
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
20 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 20 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 28 stycznia 2025 r. (wpływ 28 stycznia 2025 r.) oraz pismem z 24 lutego 2025 r. (wpływ 24 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Od dnia 14 listopada 2023 r. Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Przeważającym rodzajem działalności gospodarczej jest działalność związana z oprogramowaniem, kod PKD 62.01.Z. Wnioskodawca zadeklarował opłacanie podatku dochodowego w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i nie zmieniał tej dyspozycji. W kolejnych latach podatkowych planuje korzystać z tej formy opodatkowania. Wnioskodawca jest polskim rezydentem podatkowym.
Wnioskodawca dokonał wyboru ww. formy opodatkowania przy zachowaniu ustawowych terminów. Forma opodatkowania została wybrana i zgłoszona podczas rejestracji działalności gospodarczej. Wnioskodawca spełnia wymagania ustawowe do objęcia go opodatkowaniem w formie podatku zryczałtowanego od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi testera manualnego.
Główną odpowiedzialnością testera manualnego jest sprawdzenie funkcjonalności oprogramowania w celu wykrycia błędów i rozbieżności w stosunku do wcześniej zdefiniowanych wymagań. Głównym zadaniem testera manualnego jest symulacja działań użytkownika końcowego w celu wykrycia potencjalnych problemów i oceny użyteczności produktu. Testowanie ręczne obejmuje opracowywanie i wykonywanie scenariuszy testowych, pracę z dokumentacją i sporządzanie raportów na temat wykrytych błędów. Kluczowymi cechami testera manualnego są dbałość o szczegóły, umiejętności analityczne i cierpliwość, ponieważ proces może być długotrwały i może wymagać wielokrotnego powtarzania w celu wykrycia trudnych do odtworzenia błędów.
Wnioskodawca wykonuje usługę na rzecz swojego zleceniodawcy (przedsiębiorcy) w oparciu o umowę o świadczenie usług, zgodnie z którą zobowiązany jest do:
-świadczenia usług testów manualnych obejmujących: przygotowanie i prowadzenie testów manualnych mających na celu weryfikację nowe funkcjonalności i ocenę, czy wymagane funkcjonalności pracują zgodnie z wymaganiami;
-ręcznego wyszukiwania i raportowania błędów znalezionych w wyniku testowania;
-przygotowania i rozwoju dokumentacji testowej wraz z wymaganiami;
-ponownego przetestowania poprawionych błędów;
-rejestracji ręcznej i raportowania wyników testów.
Podstawowa rola Wnioskodawcy polega na ścisłej współpracy z zespołem osób tworzących oprogramowanie w celu testowania i dostrajania procesów operacyjnych. Wnioskodawca w swojej pracy najczęściej wykorzystuje oprogramowanie (…) oraz narzędzia testowego (…). Zakres wykonywanych testów obejmuje zarówno produkty wewnętrzne firmy (aplikacje), jak i produkty, z których będą korzystać klienci zleceniodawcy. Raporty dotyczące funkcjonalności produktu dostarczane są bez angażowania się w testy automatyczne. Testy automatyczne wykonywane są przez inne wyznaczone do tego osoby.
W oparciu o sporządzane przez Wnioskodawcę raporty prowadzone są dyskusje z zespołem tworzącym oprogramowanie, jak również z osobą koordynującą cały projekt (…). Wnioskodawca nie jest odpowiedzialny za administrację systemem, nie zarządza bezpośrednio zespołem deweloperów.
Wyniki o błędach przekazywane są do zespołu programistów w celu ich dalszej analizy i korekty.
Na żadnym etapie świadczenia usług nie ma miejsca:
-programowanie, pisanie kodu lub analiza kodu oprogramowania (Wnioskodawca nie tworzy oprogramowania, tj. kodu źródłowego),
-doradztwo w zakresie sprzętu komputerowego,
-doradztwo w zakresie oprogramowania,
-zarządzanie siecią i systemami informatycznymi,
-świadczenie usług w zakresie instalowania oprogramowania,
-nie są prowadzone prace badawczo-rozwojowe.
Wnioskodawca jest zdania, iż zgodnie z Polską Kwalifikacją Wyrobów i Usług wykonywane przez niego usługi objęte są symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, w szczególności dlatego, ponieważ istotą świadczonych przez Wnioskodawcę usług jest udzielanie pomocy swojemu klientowi w usuwaniu usterek w oprogramowaniu.
Wnioskodawca uzyskał również potwierdzenie z Urzędu Statystycznego (…) iż dokonana przez niego kwalifikacja jest poprawna, tj. iż świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupie PKWiU pod numerem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Wnioskodawca chciałby zweryfikować, jaką stawką ryczałtu zastosować do świadczonych przez niego usług. Wniosek dotyczy działalności gospodarczej prowadzonej w roku podatkowym 2023 i 2024 oraz wszystkich kolejnych, o ile w których stan faktyczny opisany we wniosku nie ulegnie zmianie.
Uzupełnienia
Czy do wykonywanej przez Panią działalności mają/będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Nie mają/nie będą miały zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
Czy uzyskuje (uzyska) Pani przychody ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02)?
Wnioskodawca nie uzyskuje przychodów z usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Jakie dokładnie czynności wykonuje Pani w działalności usługowej w ramach świadczonych usług; proszę o dokładną charakterystykę świadczonych przez Panią usług, tj.: na czym one polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres oraz co jest ich efektem?
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi testera manualnego. Główną odpowiedzialnością testera manualnego jest sprawdzenie funkcjonalności oprogramowania w celu wykrycia błędów i rozbieżności w stosunku do wcześniej zdefiniowanych wymagań. Głównym zadaniem testera manualnego jest symulacja działań użytkownika końcowego w celu wykrycia potencjalnych problemów i oceny użyteczności produktu. Testowanie ręczne obejmuje opracowywanie i wykonywanie scenariuszy testowych, pracę z dokumentacją i sporządzanie raportów na temat wykrytych błędów.
Czy w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie, uzyskała Pani przychody z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro?
W roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie, Wnioskodawca nie uzyskał przychodów z działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
Pytanie
Czy przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, szczegółowo opisanej w niniejszym wniosku, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi mieszczące się w grupie PKWiU 62.02.30.0 są opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: ustawa) opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
O ile zatem dla świadczonych usług nie została przewidziana w ustawie odrębna stawka ryczałtu, usługi opodatkowane są ryczałtem zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a, tj. według stawki 8,5%.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług, takich jak:
-związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0),
-związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1),
-objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2),
-związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02),
-w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0),
-związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zakwalifikowane do PKWiU 62.02.30.0.
Dla usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania zakwalifikowanych do PKWiU ex 62.02 przewidziana jest stawka ryczałtu w wysokości 12%. Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Ugrupowanie PKWiU o symbolu 62.02 obejmuje:
-62.02.10 Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
-62.02.20 Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
-62.02.30 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Biorąc pod uwagę ww. przepisy, stawka ryczałtu w wysokości 12% ma zastosowanie wyłącznie do usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania, czyli usługami mieszczącymi się w grupie 62.02.20. Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych w zakresie oprogramowania, ale usługi polegające na testowaniu oprogramowania, sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU: 62.02.30.0 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 62.02.30 i niezwiązanych z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
·w brzmieniu obowiązującym do końca 2024 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
· w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2025 r.:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej "spółką". Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro;
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest uzależniona między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W artykule tym zawarto wyłączenia z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, jednak – jak Pani wskazała – do wykonywanej przez Panią działalności nie mają/nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.
Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W myśl art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że prowadzi Pani działalność gospodarczą. Usługi, jakie świadczy Pani w ramach działalności gospodarczej, są sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Wskazała Pani, jakie czynności wykonuje Pani w ramach tych usług. Jednocześnie wskazała Pani, że nie uzyskuje przychodów z usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Ponadto w roku podatkowym poprzedzającym rok podatkowy, którego dotyczy zadane pytanie, nie uzyskała Pani przychodów z działalności w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro.
Oznacza to, że przychody ze świadczenia przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowanie: przychód z prowadzonej przez Panią działalności z tytułu usług wymienionych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” podlega opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka 8,5% ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne i jeżeli faktycznie nie uzyskała/nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia innych usług, do których to usług przypisana jest wyższa stawka ryczałtu.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.