Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.23.2025.2.JPO

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 marca 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.23.2025.2.JPO

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

 – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 58.19.21.0 w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

A. A („Wnioskodawca”) prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca osiąga przychody z tytułu świadczenia usług szczegółowo scharakteryzowanych poniżej. Wnioskodawca jest stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, w tym przede wszystkim osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, posiadających portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online, a także na rzecz osób fizycznych, które dokonują opłat za dostęp do publikowanych treści w ramach subskrypcji (prenumeraty) lub opłaty za oglądanie (pay-per-view) (dalej łącznie: „Zleceniodawcy Publikacji dla Dorosłych”).

Usługi świadczone są co do zasady na podstawie umów nienazwanych, zawieranych na standardowym wzorcu umownym udostępnianym przez portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online. Wnioskodawca świadczy na rzecz Zleceniodawców Publikacji dla Dorosłych usługi polegające na publikacji treści (zazwyczaj w formie nagrań audiowizualnych lub fotografii) dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, które są publikowane w Internecie za opłatą pobieraną w formie stałej subskrypcji, będącej odpowiednikiem prenumeraty lub za opłatą za oglądanie w formie tzw. pay-per-view.

Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:

a)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

b)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

c)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

d)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

– dalej łącznie jako „Usługa Publikacji dla Dorosłych Online”.

Dodatkowo Wnioskodawca świadczy usługi polegające na prezentowaniu na żywo treści dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej za pośrednictwem komunikatorów internetowych, takich jak aplikacje do rozmów wideo, czatów tekstowych lub przesyłania multimediów. Przekazanie tych treści odbywa się w czasie rzeczywistym lub w formie wcześniej przygotowanych materiałów (np. zdjęć lub nagrań). W zamian za dostęp do tych treści osoba wykonująca usługę otrzymuje opłatę za oglądanie (pay-per-view) w formie przelewów bankowych od odbiorców tych treści. Usługa obejmuje wykonywanie następujących czynności:

a)prezentowanie treści o wyraźnej tematyce seksualnej osobom zainteresowanym odbiorem tych treści za pośrednictwem komunikatorów internetowych;

b)tworzenie i przesyłanie zdjęć, nagrań wideo lub innych multimedialnych materiałów o charakterze erotycznym bezpośrednio do odbiorców;

c)prowadzenie rozmów o charakterze erotycznym za pomocą funkcji czatu tekstowego, głosowego lub wideo w komunikatorach internetowych;

d)personalizowanie treści zgodnie z oczekiwaniami odbiorców, w tym reagowanie na indywidualne prośby i sugestie dotyczące charakteru przesyłanych materiałów;

– dalej łącznie jako „Usługa Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online”.

Wnioskodawca wznowił wykonywanie działalności gospodarczej z dniem 1 grudnia 2023 r., wybrał metodę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca nie uzyskał w roku 2023 z tego tytułu przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że w roku 2023 nie prowadził działalności w formie spółki. Wnioskodawca nie wyklucza, że w przyszłości będzie uzyskiwał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody z innych tytułów niż wskazanych w niniejszym opisie stanu faktycznego Usługi Publikacji dla Dorosłych Online oraz Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online.

Wnioskodawca prowadzi działalność w oparciu o księgowość uproszczoną na potrzeby ryczałtu ewidencjonowanego w taki sposób, że ewidencja przychodów w pełni umożliwia określenie przychodów osiąganych osobno z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online, Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online oraz ewentualnych przychodów osiąganych z innych źródeł.

W odniesieniu do Wnioskodawcy nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytanie Wnioskodawcy dotyczy stosowania opodatkowania ryczałtem świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej zarówno w roku 2025, jak i w latach następnych.

Uzupełnienie wniosku

Wnioskodawca wskazał, zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług 2015, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U.2015.1676 z dnia 23 października 2015), że usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, a więc Usługi Publikacji dla Dorosłych Online, jak i również Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online, przyjmują klasyfikację PKWiU: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”.

Aktualnie Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z innych źródeł.

Wnioskodawca potwierdził, że złożył sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Pytanie

1.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

2.Czy w przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, prawidłowym jest opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%?

Pani stanowisko w sprawie

Ad. 1

W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Publikacji dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może on stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Ad. 2

W przypadku świadczenia przez Wnioskodawcę Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej, może on stosować opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki podatku wskazanej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie

Ad. 1

Zgodnie z art. 1 ust. 1 w zw. art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz.U. z 2024 poz. 776, dalej; „ustawa”) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy w zw. z 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2024 r. poz. 226 ze zm., dalej: „ustawa o PIT”) za przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont, przy czym u podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Natomiast zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o PIT pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza działalność zarobkową:

1.wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

2.polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

3.polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT.

W świetle art. 6 ust. 4 ustawy podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, tylko jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej

– bez względu na wysokość przychodów.

Jednocześnie zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie stosuje się do podatników:

1.opłacających podatek w formie karty podatkowej;

2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Dodatkowo, aby móc korzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych, to zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy koniecznym jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym podatnik osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego, należy uznać, że Wnioskodawca będzie spełniał wszystkie powyżej wymienione ustawowe warunki do opodatkowania przychodów osiąganych z pozarolniczej działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem Wnioskodawca:

a)jest osobą fizyczną osiągającą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o PIT, oraz

b)wznowił wykonywanie działalności w roku podatkowym 2023 i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej, oraz

c)nie znajduje wobec niego zastosowania żadna z przesłanek wyłączających wskazanych w art. 8 ustawy, oraz

d)złożył w terminie ustawowym odpowiednie oświadczenie do naczelnika urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na 2023 rok.

Biorąc pod uwagę, że Wnioskodawca spełnił wszystkie wymogi do opodatkowania osiąganych przychodów z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online ryczałtem ewidencjonowanym, koniecznym jest prawidłowe określenie stawki ryczałtu.

Art. 12 ust. 1 ustawy wymienia kategorie osiąganych przychodów, wobec których stosowane są różne wysokości stawki podatku zryczałtowanego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8 (tj. pozostałych źródeł uzyskiwanych przychodów, dla których ustalone zostały odmienne stawki). Zapis ten należy więc odczytywać jako zasadę, wedle której przychody ze świadczenia usług są objęte stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, jeżeli brak jest możliwości przyporządkowania danego rodzaju działalności do innych kategorii czynności precyzyjnie określonych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy, do których stosowane są odmienne stawki.

W ocenie Wnioskodawcy, brak jest możliwości dopasowania Usługi Publikacji dla Dorosłych Online do którejkolwiek z kategorii usług wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy. Jak zostało wskazane w powyższym opisie stanu faktycznego, Usługa Publikacji dla Dorosłych Online obejmuje następujące czynności:

a)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

b)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

c)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

d)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi.

Biorąc więc pod uwagę powyżej wskazany zakres czynności, w ocenie Wnioskodawcy, Usługa Publikacji dla Dorosłych Online powinna zostać zakwalifikowana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do następującego grupowania PKWiU: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”.

Wedle Wyjaśnień do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług 2015 grupowanie to obejmuje: „publikacje dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, publikowane w Internecie, włącznie z grafiką, treściami prezentowanymi na żywo, przedstawieniami interaktywnymi i działalnością wirtualną. Opłata może być dokonywana poprzez prenumeratę, składkę członkowską lub opłatę za oglądanie (pay-per-view)”.

Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 58.19.21.0. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Publikacji dla Dorosłych Online należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%.

Uzupełniająco należy zaznaczyć, że zasada, wedle której w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu, przychody ze świadczenia usług powinny być opodatkowane stawką 8,5%, została wprost wskazana w uzasadnieniu projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 642; ustawa przyjęta 28.11.2020 r.): „Ponadto, utrzymana zostanie zasada, zgodnie z którą według stawki 8,5% opodatkowane będą przychody ze świadczenia usług, które nie zostały przyporządkowane do innych stawek ryczałtu.”

Natomiast stanowisko, że w przypadku niemożności zakwalifikowania danej usługi do jakiejkolwiek z kategorii czynności przypisanych do innych stawek ryczałtu z art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy, to koniecznym jest stosowanie stawki 8,5%, potwierdzają liczne interpretacje indywidualne:

·Interpretacja Dyrektora KIS z 23 sierpnia 2021 r., o nr 0113-KDIPT2 1.4011.429. 2021.2.MAP: „Działalność Wnioskodawcy będzie polegała na sprzedaży produktów tj. suplementów diety. Przeważające PKD planowanej działalności to 47.19.Z - Pozostała sprzedaż detaliczna prowadzona w niewyspecjalizowanych sklepach. (…) W punktach 1-4 oraz 6-8 art. 12 ww. ustawy, nie przewidziano innego rodzaju działalności, który odpowiadałby opisowi działalności gospodarczej przedstawionej przez Wnioskodawcę, a zatem właściwą stawką podatku dla aktywności zarobkowej Wnioskodawcy będzie stawka 8,5% przychodu.”

·Interpretacja Dyrektora KIS z 14 lipca 2021 r., o nr 0115-KDIT1.4011.328.2021.1.MK: „Wnioskodawca otworzył działalność gospodarczą, w ramach której będą świadczone następujące usługi: projektowanie, testowanie i prototypowanie nowych elementów interfejsu, ulepszanie istniejącego interfejsu (…). Będzie to działalność związana z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych, sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 oraz działalność związana z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 62.01.11.0. (…). Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz przedstawione we wniosku zdarzenie stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) (…), a nie jak wskazał Wnioskodawca art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b).”

Mając na uwadze powyższe, w ocenie Wnioskodawcy, jego działalność gospodarcza w zakresie świadczenia Usługi Publikacji dla Dorosłych Online może podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Jednocześnie z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie przewidziano kategorii usług, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Wnioskodawcy, to właściwą stawką podatku dla przychodów osiąganych z tytułu Usługi Publikacji dla Dorosłych Online będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Ad. 2

Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, świadczy także Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online.

Jak przedstawiono w opisie stanu faktycznego, świadczona Usługa Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online obejmuje następujący zakres czynności:

a)prezentowanie treści o wyraźnej tematyce seksualnej osobom zainteresowanym odbiorem tych treści za pośrednictwem komunikatorów internetowych;

b)tworzenie i przesyłanie zdjęć, nagrań wideo lub innych multimedialnych materiałów o charakterze erotycznym bezpośrednio do odbiorców;

c)prowadzenie rozmów o charakterze erotycznym za pomocą funkcji czatu tekstowego, głosowego lub wideo w komunikatorach internetowych;

d)personalizowanie treści zgodnie z oczekiwaniami odbiorców, w tym reagowanie na indywidualne prośby i sugestie dotyczące charakteru przesyłanych materiałów.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy, uzyskane przez Wnioskodawcę przychody z tytułu świadczenia Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online mogą podlegać opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli Wnioskodawca spełnia wymogi z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy, nie dotyczą go przesłanki negatywne z art. 8 ustawy, a także złożył odpowiednie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy (co zostało szczegółowo opisane powyżej w uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy do pytania nr 1).

Odnosząc się do kwestii, jaką stawkę ryczałtu należy stosować wobec przychodów uzyskiwanych z tytułu Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online, koniecznym jest prawidłowe określenie symbolu PKWiU dla rzeczywiście świadczonej przez Wnioskodawcę usługi. Bowiem jak wskazano w uzasadnieniu do pytania nr 1 powyżej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% dla przychodów z działalności usługowej, w przypadku braku możliwości przyporządkowania do innych stawek ryczałtu wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 ww. normy.

W ocenie Wnioskodawcy, Usługa Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online powinna zostać zakwalifikowana zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług do grupowań PKWiU 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”.

Natomiast w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie została wyszczególniona grupa przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług kwalifikujących się do PKWiU nr 58.19.21.0. Tym samym Wnioskodawca stoi na stanowisku, że Usługa Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online należy wyłącznie do otwartego katalogu „działalności usługowej”, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a i w związku z tym powinna być opodatkowana stawką ryczałtu 8,5%.

Zatem – w ocenie Wnioskodawcy – jego przychody z działalności gospodarczej w zakresie świadczenia Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online będą mogły podlegać opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, oraz z uwagi na to, że w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie przewidziano kategorii przychodów, której zakres odpowiadałby opisanej we wniosku działalności usługowej Wnioskodawcy, to właściwą stawką podatku dla Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online będzie stawka 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem  art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z okoliczności sprawy wynika, że wznowiła Pani wykonywanie działalności gospodarczej 1 grudnia 2023 r., wybrała metodę opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Nie uzyskała Pani w roku 2023 z tego tytułu przychodów w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Ponadto wskazała Pani, że w roku 2023 nie prowadziła działalności w formie spółki. W odniesieniu do Pani nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Potwierdziła Pani, że złożyła sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnęła pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że może Pani opodatkowywać uzyskiwane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przychody zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – złożyła Pani w ustawowym terminie naczelnikowi urzędu skarbowego stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a ponadto w opisanych okolicznościach nie mają zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 6 i 8 ustawy o zryczałtowanych podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pani wątpliwości dotyczą również stawki ryczałtu dla uzyskiwanych przychodów.

Należy wskazać, że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazała Pani, że prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą. Jest Pani stroną umów odpłatnego świadczenia usług na rzecz różnorodnych podmiotów, w tym przede wszystkim osób prawnych i innych jednostek organizacyjnych, posiadających portale internetowe przeznaczone do udostępniania publikacji dla dorosłych online, a także na rzecz osób fizycznych, które dokonują opłat za dostęp do publikowanych treści w ramach subskrypcji (prenumeraty) lub opłaty za oglądanie (pay-per-view).

Świadczy Pani na rzecz Zleceniodawców Publikacji dla Dorosłych usługi polegające na publikacji treści (zazwyczaj w formie nagrań audiowizualnych lub fotografii) dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej, które są publikowane w Internecie za opłatą pobieraną w formie stałej subskrypcji, będącej odpowiednikiem prenumeraty lub za opłatą za oglądanie w formie tzw. pay-per-view.

Zakres świadczonych usług obejmuje wykonywanie następujących czynności:

a)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, nagrań audiowizualnych, w tym krótkich filmów wideo, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

b)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, zdjęć, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

c)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, treści przedstawianych na żywo o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi;

d)publikacje na portalach internetowych, za otrzymaniem opłaty subskrypcyjnej lub opłaty typu pay-per-view, innych treści graficznych, przedstawień interaktywnych oraz innej działalności wirtualnej, które przedstawiają treści o wyraźnej tematyce seksualnej, przeznaczone dla odbiorców będących osobami dorosłymi.

Dodatkowo świadczy Pani usługi polegające na prezentowaniu na żywo treści dla dorosłych o wyraźnej tematyce seksualnej za pośrednictwem komunikatorów internetowych, takich jak aplikacje do rozmów wideo, czatów tekstowych lub przesyłania multimediów. Przekazanie tych treści odbywa się w czasie rzeczywistym lub w formie wcześniej przygotowanych materiałów (np. zdjęć lub nagrań). W zamian za dostęp do tych treści osoba wykonująca usługę otrzymuje opłatę za oglądanie (pay-per-view) w formie przelewów bankowych od odbiorców tych treści. Usługa obejmuje wykonywanie następujących czynności:

a)prezentowanie treści o wyraźnej tematyce seksualnej osobom zainteresowanym odbiorem tych treści za pośrednictwem komunikatorów internetowych;

b)tworzenie i przesyłanie zdjęć, nagrań wideo lub innych multimedialnych materiałów o charakterze erotycznym bezpośrednio do odbiorców;

c)prowadzenie rozmów o charakterze erotycznym za pomocą funkcji czatu tekstowego, głosowego lub wideo w komunikatorach internetowych;

d)personalizowanie treści zgodnie z oczekiwaniami odbiorców, w tym reagowanie na indywidualne prośby i sugestie dotyczące charakteru przesyłanych materiałów.

Wskazała Pani, że świadczone usługi w ramach działalności gospodarczej, a więc Usługi Publikacji dla Dorosłych Online oraz Usługi Prezentowania na Żywo Treści dla Dorosłych Online są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU: 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”.

Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje i będzie Pani uzyskiwała przychody z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 58.19.21.0 „Pozostałe publikacje dla dorosłych on-line”, to zastosowanie ma/będzie miała stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

·stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

·zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Ponadto podkreślić należy, że wydana interpretacja indywidualna nie ocenia skuteczności zawieranych umów cywilnoprawnych, na podstawie których świadczy Pani opisane usługi. Przepisy podatkowe nie regulują bowiem stosunków cywilnoprawnych (zasad zawierania umów cywilnoprawnych), ani nie mają wpływu na ich treść, w szczególności przyjęty w nich sposób ustalenia należności za poszczególne usługi. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęte w nich ustalenia, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.

Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja jest/będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawyz dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.