
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
19 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie opodatkowania działalności gospodarczej zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 lutego 2025 r. (wpływ 25 lutego 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od stycznia 2021 r. pod firmą …. Wnioskodawczyni posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1 a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. 1991 r. Nr 80 poz. 350 ze zm. - dalej: „ustawa o PIT”), a wybraną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.
Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej bezpośrednio przez siebie działalności gospodarczej świadczy następujące usługi:
- podnoszenie poziomu wiedzy oraz praktycznych umiejętności jednostek (Scrum Masterów, Product Managerów, Liderów), zespołów deweloperskich i organizacji (...), z wykorzystaniem adekwatnych narzędzi edukacyjnych (np. form warsztatowych, coachingu, mentoringu, facylitacji, itp.) w zakresie metodyk, praktyk, procesów, narzędzi i wartości zwinnych, a także sposobu pomiaru efektywności wdrażanych rozwiązań;
- edukacja zespołów w zakresie metod zwinnego wytwarzania produktów oraz coaching członków zespołów i interesariuszy, wspierający ich rozwój związany ze zwinnym wytwarzaniem produktów.
Zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, wydaną 4 czerwca 2024 r. Nr…., wyżej przedstawione usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.
W 2022, 2023 oraz 2024 r. Wnioskodawczyni jako formę opodatkowania wybrała ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a osiągnięty przychód chciałaby opodatkować 8,5% stawką ryczałtu, poczynając od 2022 r. W tym celu złożyła Naczelnikowi Urzędu Skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wnioskodawczyni spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, nie przekroczyła w roku poprzedzającym rok podatkowy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jak również nie korzystała i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej. Do wykonywanej działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy, a tym samym Wnioskodawczyni nie będzie uzyskiwać z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Świadczone przez Wnioskodawczynię usługi to:
1.podnoszenie poziomu wiedzy oraz praktycznych umiejętności jednostek (Scrum Masterów, Product Managerów, Liderów), zespołów deweloperskich i organizacji (....), z wykorzystaniem adekwatnych narzędzi edukacyjnych (np. form warsztatowych, coachingu, mentoringu, facylitacji, itp.) w zakresie metodyk, praktyk, procesów, narzędzi i wartości zwinnych, a także sposobu pomiaru efektywności wdrażanych rozwiązań;
2.edukacja zespołów w zakresie metod zwinnego wytwarzania produktów oraz coaching członków zespołów i interesariuszy, wspierający ich rozwój związany ze zwinnym wytwarzaniem produktów (na rzecz drugiego klienta).
Wymienione w punkcie 1 czynności oznaczają prowadzenie działań edukacyjnych, pozwalających wybranym osobom i grupom osób posiąść określoną wiedzę specjalistyczną oraz umiejętność jej praktycznego wykorzystania. W tym przypadku wiedza specjalistyczna dotyczy „metodyk, praktyk, procesów, narzędzi i wartości zwinnych, a także sposobu pomiaru efektywności wdrażanych rozwiązań”. Podejście „zwinne”, znane również jako „agile”, to innowacyjny sposób wytwarzania produktów (w tym przypadku: oprogramowania), w którym produkt dostarczany jest nie w wersji skończonej, kompletnej i ostatecznej, ale iteracyjnie i przyrostowo, zwiększając szanse na wczesne uzyskanie informacji zwrotnej od klienta oraz na potencjalną modyfikację kierunku rozwoju produktu. Podejście to jest efektywne dzięki stosowaniu określonych „metodyk, praktyk, procesów, narzędzi i wartości zwinnych”, których pracownicy mojego klienta muszą się nauczyć. Przekazanie owej specjalistycznej wiedzy jest przedmiotem Wnioskodawczyni usług. Wykorzystanie adekwatnych narzędzi edukacyjnych (np. form warsztatowych, coachingu, mentoringu, facylitacji, itp.) oznacza taki dobór form kształcenia, które zapewnią skuteczne przyswojenie wiedzy przez pracowników klienta Wnioskodawczyni.
Stosowane metody edukacyjne to:
- coaching - towarzyszenie danej osobie w procesie skłaniającym do myślenia i inspirującym do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Jest to pewnego rodzaju interaktywny proces rozwoju, którego celem jest odkrywanie i kształtowanie talentów oraz umiejętności danej osoby lub grupy osób. Coaching wspiera firmę i zespoły w realizacji strategii biznesowej poprzez doskonalenie pracowników. Coach uważnie słucha i obserwuje osobę, dzieląc się obserwacjami i zadając pytania. W ten sposób pomaga jej poszerzać świadomość oraz dostrzegać możliwości rozwoju. Każda sesja coachingowa to praca nad osiągnięciem wyznaczonych wcześniej celów, na przykład nad rozwijaniem przydatnej umiejętności lub nad nauką poprawnej komunikacji;
- mentoring - definiowany jako partnerska relacja między mistrzem a uczniem, zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia;
- facylitacja - wszechstronne wspieranie procesu myślowego, ukierunkowane na efektywne grupowe uczenie się poprzez rozwiązywanie różnych zadań i problemów;
- wykłady, prezentacje, warsztaty - teoretyczne lub teoretyczno-praktyczne sesje naukowe, polegające na przekazywaniu wiedzy teoretycznej i na ćwiczeniu jej praktycznego zastosowania przez pracowników klienta.
Zakres punktu 2 pokrywa się z zakresem punktu 1, i również oznacza prowadzenie działań edukacyjnych (w tym zwłaszcza: coachingu) w celu takiego podniesienia wiedzy pracowników klienta, które umożliwi im skuteczne wykonywanie ich obowiązków zawodowych.
Podsumowując, celem usług Wnioskodawczyni jest edukacja w obszarach specjalistycznych (zwinne wytwarzanie produktów), a oczekiwanym efektem - przyrost wiedzy i umiejętności edukowanych osób (pracowników klientów).
Wnioskodawczyni prowadzi ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami (jeżeli zaistnieje taka sytuacja), zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Pytanie
Czy przychód z działalności prowadzonej przez Wnioskodawczynię, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%?
Pani stanowisko w sprawie (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawczyni , zgodnie z art. 9a ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne, które osiągają przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, mogą opłacać podatek w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Tę formę opodatkowania mogą również stosować osoby nieprowadzące działalności gospodarczej w przypadku, w którym osiągają one przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze (art. 1 ust. 2 ustawy o ryczałcie).
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o PIT, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f.
W myśl art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 (pozarolnicza działalność gospodarcza), uważa się kwoty należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Z powołanych przepisów wynika, że przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą (określone w art. 14 ust. 2 pkt 11 ww. ustawy).
Z treści art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie wynika, że użyte przez ustawodawcę określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Wybór zryczałtowanego podatku dochodowego jako formy opodatkowania nie jest dopuszczalny w przypadku wystąpienia którejś z przesłanek negatywnych, wskazanych w art. 8 ustawy o ryczałcie, tj. jeśli podatnik uzyskuje przychody z prowadzenia apteki, kupna i sprzedaży wartości dewizowych, sprzedaży części do pojazdów mechanicznych i wytwarzania wyrobów objętych podatkiem akcyzowym (z wyłączeniem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii).
Ponadto, podatnik nie może świadczyć usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy.
Wybór ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uniemożliwia także podjęcie przez podatnika działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
- samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem;
- w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków;
- samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka, jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie, podatnik nie może opłacać podatku w formie karty podatkowej w momencie zmiany formy opodatkowania na ryczałt.
W przypadku Wnioskodawczyni nie zachodzą wspomniane negatywne przesłanki.
Podatnik może stosować zryczałtowany podatek dochodowy w przypadku, gdy uzyskane w roku poprzedzającym rok podatkowy przychody z prowadzonej samodzielnie przez niego działalności nie przekroczyły wysokości 2 000 000 euro (art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o ryczałcie). Wnioskodawczyni nie osiągnęła przychodów w wysokości wyższej niż 2 000 000 euro w roku poprzedzającym rok podatkowy, od którego zamierza zastosować formę zryczałtowanego podatku dochodowego.
W kwestii właściwej stawki podatku należy wspomnieć, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych jest wyjątkowym podatkiem dla osób fizycznych, który jako jedyny umożliwia stosowanie wielu stawek podatku jednocześnie. Ustawodawca przewidział następujące stawki ryczałtu: 17%; 15%; 14%; 12%, 10%; 8,5%/12,5%; 8,5%; 5,5%; 3% oraz 2%. Stawka podatku dla konkretnej usługi uzależniona jest od właściwego dla niej grupowania PKWiU (Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług). Niestety, klasyfikacja ze względu na swój ograniczony charakter nie odnosi się wprost do wszystkich usług.
Zdaniem Wnioskodawczyni, opisana we wniosku działalność powinna zostać sklasyfikowana pod PKWiU 85.59.1 - „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Stanowisko Wnioskodawczyni potwierdza również opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, wydana 4 czerwca 2024 r. Nr … W ramach prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawczyni zajmuje się podnoszeniem wiedzy oraz praktycznych umiejętności jednostek (Scrum Masterów, Product Managerów, Liderów), zespołów deweloperskich i organizacji (.....), z wykorzystaniem adekwatnych narzędzi edukacyjnych (np. form warsztatowych, coachingu, mentoringu, facylitacji, itp.) w zakresie metodyk, praktyk, procesów, narzędzi i wartości zwinnych, a także sposobu pomiaru efektywności wdrażanych rozwiązań. Zajmuje się również edukacją zespołów w zakresie metod zwinnego wytwarzania produktów oraz coachingiem członków zespołów i interesariuszy, wspierającym ich rozwój związany ze zwinnym wytwarzaniem produktów. Wymienione czynności podnoszenia poziomu wiedzy oraz praktycznych umiejętności jednostek (Scrum Masterów, Product Managerów, Liderów), zespołów deweloperskich i organizacji (.....) oznaczają prowadzenie działań edukacyjnych, pozwalających wybranym osobom i grupom osób posiąść określoną wiedzę specjalistyczną oraz umiejętność jej praktycznego wykorzystania. W tym przypadku wiedza specjalistyczna dotyczy „metodyk, praktyk, procesów, narzędzi i wartości zwinnych, a także sposobu pomiaru efektywności wdrażanych rozwiązań”. Podejście „zwinne”, znane również jako „agile”, to innowacyjny sposób wytwarzania produktów (w tym przypadku: oprogramowania), w którym produkt dostarczany jest nie w wersji skończonej, kompletnej i ostatecznej, ale iteracyjnie i przyrostowo, zwiększając szanse na wczesne uzyskanie informacji zwrotnej od klienta oraz na potencjalną modyfikację kierunku rozwoju produktu. Podejście to jest efektywne dzięki stosowaniu określonych „metodyk, praktyk, procesów, narzędzi i wartości zwinnych”, których pracownicy klienta Wnioskodawczyni muszą się nauczyć. Przekazanie owej specjalistycznej wiedzy jest przedmiotem usług Wnioskodawczyni. Z kolei, wykorzystanie adekwatnych narzędzi edukacyjnych (np. form warsztatowych, coachingu, mentoringu, facylitacji, itp.) oznacza taki dobór form kształcenia, które zapewnią skuteczne przyswojenie wiedzy przez pracowników klienta Wnioskodawczyni.
Stosowane metody edukacyjne to:
- coaching - towarzyszenie danej osobie w procesie skłaniającym do myślenia i inspirującym do maksymalizacji zawodowego i osobistego potencjału. Jest to pewnego rodzaju interaktywny proces rozwoju, którego celem jest odkrywanie i kształtowanie talentów oraz umiejętności danej osoby lub grupy osób. Coaching wspiera firmę i zespoły w realizacji strategii biznesowej poprzez doskonalenie pracowników. Coach uważnie słucha i obserwuje osobę, dzieląc się obserwacjami i zadając pytania. W ten sposób pomaga jej poszerzać świadomość oraz dostrzegać możliwości rozwoju. Każda sesja coachingowa to praca nad osiągnięciem wyznaczonych wcześniej celów, na przykład nad rozwijaniem przydatnej umiejętności lub nad nauką poprawnej komunikacji;
- mentoring - definiowany jako partnerska relacja między mistrzem a uczniem, zorientowana na odkrywanie i rozwijanie potencjału ucznia;
- facylitacja - wszechstronne wspieranie procesu myślowego, ukierunkowane na efektywne grupowe uczenie się poprzez rozwiązywanie różnych zadań i problemów;
- ·wykłady, prezentacje, warsztaty - teoretyczne lub teoretyczno-praktyczne sesje naukowe, polegające na przekazywaniu wiedzy teoretycznej i na ćwiczeniu jej praktycznego zastosowania przez pracowników klienta Wnioskodawczyni.
W zakres edukacji zespołów w zakresie metod zwinnego wytwarzania produktów oraz coaching członków zespołów i interesariuszy, wspierający ich rozwój związany ze zwinnym wytwarzaniem produktów, pokrywa się z pierwszym zakresem i również oznacza prowadzenie działań edukacyjnych (w tym zwłaszcza: coachingu) w celu takiego podniesienia wiedzy pracowników klienta, które umożliwi im skuteczne wykonywanie ich obowiązków zawodowych.
Podsumowując, celem usług Wnioskodawczyni jest edukacja w obszarach specjalistycznych (zwinne wytwarzanie produktów), a oczekiwanym efektem - przyrost wiedzy i umiejętności edukowanych osób (pracowników klienta Wnioskodawczyni).
Wnioskodawczyni prowadzi od 2022 r. ewidencję przychodów, pozwalającą na przyporządkowanie poszczególnych przychodów do właściwej dla nich stawki ryczałtu. Stąd w przypadku osiągnięcia przychodów, dla których właściwych będzie kilka stawek ryczałtu, możliwe będzie ich wyszczególnienie i przyporządkowanie do konkretnej stawki.
Ponadto, Wnioskodawczyni potwierdza, że:
- prowadzona działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 ww. ustawy, nie przekroczyła w roku poprzedzającym rok podatkowy limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawczyni nie korzysta również z opodatkowania w formie karty podatkowej;
- wobec Wnioskodawczyni nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a tym samym nie będzie uzyskiwać z działalności gospodarczej przychodów ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy;
- zgodnie z opinią Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego , przedstawione we wniosku usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”;
- w przypadku osiągania przychodów opodatkowanych różnymi stawkami Wnioskodawczyni będzie prowadziła ewidencję, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;
- Wnioskodawczyni oprócz wskazanej działalności gospodarczej nie uzyskuje i na tę chwilę nie zamierza uzyskiwać innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Mając na uwadze fakt, że świadczone przez Wnioskodawczynię usługi dotyczą specjalistycznych form edukacji osób dorosłych, a także uwzględniając stanowisko Urzędu Statystycznego w Łodzi, klasyfikujące świadczone przez Wnioskodawczynię usługi pod numerem PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, Wnioskodawczyni wyraża przekonanie, że przychód z prowadzonej i opisanej we wniosku działalności będzie kwalifikował się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a więc w stawce 8,5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy:
Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 cytowanej ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak stanowi art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).
Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Ponadto, należy mieć na uwadze art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, zgodnie z którym:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. (…).
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
W przedstawionym we wniosku opisie sprawy wskazała Pani, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniu 85.59.1 – „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, co potwierdza opinia Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego. Przedstawiła Pani charakter wykonywanych czynności i wskazała na czym polegają. Pani działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do opodatkowania działalności w formie ryczałtu zachowane są warunki określone w art. 6 ust. 4 powołanej ustawy, a także nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ww. ustawy. Złożyła Pani sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Prowadzi Pani ewidencję przychodów, w której będzie w stanie określić przychód z działalności, opodatkowany różnymi stawkami.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że ma Pani prawo do opodatkowania przychodów z opisanej działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, bowiem spełnia Pani ustawowe warunki dla stosowania tej formy opodatkowania.
Jednocześnie w przypadku uzyskiwania przychodów ze świadczenia usług wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 85.59.1 „Usługi w zakresie pozostałych pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Tym samym, przychody uzyskiwane ze świadczenia przez Panią usług objętych grupowaniem PKWiU 85.59.1, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Panią we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na opisie stanu faktycznego przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pani zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Wydając interpretację w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, nie przeprowadzam postępowania dowodowego, w związku z czym nie jestem obowiązany, ani uprawniony do oceny dołączonych dokumentów; jestem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i Pani stanowiskiem.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111).