Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-2.4011.18.2025.1.AP

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

7 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca A. B. (dalej jako: Wnioskodawca, Przedsiębiorca) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod nazwą X. Przeważającym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest działalność w zakresie specjalistycznego projektowania, sklasyfikowana w PKD pod numerem 74.10.Z. Zgodnie z danymi zamieszczonymi w aktualnym wpisie do CEIDG, Wnioskodawca zajmuje się również obszarami działalności gospodarczej wedle kodów PKD: 47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet; 62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem; 62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki; 63.11.Z Przetwarzanie danych; zarządzanie stronami internetowymi (hosting) i podobna działalność.

Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym i podlega opodatkowaniu w Polsce od całości osiąganych dochodów niezależnie od miejsca ich uzyskania.

Przedsiębiorca pracuje w branży IT, a zakres świadczonych usług dotyczy pozostałych usług zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych. Obecnie Wnioskodawca realizuje usługi na rzecz kontrahenta w oparciu o zawartą umowę o współpracę. W ramach określonych umownie usług wykonuje następujące czynności:

1.Czynności z zakresu badania rynku oraz tworzenia strategii.

Czynności te polegają na analizie potrzeb rynku oraz użytkowników, w tym badaniu konkurencji i zbieraniu danych rynkowych. Efektem tych działań jest opracowanie strategii produktowej w oparciu o dane analityczne, która obejmuje określenie wizji oraz kierunku rozwoju produktu projektowego (w tym szans rynkowych), a także ustalenie celów długoterminowych i krótkoterminowych. Kontrahent wykorzystuje te informacje do dalszego planowania oraz wdrażania nowych produktów lub usług. W efekcie, powstaje gotowa strategia rynkowa i wskazanie kierunków rozwoju produktu projektowego, która służy kontrahentowi do planowania działań operacyjnych i marketingowych.

2.Czynności z zakresu zarządzania cyklem życia produktu.

Czynności te polegają na planowaniu rozwoju produktu projektowego od koncepcji do wdrożenia na rynek, monitorowaniu postępów i zarządzaniu zmianami w projekcie, a także utrzymywaniu harmonogramu i budżetu. Efektem jest kompleksowy plan realizacji projektu, który kontrahent wykorzystuje do wprowadzenia produktów na rynek. Powstają harmonogramy, raporty postępu i plan wdrożeniowy. Dokumenty te umożliwiają realizację celów strategicznych klienta. Ustalana jest kolejność działań podejmowanych w ramach projektu, gdzie jasno wskazuje się zadania dla poszczególnych członków zespołu projektowego.

3.Czynności z zakresu komunikacji.

Obejmują współpracę z zespołami wewnętrznymi (marketing, sprzedaż, UX/UI), przekazywanie wymagań dotyczących produktu projektowego zespołom deweloperskim oraz utrzymywaniu kontaktu z klientami i partnerami biznesowymi. Realizowane działania dotyczą koordynacji prac między zespołami wewnętrznymi i komunikacji zewnętrznej w celu realizacji celów produktu projektowego. Efektem jest spójna komunikacja dotycząca rozwoju produktu projektowego, która wspiera jego realizację zgodnie z oczekiwaniami kontrahenta oraz lepszą integrację działań. Przejrzystość działań zwiększy tym samym zaufanie i zaangażowanie wszystkich stron.

4.Czynności z zakresu analityki i raportowania.

Czynności te dotyczą analizowania metryki i KPI związanych z produktem oraz regularnego raportowania postępów zarządowi i interesariuszom. Dotyczą oceny skuteczności działań przedstawiających aktualny status projektu czy wykonanych dotychczas zadań. Efektem jest dokładne raportowanie umożliwiające kontrahentowi podejmowanie decyzji strategicznych na podstawie rzetelnych danych.

5.Czynności z zakresu zarządzania wymaganiami produktu.

Polegają na tworzeniu i zarządzaniu backlogiem produktu projektowego, definiowaniu wymagań biznesowych i technicznych oraz priorytetyzowaniu funkcji i zadań zgodnie z potrzebami rynku i strategii firmy. Efektem jest uporządkowany proces zarządzania wymaganiami projektowymi, który wspiera kontrahenta w realizacji celów biznesowych.

6.Czynności z zakresu wdrożenia i optymalizacji produktu.

Sprowadzają się one do planowania i realizowania wdrożenia produktu projektowego na rynek oraz monitorowania jego wydajności po wdrożeniu. Wnioskodawca analizuje dane użytkowników i wskazuje, jakie usprawnienia należałoby wprowadzić (usprawnienia tego nie dokonuje jednak samodzielnie). Efektem finalnym jest funkcjonujący na rynku produkt, którego efektywność jest stale monitorowana i ulepszana. Wnioskodawca weryfikuje również ewentualne błędy i wskazuje drogę, w jaki sposób należałoby je zniwelować. Nie dokonuje jednak ich samodzielnej naprawy.

7.Czynności z zakresu szkolenia i wsparcia.

Wnioskodawca przygotowuje dokumentację oraz materiały szkoleniowe dla zespołów sprzedażowych i wsparcia technicznego, zapewniając pełne zrozumienie funkcji produktu - przybierają one zatem funkcję edukacyjną. Efektem jest lepsze przygotowanie zespołów kontrahenta do pracy z produktem projektowym oraz zrozumienie jego funkcji.

8.Czynności z zakresu zarządzania ryzykiem produktu.

Wnioskodawca w ich ramach identyfikuje potencjalne zagrożenia, opracowuje plany zarządzania ryzykiem i je implementuje. Dotyczą one zatem minimalizowania ryzyka związanego z rozwojem produktu projektowego. Efektem jest minimalizacja ryzyka operacyjnego i technologicznego związanego z rozwojem produktu projektowego.

9.Czynności z zakresu rozwoju i testowania produktu.

Polegają na współpracy z zespołem deweloperskim w realizacji wizji produktu oraz organizacji nadzoru testów użytkowników i jakości. Działanie te dotyczą zapewnienia wysokiej jakości produktu przed jego wdrożeniem. Efektem jest produkt spełniający standardy jakości, zgodny z wymaganiami technicznymi.

Przedsiębiorca ponosi wyłączną odpowiedzialność wobec osób trzecich za działania i zaniechania własne, jak również działania i zaniechania osób, z pomocą których realizuje usługi. Realizowane usługi są wykonywane w miejscu i czasie przez siebie obranym, z uwzględnieniem szczególnych potrzeb zleceniodawcy. Przedsiębiorca realizując powyższe czynności ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością.

Określone w ramach umów wynagrodzenie jest wynagrodzeniem ryczałtowym - w umowach są wskazane konkretne kwoty należne Wnioskodawcy. Wszystkie realizowane przez Wnioskodawcę czynności mają w istocie kompleksowy charakter. Kontrahent Wnioskodawcy nie jest bowiem zainteresowany nabyciem jednej, poszczególnej czynności, lecz realizacją na jego rzecz wszystkich wyżej wskazanych usług. Osobne rozdzielenie świadczonych usług miałoby charakter sztuczny i nie znajdowałoby ekonomicznego uzasadnienia. Charakter dominujący mają dwie usługi: zarządzanie cyklem życia produktu oraz wdrażanie i optymalizacja produktu, ponieważ obejmują one kluczowe etapy realizacji projektu. Łącznie jednak, mając na uwadze całokształt realizowanych czynności i ich kompleksowość mieszczą się one w ocenie Wnioskodawcy pod kodem PKWiU 70.22.20.

Nadmienić również należy, że Wnioskodawca nie świadczył i nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani pozostałych usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach PKWiU 70.22.1 i 70.22.3.

Podkreślenia wymaga, że w istocie głównym przedmiotem wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności nie było, nie jest i nie będzie stricte programowanie czy tworzenie oprogramowania. Wnioskodawca nie wpływa na kształt, zarys oraz strukturę wytworzonego produktu projektowego.

Przychód Wnioskodawcy nie przekroczył oraz nie przekroczy limitu 2.000.000 euro określonego przepisem art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Wnioskodawca nie przewiduje również możliwości osiągnięcia tej kwoty w najbliższych latach. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. Ewidencja przychodów, o której mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne prowadzona jest w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W związku z wyżej wskazanym stanem faktycznym Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma prawo do opodatkowania świadczonych usług stawką 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Pytanie

Czy w przedstawionym stanie faktycznym - uwzględniając wyżej opisane i realizowane czynności - Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo do opodatkowania uzyskanych przychodów według 8,5% stawki zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy, wykonywanie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opisanych w stanie faktycznym czynności uprawnia Wnioskodawcę do opodatkowania przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, według stawki w wysokości 8,5% zgodnie z przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Jak wskazuje przepis art. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą; (…).”

Pozarolniczą działalnością gospodarczą, w myśl przepisu art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym jest pozarolnicza działalność gospodarcza w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym (zatem zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 z późn. zm., dalej jako: ustawa o podatku dochodowym)

Za działalność usługową uznaje się, zgodnie z przepisem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.”

Zgodnie zaś z treścią przepisu art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.” Powyższe oznaczenie dotyczy zatem tylko ściśle określonej usługi z danego grupowania. Zatem, umieszczone oznaczenie przy konkretnym symbolu statystycznym prowadzić ma do zawężenia stosowania przepisu jedynie do tej nazwy grupowania.

W myśl normy wyrażonej art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (…).”

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, co wynika z brzmienia przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Stosownie do dyspozycji wskazanej w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym: „Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.”

Zaś w myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.”

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, wysokość przewidywanego wynagrodzenia otrzymanego przez Wnioskodawcę z tytułu realizowanych przez siebie usług nie przekroczy limitu wskazanego w cytowanym wyżej przepisie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, który to próg odnosi się do możliwości skorzystania z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Należy również odnotować, że w przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych, które zostały wskazane przepisem art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona),

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona),

e)(uchylona),

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka - jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;

6)(uchylony).”

Natomiast w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.”

Stosownie również do przepisu art. 8 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.”

Zgodnie z powyższymi przepisami należy podnieść, że Wnioskodawca nie spełnia negatywnych przesłanek, które wykluczyłyby możliwość opodatkowania przychodów zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów ewidencjonowanych.

Jak wynika zaś z przepisu art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.”

Na mocy powyższego, Wnioskodawca ma prawo do opodatkowania przychodów z tytułu prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.

Zauważyć jednak należy, że wybierając tę formę opodatkowania, podatnik ma obowiązek odliczać podatek według odpowiedniej dla jego działalności gospodarczej stawki ryczałtu.

Na podstawie normy wyrażonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).”

W myśl jednak przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.”

Zgodnie zaś w przepisem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).”

Należy wskazać, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca pragnie podnieść, że w myśl powołanej powyżej regulacji art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, opodatkowaniu ryczałtem wg stawki 8,5% podlegają wszystkie te usługi związane z programowaniem, które nie odpowiadają wskazanym w ustawie czynnościom opodatkowanym stawką ryczałtu w wysokości 12%.

Jak zostało przedstawione w treści opisu stanu faktycznego, wykonywane przez Wnioskodawcę czynności nie stanową usług związanych z oprogramowaniem czy też samym programowaniem. Wpływu na tą okoliczność nie mają postanowienia zawartych umów określające jedynie zakres przedmiotowy usług świadczonych przez Wnioskodawcy.

Kluczowe są natomiast czynności rzeczywiście wykonywane przez Wnioskodawcę, szczegółowo przedstawione w opisie stanu faktycznego.

Wobec powyższego, Wnioskodawca jest zdania, iż przychody osiągane z tytułu wszystkich wyżej wymienionych czynności należy opodatkować stawką ryczałtową 8,5%, tak jak przychody z działalności usługowej (art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym).

Celem potwierdzenia powyższego Wnioskodawca podnosi, że organy podatkowe zajmowały niejednokrotnie stanowiska, w których wskazywano że usługi świadczone w ramach PKWiU 70.22.20.0 są objęte 8,5% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Dla przykładu, Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 14 czerwca 2023 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.282.2023.2.ID wskazał, że: „Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że świadczone przez Pana usługi (opisane we wniosku) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą podlegać opodatkowaniu stawką 8,5% przewidzianą w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ usługi te nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem.”

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza dodatkowo m.in. interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 27 listopada 2024 r. nr 0113-KDIPT2-1.4011.673.2024.2.RK, gdzie wskazano, że: „Reasumując, Pana przychód z działalności usługowej, sklasyfikowanej zgodnie z PKWiU 70.22.20.0, jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” może być opodatkowany w 2022 r. oraz w latach następnych w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wg stawki 8,5%.” Podobnie Dyrektor KIS wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z dnia 15 listopada 2023 r. nr 0115-KDST2-2.4011.384.2023.2.KK.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)

ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie

określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy

opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów;

-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W przedstawionym we wniosku opisie wskazał Pan, że wykonuje czynności z zakresu badania rynku oraz tworzenia strategii, zarządzania cyklem życia produktu, komunikacji, analityki i raportowania, zarządzania wymaganiami produktu, wdrożenia i optymalizacji produktu, szkolenia i wsparcia, zarządzania ryzykiem produktu oraz rozwoju i testowania produktu, dla których wskazał klasyfikację PKWiU: 70.22.20. „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że jeśli faktycznie świadczy Pan usługi mieszczące się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, które – jak wynika z okoliczności wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, przychody uzyskiwane z tytułu ich świadczenia podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.

Wobec Pani/Pana nie będą podejmowane decyzje oparte wyłącznie na zautomatyzowanym przetwarzaniu danych osobowych, w tym ich profilowaniu. Oznacza to, że decyzje nie będą podjęte za pomocą środków technicznych bez udziału człowieka, w tym nie dokonamy automatycznej oceny niektórych czynników osobowych, które Pani/Pana dotyczą.