
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 2 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismami z 7 lutego 2025 r. (wpływ 7 lutego 2025 r.), a także pismem z 25 lutego 2025 r. (wpływ 25 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jednoosobową działalność gospodarczą – (…) – Wnioskodawczyni prowadzi od sierpnia 2022 roku. Jest to jej jedyne źródło dochodów. Swoje czynności Wnioskodawczyni wykonuje na podstawie umowy zawartej z agencją pośredniczącą między nią a klientem – międzynarodową instytucją finansową. Rozliczenia następują comiesięcznie na podstawie faktury VAT w ramach współpracy B2B, podatki Wnioskodawczyni płaci w ramach 15% stawki ryczałtu.
W związku z faktem, że Wnioskodawczyni pracuje dla organizacji międzynarodowej, jej praca ma charakter zdalny – 100%. Obecne stanowisko Wnioskodawczyni to IT PMO Manager (od kwietnia 2024, wcześniej od sierpnia 2022 do marca 2024 stanowisko Senior PMO).
Nazwa stanowiska pracy oznacza: Project Management Office – Biuro Zarządzania Projektami. Pełni rolę wspierającą podczas realizacji projektów (zgrupowanych w nadrzędny program). Oprócz standardowych obowiązków związanych z monitorowaniem, kontrolą i raportowaniem, PMO często wykonuje szereg zadań wspierających realizację projektu i komunikację, zapewniając płynny przepływ pracy.
W listopadzie 2024 r. Wnioskodawczyni wystąpiła do GUS z prośbą o wskazanie poprawnego PKWIU dla jej usług i GUS wskazał w interpretacji o numerze (...), że jest to PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Takie PKWiU zostało wybrane przez Wnioskodawczynię w momencie zakładania działalności gospodarczej.
Do głównych obowiązków Wnioskodawczyni należą:
1.Zarządzanie zespołem PMO (trzyosobowy):
-delegowanie zadań i ustalanie zakresu obowiązków;
-dbanie o rozwój zawodowy pracowników;
-udzielanie zgody na urlopy/nieobecność;
-wystawianie cyklicznych ocen pracowników (tzw. feedback);
-koordynowanie pracami działu PMO w celu zapewniania sprawnego i płynnego przepływu informacji
2.Wsparcie programu (zbiór projektów z zakresu technologii/IT) – biuro zarządzania programem (tzw. PMO):
- kontrola podległych projektów na każdym etapie;
- analiza standardów i metod, które można wykorzystać w projektach;
- nadzór nad komunikacją wewnątrz programu;
- zgłaszanie i aktualizacja wszelkich zmian i informacji;
- organizacja spotkań, sporządzanie raportów ze spotkań;
- przygotowywanie raportów z każdej tematyki związanej z pracami w programie na zlecenie dyrektora programu lub jednostek nadrzędnych;
- bieżące i stałe monitorowanie zgodności praktyk realizowanych w podlegających projektach do korporacyjnego zbioru wymagań, bieżące przeglądanie aktualizacji przepisów i wymogów oraz informowanie o zmianach przedstawicieli programu;
- alokacja zasobów ludzkich;
- poszukiwanie i wdrażanie usprawnień celem efektywnego raportowania i zarządzania programem, w tym prace nad redukcją manualnej pracy na rzecz automatyzacji;
- nadzór nad tworzeniem (oraz czynne przygotowywanie) niezbędnej dokumentacji, archiwizacja dokumentów oraz edycja/korekta istniejącej dokumentacji na podstawie wymaganych/zalecanych wzorów;
- prowadzenie programowego repozytorium wszelkich dokumentów, raportów oraz informacji na temat prac wykonywanych w ramach programu;
- nadzór nad skrzynką pocztową biura projektów (PMO) oraz innymi istniejącymi w zespole programowym;
- sporządzanie list adresowych oraz ich bieżąca aktualizacja zgodnie z potrzebami i zaleceniami;
- dodatkowe administracyjne zadania zlecone przez przełożonych oraz reagowanie na bieżące zapotrzebowanie programu i powiadamianie odpowiednich działów współpracujących z programem.
3.Wsparcie procesu rekrutacyjnego:
- przygotowywanie ofert pracy ( w Polsce i międzynarodowe);
- współpraca z pionem zasobów ludzkich celem administracyjnej publikacji ofert pracy;
- stały kontakt i komunikacja z agencjami pośredniczącymi;
- zbieranie oraz wstępna analiza napływających CV;
- kontakt z menadżerami zatrudniającymi: organizacja spotkań online oraz śledzenie/raportowanie postępów w każdym procesie rekrutacyjnym - przygotowywanie ofert dla kandydatów;
- nadzór oraz zapewnianie procesu wdrożenia (tzw. onboarding) wybranych kandydatów – zapewnianie dostępów do systemu, wnioskowanie o wydanie niezbędnego sprzętu komputerowego, bycie pierwszą linią kontaktu w pierwszych tygodniach pracy nowego pracownika.
4.Usługi doradcze w zakresie prowadzenia projektów:
-doradztwo w zakresie najlepszych metod prowadzenia projektów;
-konsultacje w zakresie sposobu prezentowania treści i informacji dotyczących projektów.
Dotychczas wszystkie czynności zaklasyfikowane były w ramach PKWIU 70.22, natomiast w opinii Wnioskodawczyni duża ich część mieści się również w PKWIU 82.1, (administracyjna obsługa biura), która może podlegać stawce 8.5% opodatkowania.
Czynności wylistowane w PKWIU 82.1 są tożsame z tymi, które wykonuje na co dzień w ramach stanowiska PMO – charakter pracy zdalnej oraz pracy w międzynarodowej korporacji w obecnych czasach wymusza jedynie inny sposób ich wykonywania, na przykład: nie wykonuje fotokopii dokumentacji projektowej, gdyż zespół jest zlokalizowany na całym świecie – natomiast Wnioskodawczyni wykonuje kopie dokumentów online i zapisuje w odpowiednich miejscach, do których dostęp mają wszyscy członkowie zespołu niezależnie od miejsca wykonywanej pracy. Przekazywanie przez Wnioskodawczynię informacji w czynnościach projektowych są danymi zbieranymi od osób z poszczególnych projektów bądź osób zewnętrznych (np. agencje pracy) bądź pozyskiwane z dokumentów znajdujących się w repozytoriach firmy.
Zadaniem Wnioskodawczyni jest zebranie ich „w pigułce”/w jednym pliku na potrzeby danego procesu. W zdecydowanej większości nie są to dane wytwarzane przez Wnioskodawczynię. Codzienny kontakt z reprezentantami agencji pracy, innymi interesariuszami czy innymi pracownikami zarówno programu, w ramach którego wykonuje obowiązki, jak i spoza niego mają charakter prac typowo sekretarskich i asystenckich.
W pismach z 7 lutego 2025 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
Pytanie 1: Jednoznaczne wskazanie symbolu PKWiU odpowiedniego dla usług wymienionych we wniosku.
Odpowiedź: Symbol PKWIU - 70.22.30.0 oraz symbol PKWiU – 70.22.20.0
Pytanie 2: Określenie sposobu świadczonych przez Panią usług wpisujących się w zakres klasyfikacji PKWiU 82.11.
Odpowiedź: Wskazanie, że wykonywane przez Wnioskodawczynię obowiązki podlegają grupowaniu „usługi związane z administracyjną obsługą biura” było błędną interpretacją.
Pytanie 3: Wskazanie czy umowa zawarta z klientem dotyczy usług świadczonych w całości czy zawiera zapisy dotyczące odrębnego świadczenia i rozliczania poszczególnych czynności?
Odpowiedź: Umowa zawarta z klientem zawiera następujący wpis dotyczący zakresu usług/obowiązków Wnioskodawczyni:
a)realizację usług konsultingowych w zakresie zarządzania,
b)podejmowanie dodatkowych obowiązków wobec (…),
c)wykonywanie obowiązków związanych z zarządzaniem projektem,
d)realizacja usług doradczych w zakresie informatyki.
(…) to jest agencja, przez którą Wnioskodawczyni współpracuje z docelowym klientem. Tak sformułowana lista czynności zawarta w umowie wynika z tego, że w momencie otrzymania stanowiska, zlecone czynności często się różnią w zależności od stopnia doświadczenia danej osoby czy departamentu, w jakim następuje zaangażowanie. Obowiązki wylistowane szczegółowo we wniosku przez Wnioskodawczynię są prawdziwe i nadal ważne - wykonuje je nieprzerwanie cały czas.
Pytanie 4. W jaki sposób na fakturach wystawianych przez Panią dokumentowane jest świadczenie Pani usług?
Odpowiedź: Faktury wystawiane przez Wnioskodawczynię, zgodnie z zaleceniem agencji (…) zawierają jedną pozycję z 3 podpunktami w opisie:
a) Usługi konsultingowe w zakresie zarządzania;
b) Dodatkowe obowiązki wobec (…);
c) Obowiązki związane z zarządzaniem projektem.
Pytanie 5. Czy uzyskuje Pan przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: Tak, Wnioskodawczyni uzyskuje przychody z wykonywania czynności: usługi doradztwa związane z zarządzaniem (PKWIU 70.22). Nie, Wnioskodawczyni nie uzyskuje przychodów z usług związanych z doradztwem związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16) ani innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Pytanie 6. Czy prowadzi Pani ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, w której przychody są opodatkowane różnymi stawkami?
Odpowiedź: Nie, Wnioskodawczyni nie prowadzi. Wszystkie uzyskane przychody rozlicza w ramach 15% stawki ryczałtu.
Z kolei w piśmie z 25 lutego 2025 r., Wnioskodawczyni sprostowała odpowiedź na pytanie „Czy uzyskuje przychody ze świadczenia usług firm centralnych (head office) [..]?” wskazując, że nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni powinna całość swoich obowiązków (a więc usługi związane z administracyjną obsługą biura projektowego „PMO” oraz pozostałe usługi doradcze związane z zarządzaniem projektami) i osiąganych przez to zarobków rozliczać stawką ryczałtu 8.5%?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, przysługuje jej prawo do rozliczania dochodów ryczałtem w wysokości 8.5%.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Natomiast z art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wynika, że użyte w ustawie:
Określenie „wolny zawód” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że od sierpnia 2022 roku prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą. Jest to Pani jedyne źródło dochodów. Swoje czynności wykonuje Pani na podstawie umowy zawartej z agencją pośredniczącą między Panią a klientem – międzynarodową instytucją finansową. Pani praca ma charakter zdalny. Obecne Pani stanowisko to IT PMO Manager. Nazwa stanowiska pracy oznacza: Project Management Office – Biuro Zarządzania Projektami. Pełni Pani rolę wspierającą podczas realizacji projektów (zgrupowanych w nadrzędny program). Oprócz standardowych obowiązków związanych z monitorowaniem, kontrolą i raportowaniem, PMO często wykonuje Pani szereg zadań wspierających realizację projektu i komunikację, zapewniając płynny przepływ pracy. Do głównych Pani obowiązków należą:
1.Zarządzanie zespołem PMO (trzyosobowy):
-delegowanie zadań i ustalanie zakresu obowiązków;
-dbanie o rozwój zawodowy pracowników;
-udzielanie zgody na urlopy/nieobecność;
-wystawianie cyklicznych ocen pracowników (tzw. feedback);
-koordynowanie pracami działu PMO w celu zapewniania sprawnego i płynnego przepływu informacji
2.Wsparcie programu (zbiór projektów z zakresu technologii/IT) – biuro zarządzania programem (tzw. PMO):
-kontrola podległych projektów na każdym etapie;
-analiza standardów i metod, które można wykorzystać w projektach;
-nadzór nad komunikacją wewnątrz programu;
-zgłaszanie i aktualizacja wszelkich zmian i informacji;
-organizacja spotkań, sporządzanie raportów ze spotkań;
-przygotowywanie raportów z każdej tematyki związanej z pracami w programie na zlecenie dyrektora programu lub jednostek nadrzędnych;
-bieżące i stałe monitorowanie zgodności praktyk realizowanych w podlegających projektach do korporacyjnego zbioru wymagań, bieżące przeglądanie aktualizacji przepisów i wymogów oraz informowanie o zmianach przedstawicieli programu;
-alokacja zasobów ludzkich;
-poszukiwanie i wdrażanie usprawnień celem efektywnego raportowania i zarządzania programem, w tym prace nad redukcją manualnej pracy na rzecz automatyzacji;
-nadzór nad tworzeniem (oraz czynne przygotowywanie) niezbędnej dokumentacji, archiwizacja dokumentów oraz edycja/korekta istniejącej dokumentacji na podstawie wymaganych/zalecanych wzorów;
-prowadzenie programowego repozytorium wszelkich dokumentów, raportów oraz informacji na temat prac wykonywanych w ramach programu;
-nadzór nad skrzynką pocztową biura projektów (PMO) oraz innymi istniejącymi w zespole programowym;
-sporządzanie list adresowych oraz ich bieżąca aktualizacja zgodnie z potrzebami i zaleceniami;
-dodatkowe administracyjne zadania zlecone przez przełożonych oraz reagowanie na bieżące zapotrzebowanie programu i powiadamianie odpowiednich działów współpracujących z programem.
3.Wsparcie procesu rekrutacyjnego:
-przygotowywanie ofert pracy ( w Polsce i międzynarodowe);
-współpraca z pionem zasobów ludzkich celem administracyjnej publikacji ofert pracy;
-stały kontakt i komunikacja z agencjami pośredniczącymi;
-zbieranie oraz wstępna analiza napływających CV;
-kontakt z menadżerami zatrudniającymi: organizacja spotkań online oraz śledzenie/raportowanie postępów w każdym procesie rekrutacyjnym - przygotowywanie ofert dla kandydatów;
-nadzór oraz zapewnianie procesu wdrożenia (tzw. onboarding) wybranych kandydatów – zapewnianie dostępów do systemu, wnioskowanie o wydanie niezbędnego sprzętu komputerowego, bycie pierwszą linią kontaktu w pierwszych tygodniach pracy nowego pracownika.
4.Usługi doradcze w zakresie prowadzenia projektów:
-doradztwo w zakresie najlepszych metod prowadzenia projektów;
-konsultacje w zakresie sposobu prezentowania treści i informacji dotyczących projektów.
Nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Nie prowadzi Pani ewidencji przychodów. Niezależnie od treści umowy zawartej z klientem (gdzie zlecone czynności często różnią się w zależności od stopnia doświadczenia danej osoby czy departamentu, w jakim następuje zaangażowanie), faktycznie wykonywane przez Panią obowiązki obejmują te szczegółowo wylistowane we wniosku. Dodatkowo wyjaśniła Pani, że Pani początkowe wskazanie, iż wykonywane obowiązki podlegają grupowaniu „usługi związane z administracyjną obsługą biura” było błędną interpretacją.
Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego wskazał, że Pani usługi mieszczą się w PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Natomiast Pani wszystkie wskazane wyżej usługi klasyfikuje do grupowań PKWiU 70.22.30.0, tj. pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz PKWiU 70.22.20.0, tj. pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 70.22.30.0. i PKWiU 70.22.20.0 i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie dom wniesienia skargi na interpretacjęMa Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.