zautomatyzowanych narzędzi testowych. Ręcznie przeprowadza Pan scenariusze testowe, jak i wykonuje zawarte w nich przypadki testowe, analizując działanie systemu i sprawdzając, czy spełnia on określone wymagania oraz w celu wykrycia potencjalnych błędów. Efektem jest informacja o sposobie działania danej funkcjonalności. Zleceniodawca na podstawie tej informacji podejmuje decyzje co do dalszego wykorzystania danej funkcjonalności;

·tworzenie scenariuszy i przypadków testowych - to proces definiowania, co i jak należy przetestować w aplikacji. Scenariusze testowe opisują ogólne funkcje do sprawdzenia, a przypadki testowe zawierają szczegółowe kroki, dane wejściowe i oczekiwane wyniki. Dzięki nim testowanie jest bardziej systematyczne oraz ułatwia wykrywanie błędów. Efektem jest wytworzenie scenariuszy testowych oraz przypadków testowych. Zleceniodawca decyduje o ich dalszym wykorzystaniu w procesie testowania;

·analiza błędów oprogramowania - polega na identyfikowaniu, klasyfikowaniu i badaniu przyczyn błędów w aplikacji. Proces obejmuje reprodukcję błędu oraz analizę jego wpływu na system. Ma to na celu zapobiegnięciu jego ponownemu wystąpieniu. Efektem jest identyfikacja, klasyfikacja oraz znalezienie przyczyny błędu. Zleceniodawca decyduje o dalszym wykorzystaniu tych informacji w procesie testowania;

·analizowanie wymagań biznesowych/projektowych i dokonywanie rezultatów - polega na dokładnym zrozumieniu oczekiwań Klienta oraz przekształceniu ich w konkretne funkcjonalności systemu. Proces obejmuje identyfikację, weryfikację oraz ocenę wykonalności wymagań, a także śledzenie ich realizacji w trakcie rozwoju projektu. Porównywanie rezultatów z założeniami pozwala sprawdzić, czy końcowy produkt spełnia oczekiwania biznesowe i użytkowe oraz czy wymaga dalszych poprawek. Efektem tej analizy jest weryfikacja spójności i kompletności wymagań oraz identyfikacja potencjalnych niejasności lub braków. Zleceniodawca decyduje o dalszym wykorzystaniu tych informacji w procesie testowania;

·tworzenie dokumentacji testowej (plany testów, strategie, przypadki testowe) w całym procesie wytwórczym - to proces definiowania, planowania i dokumentowania działań testowych. Obejmuje m.in.:

-plan testów - określa cele, zakres, harmonogram i zasoby testowania;

-strategię testów - opisuje podejście do testowania, techniki i kryteria akceptacji;

-przypadki testowe - szczegółowe scenariusze z krokami, danymi wejściowymi i oczekiwanymi wynikami.

Dokumentacja ta zapewnia spójność i efektywność testów, ułatwia replikację błędów oraz umożliwia śledzenie jakości oprogramowania na każdym etapie jego rozwoju. Efektem jest wytworzenie dokumentacji testowej. Zleceniodawca decyduje o dalszym wykorzystaniu tych informacji w procesie testowania;

·tworzenie danych testowych na potrzeby wykonania testów - polega na przygotowaniu odpowiednich wartości wejściowych, które są wykorzystywane do sprawdzania działania oprogramowania w różnych scenariuszach. Dane te mogą obejmować zarówno poprawne wartości (np. prawidłowe loginy i hasła), jak i dane skrajne lub błędne (np. niepoprawne formaty, duże liczby, puste pola) w celu przetestowania odporności systemu. Dobrze dobrane dane testowe pozwalają na realistyczne symulowanie warunków użytkowania aplikacji oraz skuteczniejsze wykrywanie błędów. Efektem jest wytworzenie danych testowych. Zleceniodawca decyduje o ich dalszym wykorzystaniu w procesie testowania;

·rejestracja wyników testów - polega na dokumentowaniu wyników przeprowadzonych testów w celu analizy jakości oprogramowania. Obejmuje zapisywanie informacji o wykonanych przypadkach testowych, ich statusie (zaliczony, niezaliczony, pominięty), napotkanych błędach oraz warunkach testowych. Dzięki temu możliwe jest śledzenie postępów testowania, identyfikacja problemów oraz podejmowanie decyzji dotyczących dalszych działań w procesie wytwarzania oprogramowania. Efektem jest udokumentowanie wyników testów. Zleceniodawca decyduje o dalszym wykorzystaniu tych informacji w procesie testowania;

·zgłaszanie i raportowanie incydentów testowych - polega na dokumentowaniu błędów wykrytych podczas testowania oraz przekazywaniu ich do zespołu deweloperskiego w celu analizy i naprawy. Proces obejmuje opis problemu, kroki do jego odtworzenia, oczekiwany i rzeczywisty wynik, priorytet oraz ewentualne załączniki, takie jak zrzuty ekranu, czy logi systemowe. Efektem jest udokumentowanie incydentów testowych. Zleceniodawca decyduje o dalszym wykorzystaniu tych informacji w procesie testowania;

·przygotowanie środowiska testowego do uruchomienia testów - polega na konfiguracji wszystkich niezbędnych elementów umożliwiających przeprowadzenie testów w warunkach zbliżonych do produkcyjnych. Obejmuje instalację i konfigurację aplikacji, baz danych, narzędzi testowych oraz zapewnienie odpowiednich danych testowych. Poprawnie skonfigurowane środowisko minimalizuje ryzyko błędów niezwiązanych z oprogramowaniem i pozwala na rzetelną weryfikację jego działania. Efektem jest przygotowanie środowiska testowego. Zleceniodawca decyduje o jego dalszym wykorzystaniu w procesie testowania;

·uruchomienie narzędzi wspomagających proces testowania - polega na wykorzystaniu oprogramowania ułatwiającego testowanie aplikacji. Obejmuje to narzędzia do zarządzania testami, analizy wydajności oraz monitorowania błędów. Ich zastosowanie pozwala zwiększyć efektywność testowania, przyspiesza wykrywanie błędów i poprawia jakość oprogramowania. Efektem jest uruchomienie narzędzi wspomagających proces testowania. Zleceniodawca decyduje o ich dalszym wykorzystaniu w procesie testowania;

·wspieranie Zleceniodawcy w przeprowadzaniu procesów weryfikujących wiedzę techniczną osób do pracy u Zleceniodawcy - polega na udziale w rekrutacji poprzez opracowywanie i przeprowadzanie testów technicznych, rozmów kwalifikacyjnych oraz ocenę wyników. Obejmuje między innymi przygotowanie scenariuszy zadań, pytań teoretycznych i praktycznych oraz analizę umiejętności kandydatów pod kątem wymagań projektowych. Efektem jest wsparcie Zleceniodawcy w procesie rekrutacji. Zleceniodawca decyduje o wykorzystaniu uzyskanych przeze mnie informacji w procesie rekrutacji.

Ponadto, wyjaśnił Pan, że nie wykonuje innych czynności w zakresie systemów informatycznych poza wymienionymi powyżej.

Testowanie jest integralną częścią procesu tworzenia oprogramowania i może być obecne na każdym jego etapie. Usprawnia sam proces dzięki zapobiegnięciu wytworzenia potencjalnych błędów oraz, co za tym idzie, ich naprawy.

Ww. czynności usprawniają działanie oprogramowania, ponieważ testowanie odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu jego jakości. Dzięki testowaniu można wykryć i naprawić błędy na wczesnym etapie, co minimalizuje ryzyko awarii i poprawia stabilność oraz użyteczność końcowego produktu. Mają na celu również poprawę między innymi funkcjonalności, stabilności oraz wydajności. Dla programistów przygotowuje Pan wytyczne dotyczące sposobu odtworzenia danego błędu. Nie świadczył Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci.

Wyjaśnił Pan, że system informatyczny, o którym mowa we wniosku, to zespół powiązanych ze sobą elementów, takich jak sprzęt komputerowy, oprogramowanie, bazy danych, sieci i procedury, które wspólnie przetwarzają, przechowują i przesyłają informacje.

Natomiast oprogramowanie komputerowe to zbiór programów, instrukcji i danych, które umożliwiają komputerowi wykonywanie określonych zadań. Oprogramowanie może działać samodzielnie lub jako część większego systemu informatycznego.

Wykonywane przez Pana usługi nie są elementem złożonego (kompleksowego) świadczenia na rzecz klienta, za które otrzymuje Pan jedno wynagrodzenie.

Pytanie

Czy jako tester, który wykonuje wyłącznie testy manualne (zgodnie z PKD: 62.01.Z), czyli pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem, może Pan zmienić obecna stawkę 12% na stawkę ryczałtu 8,5%, a w konsekwencji odzyskać nadpłaconą różnicę podatku dla działalności niezwiązanej z programowaniem?

Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu, które wpłynęło 5 lutego 2025 r.)

Świadczone przez Pana usługi w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, wskazane w opisie sprawy, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wg stawki 8,5% od dnia założenia firmy?

Mając powyższe na uwadze i wykonując wyłącznie testy manualne (według PKD: 62.01.Z), czyli pracę odtwórczą, która nie ma znamion usługi doradczej lub usługi związanej z programowaniem, może Pan korzystać ze stawki ryczałtu 8,5%, a w konsekwencji odzyskać nadpłaconą różnicę podatku wynikającą z dotychczas wpłacanych kwot objętych wyższą stawką ryczałtu.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów,  z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

·12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) – art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b);

·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 – art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Z powyższego wynika, że podstawą do zakwalifikowania osiąganych przychodów do odpowiedniej stawki podatku jest określenie dla danej działalności symbolu PKWiU wprowadzonego rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:

  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
  • wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Przedstawił Pan informacje, z których wynika, że od … listopada 2023 r. prowadzi Pan działalność działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Przychody z działalności gospodarczej opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Stosuje Pan stawkę ryczałtu w wysokości 12%. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. W ramach prowadzonej działalności nie posiada Pan innych źródeł dochodu.

Przedmiotem świadczenia usług na podstawie zlecanych Panu prac jest w szczególności:

·testowanie manualne oprogramowania komputerowego;

·tworzenie scenariuszy i przypadków testowych;

·analiza błędów oprogramowania;

·analizowanie wymagań biznesowych/projektowych i dokumentowanie rezultatów;

·tworzenie dokumentacji testowej (plany testów, strategie, przypadki testowe) w całym procesie wytwórczym;

·tworzenie danych testowych na potrzeby wykonania testów;

·rejestracja wyników testów;

·zgłaszanie i raportowanie incydentów testowych;

·przygotowanie środowiska testowego do uruchomienia testów;

·uruchomienie narzędzi wspomagających proces testowania;

·wspieranie Zleceniodawcy w przeprowadzaniu procesów weryfikujących wiedzę techniczną osób do pracy u Zleceniodawcy;

·wykonywanie innych czynności w zakresie systemów informatycznych.

Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane są w PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz opis sprawy stwierdzić należy, że skoro świadczone przez Pana usługi nie są związane doradztwem w zakresie oprogramowania, to uzyskiwane w ramach działalności gospodarczej od 2023 r. przychody ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, mogą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione były/są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przechodząc do kwestii możliwości odzyskania nadpłaconej różnicy podatku dla prowadzonej działalności (za lata 2023 – 2025) wskazać należy, że jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych – w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Z art. 81 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa wynika, że:

Jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Natomiast stosownie do art. 81 § 2 Ordynacji podatkowej:

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji.

Przy czym, zgodnie z art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej:

Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach – rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji może dotyczyć każdej jej pozycji, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym poprawnym wypełnieniu formularza z zaznaczeniem, że w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej deklaracji.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Podatnik ma zatem prawo skorygować daną deklarację w okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Tym samym w sytuacji zastosowania błędnej stawki ryczałtu ma Pan prawo dokonać korekty rocznych zeznań o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i zastosować właściwą stawkę podatku.

Zatem Pana stanowisko uznałem za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia;

·zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Zauważyć należy, że przepisy ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne odwołują się w swojej treści do klasyfikacji PKWiU. W związku z tym, w celu ustalenia właściwej stawki podatku odniosłem się do wskazanego w opisie sprawy symbolu PKWiU 62.02.30.0 - „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Przedmiotem oceny nie był zaś wskazany we wniosku kod PKD.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest/będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie/zdarzeniu przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.