
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 17 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami z 17 lutego 2025 r. (wpływ 17 lutego 2025 r.) oraz z 2 marca 2025 r. (wpływ 2 marca 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od 1 stycznia 2025 r. Wnioskodawca współpracuje na podstawie umowy B2B z nowo powstałą firmą z sektora (…), która rozpoczęła działalność pod koniec (…). Firma ta nie posiadała dotychczas żadnych wdrożonych procesów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. W ramach tej współpracy Wnioskodawca pełni samodzielną rolę HR Business Partnera, zajmując się kompleksowym zarządzaniem obszarem zasobów ludzkich oraz doradztwem biznesowym skierowanym do zarządu spółki. Usługi Wnioskodawcy obejmują m.in.:
1.Tworzenie i wdrażanie procesów HR, takich jak rekrutacja, onboarding, offboarding oraz rozwój pracowników.
2.Budowanie kultury organizacyjnej i wsparcie zarządu w zakresie strategii personalnej.
3.Opracowywanie i wdrażanie polityk personalnych, w tym systemów motywacyjnych oraz oceny pracowników.
4.Wsparcie w komunikacji między zarządem a zespołami wewnętrznymi oraz klientami zewnętrznymi spółki.
Celem współpracy jest zaprojektowanie, wdrożenie i usystematyzowanie procesów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w okresie co najmniej 12 miesięcy. Usługi te Wnioskodawca świadczy na podstawie umowy cywilnoprawnej jako niezależny konsultant, nie będąc związany stosunkiem pracy ze zleceniodawcą ani nie wykonując na jego rzecz czynności odpowiadających wcześniejszym obowiązkom pracowniczym Wnioskodawcy.
Działalność Wnioskodawcy została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) pod kodem 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. W szczególności usługi Wnioskodawcy mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.2 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, co potwierdzają czynności wykonywane w ramach współpracy. Planowany opis na fakturach za świadczone usługi to: „Usługi doradztwa i konsultacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi”.
Klasyfikacja podatkowa i stawka ryczałtu: zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przychody uzyskane z działalności sklasyfikowanej w grupowaniu PKWiU 70.22.2 mogą być opodatkowane preferencyjną stawką ryczałtu w wysokości 8,5%, pod warunkiem, że:
1.Świadczone usługi nie polegają na wykonywaniu czynności w ramach wolnego zawodu.
2.Usługi nie obejmują wydawania poleceń, nadzoru ani podejmowania decyzji operacyjnych w imieniu zleceniodawcy.
W przypadku Wnioskodawcy świadczone usługi mają charakter doradczy, a odbiorcą rekomendacji i analiz Wnioskodawcy jest zarząd spółki. Wnioskodawca nie zarządza zasobami, osobami ani kapitałem spółki w rozumieniu operacyjnym, lecz wspiera jej procesy decyzyjne na poziomie strategicznym.
W uzupełnieniu wniosku z 17 lutego 2025 r. (wpływ 17 lutego 2025 r.), ostatecznie doprecyzowanym w uzupełnieniu wniosku z 2 marca 2025 r. (wpływ 2 marca 2025 r.) uzupełnił Pan opis sprawy o następujące informacje:
1.Charakter prowadzonej działalności
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca świadczy usługi doradcze i konsultacyjne w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, które nie obejmują zarządzania w rozumieniu operacyjnym, lecz koncentrują się na wsparciu decyzyjnym oraz strategicznym.
2.Uzyskiwanie przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office)
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych. Usługi Wnioskodawcy są skierowane głównie do przedsiębiorstw z sektora (…), a ich zakres obejmuje doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz wdrażania strategii personalnych dostosowanych do specyfiki branży (…).
3.Świadczenie usług w ramach wolnego zawodu
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej nie mieszczą się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie wykonuje zawodu wskazanego w katalogu profesji uznanych za wolne zawody. Usługi Wnioskodawcy mają charakter doradczy, ale nie wymagają posiadania ustawowo określonych uprawnień zawodowych.
4.Charakter świadczonych usług doradczych
W ramach wykonywanych usług doradczych Wnioskodawca nie zarządza zasobami, osobami ani kapitałem spółki w rozumieniu operacyjnym. Działalność Wnioskodawcy polega na wspieraniu procesów decyzyjnych na poziomie strategicznym. Wnioskodawca świadczy usługi doradcze w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, które obejmują analizę, opracowywanie strategii personalnych oraz wdrażanie procesów związanych z HR.
5.Szczegółowy katalog świadczonych usług.
Poniżej Wnioskodawca przedstawia zamknięty katalog usług, które świadczy w ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod symbolem 70.22.2:
-Analiza i opracowywanie strategii HR dostosowanej do celów biznesowych organizacji.
-Projektowanie i wdrażanie procesów rekrutacyjnych, onboardingowych oraz offboardingowych.
-Tworzenie i implementacja systemów motywacyjnych oraz polityk wynagradzania.
-Budowanie kultury organizacyjnej, w tym opracowywanie wartości firmowych i strategii komunikacji wewnętrznej.
-Doradztwo w zakresie oceny pracowników oraz tworzenie systemów ewaluacji i rozwoju kompetencji.
-Wsparcie zarządu w zakresie strategii personalnej i decyzji dotyczących polityki zatrudnienia.
-Opracowywanie programów szkoleniowych i rozwojowych dostosowanych do potrzeb firmy.
-Wsparcie w komunikacji pomiędzy zarządem a pracownikami oraz klientami zewnętrznymi.
6.Szczegółowy opis charakteru usług:
-Analiza i opracowywanie strategii HR:
Przeprowadzanie analizy struktury organizacyjnej i istniejących procesów HR.
Opracowywanie strategii personalnej dostosowanej do celów biznesowych.
Planowanie zatrudnienia, rozwój talentów, optymalizacja procesów HR.
Efekt: dokument strategiczny zawierający rekomendacje i plan wdrożenia polityki personalnej.
-Projektowanie i wdrażanie procesów rekrutacyjnych, onboardingowych oraz offboardingowych:
Tworzenie systemów rekrutacyjnych i adaptacyjnych dla nowych pracowników.
Opracowywanie procedur zakończenia współpracy.
Identyfikacja potrzeb rekrutacyjnych, rekomendacje narzędzi i metod rekrutacyjnych.
Efekt: poprawa doświadczenia pracowników poprzez usprawnienie procesów HR.
-Tworzenie i implementacja systemów motywacyjnych oraz polityk wynagradzania:
Projektowanie systemów premiowych, benefitów i ścieżek kariery.
Analiza rynku wynagrodzeń i benchmarking.
Konsultacje z zarządem w zakresie polityki płacowej.
Efekt: wdrożenie skutecznych mechanizmów motywacyjnych i atrakcyjnych systemów wynagrodzeń.
-Budowanie kultury organizacyjnej:
Identyfikacja wartości firmowych i opracowanie zasad komunikacji wewnętrznej.
Organizacja warsztatów strategicznych.
Audyt kultury organizacyjnej i wdrożenie działań rozwojowych.
Efekt: spójna kultura organizacyjna i wyższe zaangażowanie pracowników.
-Doradztwo w zakresie oceny pracowników:
Tworzenie systemów oceny kompetencji i rozwoju pracowników.
Opracowywanie arkuszy oceny i rekomendowanie narzędzi HR.
Efekt: skuteczne systemy ocen i lepsza ścieżka rozwoju kompetencji pracowników.
-Wsparcie zarządu w zakresie strategii personalnej i polityki zatrudnienia:
Doradztwo w planowaniu zatrudnienia, wynagrodzeń i strategii HR.
Analiza aktualnej sytuacji kadrowej i optymalizacja kosztów zatrudnienia.
Efekt: efektywniejsze zarządzanie personelem i lepsza struktura organizacyjna.
-Opracowywanie programów szkoleniowych i rozwojowych:
Analiza potrzeb szkoleniowych i projektowanie programów rozwojowych.
Organizacja ścieżek kariery i szkoleń.
Efekt: lepsza efektywność zespołu i rozwój kompetencji pracowników.
-Wsparcie w komunikacji pomiędzy zarządem a pracownikami:
Optymalizacja procesów komunikacyjnych w organizacji.
Efekt: poprawa współpracy i procesów wewnętrznych.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług doradztwa i konsultacji w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, sklasyfikowanych w PKD 70.22.Z oraz PKWiU 70.22.2, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie?
Pana stanowisko w sprawie
Wnioskodawca stoi na stanowisku, że przychody uzyskiwane z tytułu świadczenia usług doradztwa i konsultacji w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, sklasyfikowanych w PKD 70.22.Z oraz PKWiU 70.22.2, mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wskazane usługi, według klasyfikacji PKD i PKWiU, nie są objęte wyłączeniami, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. b lub c tej ustawy, a także zgodnie z dotychczasowymi indywidualnymi interpretacjami podatkowymi, tego rodzaju przychody mogą być opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%. W związku z tym Wnioskodawca uważa, że stosowanie wskazanej stawki ryczałtu jest zgodne z przepisami prawa podatkowego.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależy od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania PKWiU 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Należy zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnień wynika, że od 1 stycznia 2025 r. współpracuje Pan na podstawie umowy B2B z nowo powstałą firmą z sektora (…), która rozpoczęła działalność pod koniec (…). Firma ta nie posiadała dotychczas żadnych wdrożonych procesów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi. W ramach tej współpracy pełni Pan samodzielną rolę HR Business Partnera, zajmując się kompleksowym zarządzaniem obszarem zasobów ludzkich oraz doradztwem biznesowym skierowanym do zarządu spółki. Celem współpracy jest zaprojektowanie, wdrożenie i usystematyzowanie procesów związanych z zarządzaniem zasobami ludzkimi w okresie co najmniej 12 miesięcy. Usługi te świadczy Pan na podstawie umowy cywilnoprawnej jako niezależny konsultant, nie będąc związany stosunkiem pracy ze zleceniodawcą ani nie wykonując na jego rzecz czynności odpowiadających wcześniejszym Pana obowiązkom pracowniczym. Pana działalność została sklasyfikowana w Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) pod kodem 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania”. W szczególności Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.2 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, co potwierdzają czynności wykonywane w ramach współpracy. Planowany opis na fakturach za świadczone usługi to: „Usługi doradztwa i konsultacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi”. W Pana przypadku świadczone usługi mają charakter doradczy, a odbiorcą Pana rekomendacji i analiz jest zarząd spółki. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczy Pan usługi doradcze i konsultacyjne w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, które nie obejmują zarządzania w rozumieniu operacyjnym, lecz koncentrują się na wsparciu decyzyjnym oraz strategicznym. Nie uzyskuje Pan przychodów ze świadczenia usług firm centralnych. Pana usługi są skierowane głównie do przedsiębiorstw z sektora (…), a ich zakres obejmuje doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz wdrażania strategii personalnych dostosowanych do specyfiki branży (…). Usługi świadczone przez Pana w ramach działalności gospodarczej nie mieszczą się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Pana usługi mają charakter doradczy, ale nie wymagają posiadania ustawowo określonych uprawnień zawodowych. W ramach wykonywanych usług doradczych nie zarządza Pan zasobami, osobami ani kapitałem spółki w rozumieniu operacyjnym. Pana działalność polega na wspieraniu procesów decyzyjnych na poziomie strategicznym. Świadczy Pan usługi doradcze w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, które obejmują analizę, opracowywanie strategii personalnych oraz wdrażanie procesów związanych z HR. W ramach działalności gospodarczej sklasyfikowanej pod symbolem 70.22.2 świadczy Pan następujące usługi:
-analizę i opracowywanie strategii HR dostosowanej do celów biznesowych organizacji;
-projektowanie i wdrażanie procesów rekrutacyjnych, onboardingowych oraz offboardingowych;
-tworzenie i implementację systemów motywacyjnych oraz polityk wynagradzania;
-budowanie kultury organizacyjnej, w tym opracowywanie wartości firmowych i strategii komunikacji wewnętrznej;
-doradztwo w zakresie oceny pracowników oraz tworzenie systemów ewaluacji i rozwoju kompetencji;
-wsparcie zarządu w zakresie strategii personalnej i decyzji dotyczących polityki zatrudnienia;
-opracowywanie programów szkoleniowych i rozwojowych dostosowanych do potrzeb firmy;
-wsparcie w komunikacji pomiędzy zarządem a pracownikami oraz klientami zewnętrznymi.
Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze, że jak wskazano powyżej, oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 70, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 15% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
W analizowanym przypadku istotnym dla prawidłowego określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest, aby świadczone usługi faktycznie były lub nie były usługami doradztwa związanymi z zarządzeniem.
Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Usługi te niewątpliwie wpisują się więc w zakres usług doradztwa związanymi z zarządzaniem.
Ponadto, pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Wskazać trzeba również, że zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN konsulting to doradztwo prowadzone przez firmy na rzecz podmiotów gospodarczych.
Analiza wykonywanych przez Pana czynności sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.2 prowadzi do wniosku, że czynności te niewątpliwie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem. Za uznaniem tych usług za usługi doradztwa związane z zarządzaniem wskazuje opis świadczonych przez Pana wymienionych czynności.
Jak Pan wskazał bowiem w opisie sprawy, Pana usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.2 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, są skierowane głównie do przedsiębiorstw z sektora (…), a ich zakres obejmuje doradztwo w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi oraz wdrażania strategii personalnych dostosowanych do specyfiki branży (…). Świadczy Pan usługi doradcze i konsultacyjne w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, które obejmują analizę, opracowywanie strategii personalnych oraz wdrażanie procesów związanych z HR. Nie obejmują one zarządzania w rozumieniu operacyjnym, lecz koncentrują się na wsparciu decyzyjnym oraz strategicznym. W Pana przypadku świadczone usługi mają charakter doradczy, a odbiorcą Pana rekomendacji i analiz jest zarząd spółki. Efektem wykonywanej przez Pana usługi analizy i opracowywania strategii HR jest dokument strategiczny zawierający rekomendacje i plan wdrożenia polityki personalnej. W ramach kolejnej wykonywanej przez Pana usługi projektowania i wdrażania procesów rekrutacyjnych, onboardingowych oraz offboardingowych dokonuje Pan identyfikacji potrzeb rekrutacyjnych, rekomendacji narzędzi i metod rekrutacyjnych. Do Pana usług należą także m.in.: doradztwo w zakresie oceny pracowników, w skład, której wchodzą opracowywanie arkuszy oceny i rekomendowanie narzędzi HR czy też wsparcie zarządu w zakresie strategii personalnej i decyzji dotyczących polityki zatrudnienia, w tym doradztwo w planowaniu zatrudnienia, wynagrodzeń i strategii HR. Efektem wsparcia zarządu w ww. zakresie jest efektywniejsze zarządzanie personelem i optymalizacja kosztów zatrudnienia. Planowany opis na fakturach za świadczone usługi to: „Usługi doradztwa i konsultacji w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi”.
Wobec powyższego, ponieważ – jak wynika z opisu sprawy – wykonywane przez Pana usługi są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to do przychodów uzyskanych z tytułu ich świadczenia nie może Pan zastosować stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika bowiem, że stawka 15% ryczałtu obejmuje: usługi firm centralnych (head office); usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Reasumując, skoro w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca wprost przewidział w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawkę 15%, to właściwą stawką podatku dla świadczonych przez Pana usług doradztwa i konsultacji w zakresie zarządzania zasobami ludzkimi, sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.2 jest stawka 15%, a nie jak Pan wskazał 8,5%.
Zatem, Pana stanowisko jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.