
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
31 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 19 lutego 2025 r. (wpływ 19 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, nie zatrudnia pracowników, jest płatnikiem podatku VAT; jako formę opodatkowania wybrał Pan ryczałt.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie podpisanej umowy świadczy Pan usługi polegające na:
·odpowiedzialności za planowanie, realizację i zarządzanie projektami (np. rozwojowe, wdrożeniowe, utrzymaniowe) w całym cyklu realizacji (koncepcja, uzasadnienie, planowanie, realizacja w określonym budżecie i harmonogramie, monitorowanie, zamknięcie, utrzymanie, rozwój), w tym organizacji, nadzorze i koordynacji prac projektowych;
·przeprowadzaniu analizy biznesowej: identyfikowaniu i analizowaniu wyzwań i potrzeb klienta i interesariuszy;
·przygotowywaniu analiz biznesowych, definiowaniu zakresu, uzgadnianiu i potwierdzaniu wymagań biznesowych z interesariuszami;
·przygotowywaniu dokumentacji wymagań biznesowych: analitycznej, procesowej i projektowej.
Jest Pan w posiadaniu indywidualnej interpretacji z Urzędu Statystycznego, która potwierdza, że ww. usługi sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Działalności pod numerem PKD 70.22.Z – „Pozostałe doradztwo w prowadzeniu działalności gospodarczej i zarządzania” (interpretacja GUS w załączeniu).
W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust.1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Działalność gospodarczą prowadzi Pan od 4 listopada 2020 r. (w okresie 31 maja 2024 r. – 18 września 2024 r. działalność zawieszona). Od 2022 r. wybrał Pan ryczałt jako formę opodatkowania działalności gospodarczej i od tego momentu prowadzi pan ewidencję przychodów. Oświadczenie o wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania za 2022 r. i lata kolejne złożył Pan 7 stycznia 2022 r., dokonując odpowiedniej zmiany w CEiDG.
W wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o ryczałcie (nie zachodzi żadna przesłanka opisane art. 8 ustawy o ryczałcie). Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową zgodnie z definicją zawartą w art. 4 ust 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej zachowane są warunki określone w art. 6 ust 4 ustawy o ryczałcie, tj. nie osiągnął Pan w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w poprzednim roku podatkowym przychodów powyżej 2 000 000 euro.
Usługi wskazane we wniosku sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolami:
·70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
·70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi opisane w umowie w następujący sposób:
A. zakres usług z obszaru Analityki Biznesowej/Procesowej:
·przeprowadzanie analiz biznesowych: identyfikacja i analizowanie wyzwań i potrzeb klienta i interesariuszy;
·przygotowanie analiz biznesowych, definiowanie zakresu, uzgadnianie i potwierdzanie wymagań biznesowych z interesariuszami;
·przygotowanie dokumentów wymagań biznesowych: analitycznej, procesowej i projektowej;
·wsparcie opracowania rozwiązań zgodnych z zebranymi wymaganiami analizy biznesowej; Wsparcie pracowników Spółki w realizowanie przez nich analiz systemowych;
·współpraca z zespołami produktowymi (Produkt Menadżerami, Programistami i Testerami) w celu zapewnienia jakości produktu i zgodności z wymaganiami Klienta oraz doświadczeń i potrzeb Klienta;
B. zakres usług z obszaru Zarządzania Projektami:
·odpowiedzialność za planowanie, realizację i zarządzanie projektami (np. rozwojowe, wdrożeniowe, utrzymaniowe) w całym cyklu realizacji, w tym organizacja, nadzór i koordynacja prac projektowych, m. in. poprzez: opracowanie wspólnych z osobami wskazanymi przez Spółkę zakresu, budżetu i harmonogramu projektu (w kolejnym kroku kontrola i aktualizacja tych elementów), identyfikację, analizę i zarządzanie ryzykiem projektu, koordynację i nadzorowanie pracy podległemu zespołowi, zarządzanie jakością prac oraz efektów projektu, optymalną realizację projektu zgodnie z ustalonymi warunkami, raportowanie stanu projektów, dbanie o relację z interesariuszami;
·dbanie o atmosferę i komunikację w zespole;
·udział w budowaniu, wdrażaniu i doskonaleniu standardów oraz kultury zarządzania projektami.
Nie świadczy Pan usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Świadczy Pan usługi w ramach działalności gospodarczej na podstawie umowy zawartej z kontrahentem (Spółka S. A.), z którym nie jest związany w żaden inny sposób niż ww. umową. Nie uzyskuje Pan innych przychodów niż uzyskiwanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Pytanie (sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy świadczone przez Pana usługi w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (opisane powyżej) podlegają opodatkowaniu podatkiem ryczałtowym, zgodnie z ustawą z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w wysokości 8,5% przychodów?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione w uzupełnieniu wniosku)
Stoi Pan na stanowisku, że świadczone przez Pana usługi podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu w wysokości 8,5% przychodu, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
·15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów
·8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie podpisanej umowy świadczy Pan usługi polegające na:
·odpowiedzialności za planowanie, realizację i zarządzanie projektami (np. rozwojowe, wdrożeniowe, utrzymaniowe) w całym cyklu realizacji (koncepcja, uzasadnienie, planowanie, realizacja w określonym budżecie i harmonogramie, monitorowanie, zamknięcie, utrzymanie, rozwój), w tym organizacji, nadzorze i koordynacji prac projektowych;
·przeprowadzaniu analizy biznesowej: identyfikowaniu i analizowaniu wyzwań i potrzeb klienta i interesariuszy;
·przygotowywaniu analiz biznesowych, definiowaniu zakresu, uzgadnianiu i potwierdzaniu wymagań biznesowych z interesariuszami;
·przygotowywaniu dokumentacji wymagań biznesowych: analitycznej, procesowej i projektowej.
Usługi wskazane we wniosku sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod symbolami:
·70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych;
·70.22.30.0 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy Pan usługi opisane w umowie w następujący sposób:
A. zakres usług z obszaru Analityki Biznesowej/Procesowej:
·przeprowadzanie analiz biznesowych: identyfikacja i analizowanie wyzwań i potrzeb klienta i interesariuszy;
·przygotowanie analiz biznesowych, definiowanie zakresu, uzgadnianie i potwierdzanie wymagań biznesowych z interesariuszami;
·przygotowanie dokumentów wymagań biznesowych: analitycznej, procesowej i projektowej;
·wsparcie opracowania rozwiązań zgodnych z zebranymi wymaganiami analizy biznesowej; Wsparcie pracowników Spółki w realizowanie przez nich analiz systemowych;
·współpraca z zespołami produktowymi (Produkt Menadżerami, Programistami i Testerami) w celu zapewnienia jakości produktu i zgodności z wymaganiami Klienta oraz doświadczeń i potrzeb Klienta;
B. zakres usług z obszaru Zarządzania Projektami:
·odpowiedzialność za planowanie, realizację i zarządzanie projektami (np. rozwojowe, wdrożeniowe, utrzymaniowe) w całym cyklu realizacji, w tym organizacja, nadzór i koordynacja prac projektowych, m. in. poprzez: opracowanie wspólnych z osobami wskazanymi przez Spółkę zakresu, budżetu i harmonogramu projektu (w kolejnym kroku kontrola i aktualizacja tych elementów), identyfikację, analizę i zarządzanie ryzykiem projektu, koordynację i nadzorowanie pracy podległemu zespołowi, zarządzanie jakością prac oraz efektów projektu, optymalną realizację projektu zgodnie z ustalonymi warunkami, raportowanie stanu projektów, dbanie o relacje z interesariuszami;
·dbanie o atmosferę i komunikację w zespole;
·udział w budowaniu, wdrażaniu i doskonaleniu standardów oraz kultury zarządzania projektami.
Nie świadczy Pan usług firm centralnych (head office) oraz usług doradztwa związanych z zarządzaniem.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyskuje Pan przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniach PKWiU 70.22.20.0 oraz PKWiU 70.22.30.0, i które - jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy - nie są/nie będą usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to zastosowanie ma stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Niemniej jednak zastrzec należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionych we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.