
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:
- określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU : 63.11.11.0, 73.11.19.0, 73.12.13.0 – jest nieprawidłowe,
- określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.14.0, 70.22.17.0, 59.11.12.0 oraz 85.59.19.0 – jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 28 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 6 lutego 2025 r. (wpływ 11 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Wniosek dotyczy zdarzenia przyszłego, to jest 2025 r. i lat kolejnych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy - Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna. W 2025 r. planuje Pan rozliczać się w zakresie jakiego dotyczy wniosek w oparciu o podatek regulowany ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Dopełni Pan obowiązku, o którym mowa w art. 9 ww. ustawy. Zakładana wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro. Zakres wykonanych usług mieści się w poniższych grupach usług:
W obszarze strategii i jej realizacji, poprzez:
1. Odpowiadanie za przygotowanie strategii rozwoju kanałów social media Spółki (z wyłączeniem (…)), poprzez:
a) wskazanie obszarów potencjalnego rozwoju;
b) identyfikowanie potencjalnych zagrożeń i ryzyk
w ramach kodu PKWiU: 70.22.17.0 - Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
2. Współuczestniczenie w opracowaniu koncepcji biznesowej nowych produktów internetowych, odpowiadając za jej część dotyczącej efektywności wykorzystania kanałów social media, poprzez:
a) ustalenie źródeł ruchu;
b) ustalenie potencjalnych źródeł monetyzacji;
c) rekomendowanie zakresu tematów i funkcjonalności serwisu;
d) opiniowanie proponowanych rozwiązań
w ramach kodu PKWiU: 70.22.17.0 - Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
3. Współtworzenie i nadzorowanie realizacji strategii produktów spółki w Social Media ((…), (…), (…) i inne, z wyłączeniem (…)), poprzez:
a) wsparcie merytoryczne redakcji przy tworzeniu planów treści oraz nadzór nad realizacją;
b) przygotowywanie strategii (…) dla marek;
c) nadzór nad wdrożeniem i realizacją strategii (…);
d) administrację kanałów social media Spółki;
e) przygotowanie propozycji i harmonogramu działań w kanałach social media przy współpracy z redakcjami serwisów internetowych wydawanych przez Spółkę;
f) ścisłą, codzienną współpracę z Redakcjami serwisów internetowych wydawanych przez firmę
w ramach kodu PKWiU: 73.11.19.0 - Pozostałe usługi reklamowe, oraz
g) monitoring i analizę prowadzonych działań, prezentowanie wyników i wniosków;
h) proponowanie i wprowadzanie zmian oraz ulepszeń- reagowanie na aktualne trendy
w ramach kodu PKWiU: 70.22.17.0 - Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
4. Współtworzenie i realizację strategii monetyzacji działań w kanałach: (…) i (…), (…) Zawartości, poprzez:
a) wdrażanie nowych rozwiązań monetyzacji na wybranych social mediach
w ramach kodu 73.12.13.0 - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie, oraz:
b) zarządzanie zespołem (…) i optymalizowanie zadań zespołu
w ramach kodu PKWiU 70.22.14.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, oraz:
c) zarządzanie tworzeniem treści video na (…)
w ramach kodu: 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo, oraz:
d) kontrolę, analizę i optymalizację monetyzowanych social mediów
w ramach kodu PKWiU: 63.11.11.0 - Usługi przetwarzania danych.
5. Nadzór procesu implementacji kampanii reklamowych w obszarze social media ((…), (…), (…)) poprzez:
a) uruchomienie kampanii zgodnie z (...);
b) bieżące monitorowanie wyników;
c) zlecanie optymalizacji parametrów kampanii
w ramach kodu PKWiU: 73.11.19.0 - Pozostałe usługi reklamowe.
6. Odpowiadanie za przygotowanie i egzekucję, kontrolę budżetu (…) Spółki i koszty osobowe podległego zespołu w ramach kodu PKWiU: 70.22.17.0 - Usługi zarządzania procesami gospodarczymi.
7. Prowadzenie szkoleń wewnętrznych z zakresu Social Media w ramach kodu PKWiU: 85.59.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji.
8. Monitoring trendów rynkowych i działań konkurencji w celu optymalizowania działań Spółki w obszarze kanałów social media w ramach kodu PKWiU: 63.11.11.0 - Usługi przetwarzania danych.
W obszarze zarządzania podległymi pracownikami:
1. Odpowiada Pan za tworzenie środowiska pracy sprzyjającemu rozwojowi poprzez podejmowanie działań w obszarze zarządzania pracownikami zgodnych z wypracowanymi wartościami, kulturą (…) oraz zasadami (…).
2. Odpowiada Pan za planowanie zasobów, motywację oraz rozwój podległych pracowników.
3. Uczestniczy Pan w rekrutacji, odpowiada za proces adaptacji i wdrożenia pracowników.
4. Odpowiada Pan za wyniki pracy podległych mu pracowników i ich zespołów.
5. Odpowiada Pan za wyznaczanie celów oraz monitoruje ich realizację.
6. Odpowiada Pan za bieżącą optymalizację procesów i zasobów w podległych mu zespołach.
7. Odpowiada Pan za zarządzanie zmianami, w tym ich planowanie, komunikację i realizację
w ramach kodu PKWiU 70.22.14.0 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi.
Uzupełnienie i doprecyzowanie zdarzenia przyszłego
Wskazał Pan, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. la ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Świadczone przez Pana usługi w ramach działalności gospodarczej i wymienione we wniosku ORD-IN, nie są i nie będą świadczone przez Pana w ramach wolnego zawodu, wg zasad określonych w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Pana działalności nie mają i nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie osiąga i nie będzie Pan osiągał przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W tym konkretnym przypadku nie osiąga i nie będzie osiągał Pan przychodów związanych z usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 (doradztwo związane z zarządzaniem) oraz 70.22.3 (doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej). Będzie Pan świadczył usługi zarządzania procesami gospodarczymi, które mieszczą się w grupowaniu 70.22.17.0 PKWiU.
Nie uzyskuje i nie będzie Pan uzyskiwał Pan przychodów, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj.: przychodów ze świadczenia usług przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99). Będzie Pan świadczył usługi polegające na monitorowaniu trendów rynkowych i działań konkurencji w celu zoptymalizowania działań Spółki w obszarach social media oraz usługi kontroli i optymalizacji monetyzowanych social mediów mieszczących się w PKWiU ex 63.11.1. Nie świadczy i nie będzie Pan świadczył usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Pomiędzy Panem, a Zleceniodawcą na rzecz którego będzie Pan świadczył wskazane we wniosku usługi w ramach działalności gospodarczej nie istnieją i nie będą istniały żadne powiązania osobiste, oraz gospodarcze. Nie jest/nie będzie Pan również wspólnikiem oraz nie pełni/ nie będzie pełnił Pan funkcji zarządczych, w Spółce/Spółkach na rzecz której/których będzie Pan świadczył usługi w ramach działalności gospodarczej.
Będzie prowadził Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, w której przychody są opodatkowane różnymi stawkami - zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.17.0, odpowiada Pan za przygotowanie strategii rozwoju kanałów social media Spółki (z wyłączeniem (…)), poprzez: wskazanie obszarów potencjalnego rozwoju, identyfikowanie potencjalnych zagrożeń i ryzyk. Współuczestniczy Pan w opracowaniu koncepcji biznesowej nowych produktów internetowych, odpowiadając za jej część dotyczącej efektywności wykorzystania kanałów social media, poprzez: ustalenie źródeł ruchu; ustalenie potencjalnych źródeł monetyzacji; rekomendowanie zakresu tematów i funkcjonalności serwisu; opiniowanie proponowanych rozwiązań. Odpowiada Pan za przygotowanie i egzekucję, kontrolę budżetu (…) Spółki i koszty osobowe podległego zespołu. Odpowiadam za monitoring i analizę prowadzonych działań, prezentowanie wyników i wniosków. Mam za zadanie proponować i wprowadzać zmiany oraz ulepszenie - reagowanie na aktualne trendy.
W ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 73.11.19.0 współtworzy i nadzoruje Pan realizację strategii produktów spółki w Social Media ((…), (…), (…) i inne, z wyłączeniem (…)), poprzez: wsparcie merytoryczne redakcji przy tworzeniu planów treści oraz nadzór nad realizacją, przygotowywanie strategii (…) dla marek, nadzór nad wdrożeniem i realizacją strategii (…), administrację kanałów social media Spółki, przygotowanie propozycji i harmonogramu działań w kanałach social media przy współpracy z redakcjami serwisów internetowych wydawanych przez Spółkę, ścisłą, codzienną współpracę z Redakcjami serwisów internetowych wydawanych przez firmę. Nadzoruje Pan proces implementacji kampanii reklamowych w obszarze social media ((…), (…), (…)) poprzez: uruchomienie kampanii zgodnie z (...), bieżące monitorowanie wyników, zlecanie optymalizacji parametrów kampanii.
W ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 73.12.13.0 współtworzy i realizuje Pan strategię monetyzacji działań w kanałach socialowych: (…) i (…), (…). Zawartości, poprzez wdrażanie nowych rozwiązań monetyzacji na wybranych social mediach.
W ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 59.11.12.0 zarządza Pan tworzeniem treści video na (…).
W ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 63.11.11.0 kontroluje Pan, analizuje i optymalizuje monetyzowane social media.
W ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 85.59.19.0 prowadzi Pan szkolenia wewnętrzne z zakresu Social Media.
W ramach świadczonych usług opisanych we wniosku i sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.14.0 zarządza Pan zespołem (…), optymalizuje Pan zadania zespołu.
W obszarze zarządzania podległymi pracownikami: odpowiada Pan za tworzenie środowiska pracy sprzyjającemu rozwojowi poprzez podejmowanie działań w obszarze zarządzania pracownikami zgodnych z wypracowanymi wartościami, kulturą (…) oraz zasadami (…), odpowiada Pan za planowanie zasobów, motywację oraz rozwój podległych pracowników, uczestniczy Pan w rekrutacji, odpowiada za proces adaptacji i wdrożenia pracowników, odpowiada Pan za wyniki pracy podległych mu pracowników i ich zespołów, odpowiada Pan za wyznaczanie celów oraz monitoruje Pan ich realizację, odpowiada Pan za bieżącą optymalizację procesów i zasobów w podległych mu zespołach, odpowiada Pan za zarządzanie zmianami, w tym ich planowanie, komunikację i realizację.
Poszczególne usługi świadczone przez Pana na rzecz Zleceniodawcy i mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.17.0, 73.11.19.0, 73.12.13.0, 59.11.12.0, 63.11.11.0, 85.59.19.0 oraz 70.22.14.0 nie są wprawdzie elementami jednej umowy o współpracę, tworzą więc pewien zbiór czynności, wymienionych szczegółowo w umowie o współpracę, zgodny z Pana specjalizacją, ale nie jest Pan w stanie stwierdzić jaka ilość usług w danym okresie czasu będzie Panu zlecona. Jest to uzależnione od sytuacji faktycznej i wynikających z niej potrzeb. Dodatkowo, czynności te są od siebie niezależne, nie tworzą jednej kompleksowej usługi. Zleceniodawca w ramach umowy korzysta z tych usług oraz w zakresie jakim potrzebuje.
Umowa ze Zleceniodawcą określa jedną stawkę wynagrodzenia za godzinę świadczonych usług, niezależnie od charakteru realizowanych w tym czasie zadań, jest to szeroko stosowana praktyka na rynku. Usługi jakie Pan świadczy mają charakter specjalistyczny, nie ma potrzeby rozróżniania stawek pod poszczególne elementy - jest określona rynkowo. Nie zmienia to faktu, że każda z czynności wykonywanych w ramach umowy jest odpowiednio ewidencjonowana, a ewidencja ta umożliwia osobne rozliczenie poszczególnych świadczeń. Zleceniodawca będzie dokonywał więc osobnego rozliczenia każdego z poszczególnych świadczeń, suma tych świadczeń zostanie rozliczona na koniec każdego okresu rozliczeniowego. Podstawą do wystawienia faktury będzie każdorazowo ewidencja świadczonych usług z wyszczególnieniem zakresu wykonanych usług z podziałem na ich rodzaje.
Pytania
1. Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, objętych kodami:
a)PKWiU: 70.22.17.0 - Usługi zarządzania procesami gospodarczymi,
b)PKWiU: 73.11.19.0 - Pozostałe usługi reklamowe,
c)PKWiU: 73.12.13.0 - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie,
d)PKWiU: 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo,
e)PKWiU: 63.11.11.0 - Usługi przetwarzania danych,
f)PKWiU: 85.59.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji,
które wykonuje
Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do
opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%,
zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o
zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez
osoby fizyczne?
2. Czy zakres usług wskazanych w stanie faktycznym i zdarzeniu przyszłym, objętych kodem PKWiU: 70.22.14.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, które wykonuje Pan w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 15% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Ad. 1
Przychód osiągany przez Pana w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych w grupowaniach:
a) PKWiU: 70.22.17.0 - Usługi zarządzania procesami gospodarczymi,
b) PKWiU: 73.11.19.0 - Pozostałe usługi reklamowe,
c) PKWiU: 73.12.13.0 - Pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie,
d) PKWiU: 59.11.12.0 - Usługi związane z produkcją reklamowych lub promocyjnych filmów i nagrań wideo,
e) PKWiU: 63.11.11.0 - Usługi przetwarzania danych,
f) PKWiU: 85.59.19.0 - Pozostałe usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji
będzie opodatkowany stawką ryczałtu 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, tj. właściwej dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Przy czym
głębszej analizy wymaga PKWiU: 70.22.17.0 - Usługi zarządzania procesami
gospodarczymi. Pana zdaniem podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów
ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%. Ponieważ art. 12 ust. 1 pkt 2
lit. m) Ustawy o ryczałcie, wskazuje, że przychody ze świadczenia usług
firm centralnych (head Office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem
(PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem
rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16) innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
wynoszącej 15%. Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex" przy
symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest
węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 Ustawy o
ryczałcie. Oznaczenie „ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego
grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma
na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem, w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzaniem sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 (doradztwo związane z zarządzaniem) oraz 70.22.3 (doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej), została przypisana stawka 15%. Innym zaś usługom została przypisana stawka ryczałtu 8,5%. Opodatkowanie stawką 15% nie dotyczy zatem usługi zarządzania procesami gospodarczymi, która mieści się w grupowaniu 70.22.17.0 PKWiU.
Mając na uwadze faktycznie świadczone przez Pana usługi objęte grupowaniami PKWiU wymienionymi w treści pytania, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia tych usług, w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, będą opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie, tj. właściwej dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej I z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ad. 2
Pana zdaniem wykonywanie w ramach działalności usług prowadzenia zespołu, jaki powołany został przez podmioty, z którymi pan współpracuje, kierując jego pracami, bądź doradzając spółkom w jaki sposób kierować pracami powołanych zespołów, stanowiąc działalność w zakresie usług związanych z zarządzaniem (zaklasyfikowaną wg PKWiU pod symbolem 70.22.14.0), może podlegać opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 15%, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Jest tak dlatego, ponieważ stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.14.0 może zatem wynosić 15% i mieści się w zakresie, o którym mowa we wskazanym przepisie. Uważa Pan, że Pana usługi mieszczące się w zakresie tego kodu i opisane we wniosku stanowią przede wszystkim usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi (PKWiU 70.22.14.0) - szczegółowo opisane w stanie faktycznym wniosku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz.U. z 2025 r. poz.163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 i 2 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
(uchylony).
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1), przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0), przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0), agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1) oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99).
Przepis art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) tej ustawy normuje, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) i c) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%:
a) przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
c) przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym,
że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z wniosku wynika, że do usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.17.0, 73.11.19.0, 73.12.13.0, 59.11.12.0, 63.11.11.0 oraz 85.59.19.0 chce Pan zastosować 8,5% stawkę ryczałtu na podstawie w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a), natomiast dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.14.0 chce Pan zastosować 15% stawkę ryczałtu na podstawie w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. m).
Odnosząc się do kwestii określenia stawki ryczałtu dla świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.14.0 oraz 70.22.17.0 wskazać należy, że opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usługi:
- klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast odnosząc się do wymienionych w ww. przepisie usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem świadczone przez Pana usługi w zakresie PKWiU: 70.22.14.0 - usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, będą opodatkowane 15% stawką podatku, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pana stanowisko odnośnie opodatkowania 15% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.14.0 jest prawidłowe.
Pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” w tym kategoria 70.22.17.0 – usługi zarządzania procesami gospodarczymi są opodatkowane stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU: 70.22.17.0, jako usługi wyłączone z opodatkowania 15% stawką ryczałtu wynikającą z art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, winny być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu zgodnie z art. 12. Ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Pana stanowisko odnośnie opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 70.22.17.0 jest prawidłowe.
Odnosząc się natomiast do kwestii określenia stawki ryczałtu dla świadczonych przez Pana usług reklamowych sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 73.11.19.0 – „Pozostałe usługi reklamowe” oraz PKWiU 73.12.13.0 – „Pośrednictwo w sprzedaży miejsca lub czasu na cele reklamowe w Internecie”, zauważyć należy że ustawodawca wprost przewidział w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stawkę 15%, m.in. dla usług reklamowych mieszczących się w dziale PKWiU 73. Zatem właściwą stawką podatku dla świadczonych przez Pana usług w tym zakresie jest stawka 15%.
Pana stanowisko odnośnie opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 73.11.19.0 oraz 73.12.13.0 jest nieprawidłowe.
Natomiast do pozostałych świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 59.11.12.0 oraz 85.59.19.0 zastosowanie będzie miała 8/5% stawka ryczałtu ewidencjonowanego.
Dla usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 59.11.12.0 stawka ta wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.
Natomiast podstawą prawną dla zastosowania stawki 8,5% w Pana sprawie w przypadku usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 85.59.19.0 jest art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pomimo powołania się przez Pana w związku z określeniem stawki ryczałtu dla tych usług na art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stanowisko Pana uznano za prawidłowe, gdyż wskazał Pan właściwą stawkę dla tego rodzaju działalności, która uregulowana jest w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko odnośnie opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU: 59.11.12.0 oraz 85.59.19.0 jest prawidłowe.
W odniesieniu do świadczonych usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 63.11.11.0 wskazał Pan, że w ramach tych usług kontroluje Pan, analizuje i optymalizuje monetyzowane social media.
Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) usługi oznaczone symbolem 63.11.11.0, to „Usługi przetwarzania danych”. Według wyjaśnień do PKWiU ww. grupowanie obejmuje usługi przetwarzania danych, włączając kompletną obróbkę i specjalistyczne raporty z danych dostarczonych przez klienta lub zapewnienie automatycznego przetwarzania danych oraz wprowadzania danych, włącznie z prowadzeniem bazy danych.
W odniesieniu do powyższych usług, które Pan świadczy wskazać należy, że w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ustawodawca wskazał m.in. usługi przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1).
W konsekwencji, osiągane przez Pana przychody ze świadczenia usług kontroli, analizy i optymalizacji monetyzowanych social mediów objętych symbolem PKWiU 63.11.11.0 „Usługi przetwarzania danych” podlegają opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. i) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko w zakresie opodatkowania 8,5% stawką ryczałtu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU : 63.11.11.0 jest nieprawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego.
Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.