
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 3 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 30 stycznia 2025 r. (wpływ 31 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca jest grafikiem, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą od 04.01.2021 r. na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ze swoim kontrahentem, deweloperem gier wideo („Deweloper”/„Kontrahent”), współpracuje w tzw. relacji B2B. Na ten moment opodatkowany jest w formie skali podatkowej. Nie korzysta z żadnych zwolnień oraz ulg. W swojej pracy Wnioskodawca tworzy grafiki 3D przy produkcji gier wideo przez Dewelopera, tj. elementy otoczenia w tych grach. Prowadzona przez niego działalność odpowiada stanowisku senior 3D environment artist. Tworzy różnego rodzaju obiekty typu (...) itp. Generalnie są to elementy potrzebne do złożenia sceny na silniku gry typu (…). Na podstawie dostarczonych lub znalezionych referencji ze świata rzeczywistego lub konceptu Dewelopera, Wnioskodawca modeluje obiekt 3D, teksturuje go, a następnie ustawia na scenie (instaluje) w silniku danej gry. Wnioskodawca nie wykonuje prac programistycznych (nie programuje, nie tworzy kodu), tylko zajmuje się tworzeniem wizualiów 3D przy pomocy specjalistycznych programów do modelowania takich jak: (…), a do teksturowania obiektów graficznych: (…). Wykorzystywany przez niego jest także silnik (…), bo to na nim tworzone są przez Dewelopera gry. Przykładowo, tworzenie danego modelu 3D wygląda następująco: na podstawie dostarczonych referencji lub konceptów np. (...) Wnioskodawca modeluje go w programie (…) uwzględniając skalę, proporcję oraz wszystkie detale, następnie uzyskany model optymalizuje pod kątem ilości poligonów oraz przygotowuje do procesu teksturowania. Następnie odbywa się teksturowanie w programie (…), w którym uwzględniana jest kolorystyka, zachowanie fizyczne materiałów ((...)), to jak odbijają światło, gdzie znajdują się przetarcia, ślady zużycia aby model wyglądał zgodnie z wytycznymi. Następnie tak przygotowany model wraz z teksturami Wnioskodawca importuje do silnika gry (…), gdzie przygotowuje model pod kątem technicznym, tj. odpowiednie ustawienie optymalizacji poligonów, tekstur, a samemu modelowi przydziela materiał na który składają się wcześniej przygotowane tekstury. Tak przygotowany model Wnioskodawca umieszcza we wcześniej przygotowanej scenie (scena uwzględniająca tylko i wyłącznie wstępne kształty i jest ona bez tekstur, tzw. „whitebox”) w silniku gry w miejscu gdzie jest on wymagany oraz aranżuje on miejsce wokół niego z dostępnych w silniku elementów. Przykładowo, (...). Powyższe elementy Wnioskodawca może stworzyć sam lub użyć już wcześniej przygotowanych elementów, jeśli są one dostępne. Przy tworzeniu Wnioskodawca współpracuje z innymi artystami, koncepciarzami, animatorami, programistami. Głównie pracuje on na sprzęcie dostarczonym przez Kontrahenta. Działalność Wnioskodawcy nie polega na tworzeniu animacji. Jako grafik 3D Wnioskodawca koncentruje się na stworzeniu szczegółowej i dokładnej reprezentacji obiektu pod kątem wizualnym, ale wykonane przez niego obiekty pierwotnie są statyczne. Natomiast proces animacji polega na „ożywieniu” obiektu. Animator po dostarczeniu obiektu tworzy uproszczony „szkielet” i na jego podstawie wprowadza go w ruch. Przykładowo, (...). Finalny obiekt dostarczony przez Wnioskodawcę jest statyczny. Może jedynie przekazać go kolejno animatorowi aby ten wprawił (...) w ruch (np. (...)). Wnioskodawca pracę wykonuje we własnym mieszkaniu, gdyż jest to miejsce, w którym zarejestrowana jest jego działalność gospodarcza. Deweloper nie wyznacza Wnioskodawcy miejsca do wykonywania zleconych zadań. Wnioskodawca ustala z Deweloperem w jakim czasie grafika 3D ma zostać wykonana (czas realizacji zlecenia). Pracuje Pan w trybie projektowym, nie musi być do dyspozycji Dewelopera w określonym czasie w ciągu dnia. Wnioskodawca ponosi pełne ryzyko prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Ponosi także pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności w ramach świadczonych przez siebie usług. Wykonywane przez Wnioskodawcę usługi nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu wyznaczonym przez Dewelopera. Oprócz tej działalności nie uzyskuje on innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Wnioskodawca jest obywatelem polskim, który mieszka w Polsce na stałe. Nie prowadzi jakiejkolwiek działalności za granicą. Nigdy nie był i nie jest także obecnie wspólnikiem w żadnej spółce. Nie jest obecnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę, a także nie osiąga przychodów z żadnego innego tytułu. Kiedyś (przed założeniem własnej działalności gospodarczej) był zatrudniony na umowie o pracę w firmie swoich rodziców, ale umowa o pracę nigdy nie łączyła go z Deweloperem. Obecna umowa o współpracę to pierwsza umowa zawarta przez Wnioskodawcę i Dewelopera. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, bo korzysta z tzw. zwolnienia podmiotowego. W przyszłości z uwagi na ewentualne przekroczenie progu przychodów może się to jednak zmienić. Nie zawarł związku małżeńskiego. W roku 2024, jak również w latach poprzednich, Wnioskodawca nie uzyskał przychodów z działalności, które przekraczałyby 2 000 0000 euro. W związku z osiąganymi przychodami, wynoszącymi miesięcznie ok. (...) zł, Wnioskodawca planuje w przyszłym roku, tj. w 2025 r., w ustawowym terminie i trybie złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne („Ustawa o ryczałcie”), tj. zmienić obecną formę opodatkowania ze skali podatkowej na zryczałtowany podatek dochodowy.
Ponadto, doprecyzował Pan opis zdarzenia przyszłego, tj. odpowiedział Pan na następujące pytania zawarte w wezwaniu do uzupełnienia wniosku:
1.Czy prowadzona przez Pana działalność – stanowiąca przedmiot wniosku, sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 59.12.14.0, który zgodnie z Pana wskazaniem we własnym stanowisku w sprawie prawidłowo oddaje jej zakres?
Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 59.12.14.0 i ten kod prawidłowo oddaje jej zakres.
2.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm ).
3.Czy w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, w roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej nie będzie miało zastosowania żadne z wyłączeń zawartych w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
4.czy do wykonywanej przez Pana działalności będzie miało zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź: Nie, do działalności Wnioskodawcy nie będzie miało zastosowania żadne z wyłączeń zawartych w art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.).
Pytanie
Czy Wnioskodawca wobec osiąganych przez siebie przychodów z usług opisanych we wniosku będzie mógł zastosować stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynoszącą 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie po wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy na powyższe pytanie należy odpowiedzieć twierdząco, to jest do przychodów osiąganych z prowadzonej przez siebie działalności usługowej będzie on mógł zastosować stawkę 8,5% na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) Ustawy o ryczałcie po wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności mogą opłacać podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 Ustawy o ryczałcie, pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdy mowa jest o pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to m.in. działalność zarobkową, usługową, czy też działalność zarobkową polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych - prowadzoną we własnym imieniu, bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie, działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług („PKWiU”), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Według art. 6 ust. 1 Ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 Ustawy o ryczałcie.
Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 Ustawy o ryczałcie. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawca prowadzoną przez siebie działalność gospodarczą kwalifikuje na podstawie ww. rozporządzenia jako oznaczoną kodem 59.12.14.0 (Usługi związane z efektami wizualnymi) a także 59.12.19.0 (Pozostałe usługi). Kod 59.12.14.0 zgodnie z Wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015, dalej: „Wyjaśnienia”) obejmuje swoim zakresem: „usługi związane z efektami wizualnymi w zakresie prac audiowizualnych (filmu, nagrań wideo, nośników cyfrowych itp.) realizowane przy pomocy technologii fotograficznej lub cyfrowej w pracach po wykonaniu głównej fotografii lub nakręceniu zasadniczych ujęć, takie jak: miniaturowanie, efekty wizualne lub cyfrowe, matowienie obrazów, podwójnie drukowanie, utrata zabarwienia i stopniowe ściemnianie obrazu ku brzegom”. Mimo, że nie zawiera on wprost wymienionych efektów wizualnych w grach wideo, to jednak posługuje się szeroką definicją „prac audiowizualnych” – wskazuje na to użycie zwrotu „itp.”, który wskazuje na katalog otwarty (przykładowy). Zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN „audiowizualny” to: „odnoszący się do urządzeń i metod operujących dźwiękiem i obrazem”. Gry wideo są więc pracą czy utworem audiowizualnym, bo operowanie dźwiękiem i obrazem to ich podstawowa cecha.
W zakresie kodu PKWiU 59.12.19.0 Wnioskodawca podnosi, że jego działalność może również zostać zakwalifikowana jako ten kod, ponieważ zgodnie z Wyjaśnieniami obejmuje: „pozostałe usługi postprodukcyjne dla prac audiowizualnych (filmu, nagrań wideo, nośników cyfrowych itp.), włącznie z usługami w zakresie konwersji /przetworzenia/ formatu, zagęszczania itp.”. Odpowiada to bowiem jego działalności w zakresie tworzenia grafik 3D dla gier wideo, polegającej na „ustawianiu” grafiki 3D na silniku gry.
Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, że:
1)Kod PKWiU 74.10 (usługi w zakresie specjalistycznego projektowania) nie oddaje w pełni opisu usług świadczonych przez Wnioskodawcę i tym samym nie można jego działalności zaklasyfikować do tego właśnie kodu. Oprócz samego modelowania obiektów 3D Wnioskodawca „ustawia” je również na scenie tworząc oprawę graficzną. Scena ta wcześniej jest z kolei stworzona przez tzw. game designera. Modelowanie obiektu 3D stanowi więc tylko jeden z etapów pracy Wnioskodawcy. Zakwalifikowanie jego działalności w oparciu o ten kod nie byłoby więc poprawne. Usługi w zakresie specjalistycznego projektowania stanowią jedynie jedną z części składowych głównej usługi, jaką jest produkcja obiektów 3D i instalowanie ich na scenie graficznej gry wideo. Tak więc kod PKWiU 59.12.14.0 pochłania niejako kod PKWiU 74.10 (bo działalność, którą ten opisuje, w przypadku Wnioskodawcy już w sobie zawiera) i stąd aby prawidłowo oddać złożoną działalność Wnioskodawcy konieczne jest zakwalifikowanie jej w oparciu właśnie o PKWiU 59.12.14.0. Zdaniem Wnioskodawcy działalnością opisywaną przez kod PKWiU 74.10 może być np. usługa druku 3D, ponieważ sformułowanie „produkcja” modeli odnosi się do tworzenia bardziej fizycznych tworów niż utworów audiowizualnych jak grafika 3D w grach wideo (co ma miejsce w przypadku Wnioskodawcy).
2) Wnioskodawca nie prowadzi także działalności w zakresie usług zaklasyfikowanych jako usługi z zakresu:
a)reprodukcji komputerowych nośników informacji (PKWiU 18.20.30.0),
b)licencyjnych związanych z: nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. (PKWiU 58.11.60.0), nabywaniem praw do korzystania z wykazów i list (np. adresowych, telefonicznych) (PKWiU 58.12.30.0), nabywaniem praw do czasopism i pozostałych periodyków (PKWiU 58.14.40.0), nabywaniem praw do pozostałych wyrobów drukowanych (PKWiU 58.19.30.0), nabywaniem praw do korzystania z gier komputerowych (PKWiU 58.21.40.0), nabywaniem praw do korzystania z programów komputerowych (PKWiU 58.29.50.0),
c)związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60),
d)przetwarzania danych (PKWiU ex 63.11.1),
e)przesyłania strumieni wideo przez Internet (PKWiU 59.11.25.0),
f)przesyłania strumieni audio przez Internet (PKWiU 59.20.36.0),
g)agencji informacyjnych (PKWiU 63.91.1),
h)oraz pozostałych w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 63.99),
i)związanych z wydawaniem pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0) z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
j)pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
k)pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
l)oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3) z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,
m)związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
n)związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
o)objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
p)związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
q)w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
r)związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
3)Wnioskodawca w ramach świadczonych przez siebie usług nie zajmuje się programowaniem, tj. nie tworzy kodu.
Tak jak wskazano powyżej, tworzy grafiki 3D przy użyciu wskazanych wyżej programów. Z uwagi na charakter usług wykonywanych przez Wnioskodawcę kody PKWiU wskazane w punkcie 2) powyżej per se nie będą mieć zastosowania do działalności Wnioskodawcy.
W tym miejscu Wnioskodawca pragnie podkreślić, że kwalifikację świadczonych przez siebie usług przedstawia on w tym właśnie miejscu, tj. jako stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego pytania, bo przyporządkowanie działalności do kodu PKWiU stanowi wykładnię przepisów prawa oraz ich subsumpcję, jako że kody te określa rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), a więc akt normatywny zgodnie z Konstytucją (art. 87 ust. 1 ustawy zasadniczej). Ustawa podatkowa, jaką jest Ustawa o ryczałcie, wprost odwołuje się do kodów PKWiU w art. 4 oraz art. 12, a więc mimo że rozporządzenie określające PKWiU wprost nie reguluje materii podatkowej, to jest przez to podatkowo twórcze. Właściwa wykładnia oraz zastosowanie Ustawy o ryczałcie wymaga bowiem odwołania się do tego rozporządzenia oraz interpretowania użytych tam pojęć normatywnych jakim są kody PKWiU właśnie w oparciu o rozporządzenie oraz Wyjaśnienia opublikowane przez GUS. Zasady wykładni językowej zakazują interpretowania zwrotów użytych w Ustawie o ryczałcie inaczej aniżeli w oparciu o ich normatywne definicje w innym akcie prawnym. Podobnie jak zasady wykładni systemowej i dyrektywa spójności systemu prawa. Tak więc klasyfikacja PKWiU dokonana przez Wnioskodawcę z ww. względów nie może zostać uznana za element opisu stanu faktycznego. Fakty bowiem to zdarzenia, zmiany w świecie rzeczywistym, a nie dokonywanie kwalifikacji prawnej, czyli subsumpcji poprzedzonej często wykładnią prawa. Takie jest też stanowisko sądownictwa administracyjnego.
Przykładowo: „Wskazane w przepisach podatkowych klasyfikacje statystyczne są elementem normy prawnej określającej sposób opodatkowania i w procesie stosowania prawa przez organy podatkowe podlegają także procesowi wykładni dokonywanej przez te organy.” (NSA z dnia 29 listopada 2017 r., I FSK 179/16), a także: „(…) domaganie się przez Ministra Finansów uzupełnienia wniosku poprzez wskazanie symbolu klasyfikacji statystycznej jest sprzeczne z funkcją gwarancyjną instytucji interpretacji podatkowej. W istocie bowiem w sytuacji, gdyby podatnik we wniosku o udzielenie interpretacji miał obowiązek wskazania symbolu PKWiU danej usługi, rolą organu udzielającego interpretację było by jedynie odczytanie treści załącznika nr 4 do ustawy o VAT. Nie chroniłoby to wystarczająco interesów podatnika, albowiem organ podatkowy w późniejszym okresie, na przykład w toku wszczętego po pewnym czasie postępowania podatkowego, mógłby zarzucić podatnikowi błędne zaklasyfikowanie tej usługi.” (NSA z dnia 7 lipca 2011 r., I FSK 1114/10). Podobnie przyjęły: WSA w Krakowie z dnia 11 kwietnia 2017 r., I SA/Kr 71/1, WSA w Szczecinie z dnia 22 marca 2018 r., I SA/Sz 144/18, WSA w Bydgoszczy z dnia 5 kwietnia 2018 r., I SA/Bd 1055/17.
W art. 12 Ustawy o ryczałcie ustawodawca wprowadził podział stawek ryczałtu w zależności od zakresu działalności wg odpowiedniej klasyfikacji PKWiU. Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie zostały wprost wymienione w tym artykule, co oznacza, iż przychody z tytułu świadczonych przez siebie usług zakwalifikowanych jako kody PKWiU 59.12.14.0 (Usługi związane z efektami wizualnymi) a także 59.12.19.0 (Pozostałe usługi) powinny być opodatkowane stawką 8,5% na podstawie przepisu art. z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a Ustawy o ryczałcie, zgodnie z którym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% od przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Przyporządkowanie przychodów do stawki 8,5% w sytuacji braku enumeratywnego wskazania przez ustawodawcę określonej usługi wg symbolu PKWiU jest bezsprzeczne i znajduje potwierdzenie w utrwalonej praktyce interpretacyjnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacja indywidualna z 28 maja 2023 r. nr 0115-KDST2-2.4011.91.2023.2.PS).
W tym miejscu wskazać także należy, że co do tworzenia grafiki 3D Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdzał podatnikom prawo do zastosowania stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Zostało tak przyjęte m.in. w następujących interpretacjach przepisów prawa podatkowego:
1)Interpretacja z dnia 2 sierpnia 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0115-KDST2-2.4011.254.2023.1.BM,
2)Interpretacja z dnia 31 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0114-KDIP3-1.4011.777.2023.2.BS: „W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że świadczy usługi polegające na tworzeniu unikalnych komputerowych efektów specjalnych, w tym grafiki i animacji komputerowych - 2D oraz 3D do gier video i slotowych, dla firmy A. Sp. z o.o. Zaklasyfikowała Pani świadczone usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod następującymi symbolami: 59.12.14.0 - Usługi związane z efektami wizualnymi oraz 59.12.15.0 - Usługi związane z animacją (…) Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej wyżej opisanych usług mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (…)”. W tej interpretacji pojawia się co prawda również działalność w zakresie animacji, co nie występuje w przypadku usług Wnioskodawcy (on nie animuje tworzonych przez siebie obiektów 3D), niemniej nie ma to znaczenia, ponieważ stan faktyczny obejmuje także usługi związane z efektami wizualnymi, a te Dyrektor KIS także zakwalifikował jako podlegające stawce 8,5%.
3)Interpretacja z dnia 25 czerwca 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 0113-KDIPT2-1.4011.367.2024.2.DJD: „Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przychody ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 59.12.14 - Usługi związane z efektami wizualnymi oraz PKWiU 59.12.15 - Usługi związane z animacją, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. (…) Zatem, uzyskiwane w 2024 r. przychody ze świadczenia ww. usług, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy, tj. właściwą dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, jeżeli przedstawione okoliczności sprawy oraz stan prawny nie ulegną zmianie”.
Również i w tym przypadku, tak jak powyżej, brak animacji nie ma znaczenia, ponieważ Wnioskodawca wykonuje działalność związaną z efektami wizualnymi, co Dyrektor KIS zakwalifikował w tej interpretacji jako usług podlegające stawce 8,5%.
Tym samym zdaniem Wnioskodawcy będzie on uprawniony do zastosowania stawki 8,5% do opodatkowania swoich przychodów ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po wyborze ryczałtu jako formy opodatkowania.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem co do zasady, konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Ponadto podkreślić należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że jest Pan grafikiem, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą od 4 stycznia 2021 r. na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Ze swoim kontrahentem, deweloperem gier wideo, współpracuje Pan w tzw. relacji B2B. Na ten moment opodatkowany jest Pan w formie skali podatkowej. Nie korzysta Pan z żadnych zwolnień oraz ulg. W swojej pracy tworzy Pan grafiki 3D przy produkcji gier wideo przez Dewelopera, tj. elementy otoczenia w tych grach. Prowadzona przez Pana działalność odpowiada stanowisku senior 3D environment artist. Tworzy Pan różnego rodzaju obiekty typu (...) itp. Generalnie są to elementy potrzebne do złożenia sceny na silniku gry typu (…). Na podstawie dostarczonych lub znalezionych referencji ze świata rzeczywistego lub konceptu Dewelopera, modeluje Pan obiekt 3D, teksturuje go, a następnie ustawia na scenie (instaluje) w silniku danej gry. Nie wykonuje Pan prac programistycznych (nie programuje, nie tworzy kodu), tylko zajmuje się tworzeniem wizualiów 3D przy pomocy specjalistycznych programów do modelowania takich jak: (…), a do teksturowania obiektów graficznych: (…). Wykorzystywany przez Pana jest także silnik (…), bo to na nim tworzone są przez Dewelopera gry. Przy tworzeniu współpracuje Pan z innymi artystami, koncepciarzami, animatorami, programistami. Głównie pracuje Pan na sprzęcie dostarczonym przez Kontrahenta. Pana działalność nie polega na tworzeniu animacji. Jako grafik 3D koncentruje się Pan na stworzeniu szczegółowej i dokładnej reprezentacji obiektu pod kątem wizualnym, ale wykonane obiekty pierwotnie są statyczne. Wykonuje Pan pracę we własnym mieszkaniu, gdyż jest to miejsce, w którym zarejestrowana jest działalność gospodarcza. Deweloper nie wyznacza Panu miejsca do wykonywania zleconych zadań. Ustala Pan z Deweloperem w jakim czasie grafika 3D ma zostać wykonana (czas realizacji zlecenia). Pracuje w trybie projektowym, nie musi być do dyspozycji Dewelopera w określonym czasie w ciągu dnia. Ponosi Pan pełne ryzyko prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Ponosi także pełną odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności w ramach świadczonych przez siebie usług. Wykonywane przez Pana usługi nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu wyznaczonym przez Dewelopera. Oprócz tej działalności nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Jest Pan obywatelem polskim, który mieszka w Polsce na stałe. Nie prowadzi jakiejkolwiek działalności za granicą. Nigdy nie był i nie jest także obecnie wspólnikiem w żadnej spółce. W roku 2024, jak również w latach poprzednich, nie uzyskał Pan przychodów z działalności, które przekraczałyby 2 000 0000 euro. W związku z osiąganymi przychodami, wynoszącymi miesięcznie ok. (...) zł, planuje Pan w przyszłym roku, tj. w 2025 r., w ustawowym terminie i trybie złożyć oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tj. zmienić obecną formę opodatkowania ze skali podatkowej na zryczałtowany podatek dochodowy. Prowadzona przez Pana działalność jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 59.12.14.0 i ten kod prawidłowo oddaje jej zakres. Wykonywana działalność stanowi działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W roku podatkowym/latach podatkowych, których dotyczy wniosek do wykonywanej przez Pana działalności gospodarczej nie będzie miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 oraz art. 6 ust. 4 wskazanej ustawy.
W odniesieniu do wskazanych przez Pana usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 59.12.14.0 wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawne wskazać należy, że uzyskiwane przez Pana przychody ze świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 59.12.14.0 – Usługi związane z efektami wizualnymi, będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Odnosząc się natomiast do powołanych przez Pana wyroków, wskazuję, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw podatnika, w określonym stanie faktycznym i tylko w tych sprawach są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.