Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

fot.Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-nieprawidłowe – w odniesieniu do opodatkowania świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85 według stawki 14%,

-prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

W dniu 6 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 6 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2025 r. (wpływ 20 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

1.Dotychczasowa forma zatrudnienia

Do końca grudnia 2024 r. jest Pani zatrudniona w X na podstawie umowy o pracę jako lekarz pediatra.

2. Rezygnacja z umowy o pracę

Z dniem (…).12.2024 zakończyła Pani współpracę w ramach stosunku pracy.

3. Zakładana działalność gospodarcza

Z dniem (…).12.2024 rozpoczęła Pani prowadzenie działalności gospodarczej.

W ramach tej działalności ma Pani zamiar świadczyć następujące usługi dla X:

·wykonywanie badań USG,

·szkolenie rezydentów medycyny rodzinnej w ramach staży pediatrycznych,

·prowadzenie szkoleń i warsztatów dla rodziców pacjentów,

·konsultacje medyczne poza kontraktem z NFZ,

·kontrolę dokumentacji medycznej w poradni pediatrycznej (1-2 razy w miesiącu),

·opiekę pediatryczną.

4. Zakres obowiązków na umowie o pracę

Dotychczas w ramach umowy o pracę wykonywała Pani jedynie opiekę pediatryczną, polegającą na diagnozowaniu i leczeniu pacjentów w ramach kontraktu z NFZ.

5. Zmiana charakteru współpracy

Po zakończeniu umowy o pracę zakres Pani usług w X ulegnie znacznemu rozszerzeniu. Nowe obowiązki obejmą m.in.:

·wykonywanie badań USG (wcześniej nie były one częścią Pani obowiązków),

·prowadzenie warsztatów i szkoleń dla rodziców pacjentów,

·szkolenie rezydentów oraz lekarzy, którzy chcą zajmować się opieką pediatryczną w ramach POZ,

·kontrolę dokumentacji medycznej w poradni pediatrycznej.

6. Cel działalności gospodarczej

Decyzja o założeniu działalności gospodarczej wynika z potrzeby elastycznego zarządzania czasem pracy, chęci rozwoju zawodowego (szczególnie w zakresie badań USG) oraz możliwości świadczenia nowych usług w X. Ponad to chciałaby mieć Pani większą dowolność w zatrudnieniu w innych miejscach, gdzie zarówno będzie Pani świadczyć opiekę pediatryczną – w ramach NFZ oraz usług komercyjnych. Szybki rozwój jednostki macierzystej daje Pani także możliwość wykonywania konsultacji komercyjnych. Ze względu na ograniczenia czasowe związane z pracą w ramach umowy o pracę – cały etat miała Pani trudność w szkoleniu USG/wykonywaniu badań USG. Ze względu na ciągły rozwój jednostki, w której Pani pracuje, i chęci dostosowywania działań do pewnych norm, chciała Pani także czuwać na całą dokumentacją medyczną w poradni pediatrycznej.

Uzupełnienie wniosku

Oświadcza Pani, iż w odniesieniu do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 i 3 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776, 863, 1593 z poz. zm.).

Pani wniosek dotyczy również określenia stawki ryczałtu.

Złożyła Pani wniosek o wydanie interpretacji w związku z Pani wątpliwościami w dwóch kwestiach:

Pierwsza kwestia dotyczy ustalenia, czy może Pani stosować opodatkowanie swoich usług ryczałtem z uwagi na zakres usług, które zamierza Pani świadczyć oraz z uwagi na to, że usługi te będą świadczone na rzecz podmiotu, który był Pani pracodawcą w 2024 r.

Druga kwestia to określenie właściwej stawki ryczałtu.

W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej zamierza Pani świadczyć kompleksowo w ramach jednej umowy następujące usługi na rzecz byłego pracodawcy – X:

a)wykonywanie badań USG,

b)medyczne konsultacje komercyjne w poradni pediatrycznej (…),

c)kontrola dokumentacji pediatrycznej w poradni pediatrycznej X, przewidziane 10-15 godzin w roku,

d)konsultacje pediatryczne specjalistyczne,

e)badanie, diagnostyka, leczenie oraz opieka profilaktyczna nad pacjentem pediatrycznym,

f)szkolenia rezydentów w ramach medycyny rodzinnej, w zakresie pediatrycznym,

g)wykłady szkoleniowe dla rezydentów medycyny rodzinnej oraz dla kadry lekarskiej, przyjmującej dzieci – planowane średnio 1 raz w miesiącu,

h)szkolenia i warsztaty dla rodziców pacjentów o tematyce pediatrycznej.

Świadczenia usług wskazanych w lit. a) – h) dotyczy Pani wniosek.

Jak już zostało to wskazane, w pierwotnym opisie stanu faktycznego usługi te będą świadczone kompleksowo, na rzecz tego jednego podmiotu, w ramach jednej umowy, który to podmiot jest Pani byłym pracodawcą. Z tym podmiotem nie łączy Pani już umowa o pracę, umowa ta została bowiem rozwiązania z końcem 2024 r. Zakres Pani obowiązków na umowie o pracę z tym podmiotem był węższy niż zakres usług, które zamierza Pani obecnie świadczyć na jego rzecz, gdyż obejmował jedynie wykonywanie opieki pediatrycznej, polegającej na diagnozowaniu i leczeniu pacjentów w ramach kontraktu NFZ.

W chwili obecnej świadczy Pani usługi na rzecz innego podmiotu, jednakże zamierza Pani podjąć współpracę z tym byłym Pani pracodawcą i tego problemu dotyczy Pani wniosek.

W tym miejscu wyjaśnia Pani, iż usługi wymienione powyżej w lit. a) – e) są usługami w zakresie opieki zdrowotnej i przez to są sklasyfikowane w ramach działu 86 PKWiU. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2a) lit. a) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 14% przychodów ze świadczenia usług objęty jest całym dział 86 PKWiU, stąd też przyporządkowanie pod szczegółowy siedmiocyfrowy symbol PKWiU w ramach tego całego działu nie wydaje się być niezbędne w Pani ocenie, skoro stawka ta obejmuje cały dział.

Z kolei usługi wymienione powyżej w lit. f) - h) są usługami w zakresie edukacji i są przez to sklasyfikowane w ramach działu 85 PKWiU. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w stawce 8,5% przychodów ze świadczenia usług objęty jest całym dział 85 PKWiU, stąd też przyporządkowanie pod szczegółowy siedmiocyfrowy symbol PKWiU w ramach tego całego działu nie jest konieczny, skoro stawka ta obejmuje cały dział.

Pytania

1.Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychody z usług opisanych w niniejszym wniosku świadczone łącznie w ramach jednej umowy na rzecz jednego podmiotu może Pani rozliczać w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 14%?

2.Czy jeżeli w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej w 2025 r. będzie Pani świadczyć usługi opisane w nieniniejszym wniosku na rzecz swojego byłego pracodawcy, to czy ma Pani prawo opodatkować przychody z tych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce 14%, jeżeli zakres tych usług jest szerszy niż zakres obowiązków wynikających z łączącej Panią do końca 2024 r. umowy o prace z tym podmiotem?

Pani stanowisko w sprawie

Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 1 – opisane we wniosku usługi:

a)wykonywanie badań USG,

b)medyczne konsultacje komercyjne w poradni pediatrycznej (…),

c)kontrola dokumentacji pediatrycznej w poradni pediatrycznej X, przewidziane 10-15 godzin w roku,

d)konsultacje pediatryczne specjalistyczne,

e)badanie, diagnostyka, leczenie oraz opieka profilaktyczna nad pacjentem pediatrycznym,

f)szkolenia rezydentów w ramach medycyny rodzinnej, w zakresie pediatrycznym,

g)wykłady szkoleniowe dla rezydentów medycyny rodzinnej oraz dla kadry lekarskiej, przyjmującej dzieci – planowane średnio 1 raz w miesiącu,

h)szkolenia i warsztaty dla rodziców pacjentów o tematyce pediatrycznej

zamierza Pani świadczyć kompleksowo w ramach jednej umowy dla jednego podmiotu, dlatego też uważa Pani, że do jej sytuacji znajduje zastosowanie zasada określona w art. 12 ust. 3 pkt 2a) z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, co oznacza, że do całości tak wskazanych usług może Pani zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 14%.

Mając na uwadze powyższe, uważa Pani, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przychody z usług opisanych w niniejszym wniosku będzie Pani mogła rozliczać w całości w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 14%.

Pani zdaniem – w zakresie pytania nr 2 – opisany we wniosku zakres usług, które zamierza Pani świadczyć w 2025 r. (…), jest zdecydowanie szerszy niż ten, który wynikał z obowiązującej do końca 2024 r. umowy o pracę z tym podmiotem.

Jak już zostało to opisane, zakres Pani obowiązków pracowniczych obejmował jedynie wykonywanie opieki pediatrycznej, polegającej na diagnozowaniu i leczeniu pacjentów w ramach kontraktu NFZ. Oznacza to, że świadczone przez Panią w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usługi na rzecz X nie będą tożsame z czynnościami, które wykonywała Pani uprzednio na rzecz tego podmiotu na podstawie umowy o pracę. Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 5 maja 2011 r. sygn. akt II FSK 2163/09 stwierdził, że nie są tożsame czynności, które pokrywają się tylko w części. Z taką sytuacją mamy do czynienia w niniejszej sprawie.

W ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, świadcząc w 2025 r. usługi na rzecz Pani byłego pracodawcy po rozwiązaniu umowy o prace z tym podmiotem, uwzględniając to, że zakres tych usług jest szerszy niż zakres obowiązków wynikających z umowy o pracę dla tego podmiotu wykonywanej do końca 2024 r., uważa Pani, że będzie miała Pani prawo opodatkować przychody z tych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w stawce 14%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest:

-nieprawidłowe – w odniesieniu do opodatkowania świadczonych usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85 według stawki 14%,

-prawidłowe – w pozostałym zakresie.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Przez pozarolniczą działalność gospodarczą należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r., poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r., poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Zwracam uwagę, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) uchylona,

e) uchylona,

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6) (uchylony).

W myśl art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Na podstawie art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Wskazuję, że możliwość opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest wyłączona w stosunku do podatników, którzy uzyskują przychód z działalności gospodarczej z tytułu świadczenia usług na rzecz obecnego lub byłego pracodawcy i usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik lub przynajmniej jeden z jego wspólników (w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki niebędącej osobą prawną) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Zawarty w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zwrot normatywny „odpowiadających czynnościom” odnosi się do przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, tożsamych z czynnościami, które podatnik wykonywał (wykonuje) w ramach stosunku pracy, a zatem wyłącznie częściowa zbieżność wykonywanych czynności nie stanowi przesłanki wyłączającej możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z działalności gospodarczej (częściowa zbieżność nie jest równoznaczna z tożsamością).

Stosownie natomiast do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 9 ust. 1b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Dokonany wybór formy opodatkowania, o którym mowa w ust. 1, dotyczy również lat następnych, chyba że w kolejnych latach podatnik w terminie określonym w ust. 1 złoży oświadczenie na piśmie właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego o rezygnacji z tej formy opodatkowania albo oświadczenie o wyborze opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym, w terminie określonym w art. 9a ust. 2 tej ustawy.

Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Z kolei, wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług w zakresie opieki zdrowotnej (PKWiU dział 86).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

Ponadto wskazuję, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z tego przepisu wynika, że gdy podatnik uzyskuje przychody, które są opodatkowane różnymi stawkami, to ryczałt od tych przychodów ustala się według stawki właściwej dla każdego rodzaju uzyskiwanych przychodów, ale tylko wtedy, gdy podatnik prowadzi ewidencję przychodów w taki sposób, że ma możliwość określenia przychodów z każdego rodzaju działalności. Gdy ewidencja przychodów nie spełnia tego warunku, a przychody są opodatkowane różnymi stawkami, zastosowanie ma stawka wyższa do całości uzyskiwanych przychodów.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że do (…) grudnia 2024 r. była Pani zatrudniona na podstawie umowy o pracę w X jako lekarz pediatra. Od (…) grudnia 2024 r. rozpoczęła Pani prowadzenie działalność gospodarczej, w ramach której będzie Pani świadczyć usługi na rzecz m.in. X w zakresie opieki zdrowotnej sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 86, szczegółowo opisane w pkt a-e opisu sprawy oraz usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85, opisane w pkt f-h opisu sprawy. Jak Pani wskazała, zakres świadczonych usług w ramach działalności gospodarczej będzie szerszy od usług świadczonych przez Panią na podstawie umowy o pracę.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że skoro świadczone przez Panią usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz X będą się różnić się od tych, które wykonywała Pani na podstawie umowy o pracę – jako lekarz pediatra, to w przypadku świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług na rzecz X może Pani korzystać z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Jednocześnie przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 86 są opodatkowane 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85 należy opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c tej ustawy.

Podsumowanie:

Przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia, w ramach działalności gospodarczej, usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 86 na rzecz X będą opodatkowane 14% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jednocześnie przychody uzyskiwane ze świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 85 na rzecz Centrum Medycznego należy opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c tej ustawy.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Do wniosku dołączyła Pani dokumenty. Jednak przy wydawaniu interpretacji w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej nie przeprowadzam postępowania dowodowego (np. dokonania szczegółowej analizy zapisów zawartych w dokumentach), dlatego nie jestem zobowiązany ani uprawniony do ich oceny; jestem związany wyłącznie opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Panią i jej stanowiskiem podanym we wniosku.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.