
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
25 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 25 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan pismem z 1 lutego 2025 r. (wpływ 1 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie.
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Jest Pan polskim rezydentem podatkowym, który świadczy dla jednego kontrahenta następujące usługi:
·przeprowadzanie analizy systemu biznesowego,
·analiza potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych,
·przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,
·opracowywanie założeń do testów i akceptacji oprogramowania,
·dzielenie się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania,
·współpraca z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań,
·przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji,
·definiowanie wymagań testowych,
·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,
·rejestrowanie i raportowanie wyników testów,
·migracja danych.
Obecnie wystawił Pan jedną fakturę, którą rozliczył Pan 8,5% podatkiem ryczałtowym. Chciałby Pan również zaznaczyć, że znalazł Pan następujące indywidualne interpretacje podatkowe (które według Pana są zbieżne z Pana sytuacją):
·Nr 0113-KDIPT2-1.4011.877.2022.1.MZ (ID 523445),
·Nr 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD (ID 523524).
W piśmie z 1 lutego 2025 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku doprecyzował Pan opis wskazując, że prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową - pozarolniczą działalnością gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. ze zm.)
Świadczone przez Pana usługi mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego. Czynności, jakie wykonuje Pan w ramach usług sklasyfikowanych pod ww. symbolem PKWiU to:
1.przeprowadzanie analizy systemu biznesowego. Analiza systemu biznesowego polega na dogłębnym zrozumieniu:
·problemów występujących w danej organizacji lub jej części,
·korzyści wynikających z ich rozwiązania,
·korzyści wynikających z wprowadzenia zmian w funkcjonowaniu organizacji;
2.analiza potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych. Modelowanie procesów biznesowych polega na przedstawieniu w usystematyzowany sposób (w formie opisu i/lub obrazu) aktualnej rzeczywistości i/lub jej kształtu w przyszłości. Zarówno analiza potrzeb biznesowych, jak i modelowanie procesów biznesowych uwzględniają rozwiązania informatyczne wspierające i/lub mogące wspierać procesy biznesowe w zakresie systemów informatycznych,
3.przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne. Proces ten polega na doradzaniu rozwiązań informatycznych i/lub ich elementów mogących realizować wymagania/potrzeby biznesowe,
4.opracowywanie założeń do testów i akceptacji oprogramowania. Polega na przygotowaniu wytycznych, zgodnie z którymi rozwiązanie informatyczne mające realizować konkretne wymagania/potrzeby biznesowe powinno zostać przetestowane/sprawdzone przez uprawnione osoby przed ostatecznym odbiorem i rozpoczęciem użytkowania tego rozwiązania. Usługa ta nie dotyczy doradztwa w zakresie oprogramowania lecz pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych,
5.dzielenie się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania. Polega na przekazywaniu zdobytych doświadczeń i wiedzy o organizacji oraz wykorzystywanych w niej rozwiązaniach informatycznych wspierających procesy biznesowe. Dzielenie się wiedzą może przyjąć formę:
·niesformalizowaną - przekaz ustny (werbalny),
·sformalizowaną - przy wykorzystaniu modeli w formie opisu i/lub obrazu rzeczywistości w określonych ramach czasowych (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość).
Usługa ta nie dotyczy doradztwa w zakresie oprogramowania,
6.współpraca z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań. Polega na dzieleniu się wiedzą o organizacji oraz wykorzystywanych w niej rozwiązaniach informatycznych wspierających procesy biznesowe. Podobnie jak w poprzednim punkcie, współpraca może odbywać się w sposób:
·niesformalizowany - przekaz ustny,
·sformalizowany - wykorzystanie modeli w formie opisu i/lub obrazu rzeczywistości w ramach czasowych (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość).
Różnica w stosunku do współpracy z wewnętrznymi osobami organizacji polega na tym, że nie wszystkie informacje dotyczące organizacji i/lub jej rozwiązań informatycznych mogą być przekazane dostawcom,
7.przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji. Polega na tworzeniu oraz aktualizacji opisu rzeczywistości biznesowej panującej w organizacji, z uwzględnieniem wykorzystywanych w niej rozwiązań informatycznych. Dokumentacja ma ustrukturyzowaną formę - mogą to być obrazy/modele i/lub opisy słowne w odniesieniu do określonych ram czasowych (przeszłość, teraźniejszość, przyszłość),
8.definiowanie wymagań testowych. Polega na określaniu kryteriów poprawnego działania sprzętu komputerowego i podstawowego oprogramowania. Obejmuje analizę wymagań, tworzenie przypadków testowych i ustalanie standardów użytkowania. Celem jest wsparcie techniczne, nie doradztwo w zakresie oprogramowania,
9.przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych. Testowanie sprzętu komputerowego i podstawowego oprogramowania w celu wykrycia usterek. Obejmuje wykonywanie testów manualnych, identyfikację problemów technicznych i współpracę z zespołami technicznymi. Efektem jest poprawne działanie systemów wspierających użytkownika,
10.rejestrowanie i raportowanie wyników testów. Dokumentowanie wyników testów sprzętu komputerowego i oprogramowania. Obejmuje rejestrację błędów, tworzenie raportów oraz analizę funkcjonalności. Celem jest wsparcie użytkowników w diagnozowaniu problemów i poprawie jakości działania systemów,
11.migracja danych. Przenoszenie danych między systemami wspierającymi sprzęt komputerowy. Obejmuje konfigurację parametrów migracji, testowanie poprawności działania i weryfikację integralności danych. Zapewnia ciągłość dostępu do informacji i sprawne funkcjonowanie oprogramowania.
Świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), oprogramowania (PKWiU ex 62.01.1), nie należą do grupowania „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), ani do doradztwa w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), nie obejmują również instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0) ani zarządzania siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
W Pana przypadku nie będą miały miejsca wyłączenia opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Spełnia Pan warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów w formie ryczałtu złożył Pan 1 stycznia 2022 r.
Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Czy przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·przeprowadzanie analizy systemu biznesowego,
·analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych,
·przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,
·opracowywanie założeń do testów i akceptacji oprogramowania,
·dzielenie się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania,
·współpracę z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań,
·przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji,
·definiowanie wymagań testowych,
·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,
·rejestrowanie i raportowanie wyników testów,
·migrację danych,
wskazanych we wniosku, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)
Uważa Pan, że przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:
·przeprowadzanie analizy systemu biznesowego,
·analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych,
·przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,
·opracowywanie założeń do testów i akceptacji oprogramowania,
·dzielenie się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania,
·współpracę z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań,
·przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji,
·definiowanie wymagań testowych,
·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,
·rejestrowanie i raportowanie wyników testów,
·migrację danych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.
Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.
Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2 ww. ustawy, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy.
Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego, wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.
Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU z 2015 r.
W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności.
W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU z 2015 r., z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu.
Art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU z 2015 r.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5% z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.
Z kolei w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) (od 1 stycznia 2022 r.) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne zostało wskazane, że właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 12%.
Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. h) ww. ustawy, przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).
Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 12% (od 2022 r.) oraz 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:
·przeprowadzanie analizy systemu biznesowego,
·analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych,
·przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,
·opracowywanie założeń do testów i akceptacji oprogramowania,
·dzielenie się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania,
·współpracę z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań,
·przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji,
·definiowanie wymagań testowych,
·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,
·rejestrowanie i raportowanie wyników testów,
·migrację danych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Trzeba zwrócić uwagę, że na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.
Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów z Pana działalności obejmujących:
·przeprowadzanie analizy systemu biznesowego,
·analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych,
·przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,
·opracowywanie założeń do testów i akceptacji oprogramowania,
·dzielenie się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania,
·współpracę z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań,
·przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji,
·definiowanie wymagań testowych,
·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,
·rejestrowanie i raportowanie wyników testów,
·migrację danych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, nie powinna znaleźć zastosowania 12% (od 2022 r.) oraz odpowiednio 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60) oraz nie są usługami związanymi z oprogramowaniem.
Ze względu na fakt, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:
·przeprowadzanie analizy systemu biznesowego,
·analizę potrzeb biznesowych i modelowanie procesów biznesowych,
·przekładanie wymagań biznesowych na wymagania techniczne,
·opracowywanie założeń do testów i akceptacji oprogramowania,
·dzielenie się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania,
·współpracę z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań,
·przygotowywanie i utrzymywanie dokumentacji,
·definiowanie wymagań testowych,
·przygotowywanie i przeprowadzanie testów manualnych,
·rejestrowanie i raportowanie wyników testów,
·migrację danych,
które zostały zaklasyfikowane pod kodem PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie zaś do art. 4 ust. 1 pkt 12 ww. ustawy:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej - oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Zgodnie zaś z art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e-1g, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Stosownie zaś do art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Z opisu sprawy wynika, że świadczy Pan usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które polegają na:
·przeprowadzaniu analizy systemu biznesowego,
·analizie potrzeb biznesowych i modelowaniu procesów biznesowych,
·przekładaniu wymagań biznesowych na wymagania techniczne,
·opracowywaniu założeń do testów i akceptacji oprogramowania,
·dzieleniu się wiedzą z analitykami, architektami, konsultantami domenowymi, testerami oprogramowania,
·współpracy z zewnętrznymi dostawcami podczas wdrażania i utrzymywania wdrożonych rozwiązań,
·przygotowywaniu i utrzymywaniu dokumentacji,
·definiowaniu wymagań testowych,
·przygotowywaniu i przeprowadzaniu testów manualnych,
·rejestrowaniu i raportowaniu wyników testów,
·migracji danych.
Wskazał Pan też, że świadczone przez Pana usługi nie są usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02).
Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane wyżej przepisy prawne wskazać należy, że przychód osiągany w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu 8,5% stawki ryczałtu określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wobec powyższego, Pana stanowisko jest prawidłowe.
Zastrzec jednak należy, że gdyby wykonywane przez Pana usługi sklasyfikowane wg PKWiU 62.02.30.0 - Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego były usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania, wówczas zastosowanie do tych usług miałaby 12% stawka ryczałtu określona w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku symbolu PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji, zaznaczam, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach innych podmiotów i nie mają zastosowania w sprawie będącej przedmiotem Pana wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.