
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 3 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 5 lutego 2025 r. (wpływ 5 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (…) marca 2023 r. (…). Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 1991 Nr 80 poz. 350 z późn. zm. dalej: ustawa o PIT), a wybraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
-bieżące zarządzanie projektami IT, wdrożeniami, kooperacją pracy zespołów polegającą na prowadzeniu spotkań powiązanych z projektami IT, przygotowywanie planów wdrożeń, koordynowanie pracy zespołów deweloperskich oraz podział zadań między członków zespołów, wspieranie wiedzą i nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów, zgodnie z bieżącymi standardami zarządzania projektami;
-mentoring pozostałych członków zespołu projektowego wraz z zarządzaniem projektami, prowadzenie dyskusji o metodologiach w poszczególnych projektach;
-aktywny udział w spotkaniach projektowych polegający na przygotowaniu agendy, facylitacja spotkań, przygotowanie merytoryczne zespołu, sporządzanie notatek ze spotkań oraz komunikacja z uczestnikami po spotkaniu;
-przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych polegające na wsparciu klienta biznesowego w przygotowaniu budżetów projektowych, przygotowaniu kalkulacji w kontekście planowanych prac projektowych, upewnieniu się, że zaplanowany budżet jest realizowany, zgłaszaniu ryzyk dotyczących odchyleń od budżetu projektowego.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) maja 2024 r. (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Oprócz przedstawionych wyżej czynności Wnioskodawca świadczy także w ramach działalności gospodarczej następujące usługi:
-pośredniczenie przy zawieraniu umów, prowadzenie negocjacji, przekazywanie informacji oraz podejmowanie wszelkich niezbędnych czynności w celu utrzymywania kontaktu z klientami (bez zawierania umów we własnym imieniu).
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) maja 2024 r. (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W 2025 r. Wnioskodawca jako formę opodatkowania zamierza wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód z opisanych we wniosku usług chciałby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu. W tym celu złoży on naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca wnosi o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie możliwości opodatkowania prowadzonej przez niego działalności w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, jak również ustalenia właściwej dla tej działalności stawki podatku.
W uzupełnieniu wniosku z 5 lutego 2025 r., udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Wnioskodawca wskazuje, iż prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
2.W opisie sprawy wskazał Pan, że:
W tym celu złoży on naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W związku z powyższym, proszę o wskazanie, czy złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania nastąpiło/nastąpi w ustawowym terminie?
Odpowiedź: Tak, złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania nastąpi w ustawowym terminie. Jeżeli Wnioskodawca uzna jednak wybór tej formy opodatkowania za niestosowny – nie złoży ww. oświadczenia i pozostanie na zasadach ogólnych.
3.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonywał Pan rozliczeń podatkowych w dotychczas prowadzonej działalności gospodarczej?
Odpowiedź: Przykładowo w 2024 r. Wnioskodawca był opodatkowany na zasadach ogólnych (skali podatkowej). W przyszłości Wnioskodawca zastanawia się jednak nad zmianą formy opodatkowania na ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
4.Kiedy osiągnął/osiągnie Pan pierwszy przychód z usług stanowiących przedmiot wniosku?
Odpowiedź: Wnioskodawca osiągnął pierwszy przychód z usług stanowiących przedmiot wniosku w marcu 2023 r.
5.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do działalności gospodarczej, którą Pan prowadzi mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Wobec Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a tym samym nie będzie uzyskiwać z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
6.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do Pana zachowane zostaną warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie przekroczył w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
7.Czy w okresie, którego dotyczy wniosek, uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Wnioskodawca, jak wskazał zresztą we wniosku, w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej, świadczy m.in. następujące usługi:
-bieżące zarządzanie projektami IT, wdrożeniami, kooperacją pracy zespołów polegającą na prowadzeniu spotkań powiązanych z projektami IT, przygotowywanie planów wdrożeń, koordynowanie pracy zespołów deweloperskich oraz podział zadań między członków zespołów, wspieranie wiedzą i nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów, zgodnie z bieżącymi standardami zarządzania projektami;
-mentoring pozostałych członków zespołu projektowego wraz z zarządzaniem projektami, prowadzenie dyskusji o metodologiach w poszczególnych projektach;
-aktywny udział w spotkaniach projektowych polegający na przygotowaniu agendy, facylitacja spotkań, przygotowanie merytoryczne zespołu, sporządzanie notatek ze spotkań oraz komunikacja z uczestnikami po spotkaniu;
-przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych polegające na wsparciu klienta biznesowego w przygotowaniu budżetów projektowych, przygotowaniu kalkulacji w kontekście planowanych prac projektowych, upewnieniu się, że zaplanowany budżet jest realizowany, zgłaszaniu ryzyk dotyczących odchyleń od budżetu projektowego.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) maja 2024 r. (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Skoro Wnioskodawca oczekuje interpretacji w zakresie możliwości stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%, Organ powinien przeanalizować na podstawie przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu świadczonych usług czy nie znajduje do nich żadne wyłączenie z możliwości stosowania ryczałtu oraz, czy nie znajduje do nich inna stawka podatku niż 8,5%. Skoro przepisy ustawy nie wykluczają możliwość stosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5% dla pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, to w gestii Organu jest ocenienie, czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę wpisują się w dane usługi.
Potwierdza to m.in. wyrok NSA I FSK 2364/19 z 31 marca 2021 r., czy też NSA II FSK 1049/21 z 23 listopada 2021 r.
Co prawda, wskazane wyroki nie dotyczą konkretnie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ale wnioski płynące z tych wyroków należy przełożyć na niniejszą sprawę.
W wyroku NSA I FSK 2364/19 wskazano m.in. „(...) Tymczasem zgodzić się należy ze skarżącą, że okoliczność określenia danej usługi (czynności) w przepisach prawa podatkowego sprawia, że określenie to staje się elementem normy prawno-podatkowej i może podlegać wykładni oraz ocenie zastosowania w drodze interpretacji indywidualnej. (...)”.
W wyroku NSA II FSK 1049/21 wskazano m.in. „(…) Zasadne było zatem żądanie skarżącego o wydanie interpretacji, czy prowadzona przez niego działalność może zostać uznana za badawczo-rozwojową, skoro ustawodawca posłużył się w treści art. 30ca ust. 2 u.p.d.o.f. pojęciem działalności badawczo-rozwojowej, a w art. 5a pkt 38 oraz związanych z nim punktach 39 i 40 tego artykułu, odwołuje się do jej rozumienia w kontekście ustawy pozapodatkowej. Wobec tego kluczowa z punktu widzenia skutków podatkowych była ocena charakteru prowadzonej działalności na kanwie właśnie tej ustawy. (...)”.
Potwierdza to również interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 27 stycznia 2022 r., sygn. 0115-KDIT1.4011.785.2021.2.JG, w której to tamtejszy Wnioskodawca nie musiał deklarować w stanie faktycznym wniosku czy jego czynności sklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.01.12.0 są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związane z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) czy związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
8.Czy świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, świadczone przez Wnioskodawcę usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9.Czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawca prowadzi ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.
10.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, których dotyczy zadane pytanie?
We wniosku wskazał Pan, że:
Wnioskodawca w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
-bieżące zarządzanie projektami IT, wdrożeniami, kooperacją pracy zespołów, polegającą na prowadzeniu spotkań powiązanych z projektami IT, przygotowywanie planów wdrożeń, koordynowanie pracy zespołów deweloperskich oraz podział zadań między członków zespołów, wspieranie wiedzą i nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów, zgodnie z bieżącymi standardami zarządzania projektami,
-mentoring pozostałych członków zespołu projektowego wraz z zarządzaniem projektami, prowadzenie dyskusji o metodologiach w poszczególnych projektach,
-aktywny udział w spotkaniach projektowych, polegający na przygotowaniu agendy, facylitacja spotkań, przygotowanie merytoryczne zespołu, sporządzanie notatek ze spotkań oraz komunikacja z uczestnikami po spotkaniu,
-przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych, polegające na wsparciu klienta biznesowego w przygotowaniu budżetów projektowych, przygotowaniu kalkulacji w kontekście planowanych prac projektowych, upewnieniu się, że zaplanowany budżet jest realizowany, zgłaszaniu ryzyk dotyczących odchyleń od budżetu projektowego.
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. usług – szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:
1)na czym one polegają?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Odpowiedź:
1.Bieżące zarządzanie projektami IT, wdrożeniami, kooperacją pracy zespołów
Na czym polegają? – Usługi te obejmują organizowanie, planowanie oraz nadzorowanie realizacji projektów informatycznych (IT). W ramach tej działalności Wnioskodawca prowadzi m.in. spotkania projektowe, opracowuje plany wdrożeń.
Czego dotyczą? – Dotyczą koordynowania pracy zespołów deweloperskich, podziału zadań między członków zespołu, monitorowania postępów, a także wspierania wiedzą i nadzoru merytorycznego nad prawidłową realizacją projektów.
Jaki jest ich zakres? – Zakres obejmuje nadzorowanie realizacji projektów zgodnie z uznanymi standardami zarządzania projektami ((…)), a także dbanie o prawidłowy przebieg poszczególnych faz projektu.
Co jest ich efektem? – Efektem jest skuteczna realizacja projektów IT zgodnie z ustalonym harmonogramem, budżetem i założeniami biznesowymi.
2. Mentoring pozostałych członków zespołu projektowego wraz z zarządzaniem projektami
Na czym polegają? – Usługi te obejmują wsparcie członków zespołu w zakresie metodologii zarządzania projektami, efektywnej współpracy oraz rozwiązywania problemów.
Czego dotyczą? – Dotyczą wdrażania najlepszych praktyk w zarządzaniu projektami.
Jaki jest ich zakres? – Zakres obejmuje organizowanie warsztatów i szkoleń, analizowanie problemów występujących w projekcie oraz wspieranie zespołu w ich rozwiązywaniu.
Co jest ich efektem? – Efektem jest poprawa efektywności i kompetencji zespołu projektowego oraz usprawnienie procesów zarządzania projektem.
3. Aktywny udział w spotkaniach projektowych
Na czym polegają? – Polegają na przygotowywaniu i prowadzeniu spotkań projektowych, facylitacji dyskusji oraz dbaniu o ich efektywność.
Czego dotyczą? – Dotyczą organizowania spotkań operacyjnych, planistycznych i retrospektywnych w ramach projektów IT.
Jaki jest ich zakres? – Zakres obejmuje przygotowanie agendy, moderowanie spotkań, sporządzanie notatek oraz komunikację z uczestnikami po spotkaniu.
Co jest ich efektem? – Efektem jest poprawa komunikacji w zespole, jasne określenie priorytetów oraz lepsza organizacja pracy zespołu.
4. Przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych
Na czym polegają? – Usługi te obejmują wsparcie klienta biznesowego w planowaniu i monitorowaniu budżetów projektowych oraz identyfikowaniu ryzyk finansowych.
Czego dotyczą? – Dotyczą przygotowania kosztorysów, planowania wydatków oraz kontrolowania zgodności realizacji projektu z zaplanowanym budżetem.
Jaki jest ich zakres? – Zakres obejmuje analizę kosztów, przygotowanie prognoz budżetowych oraz raportowanie odchyleń.
Co jest ich efektem? – Efektem jest skuteczna kontrola kosztów projektu oraz minimalizacja ryzyk związanych z przekroczeniem budżetu.
11.Jakie dokładnie czynności wykonuje Pan w ramach świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, których dotyczy zadane pytanie?
We wniosku wskazał Pan, że:
Oprócz przedstawionych wyżej czynności Wnioskodawca świadczy także w ramach działalności gospodarczej następujące usługi: – pośredniczenie przy zawieraniu umów, prowadzenie negocjacji, przekazywanie informacji oraz podejmowanie wszelkich niezbędnych czynności w celu utrzymywania kontaktu z klientami (bez zawierania umów we własnym imieniu).
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. usług – szczegółowo opisać charakter tych usług, tj. wskazać:
1)na czym one polegają?
2)czego dotyczą?
3)jaki jest ich zakres?
4)co jest ich efektem?
Odpowiedź:
1.Pośredniczenie przy zawieraniu umów
Na czym polega? – Usługa ta obejmuje wspieranie klientów w procesie zawierania umów poprzez identyfikację odpowiednich kontrahentów, analizę warunków umownych oraz pomoc w finalizacji transakcji.
Czego dotyczy? – Dotyczy różnych umów handlowych i biznesowych, w tym umów o współpracę, dostawy usług IT, licencjonowania oprogramowania oraz innych kontraktów związanych z działalnością klientów.
Jaki jest jej zakres? – Zakres obejmuje m.in. analizę warunków współpracy, organizację spotkań oraz wsparcie w negocjacjach.
Co jest jej efektem? – Efektem jest skuteczne doprowadzenie do zawarcia umowy między stronami na korzystnych warunkach, zgodnych z interesami klienta.
2. Prowadzenie negocjacji
Na czym polega? – Usługa obejmuje udział w rozmowach negocjacyjnych między klientem a jego kontrahentami w celu uzyskania optymalnych warunków współpracy.
Czego dotyczy? – Dotyczy ustalania warunków cenowych, zakresu świadczonych usług, harmonogramu dostaw oraz innych aspektów kluczowych dla realizacji kontraktów.
Jaki jest jej zakres? – Zakres obejmuje przygotowanie strategii negocjacyjnej, analizę ofert konkurencji, rekomendacje dotyczące warunków umownych oraz prowadzenie rozmów z kontrahentami.
Co jest jej efektem? – Efektem są korzystne warunki umowy, zapewniające optymalne warunki finansowe i operacyjne dla klienta.
3. Przekazywanie informacji
Na czym polega? – Usługa polega na dostarczaniu klientom istotnych informacji rynkowych, analiz trendów technologicznych w IT, warunków kontraktowych oraz rekomendacji dotyczących podejmowanych decyzji biznesowych.
Czego dotyczy? – Dotyczy analizy rynkowej, dostępnych ofert współpracy oraz zmian regulacyjnych mogących wpłynąć na działalność klienta.
Jaki jest jej zakres? – Zakres obejmuje monitorowanie rynku, analizę konkurencji, raportowanie zmian oraz rekomendowanie działań strategicznych.
Co jest jej efektem? – Efektem jest zwiększona świadomość klienta na temat dostępnych opcji oraz możliwość podejmowania lepiej uzasadnionych decyzji biznesowych.
4. Podejmowanie wszelkich niezbędnych czynności w celu utrzymywania kontaktu z klientami
Na czym polega? – Obejmuje regularną komunikację z klientami, organizowanie spotkań, zapewnienie przepływu informacji oraz wsparcie w utrzymaniu relacji biznesowych.
Czego dotyczy? – Dotyczy budowania i utrzymywania długoterminowych relacji z kontrahentami, w tym z kluczowymi partnerami biznesowymi.
Jaki jest jej zakres? – Zakres obejmuje prowadzenie korespondencji, organizację spotkań, monitoring satysfakcji klientów oraz rekomendowanie działań poprawiających współpracę.
Co jest jej efektem? – Efektem jest utrzymanie stabilnych i efektywnych relacji biznesowych, co przekłada się na lepsze warunki współpracy oraz możliwość długoterminowego rozwoju działalności klienta.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawcę, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. 2021 poz. 1993 z późn. zm., dalej: ustawa o ryczałcie), a więc w stawce 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o PIT, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ustawy o PIT).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii). Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
-samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
-w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
-samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt. W przypadku Wnioskodawcy nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawca nie osiągnął przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%; 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%.
Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej kodu PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety, klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku działalność powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Wnioskodawca zajmuje się bieżącym zarządzaniem projektami IT, wdrożeniami oraz koordynacją pracy zespołów. W zakres usług wykonywanych w ramach działalności gospodarczej wchodzi prowadzenie spotkań związanych z projektami IT, przygotowywanie planów wdrożeń, koordynowanie pracy zespołów deweloperskich oraz podział zadań między członków zespołów. Wnioskodawca wspiera również swoją wiedzą oraz sprawuje nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów, zgodnie z bieżącymi standardami zarządzania projektami. Wnioskodawca zajmuje się także mentoringiem pozostałych członków zespołu projektowego, prowadzi dyskusje na temat metodologii stosowanych w poszczególnych projektach oraz aktywnie uczestniczy w spotkaniach projektowych. Jego udział w spotkaniach obejmuje przygotowanie agendy, facylitację spotkań, merytoryczne przygotowanie zespołu, sporządzanie notatek oraz komunikację z uczestnikami po spotkaniu. Wnioskodawca jest również odpowiedzialny za przygotowywanie i realizację planowanych budżetów projektowych. W tym zakresie wspiera klientów biznesowych w przygotowywaniu budżetów projektowych, sporządza kalkulacje dotyczące planowanych prac projektowych, dba o realizację zaplanowanego budżetu oraz zgłasza ryzyka związane z ewentualnymi odchyleniami od założeń budżetowych.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...), wydana (…) maja 2024 r. (…).
Oprócz tego Wnioskodawca w ramach swojej działalności zajmuje się pośredniczeniem przy zawieraniu umów, prowadzeniem negocjacji, przekazywaniem informacji oraz podejmowaniem wszelkich niezbędnych czynności w celu utrzymywania kontaktu z klientami, bez zawierania umów we własnym imieniu.
Zdaniem Wnioskodawcy, opisana we wniosku wyżej działalność powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...), wydana (…) maja 2024 r. (…).
Art. 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wprost odnosi się do powołanego symbolu PKWiU. Oznacza to, że w przypadku Wnioskodawcy możliwy jest wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, a przedmiotowa działalność powinna zostać zakwalifikowana jako przychodów z działalności usługowej.
Przy symbolach PKWiU 70 ustawodawca umieścił znak ex. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Z uwagi na fakt, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie mieszczą się w zawężonym ugrupowaniu, właściwą dla tego zakresu działalności stawką będzie 8,5%. Wnioskodawca prowadzi od 2025 r. ewidencję przychodów, pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Wolny zawód to pozarolnicza działalność gospodarcza wykonywana osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu
Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Ponadto podkreślić również należy, że na podstawie art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
W sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od (…) marca 2023 r. (…). Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W 2024 r. był Pan opodatkowany na zasadach ogólnych (skali podatkowej). Natomiast w 2025 r. jako formę opodatkowania zamierza Pan wybrać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód z opisanych we wniosku usług chciałby Pan opodatkować 8,5% stawką ryczałtu. W tym celu złoży Pan w ustawowym terminie naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Pierwszy przychód z usług stanowiących przedmiot wniosku osiągnął Pan w marcu 2023 r. Wobec Pana nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a tym samym nie będzie uzyskiwać Pan z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy. Nie przekroczył Pan w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy będący przedmiotem pytania, limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Pana usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu, w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności. W ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:
-bieżące zarządzanie projektami IT, wdrożeniami, kooperacją pracy zespołów polegającą na prowadzeniu spotkań powiązanych z projektami IT, przygotowywanie planów wdrożeń, koordynowanie pracy zespołów deweloperskich oraz podział zadań między członków zespołów, wspieranie wiedzą i nadzór merytoryczny nad prawidłową realizacją poszczególnych faz projektów, zgodnie z bieżącymi standardami zarządzania projektami;
-mentoring pozostałych członków zespołu projektowego wraz z zarządzaniem projektami, prowadzenie dyskusji o metodologiach w poszczególnych projektach;
-aktywny udział w spotkaniach projektowych polegający na przygotowaniu agendy, facylitacja spotkań, przygotowanie merytoryczne zespołu, sporządzanie notatek ze spotkań oraz komunikacja z uczestnikami po spotkaniu;
-przygotowanie i realizacja planowanych budżetów projektowych polegające na wsparciu klienta biznesowego w przygotowaniu budżetów projektowych, przygotowaniu kalkulacji w kontekście planowanych prac projektowych, upewnieniu się, że zaplanowany budżet jest realizowany, zgłaszaniu ryzyk dotyczących odchyleń od budżetu projektowego.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) maja 2024 r. (…), powyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
Oprócz przedstawionych wyżej czynności świadczy Pan także w ramach działalności gospodarczej usługi pośredniczenia przy zawieraniu umów, prowadzenie negocjacji, przekazywanie informacji oraz podejmowanie wszelkich niezbędnych czynności w celu utrzymywania kontaktu z klientami (bez zawierania umów we własnym imieniu). Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wydaną (…) maja 2024 r. (…), usługi te mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 i 74.90.12.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że działalność, którą Pan prowadzi może być opodatkowana ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Przychód ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, które nie są związane z doradztwem związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) oraz usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli w stawce 8,5%.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana wyroków i interpretacji indywidualnej wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.