
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 7 lutego 2025 r. (wpływ 7 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Planuje Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej działającą w zakresie kodu PKD 74.99.Z – „Wszelka pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Zgodnie z opisem tej podklasy będzie Pan wykonywał usługi ekonomisty budowlanego w zakresie projektów budowlanych oraz pozostałe doradztwo techniczne. A precyzyjnie mówiąc będzie Pan świadczył usługi w zakresie szacowania kosztów, zarządzania kosztami inwestycji, kontrolingu lub monitoringu kosztów inwestycji. Jako Inwestycje należy rozumieć inwestycje budowlane i deweloperskie.
W uzupełnieniu do wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:
Opis czynności wykonywanych w ramach świadczonych usług ekonomisty budowlanego w zakresie projektów budowlanych jest następujący: szacowanie kosztów, zarządzanie kosztami inwestycji, kontroling lub monitoring kosztów inwestycji, a w szczególności:
1)opracowywanie planów i budżetów projektów/inwestycji, w tym ich aktualizacji i rewizji,
2)kompletowanie dokumentacji przetargowej, w tym sporządzanie przedmiarów i opracowanie zakresu przetargu,
3)zarządzanie procedurą przetargową na wybór Generalnego Wykonawcy jak i wykonawców pakietów robót, rekomendacja wykonawców robót i dostawców dla poszczególnych zakresów prac,
4)analizowanie ofert oraz wycen dostawców i wykonawców, ich zestawienia oraz porównania, udział w negocjacjach,
5)koordynowanie procesu optymalizacji kosztów inwestycji, w tym koordynowanie tworzenia, opiniowania, uzgadniania i wdrażania rozwiązań zamiennych do dokumentacji,
6)zarządzanie procedurą wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej,
7)sprawdzanie i negocjowanie roszczeń wykonawców i wniosków o roboty dodatkowe, przedstawianie finalnej rekomendacji akceptacji bądź odrzucenia wniosków/roszczeń wykonawców,
8)weryfikowanie i zatwierdzanie miesięcznych rozliczeń robót z wykonawcami inwestycji, w tym sporządzanie, weryfikacja i akceptacja protokołów przerobowych/tabel zaawansowania robót,
9)sporządzanie i wydawanie certyfikatów płatności z rozliczaniem kwot zatrzymanych i obciążeń dla wykonawców i projektantów,
10) sporządzanie rozliczeń końcowych inwestycji,
11) bieżący monitoring rynkowych cen materiałów i robót budowlanych,
12) bieżące tworzenie i aktualizacja baz danych i kontaktów do Generalnych Wykonawców, podwykonawców, dostawców, hurtowni bazy dla kontraktacji robót i dostaw.
Czynności, które faktycznie będą przez Pana wykonywane, których dotyczy złożony wniosek klasyfikuje Pan wg PKWiU 2015 jako 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Usługi świadczone przez Pana, zgodnie z zawartą umową, nie będą wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Wykonując te usługi, będzie Pan ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Pana oraz ich wykonywanie będzie ponosił Pan osobiście.
Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego nie zostało jeszcze złożone. Złoży je Pan dopiero po otwarciu jednoosobowej działalności gospodarczej.
Rozpoczyna Pan wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Potwierdza Pan, że do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W chwili obecnej trudno odpowiedzieć Panu na pytanie, czy będzie Pan uzyskiwał inne dochody podlegające opodatkowaniu. Jeżeli tak to będzie Pan prowadził ewidencję, która umożliwi identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
Pytanie
W związku z koniecznością wyboru formy opodatkowania działalności gospodarczej prosi Pan o potwierdzenie, że wyżej wymienione usługi mogą zostać objęte opodatkowaniem dochodowym ryczałtem w wysokości 8,5% lub o wskazanie poprawnej wysokości ryczałtu podatku dochodowego.
Pana stanowisko w sprawie
Ze względu na fakt, że opisany zakres usług nie podlega pod żadną stawkę podatkową precyzyjnie wskazaną w art. 12 pkt. 1. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zakłada Pan, że podatek dochodowy ryczałtowy od wyżej opisanej działalności wynosi 8,5% zgodnie z art. 12 pkt 3. ww. ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniu wynika, że planuje Pan rozpoczęcie działalności gospodarczej. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi świadczone przez Pana, zgodnie z zawartą umową, nie będą wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności. Wykonując te usługi, będzie Pan ponosił ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością. Odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Pana oraz ich wykonywanie będzie ponosił Pan osobiście. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego nie zostało jeszcze złożone. Złoży je Pan dopiero po otwarciu jednoosobowej działalności gospodarczej.
Rozpoczyna Pan wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Potwierdza Pan, że do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Będzie Pan wykonywał usługi ekonomisty budowlanego w zakresie projektów budowlanych oraz pozostałe doradztwo techniczne.
Opis czynności wykonywanych w ramach świadczonych usług ekonomisty budowlanego w zakresie projektów budowlanych jest następujący: szacowanie kosztów, zarządzanie kosztami inwestycji, kontroling lub monitoring kosztów inwestycji, a w szczególności:
1)opracowywanie planów i budżetów projektów/inwestycji, w tym ich aktualizacji i rewizji,
2)kompletowanie dokumentacji przetargowej, w tym sporządzanie przedmiarów i opracowanie zakresu przetargu,
3)zarządzanie procedurą przetargową na wybór Generalnego Wykonawcy jak i wykonawców pakietów robót, rekomendacja wykonawców robót i dostawców dla poszczególnych zakresów prac,
4)analizowanie ofert oraz wycen dostawców i wykonawców, ich zestawienia oraz porównania, udział w negocjacjach,
5)koordynowanie procesu optymalizacji kosztów inwestycji, w tym koordynowanie tworzenia, opiniowania, uzgadniania i wdrażania rozwiązań zamiennych do dokumentacji,
6)zarządzanie procedurą wprowadzenia zmian w dokumentacji projektowej,
7)sprawdzanie i negocjowanie roszczeń wykonawców i wniosków o roboty dodatkowe, przedstawianie finalnej rekomendacji akceptacji bądź odrzucenia wniosków/roszczeń wykonawców,
8)weryfikowanie i zatwierdzanie miesięcznych rozliczeń robót z wykonawcami inwestycji, w tym sporządzanie, weryfikacja i akceptacja protokołów przerobowych/tabel zaawansowania robót,
9)sporządzanie i wydawanie certyfikatów płatności z rozliczaniem kwot zatrzymanych i obciążeń dla wykonawców i projektantów,
10) sporządzanie rozliczeń końcowych inwestycji,
11) bieżący monitoring rynkowych cen materiałów i robót budowlanych,
12) bieżące tworzenie i aktualizacja baz danych i kontaktów do Generalnych Wykonawców, podwykonawców, dostawców, hurtowni bazy dla kontraktacji robót i dostaw.
Czynności, które faktycznie będą przez Pana wykonywane, których dotyczy złożony wniosek klasyfikuje Pan wg PKWiU 2015 jako 74.90.19.0 „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
Jeżeli będzie Pan uzyskiwał inne dochody podlegające opodatkowaniu, to będzie Pan prowadził ewidencję, która umożliwi identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy, stwierdzam, że będzie Pan uprawniony do rozliczania uzyskiwanych przychodów ze świadczenia usług ekonomisty budowlanego w zakresie projektów budowlanych oraz usług pozostałego doradztwa technicznego, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.19.0 – „Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane”, zryczałtowanym podatkiem dochodowym, według 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej błędnie wskazał Pan we własnym stanowisku w sprawie na przepis „art. 12 pkt 3” ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Biorąc pod uwagę, iż powyższy przepis nie występuje w tej ustawie oraz że przedmiotem wniosku jest kwestia dotycząca możliwości rozliczania uzyskiwanych przychodów ze świadczenia usług ekonomisty budowlanego w zakresie projektów budowlanych oraz usług pozostałego doradztwa technicznego zryczałtowanym podatkiem dochodowym, według 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stwierdzić należy, że pozostaje to bez wpływu na dokonane rozstrzygnięcie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.