Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.955.2024.2.DJD

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

30 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 30 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełniła go Pani w odpowiedzi na wezwanie pismem z 27 lutego 2025 r. (wpływ 28 lutego 2025 r.).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Jedynym źródłem dochodów Wnioskodawczyni są dochody z działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Dla prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu ewidencjonowanego i prowadzi ewidencję przychodów, w której ujmuje wyłącznie przychody z działalności gospodarczej. Jest również zarejestrowanym podatnikiem i płatnikiem VAT.

Usługi, opisane poniżej, świadczone są w ramach działalności i objęte są grupowaniem PKWiU 74.90.20.0 „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego (opinia w załączeniu).

Zakres świadczonych przez Wnioskodawczynię usług obejmuje:

  • wdrożenie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w firmach, w postaci przygotowywania dokumentacji dla firm, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych,
  • doradztwo techniczne w zakresie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, organizacji infrastruktury, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w tych firmach i zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych,
  • konsultacje dotyczące przepisów prawnych i ochrony danych osobowych.

W ramach ww. usług, Wnioskodawczyni przygotowuje dla klienta (firmy) dokumentację (procedury, rejestry, instrukcje) biorąc pod uwagę istniejące przepisy prawa w zakresie ochrony danych osobowych oraz specyfikę działalności danej firmy. Zakres usług obejmuje również ocenę poziomu ryzyka przetwarzania danych osobowych w firmie, ze wskazaniem ogólnych rekomendacji dla zarządu/właścicieli firm zmian/umocnienia w zakresie zabezpieczeń systemów teleinformatycznych, organizacji infrastruktury. Usługa obejmuje również audyt zgodności z przepisami prawnymi w firmie klienta, a przez to zapewnienie, że organizacja (klient/firma) przetwarzająca dane osobowe działa, zgodnie z przepisami dotyczącymi ochrony danych. W ramach, audytu analizowane są procedury, polityki oraz praktyki związane z przetwarzaniem danych osobowych w wyniku, których klient dostaje rekomendacje do zmian/uzupełnień dokumentacji, czy też zwiększenia ochrony infrastruktury firmy. W zakres świadczonej usługi wchodzi również szkolenie pracowników klienta w zakresie przetwarzania danych osobowych, zgodnie z prawem i procedurami wewnętrznymi przygotowanymi wcześniej przez Wnioskodawczynię dla danego klienta. Zakres świadczonej usługi obejmuje dodatkowo wspomaganie klienta we właściwym wypełnianiu obowiązków wynikających z przepisów prawnych o ochronie danych osobowych, czyli pomoc w rejestracji naruszeń ochrony danych osobowych w Urzędzie Ochrony Danych Osobowych (UODO), poprzez asystę dla pracowników klienta w uzupełnieniu właściwego rejestru tych zgłoszeń, nadzór nad właściwym, skutecznym i terminowym zawiadomieniu UODO; oraz asysta i nadzór w spełnianiu praw osób, których dane są przetwarzane w ramach prowadzonego biznesu przez klienta, udzielanie porad w zakresie prawidłowego stosowania przepisów prawa ochrony danych osobowych, czy też kontakt z Urzędem w zakresie spraw problematycznych.

Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów, w której można określić przychód z każdego rodzaju działalności, opodatkowanej różnymi stawkami.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi od  lipca 2020 r. (data rejestracji w CEiDG). Z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne korzysta od 2024 r. W ustawowym terminie złożyła właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Złożony wniosek dotyczy roku podatkowego 2024. Do wykonywanej przez Wnioskodawczynię działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W odniesieniu do wybranej formy opodatkowania zachowane zostały warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy. Działalność gospodarcza, którą prowadzi Wnioskodawczyni, jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy. Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów - art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ww. ustawy.

Zgodnie z PKWiU ex dział 70 obejmuje także grupowanie 70.22 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania, obejmujące:

·doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:

-planowania strategicznego i organizacyjnego,

-strategii i działalności marketingowej,

-kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,

-zarządzania produkcją,

-zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,

-planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,

-opracowywania systemów prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków;

·doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:

-planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,

-planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.

Biorąc pod uwagę powyższe, Wnioskodawczyni stwierdza, że Jej działalność nie obejmuje zakresu usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), co pozostaje w zgodzie z opinią Urzędu Statystycznego.

Pytanie

Czy zgodnie ze wskazaną przez Urząd Statystyczny klasyfikacją PKWiU 74.90.20.0, przychody ze świadczonych usług podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu ewidencjonowanego?

Pani stanowisko w sprawie

Wnioskodawczyni uważa że, opisany rodzaj i zakres usług w ramach Jej działalności, objęty grupowaniem PKWiU 74.90.20.0 (zgodnie z opinią Urzędu Statystycznego) jest zgodny z art. 12 ust. 1 pkt. 5 lit. a) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W związku z tym wybór stawki 8,5% w opinii Wnioskodawczyni jest słuszny.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 tej ustawy:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W treści wniosku i jego uzupełnieniu przedstawiła Pani informacje, z których wynika, że prowadzi Pani pozarolniczą działalność gospodarczą od 2020 r. Z opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne korzysta Pani od 2024 r. W ustawowym terminie złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania. Działalność gospodarcza, którą Pani prowadzi, jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zakres świadczonych przez Panią w ramach działalności gospodarczej usług obejmuje m. in.: wdrażanie przepisów dotyczących ochrony danych osobowych w firmach, w postaci przygotowywania dokumentacji dla firm, zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, doradztwo techniczne w zakresie bezpieczeństwa systemów teleinformatycznych, organizacji infrastruktury, w związku z przetwarzaniem danych osobowych w tych firmach i zgodnie z przepisami o ochronie danych osobowych, konsultacje dotyczące przepisów prawnych i ochrony danych osobowych. Świadczone usługi objęte są grupowaniem PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, co zostało potwierdzone opinią Urzędu Statystycznego. Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem.

Przenosząc powyższe informacje na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że w odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 - „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy i powołane wyżej przepisy prawne stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią z działalności opisanej we wniosku, sklasyfikowanej przez Urząd Statystyczny w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, dopóki spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.

Pani stanowisko jest zatem prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych dokumentów; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i Pani stanowiskiem.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania, tj. określenia stawki ryczałtu z tytułu świadczenia usług objętych grupowaniem PKWiU 74.90.20.0, nie dotyczy innych kwestii zawartych w opisie sprawy.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego . Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1ustawy Ordynacja podatkowa.