Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Uzupełnił go Pan pismem z 18 lutego 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest osobą fizyczną, posiadającą nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium kraju. Od 2 października 2024 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca zajmuje się świadczeniem usług związanych z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi w branży (...) na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów do spraw systemów, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego.

Działalność Wnioskodawcy polega na zarządzaniu realizacją projektów polegających na wdrożeniu systemów informatycznych dla (...). Zleceniodawca Wnioskodawcy ((...)) jest producentem owych systemów i są one wdrażane u jego klientów. W ramach świadczonych usług zarządzania takimi projektami Wnioskodawca utrzymuje bezpośredni, stały kontakt z klientem końcowym i dokonuje z nim wszelkich ustaleń związanych z projektem, takich jak harmonogram, koordynacja działań, ustalenia finansowe, przeprowadzanie testów i odbiorów, negocjacje możliwych zmian. Wnioskodawca koordynuje prace zespołu projektowego, składającego się z inżynierów oprogramowania, deweloperów i konsultantów poprzez organizację spotkań, pomoc w rozdzielaniu zadań, priorytetyzowanie działań oraz odpowiadanie na wszelkie pytania dotyczące wymagań produktowych i funkcjonalnych, a także kontrolowanie postępów w realizacji i czasu poświęcanego na poszczególne aktywności zespołu. Wnioskodawca odpowiada za przygotowanie harmonogramu i budżetu projektu oraz koszty ponoszone przez zespół projektowy. Dba o zakres projektu, prawidłowe wykonanie wszystkich umownych zobowiązań w tym o zapewnienie właściwej jakości. Dla projektów w fazie sprzedaży Wnioskodawca prowadzi wsparcie dla zespołu handlowego zapewniając merytoryczne wsparcie odnośnie możliwej realizacji. Dla projektów już zakończonych (uruchomionych systemów) Wnioskodawca zapewnia koordynację wsparcia serwisowego oraz zleceń dodatkowych i ich realizacji, podobnie jak w przypadku nowego projektu. Na potrzeby podmiotu zlecającego, jak i klienta końcowego Wnioskodawca przygotowuje też różne raporty i analizy, a także opiniuje umowy pod kątem zestawienia dostępnych możliwości i zasobów zespołu projektowego z wymaganiami docelowego klienta.

Działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana jest pod przeważającym symbolem PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca klasyfikuje świadczone przez siebie usługi, które opisano wyżej, według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującym symbolem: PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Wnioskodawca świadczy rzeczone usługi od rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 2 października 2024 r. i zamierza świadczyć te usługi przez cały 2024 rok oraz w latach późniejszych.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są związane z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60), nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), nie są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie dotyczą usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), ani też nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1). Ponadto, Wnioskodawca nie świadczy usług dla firm centralnych (head-office).

Od początku prowadzenia działalności gospodarczej, tj. od 2024 roku, formą opodatkowania działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca złożył w wymaganym terminie stosowne oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania. Wnioskodawca nie spełnia żadnej z negatywnych przesłanek wynikających z art. 8. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, które uniemożliwiłyby mu opodatkowanie prowadzonej działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca zamierza zastosować do przychodów osiąganych ze świadczonych przez siebie usług, które to usługi opisano wyżej, stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%. Stawkę tę Wnioskodawca zamierza zastosować w stosunku do przychodów osiągniętych w 2024 roku, a także - jeśli stan faktyczny i sytuacja prawna nie ulegną zmianie - w latach późniejszych w stosunku do tego okresu.

Uzupełnienie wniosku

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczy „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, tj. usługi wg PKWiU ex 70.22.20.0, zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym we wniosku.

Wnioskodawca świadczy usługi, o których mowa we wniosku od momentu rozpoczęcia działalności, tj. od 2 października 2024 r. Stwierdzenie: „Wnioskodawca świadczy rzeczone usługi od rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od 2 października 2024 r. i zamierza świadczyć te usługi przez cały 2024 rok oraz w latach późniejszych. (…)” zostało użyte w kontekście, który miał wskazywać na to, że Wnioskodawca zamierza świadczyć usługi opisane we wniosku do końca 2024 r., tj. przez pozostałą część roku, a więc w okresie od 2 października do 31 grudnia 2024 r. oraz w latach późniejszych.

W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca skorzysta z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Wnioskodawca uzyskał przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro,

nie uzyskał żadnych przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki, więc suma przychodów wspólników spółki z tej działalności również nie przekroczyła/nie przekroczy kwoty 2 000 000 euro.

 Wnioskodawca obecnie świadczy usługi dla jednego zleceniodawcy. Kwestia liczby zleceniodawców, z którymi Wnioskodawca podejmuje/podejmie współpracę jest jednak uzależniona od koniunktury oraz od konkretnych zleceń, w tym popytu na usługi Wnioskodawcy. Jeżeli poszczególne zlecenia nie są wymagające, a Wnioskodawca posiada w danym momencie odpowiednie zaplecze organizacyjno-techniczne, wtedy jest w stanie świadczyć usługi dla wielu zleceniodawców i nie wyklucza tego w przyszłości.

Wnioskodawca co do zasady świadczy usługi dla zleceniodawcy, ale Wnioskodawca nie zawsze ma wiedzę na temat docelowego klienta. W zależności od zlecenia, czasami Wnioskodawca posiada wiedzę, że końcowym odbiorcą jego usługi będzie inny podmiot niż jego bezpośredni zleceniodawca, a czasami takiej wiedzy nie posiada, bądź posiada taką, że końcowym odbiorcą jest zleceniodawca. Ta kwestia zależy od indywidualnego, konkretnego zlecenia.

Wnioskodawca ma zawartą umowę ze zleceniodawcą. Umowa ta jest umową o świadczenie usług i w żadnym stopniu nie posiada znamion umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze. Wnioskodawca nie jest związany ze zleceniodawcą umową o charakterze: zarządzania przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego czy umową o podobnym charakterze. Wnioskodawca nie świadczy usług zarządzania przedsiębiorstwem, a jedynie usługi polegające na planowaniu, harmonogramowaniu, budżetowaniu, określaniu zakresu projektu w oparciu o wytyczne przekazane przez kadrę zarządzającą zleceniodawcy, na podziale działań i koordynacji prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów do spraw systemów, na raportowaniu postępów zleceniodawcy, a także na obsłudze zmian zakresu projektu, komunikacji z partnerami, dostawcami, utrzymywaniu kontaktu z osobami decyzyjnymi, sprawowaniu pieczy nad dokumentacją projektową oraz na monitorowaniu działań zespołu projektowego. Umowa Wnioskodawcy nie ma charakteru umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze, ponieważ wynika to z indywidualnych ustaleń z klientem (zasada swobody umów i kształtowania ich treści) oraz dlatego, że Wnioskodawca nie należy do kadry zarządzającej zleceniodawcy.

Świadczenie przez Wnioskodawcę usług, o których mowa we wniosku nie nastąpiło i nie nastąpi na rzecz podmiotu powiązanego w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Formą organizacyjno-prawną zleceniodawcy Wnioskodawcy jest spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.

Wnioskodawca nie jest ani wspólnikiem, udziałowcem, ani członkiem zarządu zleceniodawcy, dla którego świadczy usługi, o których mowa we wniosku.

Pana pytania

1)Czy w tak przedstawionym stanie faktycznym, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w związku z art. 4 ust. 1 pkt 1 tejże ustawy, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania w 2024 roku wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

2)Czy w przypadku, gdy w latach późniejszych wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku, Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania wobec przychodów osiąganych z opisanych we wniosku usług 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Oznacza to, że o ile dana działalność usługowa nie jest wskazana jako opodatkowana innymi stawkami (art. 12 ust. 1 pkt 1, 2, 2a, 2b, 3, 4, 6, 7, 8 ww. ustawy), to podlega ona opodatkowaniu stawką 8,5%.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przez pojęcie „działalność usługowa” rozumie się pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności sklasyfikowane według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) jako pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (70.22.20.0).

Z całą pewnością działalność prowadzona przez Wnioskodawcę jest więc działalnością usługową w rozumieniu ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Ponadto, działalność usługowa prowadzona przez Wnioskodawcę nie została wskazana w art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 jako działalność opodatkowana stawkami innymi niż stawka 8,5%.

Mając na względzie powyższe należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług związanych z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów do spraw systemów, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego i które to usługi są sklasyfikowane według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają następujące interpretacje indywidualne przepisów podatkowych wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:

interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 19 września 2023 r. (znak pisma: 0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS);

interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 22 lutego 2024 r. (znak pisma: 0115-KDST2-2.4011.554.2023.1.KK);

interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 12 czerwca 2024 r. (znak pisma: 0113-KDIPT2-1.4011.357.2024.2.HJ);

interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 15 lipca 2024 r. (znak pisma: 0112-KDSL1-1.4011.302.2024.2.MW);

interpretacja indywidualna przepisów podatkowych z dnia 7 października 2024 r. (znak pisma: 0112-KDIL2-2.4011.632.2024.1.WS).

Ad.2.

Wnioskodawca zakłada, że w przyszłości w dalszym ciągu będzie świadczyć usługi związane z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi na potrzeby zleceniodawcy, które to usługi obejmują: planowanie, harmonogramowanie, budżetowanie, określanie zakresu projektu, podział działań i koordynację prac analityków biznesowych i systemowych, deweloperów różnych specjalizacji, testerów, administratorów, inżynierów do spraw systemów, raportowanie postępów zleceniodawcy, obsługę zmian zakresu projektu, komunikację z partnerami, dostawcami, kierowanie bieżącymi sprawami związanymi z realizacją projektu, utrzymywanie kontaktu z osobami decyzyjnymi, prowadzenie nadzoru nad dokumentacją projektową, monitorowanie działań zespołu projektowego. Owa działalność nadal będzie polegać na: utrzymywaniu bezpośredniego, stałego kontaktu z klientem końcowym i dokonywania z nim wszelkich ustaleń związanych z projektem, takich jak harmonogram, koordynacja działań, ustalenia finansowe, na przeprowadzaniu testów i odbiorów, negocjacjach możliwych zmian. Wnioskodawca będzie koordynował prace zespołu projektowego, składającego się z inżynierów oprogramowania, deweloperów i konsultantów poprzez organizację spotkań, pomoc w rozdzielaniu zadań, priorytetyzowanie działań oraz odpowiadanie na wszelkie pytania dotyczące wymagań produktowych i funkcjonalnych, a także kontrolowanie postępów w realizacji i weryfikowanie czasu poświęcanego na poszczególne aktywności zespołu. Wnioskodawca będzie odpowiadał za przygotowanie harmonogramu i budżetu projektu oraz koszty ponoszone przez zespół projektowy.

W dalszym ciągu będzie dbał o zakres projektu, prawidłowe wykonanie wszystkich umownych zobowiązań, w tym o zapewnienie właściwej jakości. Dla projektów w fazie sprzedaży Wnioskodawca będzie prowadził wsparcie dla zespołu handlowego, zapewniając merytoryczne wsparcie odnośnie możliwej realizacji. Dla projektów już zakończonych (uruchomionych systemów) Wnioskodawca wciąż będzie zapewniał koordynację wsparcia serwisowego oraz zleceń dodatkowych i ich realizacji, podobnie jak w przypadku nowego projektu. Na potrzeby podmiotu zlecającego, jak i klienta końcowego Wnioskodawca będzie zajmował się też sporządzaniem raportów i analizy, a także będzie opiniował umowy, zestawiając przy tym dostępne możliwości i zasoby zespołu projektowego z wymaganiami docelowego klienta.

W przypadku, gdy w latach późniejszych w stosunku do okresu, o którym mowa w opisie stanu faktycznego, tj. w latach następujących po 2024 roku, działalność Wnioskodawcy będzie opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, wystąpi analogiczny stan faktyczny do tego przedstawionego we wniosku i nie będzie to sprzeczne z obowiązującym aktualnie stanem prawnym, Wnioskodawca będzie zatem uprawniony do opodatkowania przychodów osiąganych z ww. usług według stawki ryczałtu w wysokości 8,5%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.) :

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie:

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że świadczy usługi związane z zarządzaniem projektami informatyczno-wdrożeniowymi w branży (...), dla których wskazał klasyfikację PKWiU: 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, w roku 2024 oraz latach późniejszych, przy założeniu, że nie ulegną zmianie okoliczności faktyczne sprawy i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, będzie Pan uprawniony do zastosowania stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Niniejszą interpretację wydano w oparciu o opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych nie jest ustalanie stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego), stanowi to bowiem domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne. Organ nie prowadzi postępowania dowodowego, ograniczając się do analizy okoliczności podanych we wniosku. W stosunku do tych okoliczności wyraża swoje stanowisko, które zawsze musi być jednak ustosunkowaniem się do poglądu (stanowiska) prezentowanego w danej sprawie przez wnioskodawcę. Jeżeli w toku ewentualnego postępowania organ uzna, że zdarzenie opisane we wniosku różni się od zdarzenia występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie Pana chroniła.

Odnośnie powołanych interpretacji indywidualnych należy zauważyć, że wydane zostały w indywidualnych sprawach, w związku z czym nie można nadać im waloru uniwersalnego.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.