
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
21 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 20 lutego 2025 r. (wpływ 26 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą (dalej: „Wnioskodawczyni”). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zarządza projektami związanymi z projektowaniem i produkcją (…), itp. Powyższe czynności wykonuje na zlecenie producentów ww. towarów.
Do obowiązków Wnioskodawczyni należy zarządzanie projektami obejmujące planowanie, harmonogramowanie, określanie zakresu projektu, nadzór nad jego realizacją oraz nad dokumentacją projektową, a także inne działania związane z realizacją projektów. Wnioskodawczyni uczestniczy w tworzeniu pomysłów i wizji zgodnych z wymaganiami danej koncepcji oraz tworzeniu moodboardów do kolekcji. Sprawuje również nadzór nad estetyką, stylizacją, scenografią i ogólnym wyglądem projektu w celu osiągnięcia zamierzonego efektu wizualnego.
Ponadto Wnioskodawczyni kieruje procesem kreowania layoutów, grafik, treści wideo i innych materiałów promocyjnych. Proces realizacji projektu wymaga również od Wnioskodawczyni prowadzenia stosownej dokumentacji projektowej w postaci fotografii produktów tworzonych w ramach projektów oraz packshotów, tj. wykonywanie sekwencji zdjęć pokazujących produkt pod różnymi kątami, które następnie składa się w prezentacje tworząc statystyczne lub ruchome obrazy przedstawiające produkt. Nadmienić należy, że fotografowanie produktów związane jest z realizacją projektu i nie jest odrębną usługą fotograficzną realizowaną na rzecz zlecającego.
W ramach wykonywanych czynności Wnioskodawczyni opracowuje również strategie wizualne, a także zajmuje się identyfikacją wizualną marek, produktów lub konkretnych projektów. Do Jej obowiązków należy również tworzenie różnego rodzaju materiałów pomocniczych i treści promocyjnych czy layoutów.
Wnioskodawczyni nie świadczy usług z zakresu doradztwa oraz nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office). Przychody Wnioskodawczyni w żadnym roku nie przekroczyły 2 000 000 euro.
Pismem z 15 października 2024 r. Nr (…), Główny Urząd Statystyczny potwierdził, że opisane powyżej usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzi indywidualną działalność gospodarczą od 5 kwietnia 2019 r. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Wnioskodawczyni złożyła w terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Prowadzona przez Wnioskodawczynię działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni spełnia wszystkie warunki do opodatkowania w formie ryczałtu, określone art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Usługi, które Wnioskodawczyni świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), ani usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), ani też innych świadczonych w ramach wolny zawodów. Nie świadczy także usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.
Pytanie
Czy do przychodu z działalności gospodarczej opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, Wnioskodawczyni może zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, może Ona do przychodu z działalności gospodarczej opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 lit. a) ustawy o podatku dochodowym, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to między innymi działalność zarobkową usługową.
W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym: „działalność usługowa″ to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarządza projektami związanymi z projektowaniem i produkcją (...), itp. Do obowiązków Wnioskodawczyni należy zarządzanie projektami obejmujące planowanie, harmonogramowanie, określanie zakresu projektu, nadzór nad jego realizacją oraz nad dokumentacją projektową, a także inne działania związane z realizacją projektów. Wnioskodawczyni uczestniczy w tworzeniu pomysłów i wizji zgodnych z wymaganiami danej koncepcji oraz tworzeniu moodboardów do kolekcji. Sprawuje również nadzór nad estetyką, stylizacją, scenografią i ogólnym wyglądem projektu w celu osiągnięcia zamierzonego efektu wizualnego. Ponadto, Wnioskodawczyni kieruje procesem kreowania layoutów, grafik, treści wideo i innych materiałów promocyjnych. Proces realizacji projektu wymaga również od Wnioskodawczyni prowadzenia stosownej dokumentacji projektowej w postaci fotografii produktów tworzonych w ramach projektów oraz packshotów, tj. wykonywanie sekwencji zdjęć pokazujących produkt pod różnymi kątami, które następnie składa się w prezentacje tworząc statystyczne lub ruchome obrazy przedstawiające produkt. Nadmienić należy, że fotografowanie produktów związane jest z realizacją projektu i nie jest odrębną usługą fotograficzną realizowaną na rzecz zlecającego. W ocenie Wnioskodawczyni wykonywane czynności wpisują się w pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych, tj. w grupowanie PKWiU 70.22.20.0. Potwierdził to Główny Urząd Statystyczny w piśmie z 15 października 2024 r. Nr (...).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza, że do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.20.0 właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W odniesieniu do:
1)przygotowywania planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,
2)nadzorowania budżetu, rachunkowości i kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania,
3)nadzorowania i wsparcia w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów realizowanych przez przedsiębiorstwo,
4)monitorowania rozwoju nowych technologii
potwierdza, że właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5% przychodów (interpretacja indywidualna z 10 maja 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ).
W interpretacji z 9 sierpnia 2024 r. Nr 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS, Organ podatkowy również wskazuje, że: „przychody uzyskiwane przez Pana w latach 2023-2024 oraz w latach kolejnych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi będącej przedmiotem wniosku, polegającej na pełnieniu funkcji Project Managera, sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych podlegały/podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.″
Mając zatem powyższe na względzie, Wnioskodawczyni do przychodu z działalności gospodarczej opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e – 1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) - e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
·klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
·kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
·klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
·kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja PKWiU 70.22.20.0).
Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach prowadzonej działalności zarządza Pani projektami związanymi z projektowaniem i produkcją (…), itp. Powyższe czynności wykonuje Pani na zlecenie producentów ww. towarów. Do Pani obowiązków należy zarządzanie projektami obejmujące planowanie, harmonogramowanie, określanie zakresu projektu, nadzór nad jego realizacją oraz nad dokumentacją projektową, a także inne działania związane z realizacją projektów. Uczestniczy Pani w tworzeniu pomysłów i wizji zgodnych z wymaganiami danej koncepcji oraz tworzeniu moodboardów do kolekcji. Sprawuje Pani również nadzór nad estetyką, stylizacją, scenografią i ogólnym wyglądem projektu w celu osiągnięcia zamierzonego efektu wizualnego. Ponadto, kieruje Pani procesem kreowania layoutów, grafik, treści wideo i innych materiałów promocyjnych. Proces realizacji projektu wymaga również od Pani prowadzenia stosownej dokumentacji projektowej w postaci fotografii produktów tworzonych w ramach projektów oraz packshotów, tj. wykonywanie sekwencji zdjęć pokazujących produkt pod różnymi kątami, które następnie składa się w prezentacje tworząc statystyczne lub ruchome obrazy przedstawiające produkt. Nadmienić należy, że fotografowanie produktów związane jest z realizacją projektu i nie jest odrębną usługą fotograficzną realizowaną na rzecz zlecającego. W ramach wykonywanych czynności Wnioskodawczyni opracowuje również strategie wizualne, a także zajmuje się identyfikacją wizualną marek, produktów lub konkretnych projektów. Do jej obowiązków należy również tworzenie różnego rodzaju materiałów pomocniczych i treści promocyjnych czy layoutów. Opisane usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.” Usługi, które Pani świadczy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem. Nie świadczy Pani usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym (PKWiU 70.22.11.0), tj. nie uczestniczy w określaniu strategii i polityki działania klienta, jego struktury organizacyjnej, nie doradza w zakresie usprawnień w zarządzaniu firmą, nie uczestniczy w tworzeniu i nadzorowaniu wykonania budżetu klienta.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 (jak wynika z wniosku niebędących usługami doradztwa związanego z zarządzaniem) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem do przychodu z działalności gospodarczej opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, może Pani zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są pozostałe ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Zatem Pani stanowisko jest prawidłowe.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 72.22.20.0, gdyż tylko one były przedmiotem zapytania). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.