
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
17 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 17 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną będącą polskim rezydentem podatkowym. Podlega on nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce na podstawie art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U.2024.226, dalej jako: „Ustawa o PIT”).
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową pozarolniczą działalność gospodarczą w ramach wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).
Głównym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest „Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania" (PKD 70.22.Z).
W ramach prowadzonej działalności, Wnioskodawca zawarł umowę „…” na świadczenie usług doradczych (dalej: Umowa) na rzecz zagranicznej Spółki spoza UE (dalej: Kontrahent). Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy na rzecz Kontrahenta został określony w załączniku 1 do Umowy i obejmuje następujące działania:
Wnioskodawca wskazuje, iż Umowa została zawarta w języku angielskim, w rezultacie poniżej przedkłada zakres usług w wersji angielskiej wraz z przygotowanym przez Wnioskodawcę tłumaczeniem na język polski.
Kierownik ds. wdrożenia E. [aplikacja do zarządzania przepływem pracy i klasyfikacją poczty e-mail] jest odpowiedzialny za kierowanie planowaniem, realizacją i dostarczaniem planu wdrożenia w wielu lokalizacjach operacyjnych w V.
Kierownik ds. wdrożenia E. będzie zarządzał zespołami interdyscyplinarnymi, dbając o to, aby plan wdrożenia został dostarczony na czas, w ramach zakresu i budżetu, przy jednoczesnym spełnieniu wysokich standardów jakości.
Kluczowe rezultaty
1.Planowanie i zarządzanie projektem
- Walidacja zakresu i założeń projektu
- Opracowywanie szczegółowych planów wdrożenia, harmonogramów, alokacji zasobów i budżetów.
- Skuteczne zarządzanie ryzykiem, problemami i zależnościami w projekcie, zapewniając strategie ograniczania ryzyka.
2.Zaangażowanie interesariuszy
- Pełnienie funkcji głównego punktu kontaktowego dla klientów, dostawców i zespołów wewnętrznych.
- Organizowanie regularnych spotkań, aby informować o statusie projektu, kamieniach milowych i wyzwaniach.
- Zarządzanie oczekiwaniami interesariuszy i utrzymywanie zgodności z celami projektu.
3.Realizacja i dostawa
- Nadzorowanie wdrożenia E w wielu lokalizacjach V.
- Zapewnienie dostarczania API i konfiguracji integracji przez zespoły interdyscyplinarne: Niestandardowe interfejsy API i interfejsy do bezproblemowej integracji z innymi systemami.
- Zapewnianie dostarczenia raportów z testów integracyjnych: Walidacja interoperacyjności systemu.
- Koordynacja zespołów interdyscyplinarnych, w tym zasobów technicznych, biznesowych i dostawców.
- Zapewnianie zgodności z zasadami organizacyjnymi i standardami branżowymi.
4.Monitorowanie wydajności i raportowanie
- Śledzenie i raportowanie postępów projektu za pomocą kluczowych wskaźników wydajności (KPI).
- Przygotowywanie i prezentowanie regularnych aktualizacji statusu i przeglądów powdrożeniowych.
- Zapewnienie odpowiedniej dokumentacji działań projektowych i transferu wiedzy.
5.Zapewnienie jakości
- Ustanowienie środków kontroli jakości w celu zapewnienia, że dostarczane produkty spełniają oczekiwania.
- Ocena wpływu zmian: Analiza wpływu nowego systemu na role, przepływy pracy i kulturę.
- Ułatwianie działań związanych z testowaniem, szkoleniem i zarządzaniem zmianami w celu pomyślnego wdrożenia.
6.Produkty końcowe związane z uruchomieniem i wdrożeniem.
Wsparcie dla transmisji na żywo.
- Lista kontrolna uruchomienia: Lista kontrolna przed uruchomieniem w celu zapewnienia gotowości.
- Wsparcie H Pomoc na miejscu lub zdalnie w pierwszych dniach/tygodniach po uruchomieniu.
Dokumentacja
- Zapewnienie dokumentacji systemu dostawcy: Dostępna jest kompleksowa dokumentacja techniczna i funkcjonalna systemu.
- Dokumenty przekazania: Kluczowe materiały dla zespołu wewnętrznego, w tym przewodniki administracyjne i procesy eskalacji.
Przegląd powdrożeniowy
- Raporty wydajności: Analiza wydajności systemu w odniesieniu do zdefiniowanych wskaźników KPI.
Przedmiotowe usługi doradcze zwane są też dalej jako „Usługi”. Wynagrodzenie Wnioskodawcy z tytułu świadczenia Usług zostało ustalone w oparciu o stałą stawkę dzienną kalkulowaną na podstawie przepracowanych dni roboczych w trakcie miesiąca na podstawie wystawionej przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta faktury VAT. Przy czym zgodnie z Umową Wnioskodawca jest uprawniony do otrzymania zwrotu wydatków faktycznie poniesionych w celu realizacji Usług wskazanych w Umowie.
Świadczone przez Wnioskodawcę Usługi są ściśle związane z doradztwem związanym z zarządzaniem projektami, ponieważ wszystkie czynności składające się na kompleksowe Usługi wykonywane przez Wnioskodawcę mają określony cel, tj. m.in. wsparcie związane z realizacją projektu, od fazy opracowywania jego założeń, harmonogramów, budżetów, przez nadzorowanie wdrożenia projektu po jego przegląd powdrożeniowy.
Powyższe Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta należy, w ocenie Wnioskodawcy, zaklasyfikować do usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że wystąpił z wnioskiem do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatury Urzędu Statystycznego w Łodzi o potwierdzenie klasyfikacji usług, które będzie świadczył w przyszłości na podstawie Umowy pod ww. symbolem PKWiU 70.22.20.0.
W związku ze świadczonymi na podstawie Umowy usługami na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawca:
- ponosi odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat wykonywanych czynności oraz ich wykonywanie;
- czynności nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
- ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.
W ramach świadczonych Usług na rzecz Kontrahenta, Wnioskodawca nie wykonuje ani nie będzie wykonywał żadnych usług o charakterze zarządczym, m.in. nie będzie reprezentował Kontrahenta, nie będzie zawierał umów w jego imieniu, nie będzie podejmował również w jego imieniu żadnych decyzji. Umowa nie obejmuje jakichkolwiek czynności zarządzania spółkami lub dokonywania czynności o podobnym charakterze.
Umowa, którą zawarł Wnioskodawca z Kontrahentem, nie stanowi również umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktem menedżerskim lub umową o podobnym charakterze.
Wnioskodawca dodatkowo wyjaśnia, że nie jest członkiem zarządu Kontrahenta jak również nie jest udziałowcem Kontrahenta. Wnioskodawca aktualnie realizuje usługi wyłącznie na rzecz Kontrahenta, przy czym w przyszłości w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może świadczyć usługi na rzecz innych niż podmiotów (nieprowadzących działalności konkurencyjnej).
Usługi, których dotyczy niniejszy wniosek i które Wnioskodawca świadczy na rzecz Kontrahenta nie są związane z:
- usługami firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
- usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
- z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
oraz
- usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
Wnioskodawca od początku prowadzonej działalności gospodarczej (styczeń 2022) opodatkowuje swoje przychody (dochody) zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podstawie przepisów ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „Ustawa o ryczałcie”).
W odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę Usług:
- nie zachodzą okoliczności wskazane w art. 8 ustawy o ryczałcie;
- spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie,
- usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie stanowią wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o ryczałcie.
- Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, dzięki której będzie w stanie określić przychód z każdego rodzaju działalności, opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja).
Prowadzona obecnie przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie.
Celem niniejszego wniosku jest uzyskanie potwierdzenia, że dochody Wnioskodawcy uzyskane w ramach świadczenia wyżej wymienionych Usług mogą podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% na podstawie Ustawy o ryczałcie.
Pytanie
Czy prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5% ?
Pani stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, Usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz Kontrahenta w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, zakwalifikowane do grupowania PKWiU 70.22.20.0, mogą być opodatkowane ryczałtem z zastosowaniem stawki 8,5%.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, reguluje ona opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o ryczałcie, przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Na podstawie art. 5a pkt 6 ustawy o PIT, ilekroć w ustawie o PIT jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy o PIT, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Według art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, „Działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r., poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy zgodnie z art. 14b § 3 O.p. mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o ryczałcie, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Jednocześnie, u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka,
jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Z powyższych przepisów wynika, że podatnicy mogą opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych osiąganych z działalności prowadzonej samodzielnie, jak i z działalności prowadzonej w formie spółki osób fizycznych, pod warunkiem że osiągnięte w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody nie przekroczą 2 000 000 euro, o ile nie wystąpią negatywne przesłanki z art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z opisem stanu faktycznego, powyższe warunki opodatkowania ryczałtem są spełnione.
Z kolei wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ponadto, możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. W konsekwencji, konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym, jak wyjaśniono wyżej, klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Jak zostało przedstawione w opisie stanu faktycznego, Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej:
1)świadczy Usługi na rzecz Kontrahenta, które są sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0;
2)prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie;
3)do wykonywanej działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 oraz spełniony jest warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie, tj. Wnioskodawca w roku poprzedzającym rok podatkowy, uzyskał przychody z tej działalności prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nie przekraczającej 2 mln euro;
4)od początku prowadzenia działalności gospodarczej (styczeń 2022) opodatkowuje swoje przychody (dochody) zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
5)Usługi świadczone przez Wnioskodawcę w ramach działalności gospodarczej, nie będą związane ze świadczeniem:
- usługami firm centralnych (...); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWIU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;
- usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. uczestniczeniem w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, doradzaniem w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, uczestniczeniem w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta;
- z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem "Oryginały oprogramowania komputerowego" (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1)
oraz
- usługami zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
Zdaniem Wnioskodawcy, mając na uwadze powołane powyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod PKWiU 70.22.20.0 tj. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Interpretacja indywidualna wydana dnia 14 października 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDIL2-2.4011.617.2024.1.KP], w której organ stwierdził, że:
„Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2024 r. oraz w latach przyszłych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług związanych z zarządzaniem projektami wdrożeniowymi jako kierownik projektu (Project Manager) sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. ”
Interpretacja indywidualna wydana dnia 24 czerwca 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0112-KDSL1-2.4011.250.2024.2.JN], w której organ stwierdził, że:
„Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana w 2024 r. oraz w latach przyszłych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług związanych z zarządzaniem projektami wdrożeniowymi jako kierownik projektu (Project Manager) sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Interpretacja indywidualna wydana dnia 10 maja 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ], w której organ stwierdził, że:
„Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych wg PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Interpretacja indywidualna wydana dnia 5 marca 2024 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD], w której organ stwierdził, że:
„Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.”
Interpretacja indywidualna wydana dnia 7 grudnia 2023 r. przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej [sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.721.2023.2.RK], w której organ stwierdził, że:
„Mając na uwadze powyższe przepisy oraz treść wniosku wskazać należy, że osiągane przez Pana przychody z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. ”
Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości swojego stanowiska.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
1. uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
2. uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1.opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2.korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3.osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4.wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5.podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 – Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’ a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:
- klasa 70.21 – Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 – Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 – Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).
Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała, Pani że:
- prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od 2022 r., w ramach której świadczy usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”;
- dokonała wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych,
- do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy;
- ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
- nie wykonuje ani nie będzie Pani wykonywała żadnych usług o charakterze zarządczym,
- umowa zawarta z kontrahentem nie stanowi również umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem
- nie jest członkiem zarządu Kontrahenta jak również nie jest działowcem Kontrahenta.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą zostać opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (o ile zmianie nie ulegnie stan faktyczny i prawny).
Zaznaczyć jednak należy, że zastosowanie stawki 8,5% dla przychodów ze świadczonych przez Panią usług będzie prawidłowe, jeżeli faktycznie nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których przypisana jest wyższa stawka ryczałtu oraz spełnia Pani inne ustawowe przesłanki do opodatkowania przychodów w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów ewidencjonowanych.
Stanowisko Pani jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.