Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

20 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek sygnowany datą 16 września 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismami, które wpłynęły 24 stycznia 2025 r. oraz 21 lutego 2025 r. – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych

(…) (zwany dalej jako „Wnioskodawca” lub „Podatnik”) prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą od 2 kwietnia 2022 r. Podatnik korzysta z opodatkowania działalności ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych od momentu rozpoczęcia działalności gospodarczej, tj. od (…) 2022 r. Do wykonywanej działalności Podatnika nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zdaniem Podatnika, prowadzona przez niego działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie handlu, działalności wytwórczej ani sprzedaży towarów. Wnioskodawca prowadzi ponadto ewidencję przychodów, z której będzie w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na chwilę obecną w CEIDG widnieją następujące kody PKD: 62.09.Z, 58.29.Z, 62.01.Z, 62.02.Z, 70.22.Z, 73.12.C. W przypadku, gdyby Wnioskodawca świadczył inne usługi o innym charakterze, Wnioskodawca dokona odpowiedniego podziału takich usług i opodatkuje je właściwą stawką podatku.

Beneficjentem usług świadczonych przez Podatnika jest zagraniczna spółka (zwana dalej „Beneficjentem”). Wnioskodawca nie świadczył usług na rzecz tego podmiotu w ramach stosunku pracy w przeszłości. Ponadto, Podatnik nie uzyskiwał z tej działalności żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 EUR, tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2024 r. i 2025 r. nie powinna przekroczyć 2 000 000 EUR. Podatnik posiada na terytorium Polski nieograniczony obowiązek podatkowy w rozumieniu art. 3 ust. 1 w zw. z ust. 1a ustawy z dnia 28 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca obecnie rozlicza się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i planuje zostać przy takiej formie rozliczenia się.

Podatnik świadczy tylko jeden rodzaj usług: Usługi zarządzania produktami (tzw. product management services).

Ad 1. W ramach usługi zarządzania produktami Wnioskodawca realizuje następujące czynności:

1.Opracowywanie i wdrażanie planów projektowych, harmonogramów i budżetów oraz zarządzanie zasobami projektowymi (przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi np. diagramy (…)). Aby zapewnić terminowe i pomyślne zakończenie projektu, przy jednoczesnym minimalizowaniu ryzyka projektowego i zapewnieniu satysfakcji klienta. Proces ten obejmuje ustalenie celów, opracowanie planów, terminów i budżetu, zarządzanie zasobami, monitorowanie postępów oraz analizę i minimalizację ryzyk. Kluczowe jest także utrzymanie komunikacji i współpracy z klientem, aby zapewnić realizację projektu zgodnie z oczekiwaniami i zapewnić jego satysfakcję.

2.Opracowywanie i wdrażanie strategii produktowych oraz planów, które są zgodne z celami i wizją Klienta, uwzględniając badania rynkowe, opinie użytkowników i trendy branżowe, a także nadzorowanie projektowania i rozwoju nowych produktów i funkcji, które spełniają oczekiwania użytkowników oraz wymagania regulacyjne. Proces ten rozpoczyna się od dogłębnych badań rynku, które analizują trendy, konkurencję i potrzeby docelowej grupy odbiorców. Następnie zbiera się i analizuje opinie użytkowników oraz przeprowadza testy prototypów, aby lepiej zrozumieć oczekiwania odbiorców. Na tej podstawie tworzy się strategię rozwoju produktu, która definiuje rynki docelowe, pozycjonowanie i unikalne cechy produktu. Kluczowy jest również nadzór nad projektowaniem i rozwojem produktu, aby spełniał on wymagania użytkowników oraz regulacje prawne, w tym certyfikacje i zgodność z lokalnymi standardami na rynkach międzynarodowych.

3.Tworzenie, priorytetyzowanie i doskonalenie backlogu produktu, zapewniając, że odzwierciedla on potrzeby użytkowników, cele biznesowe i ograniczenia techniczne, przy jednoczesnym definiowaniu i dokumentowaniu wymagań oraz specyfikacji produktu. Proces ten zaczyna się od identyfikacji wszystkich niezbędnych funkcji, ulepszeń i poprawek, przy ścisłej współpracy z interesariuszami takimi jak klienci, zespół deweloperski i marketingowy. Następnie priorytetyzuje się zadania, uwzględniając cele biznesowe, potrzeby użytkowników, koszty rozwoju i długoterminową strategię produktu. Każde zadanie jest szczegółowo opisane, uwzględniając wymagania biznesowe i ograniczenia techniczne, z tworzeniem specyfikacji technicznych dla zespołu deweloperskiego. Wszystkie wymagania i zmiany są dokładnie dokumentowane w systemach zarządzania projektami, aby zapewnić przejrzystość i spójność działań całego zespołu.

4.Opracowywanie i realizowanie planów wprowadzenia produktu na rynek oraz strategii marketingowych, które skutecznie komunikują wartość, cechy i korzyści produktu dla docelowych odbiorców, a także śledzenie i analizowanie wskaźników produktu, takich jak zaangażowanie użytkowników, retencja i przychody, oraz wykorzystywanie tych informacji do kształtowania strategii produktu i podejmowania decyzji. Proces ten obejmuje kompleksowe zarządzanie wprowadzaniem produktu na rynek oraz jego marketingiem, zaczynając od przygotowania strategii wprowadzenia, które obejmują tworzenie materiałów promocyjnych, kampanii PR i organizację wydarzeń promocyjnych. Tworzenie strategii marketingowych koncentruje się na identyfikacji grupy docelowej, wykorzystaniu różnych kanałów promocji, takich jak marketing treści, media społecznościowe, e-mail marketing oraz reklama płatna oraz adaptacji do trendów rynkowych. Po wprowadzeniu produktu, kluczowym elementem jest analiza wskaźników, takich jak liczba pobrań, aktywni użytkownicy, czas korzystania, wskaźniki retencji i przychody, co pozwala na ciągłą optymalizację produktu i jego strategii w celu zwiększenia efektywności, utrzymania i rozszerzenia bazy użytkowników. Może to obejmować zarówno techniczne udoskonalenia, jak i zmiany w podejściu marketingowym.

5.Opracowywanie i realizowanie strategii wzrostu, które napędzają pozyskiwanie użytkowników, zaangażowanie i retencję, oraz które są zgodne z celami i wizją Klienta. Proces ten polega na opracowywaniu programów pozyskiwania nowych użytkowników, takich jak programy polecające, specjalne oferty, zniżki i promocje. Aktywnie wykorzystywane są cyfrowe kanały, w tym media społecznościowe, programy partnerskie i reklama kontekstowa. Działalność ta obejmuje też zwiększanie zaangażowania użytkowników przy pomocy tworzenia spersonalizowanych ofert, interaktywnych wydarzeń lub nowych funkcji opartych na analizie zachowań. Proces retencji natomiast polega na tworzeniu programów lojalnościowych, oferowanie bonusów i promocji w celu zwiększenia zadowolenia klientów. Obejmuje to również pracę z opiniami zwrotnymi, analizę przyczyn odpływu użytkowników oraz opracowanie środków ich powrotu. Każdy element strategii jest opracowywany zgodnie z długoterminowymi celami klienta, jego wizją i misją.

6.Ścisła współpraca z zespołami międzyfunkcyjnymi, takimi jak rozwój, projektowanie i marketing oraz zapewnianie przywództwa i wskazówek, aby upewnić się, że wszyscy są zgodni z wizją, strategią i mapą drogową produktu. Działalność ta polega na koordynacji pracy zespołów międzyfunkcyjnych poprzez organizowanie regularnych spotkań, przydzielanie zadań i monitorowanie postępów, aby zapewnić spójność działań z wizją i strategią produktu. Ważnym elementem jest utrzymanie jednolitej mapy drogowej, która łączy działania wszystkich zespołów, od rozwoju po marketing, oraz zapewnienie, że są one zgodne z długoterminowymi celami. Rola ta obejmuje także przywództwo, które polega na dostarczaniu jasnych instrukcji, rozwiązywaniu problemów i utrzymaniu efektywnej komunikacji między uczestnikami projektu poprzez raporty i kanały dla opinii zwrotnych. Przywództwo obejmuje również szkolenie pracowników w zakresie nowych metod i narzędzi, które mogą zwiększyć efektywność ich pracy.

7.Analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne. Proces ten obejmuje analizę obecnych procesów biznesowych i struktury organizacyjnej w celu identyfikacji problemów i możliwości ich poprawy. Działalność ta obejmuje zbieranie i analizę danych, przeprowadzenie wywiadów z pracownikami, tworzenie modeli procesów biznesowych, które pozwalają na wizualizację i optymalizację działań, oraz przekładanie wymagań biznesowych na jasne specyfikacje techniczne dla zespołów IT. Czynności te są realizowane poprzez tworzenie modeli procesów biznesowych z wykorzystanie m.in. (…). Ważnym elementem jest również tłumaczenie wymagań biznesowych na specyfikacje techniczne, opisujące wymagania systemu lub produktu. Do tego ważnym elementem jest dokumentowanie wszystkich wyników analizy i modeli, aby zapewnić przejrzystość i możliwość dalszych ulepszeń.

W piśmie, które wpłynęło do Organu 24 stycznia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy usługi wskazane we wniosku świadczone na rzecz zagranicznej spółki (Beneficjenta) są wykonywane przez Pana w Polsce czy w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę? Jeśli usługi są wykonywane w kraju, w którym podmiot ten ma siedzibę, to, czy działalność gospodarcza w tym państwie jest prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej między Polską a tym państwem?

Odpowiedź: Usługi wskazane we wniosku świadczone na rzecz zagranicznej spółki (Beneficjenta) są wykonywane przez Pana w Polsce.

2.Jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – faktycznie wykonywane przez Pana poszczególne czynności, których dotyczy wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla każdej z wykonywanych czynności będących przedmiotem Pana zapytania), tj.:

1)Opracowywanie i wdrażanie planów projektowych, harmonogramów i budżetów oraz zarządzanie zasobami projektowymi (przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi np. diagramy (…));

2)Opracowywanie i wdrażanie strategii produktowych oraz planów, które są zgodne z celami i wizją Klienta, uwzględniając badania rynkowe, opinie użytkowników i trendy branżowe, a także nadzorowanie projektowania i rozwoju nowych produktów i funkcji, które spełniają oczekiwania użytkowników oraz wymagania regulacyjne;

3)Tworzenie, priorytetyzowanie i doskonalenie backlogu produktu zapewniając, że odzwierciedla on potrzeby użytkowników, cele biznesowe i ograniczenia techniczne, przy jednoczesnym definiowaniu i dokumentowaniu wymagań oraz specyfikacji produktu;

4)Opracowywanie i realizowanie planów wprowadzenia produktu na rynek oraz strategii marketingowych, które skutecznie komunikują wartość, cechy i korzyści produktu dla docelowych odbiorców, a także śledzenie i analizowanie wskaźników produktu, takich jak zaangażowanie użytkowników, retencja i przychody, oraz wykorzystywanie tych informacji do kształtowania strategii produktu i podejmowania decyzji;

5)Opracowywanie i realizowanie strategii wzrostu, które napędzają pozyskiwanie użytkowników, zaangażowanie i retencję, oraz które są zgodne z celami i wizją Klienta;

6)Ścisła współpraca z zespołami międzyfunkcyjnymi, takimi jak rozwój, projektowanie i marketing, oraz zapewnianie przywództwa i wskazówek, aby upewnić się, że wszyscy są zgodni z wizją, strategią i mapą drogową produktu;

7)Analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne.

Odpowiedź:

1)Opracowywanie i wdrażanie planów projektowych, harmonogramów i budżetów oraz zarządzanie zasobami projektowymi (przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi np. diagramy (…)) – kod PKWiU 70.22.20.0.

2)Opracowywanie i wdrażanie strategii produktowych oraz planów, które są zgodne z celami i wizją Klienta, uwzględniając badania rynkowe, opinie użytkowników i trendy branżowe, a także nadzorowanie projektowania i rozwoju nowych produktów i funkcji, które spełniają oczekiwania użytkowników oraz wymagania regulacyjne – kod PKWiU 70.22.20.0 (przy czym, kod PKWiU 70.22.20.0 dotyczy całości czynności za wyłączeniem realizacji badań rynkowych, które są wydzieloną usługą, wyodrębnianą na fakturach i zawierającą się w kodach PKWiU 73.20.11.0 oraz 73.20.12.0).

3)Tworzenie, priorytetyzowanie i doskonalenie backlogu produktu zapewniając, że odzwierciedla on potrzeby użytkowników, cele biznesowe i ograniczenia techniczne, przy jednoczesnym definiowaniu i dokumentowaniu wymagań oraz specyfikacji produktu – kod PKWiU 62.01.11.0 (inaczej, niż w pierwotnym wniosku).

4)Opracowywanie i realizowanie planów wprowadzenia produktu na rynek oraz strategii marketingowych, które skutecznie komunikują wartość, cechy i korzyści produktu dla docelowych odbiorców, a także śledzenie i analizowanie wskaźników produktu, takich jak zaangażowanie użytkowników, retencja i przychody, oraz wykorzystywanie tych informacji do kształtowania strategii produktu i podejmowania decyzji – kod PKWiU 74.90.20.0.

5)Opracowywanie i realizowanie strategii wzrostu, które napędzają pozyskiwanie użytkowników, zaangażowanie i retencję, oraz które są zgodne z celami i wizją Klienta – kod PKWiU 74.90.20.0.

6)Ścisła współpraca z zespołami międzyfunkcyjnymi, takimi jak rozwój, projektowanie i marketing, oraz zapewnianie przywództwa i wskazówek, aby upewnić się, że wszyscy są zgodni z wizją, strategią i mapą drogową produktu – kod PKWiU 70.22.20.0 (inaczej, niż w pierwotnym wniosku).

7)Analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne – kod PKWiU 62.01.11.0.

3.Czy w okresie, którego dotyczy Pana wniosek, osiągał/osiąga/będzie Pan osiągał przychody ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, nie osiągał, nie osiąga i nie będzie Pan osiągał przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) (z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów).

4.Czy w okresie, którego dotyczy Pana wniosek, świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku były/są/będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

5.Czy osiągał/osiąga/będzie Pan osiągał przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office)?

Odpowiedź: Oświadcza Pan, iż nie osiągał, nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office).

6.Czy w ramach usług „Tworzenie, priorytetyzowanie i doskonalenie backlogu produktu, zapewniając, że odzwierciedla on potrzeby użytkowników, cele biznesowe i ograniczenia techniczne, przy jednoczesnym definiowaniu i dokumentowaniu wymagań oraz specyfikacji produktu” świadczył/świadczy/będzie Pan świadczył usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Odpowiedź: W ramach usług „Tworzenie, priorytetyzowanie i doskonalenie backlogu produktu, zapewniając, że odzwierciedla on potrzeby użytkowników, cele biznesowe i ograniczenia techniczne, przy jednoczesnym definiowaniu i dokumentowaniu wymagań oraz specyfikacji produktu”, nie świadczył, nie świadczy i nie będzie Pan świadczyć usług projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci.

7.Czy wykonywane przez Pana usługi „Analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne” są w jakikolwiek sposób związane z oprogramowaniem:

-jeśli tak – na czym polega ten związek (proszę szczegółowo go opisać),

-jeśli nie – proszę wskazać, na jakiej podstawie ten związek nie występuje?

Odpowiedź: Wykonywane przez Pana usługi „Analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne” nie są związane z oprogramowaniem. Związek ten nie występuje ze względu na to, iż czynności realizowane w ramach wskazanych usług (Ad 1. ust. 7) polegają na tworzeniu modeli procesów biznesowych m.in. z wykorzystaniem systemu (…), czyli notacji graficznej służącej do opisywania i wizualizacji procesów biznesowych każdego projektu realizowanego w firmie. Oznacza to, iż w trakcie realizacji usług, nie dochodzi do tworzenia lub zmiany kodu.

8.Czy na fakturach wystawionych na rzecz Beneficjenta wyodrębnia Pan wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność świadczoną przez Pana w ramach usług zarządzania produktami wymienioną w Ad 1. ust. 1-7?

Odpowiedź: Na fakturach wystawionych na rzecz Beneficjenta wyodrębnia Pan wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność świadczoną w ramach usług zarządzania produktami wymienioną w Ad 1. ust. 1-7. Przy tym, mają miejsce przypadki, kiedy realizuje Pan usługę złożoną, zawierającą kilka czynności w różnych proporcjach. W takim przypadku zobowiązuje się Pan do prowadzenia ewidencji, pozwalającej na ustalenie przychodów z każdego rodzaju czynności (a konsekwentnie, pozwalającej na wyodrębnienie tych czynności) albo opodatkowania całej usługi złożonej zgodnie z największą stawką.

9.Czy za ww. opisane przez Pana czynności Beneficjent płaci Panu osobne wynagrodzenie za każdą z tych czynności?

Odpowiedź: Otrzymuje Pan wynagrodzenie od Beneficjenta za każdą poszczególną czynność. Jednocześnie występują przypadki, kiedy realizuje Pan usługę złożoną, zawierającą kilka czynności w różnych proporcjach. W takim przypadku Wnioskodawca zobowiązuje się do prowadzenia ewidencji, pozwalającej na ustalenie przychodów z każdego rodzaju czynności albo opodatkowania całej usługi złożonej zgodnie z największą stawką.

10.W jaki sposób jest kalkulowane wynagrodzenie za wykonywane na rzecz Beneficjenta czynności wymienione w Ad 1. w ust. 1-7?

Odpowiedź: Pana wynagrodzenie za wykonywanie na rzecz Beneficjenta czynności wymienionych w Ad 1. w ust. 1-7 jest kalkulowane w następujący sposób: albo całość wynagrodzenia dotyczy jednej czynności z Ad 1. ust. 1-7, albo wynagrodzenie stanowi sumę wynagrodzeń za kilka czynności z Ad 1. ust. 1-7 realizowane w ramach jednej usługi kompleksowej.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 21 lutego 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy wskazując, że jak już zostało wskazane powyżej, czynności opisane w Ad 1. ust. 3 oraz dookreślone w przeformułowaniu własnego stanowiska w zakresie pytania nr 3, czynności realizowane przez Pana nie są związane z programowaniem. Oznacza to, że zakres wykonywanych przez Pana czynności nie obejmuje żadnych działań związanych z programowaniem ani jakąkolwiek formą pracy nad kodem źródłowym oprogramowania. Całość świadczonych usług koncentruje się na zarządzaniu produktem, w szczególności na definiowaniu i dokumentowaniu wymagań biznesowych, analizie potrzeb użytkowników oraz priorytetyzacji funkcjonalności produktu. Nie realizuje Pan żadnych czynności związanych z tworzeniem, modyfikacją, testowaniem, wdrażaniem ani utrzymywaniem oprogramowania. Pana działalność ogranicza się do organizowania procesu rozwoju produktu, co obejmuje współpracę z zespołami, opracowywanie strategii oraz określanie priorytetów biznesowych. Kluczowym aspektem tych działań jest zbieranie informacji, formułowanie wytycznych oraz nadzorowanie procesu realizacji celów produktowych, a nie implementacja rozwiązań technologicznych.

W związku z powyższym, Pana działalność należy jednoznacznie zakwalifikować do grupowania PKWiU 70.22.20.0.

Pytania (pytania nr 2, nr 3 oraz nr 6 ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do Organu 21 lutego 2025 r.)

1.Czy opracowywanie i wdrażanie planów projektowych, harmonogramów i budżetów, zarządzanie zasobami projektu w celu zapewnienia terminowego i pomyślnego zakończenia projektu, minimalizacja ryzyk projektowych oraz zapewnienie satysfakcji klienta, w zakresie opisanym w Ad 1. ust. 1 i mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%?

2.Czy opracowywanie i wdrażanie strategii produktowych oraz planów, które są zgodne z celami i wizją Klienta, opinii użytkowników i trendów branżowych, a także kontrola nad projektowaniem i rozwojem nowych produktów i funkcji, które spełniają oczekiwania użytkowników oraz wymagania regulacyjne, w zakresie opisanym w Ad 1. ust. 2 i mieszczące się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 powinny być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%, a przeprowadzenie badań rynku, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 73.20.11.0 i 73.20.12.0 (wyodrębniane jako osobna usługa) powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 15%?

3.Czy tworzenie, priorytetyzowanie i udoskonalanie backlogu produktu, zapewnienie jego zgodności z potrzebami użytkowników, celami biznesowymi i ograniczeniami technicznymi oraz określanie i dokumentowanie wymagań oraz specyfikacji produktu, w zakresie opisanym w Ad 1. ust. 3 i mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%?

4.Czy opracowywanie i realizowanie planów wprowadzenia produktu na rynek oraz strategii marketingowych, które skutecznie przekazują wartość produktu, jego cechy i korzyści do docelowej grupy Odtwórców, a także śledzenie i analiza wskaźników produktu, takich jak zaangażowanie użytkowników, retencja i przychody, oraz wykorzystanie tych danych do informowania strategii produktu i podejmowania decyzji, w zakresie opisanym w Ad 1. ust. 4 i mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 74.90.20, powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%?

5.Czy opracowywanie i realizowanie strategii wzrostu, które napędzają pozyskiwanie użytkowników, zaangażowanie i retencję, które są zgodne z celami i wizją Klienta, w zakresie opisanym w Ad 1. ust. 5 i mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 74.90.20. powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%?

6.Czy ścisła współpraca z zespołami międzyfunkcyjnymi, takimi jak rozwój, projektowanie i marketing, oraz zapewnianie przywództwa i wskazówek dla zapewnienia spójności wszystkich uczestników w wizji produktu, strategii i mapie drogowej, w zakresie opisanym w Ad 1. ust. 6 i mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 8,5%?

7.Czy analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne, w zakresie opisanym w Ad 1. ust. 7 i mieszczącym się w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0, powinno być opodatkowane stawką ryczałtu 12%?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu, które wpłynęło do Organu 21 lutego 2025 r.)

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą mogą wybrać opłacanie zryczałtowanego podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przychody te są określone w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a stawki ryczałtu zależą od rodzaju działalności, z której podatnik uzyskuje przychody, co zostało wprost wskazane w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

1.Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w Ad 1. ust. 1 mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych), bowiem w dużej mierze stanowią czynności project menagera, takie jak np.: zarządzanie zasobami ludzkimi, sporządzenie planów projektu, tworzenie budżetu projektu i zespołów, opracowywanie strategii minimalizacji ryzyk i konsekwentnie zapewnienie satysfakcji klientów. Należy podkreślić, iż czynności te nie obejmują doradztwa, a skupiają się na zarządzaniu realizowanym przez Wnioskodawcę. Ponadto, przyjmuje się, że choć dział 70 PKWiU wprost jest wymieniony przy stawce 15%, to wzmianka „ex”, umieszczona w treści art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wskazuje na fakt, iż tylko czynności wymienione (czyli działalność firm centralnych i usługi doradztwa związanego z zarządzaniem) są objęte stawką 15%, a pozostałe usługi – stawką 8,5% (0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD). W związku z powyższym, zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w ramach Ad 1. ust. 1 stanowią project management i konsekwentnie podlegają stawce ryczałtu 8,5%.

2.Wnioskodawca uważa, że czynność opisana w Ad 1. ust. 2 stanowi czynność zawierającą w sobie dwie wyodrębniane na fakturach usługi. Pierwsza mieści się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, ponieważ stanowi opracowywanie i wdrażanie strategii produktowych oraz planów z uwzględnieniem badań, opinii użytkowników i trendów branżowych. Do tego, czynność obejmuje kontrolę nad projektowaniem i rozwojem nowych produktów i funkcji. Druga usługa stanowi badanie rynku, które, zdaniem Wnioskodawcy, podpada pod grupowanie PKWiU 73.20.11.0 oraz 73.20.12.0. W związku z powyższym, Wnioskodawca uważa, iż pod warunkiem, że będzie on dalej wyodrębniał powyższe usługi na fakturze, dla czynności mieszczącej się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 znajdzie zastosowanie stawka 8,5% ryczałtu, a czynności z grupowania PKWiU 73.20.11.0 oraz 73.20.12.0 – stawka 15% ryczałtu.

3.Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w Ad 1. ust. 3 są czynnościami sklasyfikowanymi w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. Przeformułowanie stanowiska wynika z dookreślenia zakresu czynności realizowanych przez Wnioskodawcę. Wnioskodawca oświadcza, iż nie realizuje on czynności związanych z programowaniem, w tym mających na celu napisanie lub zmianę kodu komputerowego. Wnioskodawca zajmuje się: tworzeniem, priorytetyzowaniem i doskonaleniem backlogu produktu, zapewniając, iż odzwierciedla on potrzeby użytkowników, cele biznesowe i ograniczenia techniczne, jednocześnie definiując i dokumentując wymagania oraz specyfikację produktu. Proces ten zaczyna się od identyfikacji wszystkich niezbędnych funkcji, ulepszeń i poprawek, przy ścisłej współpracy z interesariuszami, takimi jak klienci, zespół deweloperski i marketingowy. Następnie Wnioskodawca priorytetyzuje zadania, uwzględniając cele biznesowe, potrzeby użytkowników, koszty rozwoju i długoterminową strategię produktu. W związku powyższym, wymienione czynności są czynnościami zarządzania, polegającymi na zbieraniu i analizie potrzeb klientów. Ponadto Wnioskodawca zajmuje się określeniem celów realizacji dla różnych zespołów (w tym zespołu związanego z programowaniem, co mogło stać się powodem pomyłki). Na podstawie powyżej opisanych czynności, Wnioskodawca uważa, iż właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5%.

4.Wnioskodawca jest przekonany, iż czynności wyszczególnione w Ad 1. ust. 4, polegające na opracowaniu planów, strategii marketingowych oraz ich realizacji, w szczególności obejmujące: tworzenie materiałów promocyjnych, realizację kampanii PR (oraz powiązanych eventów), opracowywanie strategii marketingowych na podstawie sezonowych i rynkowych trendów poprzez różnorodne kanały promocyjne, wszechstronną analizę danych dotyczących wprowadzenia produktu na rynek, opracowanie ulepszeń i aktualizację danych w oparciu o dokonaną analizę, są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.90.20 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane). Mając na względzie, iż takie czynności i odpowiednio wybrane grupowanie PKWiU nie znajdują odzwierciedlenia w przypadku innych stawek podatku zryczałtowanego, a istnieją nowe interpretacje przyporządkowujące podobne czynności do stawki 8,5% (np. 0114-KDIP3-1.4011.403.2024.2.MZ). Wnioskodawca jest przekonany, że stawka 8,5% jest stawką odpowiednią.

5.Zdaniem Wnioskodawcy, czynności opisane w Ad 1. ust. 5 są umiejscowione w grupowaniu PKWiU 74.90.20 (Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane). Obejmują one między innymi: pozyskiwanie użytkowników, zwiększanie ich zaangażowania, retencję, realizowanie programów polecających, ofert specjalnych i reklam w cyfrowych kanałach. Do tego, w ramach tych czynności mieszczą się tworzenie treści i funkcjonalności zachęcających do regularnego korzystania, w tym personalizowane oferty i interaktywne wydarzenia, tworzenie programów lojalnościowych, promocji, analizy opinii i przyczyn odpływu użytkowników. Wnioskodawca uważa, że czynności te są czynnościami, których zakres nie podpada pod pozostałe grupowania PKWiU. Ponadto, upatrując podobieństwo sytuacji z tą omówioną w 0114-KDIP3-1.4011.403.2024.2.MZ, Wnioskodawca jest przekonany, że właściwą stawką będzie 8,5% ryczałtu.

6.Wnioskodawca jest przekonany, że czynności określone w Ad 1. ust. 6 znajdują się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 i podlegają stawce 8,5% ryczałtu. W ramach tych czynności mieszczą się: organizacja spotkań, przydzielanie zadań i monitorowanie postępów tworzenie i utrzymanie mapy drogowej produktu zgodnej z długoterminową strategią. Dodatkowo, realizowane są kroki sprzyjające utrzymaniu komunikacji, gdzie stały przepływ informacji, wykorzystanie narzędzi do zarządzania projektami i regularne raportowanie stanowią cele dla skutecznej realizacji projektów. W związku z tym, iż w podobnych okolicznościach Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przydzielał takim czynnościom oprocentowanie stawką 8,5% (np. sygn. 0112-KD1L2-2.4011.114.2024.1.AG, sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.467.2023.2.MZ, sygn. 0114-KDIP3-2.4011.1148.2022.4.MR), Wnioskodawca jest przekonany, że też może z takiej stawki skorzystać.

7.Odnośnie do czynności określonych w Ad 1. ust. 7 odpowiednią klasyfikacją będzie grupowanie PKWiU 62.01.11, a stawką właściwą będzie 12% ryczałtu. Takie przekonanie wynika z faktu, iż czynności Wnioskodawcy obejmują między innymi: badania procesów i struktury organizacyjnej w celu zidentyfikowania problemów, tworzenie modeli obecnych i docelowych procesów przy użyciu metodologii (np. (…)), aby wizualizować i optymalizować działania. Są też tworzone jasne specyfikacje dla zespołu IT, zgodnie z celami biznesowymi, a dane i przeprowadzone analizy są przetwarzane i dokumentowane. Ważnym elementem realizacji tych czynności jest korzystanie z oprogramowania komputerowego, a zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b Ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawką właściwą w takim przypadku będzie stawka 12%.

Ponadto, w związku z zawiłym charakterem niektórych realizowanych czynności, Wnioskodawca nie mógł jednoznacznie określić kodów PKWiU, w związku z czym chciałby prosić o ocenianie pytań nie tylko w oparciu o powołane grupowania PKWiU, lecz też uwzględniając stan faktyczny i same opisane czynności. Wnioskodawca także zaznacza, że stosownie do treści wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19 lutego 2021 r. o sygnaturze II FSK 2441/20, organ podatkowy może żądać uzupełnienia wniosku jedynie o takie elementy, bez których nie jest możliwa ocena, czy stanowisko przedstawione we wniosku i ocena prawna są prawidłowe, czy też błędne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Według art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.

Jak stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Według art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Dodatkowo podkreślić również należy, że na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą od (…) 2022 r. Do wykonywanej działalności nie znajdują zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność spełnia wszystkie cechy działalności usługowej opisanej w art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy. Dodatkowo, działalność ta nie spełnia cech działalności gastronomicznej, działalności usługowej w zakresie handlu, działalności wytwórczej ani sprzedaży towarów. Ponadto prowadzi Pan ewidencję przychodów, z której będzie Pan w stanie określić przychód z działalności opodatkowany różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Na rzecz zagranicznej spółki (Beneficjenta) świadczy Pan usługi, które są wykonywane przez Pana w Polsce. Nie świadczył Pan usług na rzecz wskazanego podmiotu w ramach stosunku pracy w przeszłości. Ponadto, nie uzyskiwał Pan z tej działalności żadnych przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.

Świadczy Pan na rzecz Beneficjenta tylko jeden rodzaj usług, tj. Usługi zarządzania produktami (tzw. product management services). W ramach tej usługi realizuje Pan następujące czynności:

1)Opracowywanie i wdrażanie planów projektowych, harmonogramów i budżetów oraz zarządzanie zasobami projektowymi (przy wykorzystaniu specjalistycznych narzędzi np. diagramy (...)) – kod PKWiU 70.22.20.0.

2)Opracowywanie i wdrażanie strategii produktowych oraz planów, które są zgodne z celami i wizją Klienta, uwzględniając badania rynkowe, opinie użytkowników i trendy branżowe, a także nadzorowanie projektowania i rozwoju nowych produktów i funkcji, które spełniają oczekiwania użytkowników oraz wymagania regulacyjne – kod PKWiU 70.22.20.0 (przy czym, kod PKWiU 70.22.20.0 dotyczy całości czynności za wyłączeniem realizacji badań rynkowych, które są wydzieloną usługą, wyodrębnianą na fakturach i zawierającą się w kodach PKWiU 73.20.11.0 oraz 73.20.12.0).

3)Tworzenie, priorytetyzowanie i doskonalenie backlogu produktu zapewniając, że odzwierciedla on potrzeby użytkowników, cele biznesowe i ograniczenia techniczne, przy jednoczesnym definiowaniu i dokumentowaniu wymagań oraz specyfikacji produktu – kod PKWiU 70.22.20.0.

4)Opracowywanie i realizowanie planów wprowadzenia produktu na rynek oraz strategii marketingowych, które skutecznie komunikują wartość, cechy i korzyści produktu dla docelowych odbiorców, a także śledzenie i analizowanie wskaźników produktu, takich jak zaangażowanie użytkowników, retencja i przychody, oraz wykorzystywanie tych informacji do kształtowania strategii produktu i podejmowania decyzji – kod PKWiU 74.90.20.0.

5)Opracowywanie i realizowanie strategii wzrostu, które napędzają pozyskiwanie użytkowników, zaangażowanie i retencję, oraz które są zgodne z celami i wizją Klienta – kod PKWiU 74.90.20.0.

6)Ścisła współpraca z zespołami międzyfunkcyjnymi, takimi jak rozwój, projektowanie i marketing, oraz zapewnianie przywództwa i wskazówek, aby upewnić się, że wszyscy są zgodni z wizją, strategią i mapą drogową produktu – kod PKWiU 70.22.20.0.

7)Analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne – kod PKWiU 62.01.11.0.

W treści wniosku zawarł Pan szczegółowy opis świadczonych przez Pana usług.

Dodatkowo wskazał Pan, że Pana przychody dotychczas nie przekroczyły kwoty 2 000 000 EUR, tak samo jak zakładana wysokość przychodów w 2024 r. i 2025 r. nie powinna przekroczyć 2 000 000 EUR. W okresie, którego dotyczy wniosek nie osiągał, nie osiąga i nie będzie Pan osiągał przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) (z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWIU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów). Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku, nie były, nie są i nie będą wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadcza Pan, iż nie osiągał, nie osiąga i nie będzie osiągać przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office). Na fakturach wystawionych na rzecz Beneficjenta wyodrębnia Pan wynagrodzenie za każdą poszczególną czynność świadczoną w ramach usług zarządzania produktami wymienioną w Ad 1. ust. 1-7 opisu sprawy. Przy tym, mają miejsce przypadki, kiedy realizuje Pan usługę złożoną, zawierającą kilka czynności w różnych proporcjach. W takim przypadku zobowiązuje się Pan do prowadzenia ewidencji, pozwalającej na ustalenie przychodów z każdego rodzaju czynności (a konsekwentnie, pozwalającej na wyodrębnienie tych czynności) albo opodatkowania całej usługi złożonej zgodnie z największą stawką.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.20.0 (wskazanych w Ad 1. pkt 4 oraz pkt 5 opisu sprawy) wskazuję, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy stwierdzam, że uzyskiwane przez Pana przychody z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane” (wskazanych w Ad 1. pkt 4 oraz pkt 5 opisu sprawy) podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przechodząc do ustalenia stawki ryczałtu dla świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (wymienionych w Ad 1. pkt 1, pkt 2, pkt 3 oraz pkt 6 opisu sprawy) wskazuję, że w odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.

Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (wskazanych w Ad 1. pkt 1, pkt 2, pkt 3 oraz pkt 6 opisu sprawy), które nie stanowią usług doradztwa związanych z zarządzaniem, podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Odnośnie natomiast usług przeprowadzania przez Pana badań rynkowych, które sklasyfikował Pan do kodu PKWiU 73.20.11.0 oraz 73.20.12.0 wskazuję, że art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wprost ustalił dla całego działu PKWiU 73 stawkę 15%.

Zatem, przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 73.20.11.0 oraz 73.20.12.0 (wskazanych w Ad 1. pkt 2 opisu sprawy) podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 15% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. o ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM.

W klasie PKWiU 62.01 mieszczą się „Usługi związane z oprogramowaniem”. Klasa ta obejmuje: pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Klasa ta obejmuje także analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria 62.01.1 USŁUGI ZWIĄZANE Z PROJEKTOWANIEM I ROZWOJEM TECHNOLOGII INFORMATYCZNYCH, która obejmuje dwa poniższe grupowania:

-62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania,

-62.01.12.0 – Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Wyjaśnienia do PKWiU wskazują, że grupowanie 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania, obejmuje usługi związane z projektowaniem struktury i/lub zapisu kodu komputera, włączając uaktualnianie i wstawki korekcyjne, niezbędne do tworzenia i/lub wdrożenia aplikacji programowej, takie jak:

-projektowanie struktury i zawartości stron internetowych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia stron internetowych,

-projektowanie struktury i zawartości bazy danych i/lub zapisu kodu komputerowego, niezbędnego do tworzenia i/lub wdrożenia bazy danych (magazynu danych),

-projektowanie struktury i zapisu kodu komputerowego niezbędnego do zaprojektowania i rozwinięcia aplikacji programowej na życzenie klienta, inne niż programowanie stron internetowych, baz danych lub zintegrowanych pakietów programowych,

-wykonanie aplikacji na indywidualne zamówienie, łączenie w całość, przystosowanie (modyfikowanie, konfigurowanie itp.) i instalowanie istniejącej aplikacji tak, aby była funkcjonalna w środowisku informatycznym klienta.

Usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane tylko z oprogramowaniem.

Ww. grupowanie – które Pan wskazał jako właściwe dla usług będących przedmiotem wniosku wskazanych w Ad 1. pkt 7 opisu sprawy – obejmuje więc usługi, które dotyczą projektowania, programowania oraz rozwoju oprogramowania.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku, odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją Oprogramowania zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Zauważam, że grupowanie PKWiU 62.01.11.0 – Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania zawiera szeroki wachlarz usług, które są związane z oprogramowaniem, począwszy od projektowania tego oprogramowania przez jego programowanie aż po jego rozwój. Zatem wszystkie wymienione w tym grupowaniu usługi są związane z oprogramowaniem, dotyczą oprogramowania (jak też wskazuje sama nazwa grupowania). W grupowaniu tym mieszczą się zatem różne czynności związane z oprogramowaniem – nie tylko samo programowanie.

Czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, tj. analiza biznesowa, modelowanie procesów biznesowych oraz tłumaczenie wymagań biznesowych na wymagania techniczne (sklasyfikowane przez Pana według PKWiU pod symbolem 62.01.11.0) mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że – jak Pan wskazał – czynności, które Pan realizuje polegają na tworzeniu modeli procesów biznesowych m.in. z wykorzystaniem systemu (...), czyli notacji graficznej służącej do opisywania i wizualizacji procesów biznesowych każdego projektu, realizowanego w firmie.

Podkreślam, że wszelkie usługi – sklasyfikowane w kategorii 62.01.11.0 „Usługi związane z projektowaniem, programowaniem i rozwojem oprogramowania” – związane z oprogramowaniem spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

Dlatego też uzyskiwane przychody ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.01.11.0 winny być opodatkowane 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Okoliczność, że w trakcie realizacji Pana usług, nie dochodzi do tworzenia lub zmiany kodu, nie jest wystarczającą przesłanką do uznania braku związku świadczonych usług z oprogramowaniem. Usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, ale są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem oprogramowania.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku wskazać trzeba, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem.

Podsumowując, przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.11.0 (wskazanych w Ad 1. pkt 7 opisu sprawy) podlegają/będą podlegały opodatkowaniu 12% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wskazuję, że powyższe stawki mają zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-zaistniałych stanów faktycznych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,

-zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanami faktycznymi oraz zdarzeniami przyszłymi podanymi przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji informuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanów faktycznych oraz zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.