Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

8 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu z tytułu świadczonych usług. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 5 marca 2025 r. (wpływ 5 marca 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan działalność gospodarczą, której zakres obejmuje usługi związane z testowaniem oprogramowania.

Działalność ta jest prowadzona samodzielnie, w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej, i obejmuje wykonywanie poniższych czynności:

  • tworzenie scenariuszy testów automatycznych - opracowuje Pan szczegółowe plany testów automatycznych, co wymaga analizy wymagań, identyfikacji potencjalnych błędów oraz zaprojektowania scenariuszy testowych przy użyciu specjalistycznych narzędzi i języków skryptowych. W ramach tego procesu wykonuje Pan także ręczne testowanie aplikacji (tzw. testy manualne), które umożliwiają dokładne poznanie jej funkcjonalności oraz identyfikację scenariuszy, które mogą zostać zautomatyzowane, jak również manualnie sprawdza zgłoszone błędy z produkcji oraz od zespołu deweloperskiego;
  • uruchamianie i przeprowadzanie sesji testów automatycznych - wykonuje Pan zaprojektowane wcześniej testy automatyczne, co pozwala na ocenę zgodności oprogramowania z założeniami projektowymi oraz identyfikację ewentualnych defektów;
  • tworzenie i analizowanie raportów z sesji testów automatycznych - przygotowuje Pan raporty z wyników testów, analizuje błędy przez nie ukazane, co weryfikuje ponownie najczęściej przez manualne ich potwierdzenie;
  • konfigurowanie środowisk testowych - instaluje, konfiguruje i utrzymuje Pan środowiska testowe niezbędne do realizacji testów automatycznych;
  • zarządzanie repozytoriami scenariuszy testowych - zarządza Pan repozytoriami, w których przechowywane są scenariusze testowe;
  • koordynowanie prac związanych z testami automatycznymi - planuje Pan działania związane z realizacją testów, monitoruje postępy oraz rozwiązuje problemy techniczne.

Dotychczas rozliczał Pan całość przychodów stawką 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawa o ryczałcie”), traktując całą swoją działalność jako usługi związane z programowaniem. Jednak, Pana zdaniem, część czynności wykonywanych w ramach działalności nie spełnia definicji usług związanych z programowaniem. Dotyczy to w szczególności: ręcznego testowania aplikacji (testy manualne) przed przygotowaniem przypadku automatycznego, uruchamiania sesji testów automatycznych, konfiguracji środowisk testowych, zarządzania repozytoriami scenariuszy testowych, koordynowania prac związanych z testami automatycznymi i zespołem testerskim.

W Pana ocenie, czynności te mają charakter techniczny i usługowy, a zatem powinny być opodatkowane stawką 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, jako działalność usługowa inna niż wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 2.

Szacuje Pan, że czas pracy dzielił się równomiernie między czynności: twórcze i analityczne - kwalifikujące się do opodatkowania stawką 12% (usługi związane z programowaniem, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie) oraz techniczne i usługowe - kwalifikujące się do opodatkowania stawką 8,5% (działalność usługowa inna niż wymieniona w art. 12 ust. 1 pkt 2, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie). Pomimo równomiernego podziału czasu pracy (50% na każdą grupę czynności), dotychczas rozliczał Pan całość przychodów stawką 12%, co prowadziło do nadpłaty podatku dochodowego.

Nie stosował Pan podziału przychodów w latach ubiegłych, uznając błędnie, że całość działalności powinna być opodatkowana stawką 12%. Dopiero w toku szczegółowej analizy charakteru wykonywanych czynności oraz przepisów ustawy o ryczałcie doszedł Pan do wniosku, że część czynności powinna być opodatkowana stawką 8,5%.

Zwraca się Pan z prośbą o potwierdzenie tego stanowiska, aby móc dokonać korekty rozliczeń i odzyskać nadpłacony podatek. Wniosek ma zastosowanie do zdarzeń od 1 stycznia 2022 r.

W piśmie z 5 marca 20205 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wskazał Pan, że jest polskim rezydentem podatkowym - przebywa w Polsce ponad 183 dni w roku i posiada tutaj centrum interesów życiowych. Prowadzi Pan działalność gospodarczą od 1 października 2021 r. Korzysta Pan z opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego od 1 października 2021 r. Pana działalność mieści się w definicji działalności usługowej, określonej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. Pana działalność nie obejmuje doradztwa IT. Nie podlega Pan wyłączeniom wskazanym w art. 8 ustawy o ryczałcie. Pana przychody nie przekroczyły limitu wskazanego w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie. Prowadzi Pan ewidencję przychodów, zgodnie z wymogami ryczałtu, w której wyodrębnia Pan przychody podlegające różnym stawkom.

Usługi, które Pan świadczy, sklasyfikowane są wg następujących PKWiU:

  • testowanie automatyczne oprogramowania - PKWiU 62.01.11.0 (usługi związane z programowaniem);
  • testowanie manualne oprogramowania - PKWiU 62.02.30.0 (inne usługi związane z IT, które nie stanowią doradztwa).

Na pytanie Organu, czy Pana usługi są związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), odpowiedział Pan: Tak, w przypadku testowania automatycznego oprogramowania, ponieważ obejmuje ono tworzenie skryptów testowych.

Na pytanie Organu, czy uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem IT (PKWiU ex 62.02), odpowiedział Pan: Nie, Pana usługi nie obejmują doradztwa IT, lecz wyłącznie testowanie oprogramowania.

Prowadzi Pan ewidencję pozwalającą wyodrębnić przychody według stawek 8,5% i 12%.

Pytania (po uzupełnieniu wniosku)

1.  Czy do przychodów uzyskiwanych z usług klasyfikowanych pod PKWiU 62.01.11.0 (testowanie automatyczne oprogramowania) może Pan stosować stawkę ryczałtu w wysokości 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie?

2.  Czy do przychodów uzyskiwanych z usług klasyfikowanych pod PKWiU 62.02.30.0 (testowanie manualne oprogramowania, niebędące doradztwem IT) może Pan stosować stawkę ryczałtu 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie?

3.  Czy w przypadku prowadzenia ewidencji umożliwiającej identyfikację przychodów opodatkowanych różnymi stawkami może Pan stosować dwie różne stawki ryczałtu (12% dla testów automatycznych oraz 8,5% dla testów manualnych)?

Pana stanowisko w sprawie (po uzupełnieniu wniosku)

Ad. 1 i Ad. 2

Na podstawie Pana doświadczenia zawodowego uważa Pan, że czynności związane z testowaniem manualnym mają charakter techniczny i usługowy, a nie programistyczny. W praktyce testy manualne są nieodłącznym elementem procesu testowania oprogramowania, pozwalają na wykrycie defektów, których testy automatyczne nie zawsze są w stanie wychwycić. Pana obowiązki obejmują zarówno testy automatyczne, jak i manualne, jednak te drugie wymagają odrębnych kompetencji oraz innego podejścia niż samo programowanie. Testowanie manualne jest niezbędne, aby w pełni zrozumieć działanie aplikacji, jej potencjalne błędy oraz zachowania użytkowników. Na podstawie Pana pracy może Pan potwierdzić, że w wielu przypadkach testy automatyczne nie są w stanie wykryć błędów związanych z interakcją użytkownika, nielogicznymi ścieżkami nawigacji, czy subtelnymi problemami z interfejsem.

W szczególności testy manualne obejmują:

  • ręczne testowanie aplikacji przed automatyzacją - analiza funkcjonalności aplikacji w celu oceny, które scenariusze warto zautomatyzować. To etap niezbędny do poprawnego zaplanowania testów automatycznych;
  • sprawdzanie zgłoszonych błędów - manualna weryfikacja defektów zgłaszanych przez użytkowników lub zespół deweloperski, co często wymaga dokładnego odtworzenia kroków prowadzących do błędu;
  • konfigurowanie środowisk testowych - instalacja, konfiguracja i utrzymanie narzędzi testowych, co umożliwia poprawne działanie testów;
  • analiza wyników testów - weryfikacja raportów z testów automatycznych, w tym manualna analiza przypadków granicznych oraz błędów wykrytych w sposób nieoczywisty.

Wszystkie powyższe czynności stanowią techniczne wsparcie procesu testowania, ale nie polegają na programowaniu, czy tworzeniu oprogramowania. W związku z tym, nie spełniają definicji usług programistycznych, które podlegają opodatkowaniu stawką 12%.

Uważa Pan, że Pana usługi testowania oprogramowania powinny podlegać następującym stawkom ryczałtu:

  • testowanie automatyczne - 12%, ponieważ usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.01.11.0 dotyczą prac programistycznych i mieszczą się w zakresie art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o ryczałcie;
  • testowanie manualne - 8,5%, ponieważ usługi sklasyfikowane pod PKWiU 62.02.30.0 stanowią działalność usługową IT, ale nie obejmują doradztwa, a więc podlegają pod art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie.

Dodatkowo, zgodnie z interpretacją Dyrektora KIS Nr 0113-KDIPT2-1.4011.877.2022.1.MZ, usługi testowania manualnego, które nie są doradztwem IT, mogą być objęte ryczałtem 8,5%.

Ad. 3.

Zgodnie z powyższym, uważa Pan, że może stosować dwie stawki ryczałtu, zgodnie z prowadzoną ewidencją, dzieląc obydwa zakresy obowiązków na fakturze.

Mając na uwadze powyższe, pros Pan o potwierdzenie, że może stosować stawkę 12% dla testowania automatycznego oraz 8,5% dla testowania manualnego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych   przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e - 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto, w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

  • 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
  • 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z opisanych okoliczności sprawy wynika, że w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej wykonuje Pan następujące usługi:

  • testowanie automatyczne oprogramowania - PKWiU 62.01.11.0 (usługi związane z programowaniem);
  • testowanie manualne oprogramowania - PKWiU 62.02.30.0 (inne usługi związane z IT, które nie stanowią doradztwa).

Wykonuje Pan poniższe czynności:

  • tworzenie scenariuszy testów automatycznych - opracowuje Pan szczegółowe plany testów automatycznych, co wymaga analizy wymagań, identyfikacji potencjalnych błędów oraz zaprojektowania scenariuszy testowych przy użyciu specjalistycznych narzędzi i języków skryptowych. W ramach tego procesu wykonuje Pan także ręczne testowanie aplikacji (tzw. testy manualne), które umożliwiają dokładne poznanie jej funkcjonalności oraz identyfikację scenariuszy, które mogą zostać zautomatyzowane, jak również manualnie sprawdza zgłoszone błędy z produkcji oraz od zespołu deweloperskiego;
  • uruchamianie i przeprowadzanie sesji testów automatycznych - wykonuje Pan zaprojektowane wcześniej testy automatyczne, co pozwala na ocenę zgodności oprogramowania z założeniami projektowymi oraz identyfikację ewentualnych defektów;
  • tworzenie i analizowanie raportów z sesji testów automatycznych - przygotowuje Pan raporty z wyników testów, analizuje błędy przez nie ukazane, co weryfikuje ponownie najczęściej przez manualne ich potwierdzenie;
  • konfigurowanie środowisk testowych - instaluje, konfiguruje i utrzymuje Pan środowiska testowe niezbędne do realizacji testów automatycznych;
  • zarządzanie repozytoriami scenariuszy testowych - zarządza Pan repozytoriami, w których przechowywane są scenariusze testowe;
  • koordynowanie prac związanych z testami automatycznymi - planuje Pan działania związane z realizacją testów, monitoruje postępy oraz rozwiązuje problemy techniczne.

Wskazał Pan, że część czynności wykonywanych w ramach działalności nie spełnia definicji usług związanych z programowaniem. Dotyczy to w szczególności: ręcznego testowania aplikacji (testy manualne) przed przygotowaniem przypadku automatycznego, uruchamiania sesji testów automatycznych, konfiguracji środowisk testowych, zarządzania repozytoriami scenariuszy testowych, koordynowania prac związanych z testami automatycznymi i zespołem testerskim.

Dokonując analizy ww. usług będących przedmiotem wniosku, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r., klasa 62.01 „Usługi związane z oprogramowaniem” obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

  • rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,
  • pisanie programów na zlecenie użytkownika,
  • projektowanie stron internetowych.

W klasie tej znajduje się kategoria 62.01.1 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”, która obejmuje m. in. grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania”.

Z treści wyjaśnień GUS do PKWiU 2015 wynika, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

  • projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,
  • projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych), projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,
  • wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Odnosząc się do powyższego, PKWiU 62.01.1 obejmuje zarówno usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, jak i w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0. Jednak znajdujące się przy grupowaniu PKWiU 62.01.1 oznaczenie „ex” (PKWiU ex 62.01.1) oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do tych przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług, które są związane z oprogramowaniem.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które dotyczą oprogramowania.

Podkreślić należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1, wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii np. programowania czy tworzenia oprogramowania. Przy czym związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu - mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej - należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to - całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie - obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) - tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Grupowanie PKWiU 62.01.11.0 - „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. W grupowaniu tym mieszczą się różne czynności związane z oprogramowaniem - nie tylko samo programowanie, czy tworzenie oprogramowania. Zatem mieszczące się w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania).

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania.

Zatem usługi, sklasyfikowane wg PKWiU 62.01.11.0 -  są związane z oprogramowaniem.

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że skoro świadczone usługi testowania automatycznego oprogramowania, które zostały sklasyfikowane przez Pana wg PKWiU pod symbolem 62.01.11.0, są związane z oprogramowaniem, to należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wobec powyższego, Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 1, należało uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do usług objętych grupowaniem PKWiU 62.02.30.0 stwierdzić należy, że wyjaśnienia do PKWiU z 2015 r., wydane przez Główny Urząd Statystyczny, zawierają następującą charakterystykę: „klasa 62.02 - Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Klasa ta nie obejmuje:

  • usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,
  • usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0

W klasie tej znajdują się trzy kategorie, które obejmują:

  • PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
  • PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego;
  • PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.

Grupowanie to obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

  • udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
  • usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
  • udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
  • udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
  • udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Grupowanie to nie obejmuje:

  • usług odzyskiwania danych, sklasyfikowanych w 62.09.20.0.

Odnosząc się do zatem sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w zakresie usług testowania manualnego oprogramowania, które zostały zakwalifikowane przez Pana do grupowania PKWiU 62.02.30.0, należy stwierdzić, że uzyskiwane z tego tytułu przychody podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Zatem, Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 2, należało uznać za prawidłowe.

W odniesieniu do pytania Nr 3 podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W opisie sprawy wskazał Pan, że prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z wymogami ryczałtu, w której wyodrębnia przychody podlegające różnym stawkom, zatem może Pan stosować stawkę 12% dla testowania automatycznego oraz 8,5% dla testowania manualnego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Tak więc, Pana stanowisko w zakresie pytania Nr 3, należało uznać za prawidłowe.

Zastrzec jednak należy, że w sytuacji, gdy świadczone przez Pana usługi sklasyfikowane pod symbolami PKWiU 62.01.11.0 oraz 62.02.30.0 byłyby elementem złożonego świadczenia usług na rzecz kontrahenta będącego Pana zleceniodawcą, to uzyskiwany z tego tytułu przychód należy opodatkować 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie zawarte w opisie sprawy niebędące przedmiotem zapytania nie podlegały ocenie.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe są zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanej interpretacji indywidualnej wskazuję, że dotyczy ona indywidualnej sprawy innego podmiotu i nie ma zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.