
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
5 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 5 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (…) maja 2024 r. jako kierownik projektu (Project Manager) świadcząc usługi związane z zarządzaniem projektami informatycznymi na potrzeby zleceniodawcy.
Dotychczas prowadzoną działalność w roku 2024 Wnioskodawca rozliczał w formie skali podatkowej 12/32%. Za rok 2025 Wnioskodawca chce skorzystać z rozliczania zryczałtowanym podatkiem dochodowym.
Oprócz wskazanej działalności Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów podlegającym opodatkowaniu oraz przychód nie przekracza limitu wskazanego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zakres świadczonych usług w ramach wykonywanej działalności gospodarczej:
1.Wykonywanie czynności Kierownika Projektu w ramach projektu wdrożeniowego.
2.Współpraca ze spółkami grupy oraz podmiotami współpracującymi zaangażowanymi w realizację projektu wdrożeniowego.
3.Sprawowanie bieżącego nadzoru nad pracami wykonywanymi przez wykonawców w związku z realizacją projektu wdrożeniowego.
4.Raportowania o postępach prac i zagrożeniach dla jakości lub terminowości ich wykonania do Komitetu Sterującego Projektu Wdrożeniowego oraz koordynatora Umowy.
5.Przygotowanie i udział w posiedzeniach Komitetu Sterującego.
6.Udział w negocjacjach z Wykonawcami, dostawcami oprogramowania, sprzętu lub usług.
7.Określanie zasobów ludzkich, które winny uczestniczyć w realizacji Projektu Wdrożeniowego oraz określanie trybu pracy.
8.Weryfikacja prac w zakresie zdefiniowania głównych celów Projektu Wdrożeniowego, identyfikacja ryzyk projektowych oraz programów zarządzania ryzykiem oraz uzgodnienia ich skutecznego kształtu z Komitetem Sterującym.
9.Weryfikacja i przedstawienie do akceptacji Komitetu Sterującego koncepcji struktury zespołów realizujących Projekt Wdrożeniowy (tzw. „zespoły projektowe”) oraz zadań i zakresu odpowiedzialności liderów tych zespołów.
10.Udział w procesie nadzoru kluczowych członków i liderów zespołów projektowych oraz udziału w procesie nadzoru pracowników związanych z wdrożeniem i eksploatacją Oprogramowania.
11.Udział w pracach nad opracowaniem wewnętrznego systemu motywującego dla członków zespołów projektowych.
12.Weryfikacja i dostosowania standardów projektowych do specyfiki Grupy oraz przedstawienie ich do ostatecznej akceptacji Komitetu Sterującego.
13.Udział w opracowaniu procedur raportowania, zarządzania zmianą i ryzykiem projektowym, zgłaszanie zmian w konfiguracji, a także procedur związanych z budowaniem pełnej dokumentacji.
14.Udział w opracowaniu standardów (zasad) obsługi administracyjnej Projektu Wdrożeniowego i struktur zaplecza administracyjnego oraz współpracy przy tworzeniu takiego systemu administracji.
15.Udział w pracach mających na celu ostateczne ustalenia strategii realizacji Projektu Wdrożeniowego.
16.Udział w pracach mających na celu przygotowanie zakresu Projektu Wdrożeniowego.
17.Udział w przygotowaniu wersji ostatecznej ramowego planu Projektu Wdrożeniowego oraz ramowego budżetu.
18.Współpraca z zespołami projektowymi w Projekcie Wdrożeniowym przy definiowaniu ścieżek szkoleniowych dla członków zespołów oraz przy tworzeniu ramowego programu szkoleń dla członków zespołów.
19.Efektywne koordynowanie zasobów przydzielonych do prac projektowych. Bezpośrednia alokacja zasobów do poszczególnych zadań i ich codzienne zarządzanie prowadzone będzie w ramach zespołów roboczych przez ich liderów ściśle współpracujących z Wykonawcami w tym zakresie.
20.Efektywne nadzorowania prac prowadzonych przez Wykonawców w celu zapewnienia koordynacji tych prac z pracami zespołów Spółki i podmiotów powiązanych.
21.Monitorowanie terminowego wykonywania poszczególnych zadań projektowych.
22.Monitorowanie realizacji budżetu Projektu Wdrożeniowego i kontroli wydatków ponoszonych w ramach poszczególnych etapów i zadań.
23.Dokonywanie odbiorów prac wdrożeniowych wykonywanych przez Wykonawców oraz nadzorowanie testów.
24.Weryfikacja wskazanych przez Zleceniodawcę rozliczeń finansowych składanych przez Wykonawców.
25.Zlecanie i wnioskowanie do Komitetu o zwiększenie budżetu lub przesunięcie środków budżetowych pomiędzy zadaniami projektowymi.
26.Zlecanie i ewentualnie wnioskowanie o zmianę zakresu Projektu Wdrożeniowego.
27.Koordynacja prac Zespołu Technicznego, odpowiedzialnego za techniczne przygotowanie oprogramowania z pracami innych zespołów wdrożeniowych.
28.Przedstawianie okresowych miesięcznych raportów dotyczących postępu prac prowadzonych w ramach Projektu Wdrożeniowego, uwzględniających zagrożenia i analizy ryzyka Projektu Wdrożeniowego wraz z planem jego ograniczania.
29.Realizacja innych działań, ustalonych wspólnie ze Zleceniodawcą, mających na celu realizację Projektu Wdrożeniowego zgodnie z przyjętą metodologią.
30.Informowanie Zleceniodawcy o wszelkich sytuacjach, zdarzeniach i uzyskanych informacjach mających lub mogących mieć istotny wpływ na realizację Projektu Wdrożeniowego.
31.Realizacje innych zadań związanych z kierowaniem Projektu Wdrożeniowego zleconym przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego lub koordynatora Umowy ze strony Usługobiorcy.
Wobec wyżej wskazanego rodzaju świadczonych usług Wnioskodawca uważa, że podatek ramach jednoosobowej działalności gospodarczej może i powinien zostać rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter zawarty w „wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0 tj.:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.;
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania”.
Wnioskodawca informuje także, że nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem ani usług doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej klasyfikowanej w grupach 70.22.1 i 70.22.3.
Pytanie
Wg jakiej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca powinien rozliczać świadczone usługi w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej?
Pana stanowisko w sprawie
Podatek od świadczonych usług w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej powinien być rozliczony w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter zawarty w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku, jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie z treścią art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, art. 5b ust. 1 tej ustawy: stanowi, że:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.
Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 2 maja 2024 r. jako kierownik projektu (Project Manager) świadcząc usługi związane z zarządzaniem projektami informatycznymi na potrzeby zleceniodawcy. Dotychczas prowadzoną działalność w roku 2024 rozliczał Pan według skali podatkowej. Za rok 2025 chce Pan skorzystać z rozliczania zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Oprócz wskazanej działalności nie uzyskuje Pan innych dochodów podlegającym opodatkowaniu, a Pana przychód nie przekracza limitu wskazanego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym. Zakres świadczonych przez Pana usług w ramach wykonywanej działalności gospodarczej obejmuje:
1.Wykonywanie czynności Kierownika Projektu w ramach projektu wdrożeniowego.
2.Współpraca ze spółkami grupy oraz podmiotami współpracującymi zaangażowanymi w realizację projektu wdrożeniowego.
3.Sprawowanie bieżącego nadzoru nad pracami wykonywanymi przez wykonawców w związku z realizacją projektu wdrożeniowego.
4.Raportowania o postępach prac i zagrożeniach dla jakości lub terminowości ich wykonania do Komitetu Sterującego Projektu Wdrożeniowego oraz koordynatora Umowy.
5.Przygotowanie i udział w posiedzeniach Komitetu Sterującego.
6.Udział w negocjacjach z Wykonawcami, dostawcami oprogramowania, sprzętu lub usług.
7.Określanie zasobów ludzkich, które winny uczestniczyć w realizacji Projektu Wdrożeniowego oraz określanie trybu pracy.
8.Weryfikacja prac w zakresie zdefiniowania głównych celów Projektu Wdrożeniowego, identyfikacja ryzyk projektowych oraz programów zarządzania ryzykiem oraz uzgodnienia ich skutecznego kształtu z Komitetem Sterującym.
9.Weryfikacja i przedstawienie do akceptacji Komitetu Sterującego koncepcji struktury zespołów realizujących Projekt Wdrożeniowy (tzw. „zespoły projektowe”) oraz zadań i zakresu odpowiedzialności liderów tych zespołów.
10.Udział w procesie nadzoru kluczowych członków i liderów zespołów projektowych oraz udziału w procesie nadzoru pracowników związanych z wdrożeniem i eksploatacją Oprogramowania.
11.Udział w pracach nad opracowaniem wewnętrznego systemu motywującego dla członków zespołów projektowych.
12.Weryfikacja i dostosowania standardów projektowych do specyfiki Grupy oraz przedstawienie ich do ostatecznej akceptacji Komitetu Sterującego.
13.Udział w opracowaniu procedur raportowania, zarządzania zmianą i ryzykiem projektowym, zgłaszanie zmian w konfiguracji, a także procedur związanych z budowaniem pełnej dokumentacji.
14.Udział w opracowaniu standardów (zasad) obsługi administracyjnej Projektu Wdrożeniowego i struktur zaplecza administracyjnego oraz współpracy przy tworzeniu takiego systemu administracji.
15.Udział w pracach mających na celu ostateczne ustalenia strategii realizacji Projektu Wdrożeniowego.
16.Udział w pracach mających na celu przygotowanie zakresu Projektu Wdrożeniowego.
17.Udział w przygotowaniu wersji ostatecznej ramowego planu Projektu Wdrożeniowego oraz ramowego budżetu.
18.Współpraca z zespołami projektowymi w Projekcie Wdrożeniowym przy definiowaniu ścieżek szkoleniowych dla członków zespołów oraz przy tworzeniu ramowego programu szkoleń dla członków zespołów.
19.Efektywne koordynowanie zasobów przydzielonych do prac projektowych. Bezpośrednia alokacja zasobów do poszczególnych zadań i ich codzienne zarządzanie prowadzone będzie w ramach zespołów roboczych przez ich liderów ściśle współpracujących z Wykonawcami w tym zakresie.
20.Efektywne nadzorowania prac prowadzonych przez Wykonawców w celu zapewnienia koordynacji tych prac z pracami zespołów Spółki i podmiotów powiązanych.
21.Monitorowanie terminowego wykonywania poszczególnych zadań projektowych.
22.Monitorowanie realizacji budżetu Projektu Wdrożeniowego i kontroli wydatków ponoszonych w ramach poszczególnych etapów i zadań.
23.Dokonywanie odbiorów prac wdrożeniowych wykonywanych przez Wykonawców oraz nadzorowanie testów.
24.Weryfikacja wskazanych przez Zleceniodawcę rozliczeń finansowych składanych przez Wykonawców.
25.Zlecanie i wnioskowanie do Komitetu o zwiększenie budżetu lub przesunięcie środków budżetowych pomiędzy zadaniami projektowymi.
26.Zlecanie i ewentualnie wnioskowanie o zmianę zakresu Projektu Wdrożeniowego.
27.Koordynacja prac Zespołu Technicznego, odpowiedzialnego za techniczne przygotowanie oprogramowania z pracami innych zespołów wdrożeniowych.
28.Przedstawianie okresowych miesięcznych raportów dotyczących postępu prac prowadzonych w ramach Projektu Wdrożeniowego, uwzględniających zagrożenia i analizy ryzyka Projektu Wdrożeniowego wraz z planem jego ograniczania.
29.Realizacja innych działań, ustalonych wspólnie ze Zleceniodawcą, mających na celu realizację Projektu Wdrożeniowego zgodnie z przyjętą metodologią.
30.Informowanie Zleceniodawcy o wszelkich sytuacjach, zdarzeniach i uzyskanych informacjach mających lub mogących mieć istotny wpływ na realizację Projektu Wdrożeniowego.
31.Realizacje innych zadań związanych z kierowaniem Projektu Wdrożeniowego zleconym przez Przewodniczącego Komitetu Sterującego lub koordynatora Umowy ze strony Usługobiorcy.
Świadczone przez Pana usługi mają charakter zawarty w wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0 tj.:
-usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
-usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości, itp.;
-usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Wskazał Pan również, że nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej klasyfikowanych w grupach 70.22.1 i 70.22.3.
Pana wątpliwości budzi stawka zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jakiej powinien Pan użyć do rozliczenia świadczonych przez Pana usług – w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej.
Mając na względzie powołane przepisy oraz treść wniosku stwierdzam, że do przychodów uzyskanych z tytułu opisanych we wniosku usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” i – jak wynika z treści wniosku – niebędących usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest stawka 8,5% określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są/będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.