Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

12 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 12 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 28 stycznia 2025 r. (wpływ 28 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie oraz pismem z 6 lutego 2025 r. (wpływ 6 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzeń przyszłych

Wnioskodawca od (…) 2024 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej pod firmą (…). Przeważającym przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawcy jest działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD: 59.11.Z).

Jako wykonywaną działalność gospodarczą w ww. ewidencji Wnioskodawca podaje:

·59.11.Z Działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

·47.91.Z Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,

·59.13.Z Działalność związana z dystrybucją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych,

·73.12.C Pośrednictwo w sprzedaży miejsca na cele reklamowe w mediach elektronicznych (Internet).

W ramach ww. działalności gospodarczej i w okresie objętym wnioskiem (rok 2024), Wnioskodawca w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej zajmuje się produkcją filmów krótkometrażowych (trwających około 15/20 min) i publikacją ich na platformie internetowej (…). Wnioskodawca prowadzi kanał informacyjny o nazwie (…).

Proces tworzenia filmu przez Wnioskodawcę wygląda w następujący sposób:

(…).

Następnie po opublikowaniu, portal internetowy (…) automatycznie, odgórnie dodaje reklamy od różnych reklamodawców do stworzonego przez Wnioskodawcę filmu. Platforma internetowa (…) uzyskuje przychody od reklamodawców i część tych zarobków jest przekazywana Wnioskodawcy za umieszczenie danej reklamy w jego filmie. Im więcej wyświetleń/odtworzeń filmu, a w konsekwencji reklam, tym większe zarówno (…), jak i Wnioskodawca osiąga zarobki.

Wnioskodawca zatem w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i w związku z tworzonymi przez niego filmami świadczy usługi w postaci udostępniania miejsca reklamowego na swoim kanale, na swoich filmach. Wyjaśniając, Wnioskodawca nie uzyskuje zarobków za samo stworzenie filmu, ale jedynie za umieszczane na nim reklamy. Wnioskodawca uzyskuje środki bezpośrednio od właściciela platformy (…). Wnioskodawca uzyskuje przychody jedynie za udostępniane miejsce reklamowe, za automatyczne lokowanie reklam, które są następnie wyświetlane przez użytkowników platformy. Wnioskodawca uzyskuje przychody za udostępnienie miejsca reklamowego na podstawie zaakceptowanego regulaminu platformy, zasad dotyczących zarabiania na kanale (…). Właściciel platformy wystawia Wnioskodawcy dokument rozliczeniowy za odtworzenia filmu, a konkretnie umieszczonej w nim reklamy/reklam w danym miesiącu. Wysokość zarobków Wnioskodawcy jest zależna od liczby wyświetleń filmu, a konkretnie umieszczonych w nim reklam.

W dniu (…)2024 r. Wnioskodawca wystąpił do Urzędu Statystycznego z wnioskiem o nadanie symbolu klasyfikacji PKWiU dla świadczonych przez niego wyżej opisanych usług. Wnioskodawca uzyskuje przychody jedynie za usługi wykonywane przez niego w rzeczywistości i opisane w niniejszym wniosku.

Pismem z dnia (…) odpowiadając na wniosek z dnia (…)2024 r., Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Wnioskodawcę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. (Dz. U. z 2015 r., poz. 1676 z późn. zm.) wymienione usługi udostępniania miejsca na reklamę w filmach stworzonych i umieszczonych na kanale (…), mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”. Natomiast tworzenie filmów i zamieszczanie ich na kanale (…), mieści się w grupowaniu: PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (wyjaśnieniami do klasyfikacji z 2015 r.) grupowanie:

·PKWiU 59.11.30.0 obejmuje po prostu „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”,

·PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne” jest szersze i grupowanie to obejmuje również podklasy:

a)59.11.21.0 „Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”. Grupowanie to obejmuje: - oryginały filmów, nagrań wideo, programów telewizyjnych produkowane na sprzedaż (tj. ze wszystkimi towarzyszącymi prawami własności), bez zawierania wcześniejszej umowy. Grupowanie to nie obejmuje: - oryginałów programów telewizyjnych nagranych w celu ich transmisji, sklasyfikowanych w 60.20.20.0. Uwaga: Oryginały te bezwarunkowo chronione są prawem autorskim.

b)59.11.22.0 „Filmy kinematograficzne na taśmach filmowych”. Grupowanie to obejmuje: - filmy kinematograficzne, naświetlone i wywołane, nawet z wprowadzoną ścieżką dźwiękową lub jedynie posiadające ścieżkę dźwiękową.

c)59.11.23.0 „Pozostałe filmy i nagrania wideo na dyskach, taśmach magnetycznych i tym podobnych nośnikach”. Grupowanie to obejmuje: - nośniki (płyty CD, kasety magnetofonowe, i płyty itp. z wyłączeniem filmów kinematograficznych) zawierających nagrania wideo. Grupowanie to nie obejmuje: - sprzedaży detalicznej nagrań dźwiękowych i audiowizualnych, sklasyfikowanej w 47.00.64.0, oryginałów filmów, nagrań video produkowanych na sprzedaż (tj. ze wszystkimi prawami własności), sklasyfikowanych w 59.11.21.0, CD i DVD oraz taśm z nagraniami dźwiękowymi i muzycznymi, sklasyfikowanych w 59.20.3.

d)59.11.24.0 „Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu”. Grupowanie to obejmuje: - elektroniczne pliki zawierające filmy i inne nagrania wideo pobierane z Internetu i przechowywane na miejscowym urządzeniu.

W konsekwencji Wnioskodawca przyporządkował przychody uzyskiwane za udostępnienie miejsca reklamowego za Urzędem Statystycznym pod kod PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych” i pod stawkę ryczałtu ewidencjonowanego 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Natomiast gdyby Wnioskodawca uzyskiwał przychody również z tytułu samego tworzenia filmów i umieszczania ich na portalu (…) to przyporządkuje je za Urzędem Statystyczny pod kod PKWiU 59.11.2 „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne”, dla którego również przyjąłby stawkę ryczałtu ewidencjonowanego 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W przypadku konieczności doprecyzowania podklasy, Wnioskodawca wskazuje, że najbardziej właściwą dla tego typu usługi i wobec braku innych kategorii byłby to kod - 59.11.21.0 „Oryginały filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych”, względnie kod - 59.11.24.0 „Filmy i nagrania wideo pobierane z Internetu”. Przy czym jak to zostało wskazane powyżej, aktualnie Wnioskodawca uzyskuje przychody jedynie z udostępnienia miejsca reklamowego.

Wnioskodawca nie podlega wyłączeniom z opodatkowania w formie ryczałtu, określonym w art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, tzn. Wnioskodawca nie należy do podmiotów:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka.

W żadnym z lat podatkowych przychody Wnioskodawcy z działalności nie przekroczyły/nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W roku 2024 Wnioskodawca wybrał opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. I taką formę opodatkowania zamierza stosować również w przyszłości. Wnioskodawca nie osiąga dochodów z innych źródeł.

Wniosek dotyczy przychodów uzyskiwanych w roku 2024 i lat kolejnych. Wnioskodawca złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie. Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W piśmie z (…) stycznia 2025 r. w pierwszej kolejności oświadczył Pan, że cofa wniosek w zakresie pytania nr 2 (Czy w przypadku uzyskiwania w przyszłości przez Wnioskodawcę przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej dodatkowo z tytułu usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.2 - „Filmy, nagrania wideo i programy telewizyjne” będzie on podlegał opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?). Wskazuje Pan bowiem, iż jedynymi przychodami, które osiąga i które zamierza osiągać to przychody ze sprzedaży miejsca/czasu na cele reklamowe w filmie. Aktualnie nie zamierza Pan uzyskiwać przychodów z samego tworzenia filmów, stąd zakreślenie stanu faktycznego co do tej kwestii i odpowiedzi na pytania organu są na tą chwilę zbędne ale i utrudnione, a i tak mogą nie być miarodajne, stąd Pana decyzja o ograniczeniu wniosku.

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1)Czy w odniesieniu do prowadzonej przez Pana działalności występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Nie, w odniesieniu do prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności nie występują negatywne przesłanki wynikające z art. 8 ust. 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

2)Czy wyświetlanie reklam na platformie, na której publikuje Pan filmy krótkometrażowe było/jest/będzie wykonywane:

a)w celach zarobkowych – tj. w celu zapewnienia określonego dochodu, a nie wyłącznie w celu zaspokojenia Pana własnych potrzeb?

Odpowiedź: Tak, w celach zarobkowych.

b)w sposób ciągły – tj. z zamiarem powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku?

Odpowiedź: Tak.

c)w sposób zorganizowany – tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności?

Odpowiedź: Tak.

3)W odniesieniu do Pana działań polegających na udostępnianiu miejsca reklamowego na swoim kanale, na swoich filmach, na której publikuje Pan filmy krótkometrażowe i związane z tym wyświetlania reklam należy wskazać:

a)czy ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie ww. czynności – z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych?

Odpowiedź: Tak.

b)czy ww. czynności są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności?

Odpowiedź: Nie.

c)czy ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z ww. działaniami?

Odpowiedź: Tak.

4)Czy jest Pan właścicielem kanału na (…), na którym są wyświetlane reklamy, czy jest nim inny podmiot – jaki?

Odpowiedź: Wnioskodawca jest właścicielem kanału na platformie internetowej (…), na którym umieszczane są filmy, w czasie których wyświetlane są reklamy.

5)Czy zawarł Pan umowę na świadczenie czynności będącej przedmiotem złożonego wniosku (wyświetlanie reklam na platformie internetowej, na której publikuje Pan filmy krótkometrażowe)? Jeżeli tak, to co jest przedmiotem tej umowy, z kim została zawarta i jakie zapisy zawiera (jakie są warunki tej umowy)? W szczególności czy umowa ta reguluje zasady dotyczące udostępniania Pana kanału na (…) na wyświetlanie reklam i zasady naliczania i wypłaty wynagrodzenia z tego tytułu?

Odpowiedź: Wnioskodawca zawarł umowę z właścicielem portalu internetowego (…) poprzez akceptację regulaminu dotyczącego świadczenia tego rodzaju usług i wypełnił formularz, wskazując swoje dane do rozliczeń. Zarabianie z reklam na platformie (…) jest możliwe dzięki dołączaniu do programu partnerskiego stworzonego przez (…) tzn. „Program partnerski (…)”, daje twórcom dostęp do większej liczby zasobów i funkcji zarabiania w (…) oraz do zespołów pomocy dla twórców. Umożliwia też dzielenie się przychodami z reklam wyświetlanych w treściach twórców. Aby dołączyć do programu partnerskiego, Wnioskodawca musiał spełnić warunki, co do ilości subskrypcji na jego kanale, jak i łącznej liczby godzin obejrzanych filmów przez widzów. W momencie spełnienia tych warunków Wnioskodawca miał możliwość założenia konta (…), na którym przychodzą mu rozliczenia za przychody z reklam. (…) podlega pod (…). Reklamy są narzucane przez (…), dzieje się to automatycznie. Średnia stawka PLN, którą Wnioskodawca dostaje za (...) wyświetleń na jego kanale, jest ruchoma - zależy ona od popytu reklamodawców na (…), np. w okresie świątecznym stawka, jest większa ze względu na duży popyt reklamowania się. Wnioskodawca uzyskuje przychody z reklam i zgodnie z informacjami ogólnodostępnymi na portalu internetowym (…) wypłaca (...)% przychodów netto z reklam wyświetlanych lub przesyłanych strumieniowo przez (…) lub upoważnioną osobę trzecią: (a) na stronach odtwarzania Treści; lub (b) w związku z odtwarzaniem Treści w odtwarzaczu (…). Wnioskodawca nie ma żadnych płatanych usług na kanale. Podsumowując, reklamodawca zawiera współpracę z (…), kupuje miejsce na swoją reklamę, środki uiszcza do (…) wyświetla reklamy na kanale Wnioskodawcy i z racji tego, że mógł on wyświetlić to na kanale Wnioskodawcy, to dzieli się nim w zakresie wspomnianych wyżej (...)%. Wnioskodawca otrzymuje jedynie informacje, jakie były przychody z każdego (...) wyświetleń (…) za dany film. Jest to informacja dla Wnioskodawcy, ile zarobi. Każdego dnia jest inna stawka. Zależy ona od wielu czynników. (…) nie dzieli się informacjami konkretnie od czego ta stawka zależy.

6)Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą, ponadto należy wskazać czy prowadzi Pan ewidencję, która umożliwia Panu identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?

Odpowiedź: : Nie. Wnioskodawca nie uzyskuje innych dochodów, a jedynym źródłem przychodu Wnioskodawcy jest właśnie udostępnianie miejsca na reklamy na platformie (…).

Z kolei w piśmie z 6 lutego 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie, że obecnie rozlicza się Pan przy zastosowaniu 15% stawki ryczałtu.

Pytania (wynikające ostatecznie z uzupełnienia wniosku z 28 stycznia 2025 r. oznaczone nr 1 i 3)

1.Czy przychód osiągany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.30.0 („Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

3.Czy Wnioskodawca będzie miał możliwość skorygowania opłaconych kwot podatku ze względu na zastosowanie błędnej stawki ryczałtu przy rozliczeniu rocznym za rok 2024 i zastosowania stawki 8,5% dla całości przychodów z udostępniania miejsca lub czasu reklamowego w filmach występując tym samym o zwrot ewentualnej nadpłaty?

Pana stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1:

Zdaniem Wnioskodawcy przychód osiągany przez Wnioskodawcę w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług sklasyfikowanych pod kodem PKWiU 59.11.30.0 („Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”) podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% - zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a to z poniższych względów.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5) ppkt a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: - 8,5% co do przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ww. ustawy.

Ponadto zauważyć należy, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia wskazano, że zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług, a polegających na udostępnieniu miejsca/czasu reklamowego w filmie publikowanym na portalu (…) sklasyfikowany jest według symbolu PKWiU 62.01.1, PKWiU 59.11.30.0 - co znalazło potwierdzenie w informacji Urzędu Statystycznego w Łodzi.

Mając na względzie powołane przepisy, stwierdzić należy, że w przypadku uzyskania przychodów ze świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU: 59.11.30.0, stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, gdyż przepisy tej ustawy nie przewidują innej stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych w podanych grupowaniach.

Powyższe znajduje potwierdzenie również w wydawanych przez Krajową Informację Skarbową interpretacjach, dla przykładu interpretacja indywidualna z dnia 8 lipca 2024 r. znak sprawy: 0115-KDST2-1.4011.280.2024.1.AW.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3:

Zdaniem Wnioskodawcy będzie miał on możliwość skorygowania opłaconych kwot podatku ze względu na zastosowanie błędnej stawki ryczałtu przy rozliczeniu rocznym za rok 2024 i zastosowania stawki 8,5% dla całości przychodów z udostępniania miejsca lub czasu reklamowego w filmach występując tym samym o zwrot nadpłaty.

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku. Obowiązujące przepisy nie przewidują możliwości skorygowania uiszczanego podatku od początku roku do wydania interpretacji (bieżącego korygowania).

W odniesieniu do przychodów z opisanych usług uzyskiwanych przez Wnioskodawcę w roku 2024, w zeznaniu podatkowym składanym w roku następnym (2025 r.) Wnioskodawca będzie mógł jednak wykazać należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, uwzględniając jego właściwą stawkę. Tym samym Wnioskodawca będzie miał prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

Pojęcie deklaracji zostało zdefiniowane w art. 3 pkt 5 ww. ustawy: Ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach - rozumie się przez to również zeznania, wykazy, zestawienia, sprawozdania oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Powyższe znajduje potwierdzenie chociażby w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 maja 2022 r. znak sprawy: 0115-KDIT1.4011.74.2022.2.MST.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przy czym, w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Podkreślić należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

W treści wniosku przedstawił Pan informacje, z których wynika, że od (…)2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Przeważającym przedmiotem Pana działalności jest działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych (PKD: 59.11.Z). W ramach ww. działalności gospodarczej i w okresie objętym wnioskiem (rok 2024), zajmuje się Pan produkcją filmów krótkometrażowych (trwających około 15/20 min) i publikacją ich na platformie internetowej (…). Prowadzi Pan kanał informacyjny o nazwie (…). Proces tworzenia filmu przez Pana wygląda w następujący sposób:

(…).

Następnie po opublikowaniu, portal internetowy (…) automatycznie, odgórnie dodaje reklamy od różnych reklamodawców do stworzonego przez Pana filmu. Platforma internetowa (…) uzyskuje przychody od reklamodawców i część tych zarobków jest przekazywana Panu za umieszczenie danej reklamy w Pana filmie. Im więcej wyświetleń/odtworzeń filmu, a w konsekwencji reklam, tym większe zarówno (…), jak i Pan osiąga zarobki. Zatem w ramach prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej i w związku z tworzonymi przez Pana filmami świadczy Pan usługi w postaci udostępniania miejsca reklamowego na swoim kanale, na swoich filmach. Nie uzyskuje Pan zarobków za samo stworzenie filmu, ale jedynie za umieszczane na nim reklamy. Uzyskuje Pan środki bezpośrednio od właściciela platformy (…). Uzyskuje Pan przychody jedynie za udostępniane miejsce reklamowe, za automatyczne lokowanie reklam, które są następnie wyświetlane przez użytkowników platformy. Uzyskuje Pan przychody za udostępnienie miejsca reklamowego na podstawie zaakceptowanego regulaminu platformy, zasad dotyczących zarabiania na kanale (…). Właściciel platformy wystawia Panu dokument rozliczeniowy za odtworzenia filmu, a konkretnie umieszczonej w nim reklamy/reklam w danym miesiącu. Wysokość Pana zarobków jest zależna od liczby wyświetleń filmu, a konkretnie umieszczonych w nim reklam.

Pismem z (…)2024 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego poinformował Pana, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. wymienione usługi udostępniania miejsca na reklamę w filmach stworzonych i umieszczonych na kanale (…), mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”. W konsekwencji przyporządkował Pan przychody uzyskiwane za udostępnienie miejsca reklamowego za Urzędem Statystycznym pod kod PKWiU 59.11.30.0 „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”

Nie podlega Pan wyłączeniom z opodatkowania w formie ryczałtu, określonym w art. 8 ust. 1, 2 i 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W żadnym z lat podatkowych Pana przychody z działalności nie przekroczyły/nie przekroczą kwoty 2 000 000 euro. Ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. W roku 2024 wybrał Pan opodatkowanie ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, i taką formę opodatkowania zamierza stosować również w przyszłości. Nie osiąga Pan dochodów z innych źródeł. Wniosek dotyczy przychodów uzyskiwanych w roku 2024 i lat kolejnych. Złożył Pan oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w ustawowym terminie. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ponadto, wyświetlanie reklam na platformie, na której publikuje Pan filmy krótkometrażowe było/jest/będzie wykonywane w celach zarobkowych, w sposób ciągły – tj. z zamiarem powtarzania tej czynności w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku oraz w sposób zorganizowany – tj. w ramach uporządkowanych, celowych czynności. Ponosi Pan odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności – z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych. Czynności, o których mowa we wniosku, nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności. Ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z ww. działaniami. Jest Pan właścicielem kanału na platformie internetowej (…), na którym umieszczane są filmy, w czasie których wyświetlane są reklamy. Zawarł Pan umowę z właścicielem portalu internetowego (…) poprzez akceptację regulaminu dotyczącego świadczenia tego rodzaju usług i wypełnił formularz, wskazując swoje dane do rozliczeń. Zarabianie z reklam na platformie (…) jest możliwe dzięki dołączaniu do programu partnerskiego stworzonego przez (…) tzn. „Program partnerski (…)”, daje on twórcom dostęp do większej liczby zasobów i funkcji zarabiania w (…) oraz do zespołów pomocy dla twórców. Umożliwia też dzielenie się przychodami z reklam wyświetlanych w treściach twórców. Aby dołączyć do programu partnerskiego, musiał Pan spełnić warunki, co do ilości subskrypcji na Pana kanale, jak i łącznej liczby godzin obejrzanych filmów przez widzów. W momencie spełnienia tych warunków miał Pan możliwość założenia konta (…), na którym przychodzą rozliczenia za przychody z reklam. (…) podlega pod (…). Reklamy są narzucane przez (…), dzieje się to automatycznie. Średnia stawka PLN, którą dostaje Pan za (...) wyświetleń na Pana kanale, jest ruchoma - zależy ona od popytu reklamodawców na (…), np. w okresie świątecznym stawka, jest większa ze względu na duży popyt reklamowania się. Uzyskuje Pan przychody z reklam i zgodnie z informacjami ogólnodostępnymi na portalu internetowym (…) wypłaca  (...)% przychodów netto z reklam wyświetlanych lub przesyłanych strumieniowo przez (…) lub upoważnioną osobę trzecią: (a) na stronach odtwarzania Treści; lub (b) w związku z odtwarzaniem Treści w odtwarzaczu (…). Nie ma Pan żadnych płatanych usług na kanale. Podsumowując, reklamodawca zawiera współpracę z (…), kupuje miejsce na swoją reklamę, środki uiszcza do (…) wyświetla reklamy na Pana kanale i z racji tego, że mógł on wyświetlić to na Pana kanale, to dzieli się nim w zakresie wspomnianych wyżej (...)%. Otrzymuje Pan jedynie informacje, jakie były przychody z każdego (...) wyświetleń (…) za dany film. Jest to informacja dla Pana, ile zarobi. Każdego dnia jest inna stawka. Zależy ona od wielu czynników. (…) nie dzieli się informacjami konkretnie od czego ta stawka zależy.

Jak wynika z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Natomiast usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 59.11.30.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 59.11.30.0 – „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką podatku w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W odniesieniu natomiast do Pana wątpliwości w zakresie możliwości skorygowania opłaconych kwot podatku ze względu na zastosowanie błędnej stawki ryczałtu przy rozliczeniu rocznym za rok 2024 wskazuję, że:

Jak wynika z art. 21 ust. 2 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy są obowiązani złożyć w urzędzie skarbowym zeznanie według ustalonego wzoru o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych - w terminie od dnia 15 lutego do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym; zeznanie złożone przed początkiem terminu uznaje się za złożone w dniu 15 lutego roku następującego po roku podatkowym.

Z kolei, w świetle ust. 4 powołanego przepisu:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynikający z zeznania jest podatkiem należnym za dany rok podatkowy, chyba że naczelnik urzędu skarbowego wyda decyzję, w której określi inną wysokość podatku.

Zgodnie z art. 75 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111):

Jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W myśl natomiast art. 75 § 3 Ordynacji podatkowej:

Jeżeli z przepisów prawa podatkowego wynika obowiązek złożenia zeznania (deklaracji), to podatnik, płatnik lub inkasent równocześnie z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty jest obowiązany złożyć skorygowane zeznanie (deklarację).

Zgodnie z art. 72 § 1 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa:

Za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku.

Stosownie do art. 73 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej:

Nadpłata powstaje z dniem złożenia zeznania rocznego - dla podatników podatku dochodowego.

Zgodnie z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej:

Zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Jak wynika z wniosku, od (...) stycznia 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Obecnie rozlicza się Pan przy zastosowaniu 15% stawki ryczałtu. W odpowiedzi na Pana pytanie oznaczone we wniosku nr 1 wskazałem, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia usług wymienionych we wniosku, sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 59.11.30.0 – „Sprzedaż miejsca lub czasu na cele reklamowe w filmach, nagraniach wideo i programach telewizyjnych”, podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką podatku w wysokości 8,5%.

W związku z powyższym w odniesieniu do przychodów z opisanych usług uzyskiwanych przez Pana w 2024 r., w zeznaniu podatkowym składanym w roku następnym – 2025 r. – będzie Pan mógł wykazać należny ryczałt od przychodów ewidencjonowanych uwzględniając jego właściwą stawkę. Tym samym będzie miał Pan prawo do zwrotu nadpłaconego podatku.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisu sprawy przedstawionego we wniosku, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zakresu wniosku (sprecyzowanego ostatecznie w uzupełnieniu z 28 stycznia 2025 r.). Inne kwestie nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzeń przyszłych i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy  z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.