Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 19 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 26 stycznia 2025 r. (wpływ 26 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Niniejszy wniosek dotyczy weryfikacji czy Wnioskodawca poprawnie rozumuje w zakresie dobrania właściwej stawki ryczałtu do usług, które planuje świadczyć długoterminowo na rzecz jednego z przedsiębiorstw od 2025 roku, a których do tej pory nie miał jeszcze okazji świadczyć dla swoich klientów.

Wnioskodawca od dnia (…) 2015 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej jako (…). Wnioskodawca posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieograniczony obowiązek podatkowy w świetle art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „Ustawa PIT”) i rozlicza się na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „Ustawa”).

Wnioskodawca rozlicza się w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od początku 2022 roku - oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało terminowo złożone do Naczelnika Urzędu Skarbowego. W latach wcześniejszych Wnioskodawca rozliczał się na odmiennych zasadach (podatek liniowy).

Wnioskodawca nie spełnia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz 8 ust. 1 Ustawy, tj. w poprzednim roku podatkowym nie uzyskał przychodów ze swojej działalności, w wysokości przekraczającej 2.000.000,00 euro i jest przekonany, że nie uzyska też w kolejnych latach przychodów zbliżających się do tej kwoty. Wnioskodawca nie opłaca podatku w formie karty podatkowej oraz nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Wnioskodawca nie osiąga, ani w części, ani w całości przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów.

Wnioskodawca jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami jednak do tej pory zdecydowanie przeważającą ich część stanowiły usługi związane z realizacją procesów rekrutacji dla przedsiębiorstw i wyszukiwaniem dla nich pracowników o ściśle określonych kompetencjach (78.10.Z). Wnioskodawca realizował też w mniejszym zakresie innego rodzaju usługi, m.in. pośrednictwo w sprzedaży usług. Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. Na wystawianych fakturach opisana jest usługa oraz nazwa firmy, z którą związana jest wykonana usługa. Wniosek nie dotyczy jednak stanu przeszłego ani obecnego, a przyszłego, mianowicie nowego zakresu usług, które Wnioskodawca planuje podjąć w 2025 roku dla jednego z przedsiębiorstw (być może z czasem również dla więcej niż jednego).

Wnioskodawca zamierza w 2025 r. (…) podjąć się świadczenia usług doradczych dotyczących działań projektowych i biznesowych oraz konsultacji merytorycznych dla jednego z przedsiębiorstw. W rozumowaniu Wnioskodawcy, planowany zakres usług mieści się w PKD 74.90.Z. Usługi Wnioskodawcy będą obejmowały przede wszystkim:

-doradztwo w zakresie planowania i koordynacji działań projektowych w przedsiębiorstwach,

-doradztwo w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników m.in. działu rekrutacji oraz działu badań i analiz rynkowych,

-analizę danych oraz tworzenie na ich bazie raportów obrazujących realizację działań projektowych,

-nadzorowanie i koordynację globalnych działań rekrutacyjnych oraz dotyczących marketingu rekrutacyjnego w przedsiębiorstwach,

-doradztwo w zakresie sporządzania budżetów finansowych oraz prognoz związanych z efektami planowanych działań,

-prognozowanie ryzyk związanych z realizacją planowanych działań,

-doradztwo w zakresie projektowania oraz optymalizacji procesów związanych z pozyskiwaniem pracowników dla przedsiębiorstw,

-analizę rynkowej konkurencyjności oferty przedsiębiorstw dla potencjalnych pracowników i współpracowników,

-wdrażanie usprawnień do istniejących procesów, procedur oraz standardów działania związanych z pozyskiwaniem zasobów ludzkich oraz analizami rynkowymi,

-mapowanie rynku, tj. przygotowywanie analiz i raportów dotyczących dostępności określonych specjalistów i partnerów technologicznych spełniających określone przez zleceniodawcę kryteria,

-doradztwo w zakresie narzędzi informatycznych wspierających, automatyzujących i optymalizujących procesy zasobowania w przedsiębiorstwach,

-współpracę z wieloma działami przedsiębiorstw w celu koordynacji projektów związanych z wdrożeniami nowych narzędzi oraz projektowaniem procesów,

-doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie zewnętrznych kontrahentów dostarczających usługi rekrutacji stałych oraz pośredników pracy,

-doradztwo merytoryczne z zakresu zarządzania procesami rekrutacji, monitorowania rynku oraz innych, dla różnych grup interesariuszy w przedsiębiorstwach.

(dalej łącznie: „usługi doradcze”).

Wnioskodawca planuje podejmując długoterminowe zlecenie na realizację powyższych usług doradczych, że nie będzie na czas jego trwania jednocześnie świadczył innego rodzaju usług na rzecz tego przedsiębiorstwa. Jednocześnie, w ocenie Wnioskodawcy ww. usługi mają charakter usług mieszanych i nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu wynikającej z Ustawy. Przedmiotem niniejszego wniosku są wyłącznie Usługi wymienione powyżej, które w ocenie Wnioskodawcy obejmuje PKD: 74.90.Z.

Działalność Wnioskodawcy nie będzie działalnością wytwórczą, w tym również w stosunku do Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w tym w szczególności zawarte w art. 8 ust. 2 ww. ustawy, zgodnie z którym, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Działalność Wnioskodawcy nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Wnioskodawca nie uzyskuje oraz nie planuje uzyskiwać innych dochodów oprócz działalności gospodarczej w roku podatkowym 2025. Usługi będą świadczone wyłącznie w Polsce. Wnioskodawca nie występował do GUS z wnioskiem o nadanie numeru PKWiU dla świadczonych usług. Przedsiębiorstwo, dla którego Wnioskodawca ma zamiar świadczyć wymienione wyżej usługi doradcze jest firmą usługową działającą w sektorze IT. Przedsiębiorstwo to nie było nigdy pracodawcą Wnioskodawcy i nie łączył go z nim stosunek pracy ani spółdzielczy stosunek pracy.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy o następujące informacje:

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, według którego planowana przez niego działalność polegająca na usługach doradczych dotyczących działań projektowych oraz konsultacji merytorycznych, stanowiąca przedmiot wniosku, mieści się w zakresie PKWiU 74.90.20.0, czyli „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

W ramach planowanych działań Wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), ani żadnych innych usług opisanych w dziale 70 PKWiU.

Pytanie

Czy przychody planowane z usług doradczych opisanych w planowanym zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca może rozliczać zgodnie ustawą o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z zastosowaniem stawki podatku 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy prawidłowe jest stanowisko, zgodnie z którym jest uprawniony do stosowania stawki zryczałtowanego podatku w wysokości 8,5% w zakresie działalności usługowej wskazanej i opisanej we wniosku jako usługi doradcze objęte PKD 74.90.Z. (Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana).

Uzasadnienie stanowiska:

Zdaniem Wnioskodawcy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług opisanych w planowanym zdarzeniu przyszłym (PKD 74.90.Z) mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zdaniem Wnioskodawcy planowane przez niego usługi nie będą miały charakteru usług wymienionych w poszczególnych przepisach art. 12 ustawy, za wyjątkiem art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy - w stosunku do których stosuje się stawkę 8,5%. Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez niego usługi nie będą miały charakteru usług związanych z wyszukiwaniem miejsc pracy i pozyskiwaniem pracowników (rekrutacyjnych), finansowych, marketingowych czy zarządczych - bowiem ich charakter ma na celu doradztwo i konsultacje merytoryczne w zakresie koordynacji międzydziałowych i działań projektowych.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów. Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3; z zastrzeżeniem pkt 2 (definiującego działalność gastronomiczną) i pkt 3 (definiującego działalność usługową w zakresie handlu).

Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8. Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Jak zostało przedstawione w treści stanu faktycznego, Wnioskodawca świadczone przez siebie usługi kwalifikuje do kodu PKD: 74.90.Z, tj. „Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana”. Zakres tych usług jest związany bezpośrednio z doradztwem w zakresie prowadzenia działań projektowych, odnoszących się do koordynacji różnego rodzaju obszarów u klientów, dla których będzie świadczył usługi.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we wniosku w wykonywanej działalności nie są związane bezpośrednio z usługami rekrutacyjnymi, finansowymi, zarządczymi, marketingowymi - tylko z koordynacją określonych działań projektowych przedsiębiorstw (poszczególnych działów) i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania tych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 74.90.20.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w żadnym innym przepisie ustawy o zryczałtowanym podatku. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a przytaczanej ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej. Stanowisko takie potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in.:

-Interpretacja podatkowa z 14 kwietnia 2022 r. o sygn. 0114-KDIP2-1.4011.179.2022.2.MR,

-Interpretacja podatkowa z 10 lutego 2023 r. o sygn. 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.1.AG,

-Interpretacja podatkowa z 10 maja 2024 r. o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do treści art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Z art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy wynika, że:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

     a) prowadzenia aptek,

     b) (uchylona)

     c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

     d) (uchylona)

     e) (uchylona)

      f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

     a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

     b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub  każdego z małżonków,

     c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W treści wniosku i jego uzupełnieniu przedstawił Pan informacje, z których wynika, że od (…) 2015 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Rozlicza się Pan w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od początku 2022 roku - oświadczenie o wyborze tej formy opodatkowania zostało terminowo złożone do Naczelnika Urzędu Skarbowego. W latach wcześniejszych rozliczał się Pan na odmiennych zasadach (podatek liniowy). Nie spełnia Pan przesłanek negatywnych wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1 i ust. 2 Ustawy, tj. w poprzednim roku podatkowym nie uzyskał Pan przychodów ze swojej działalności, w wysokości przekraczającej 2.000.000,00 euro i jest Pan przekonany, że nie uzyska też w kolejnych latach przychodów zbliżających się do tej kwoty. Nie opłaca Pan podatku w formie karty podatkowej oraz nie korzysta, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego. Nie osiąga Pan, ani w części, ani w całości przychodów z tytułu prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych oraz nie wytwarza wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów. Prowadzi Pan działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami. Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W 2025 r. zamierza Pan podjąć się świadczenia usług doradczych dotyczących działań projektowych i biznesowych oraz konsultacji merytorycznych dla jednego z przedsiębiorstw. Usługi będą obejmowały przede wszystkim:

-doradztwo w zakresie planowania i koordynacji działań projektowych w przedsiębiorstwach,

-doradztwo w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników m.in. działu rekrutacji oraz działu badań i analiz rynkowych,

-analizę danych oraz tworzenie na ich bazie raportów obrazujących realizację działań projektowych,

-nadzorowanie i koordynację globalnych działań rekrutacyjnych oraz dotyczących marketingu rekrutacyjnego w przedsiębiorstwach,

-doradztwo w zakresie sporządzania budżetów finansowych oraz prognoz związanych z efektami planowanych działań,

-prognozowanie ryzyk związanych z realizacją planowanych działań,

-doradztwo w zakresie projektowania oraz optymalizacji procesów związanych z pozyskiwaniem pracowników dla przedsiębiorstw,

-analizę rynkowej konkurencyjności oferty przedsiębiorstw dla potencjalnych pracowników i współpracowników,

-wdrażanie usprawnień do istniejących procesów, procedur oraz standardów działania związanych z pozyskiwaniem zasobów ludzkich oraz analizami rynkowymi,

-mapowanie rynku, tj. przygotowywanie analiz i raportów dotyczących dostępności określonych specjalistów i partnerów technologicznych spełniających określone przez zleceniodawcę kryteria,

-doradztwo w zakresie narzędzi informatycznych wspierających, automatyzujących i optymalizujących procesy zasobowania w przedsiębiorstwach,

-współpracę z wieloma działami przedsiębiorstw w celu koordynacji projektów związanych z wdrożeniami nowych narzędzi oraz projektowaniem procesów,

-doradztwo dla przedsiębiorstw w zakresie zewnętrznych kontrahentów dostarczających usługi rekrutacji stałych oraz pośredników pracy,

-doradztwo merytoryczne z zakresu zarządzania procesami rekrutacji, monitorowania rynku oraz innych, dla różnych grup interesariuszy w przedsiębiorstwach.

Planuje Pan podejmując długoterminowe zlecenie na realizację powyższych usług doradczych, że nie będzie na czas jego trwania jednocześnie świadczył innego rodzaju usług na rzecz tego przedsiębiorstwa. W Pana ocenie ww. usługi mają charakter usług mieszanych i nie zostały przyporządkowane do żadnej konkretnej stawki ryczałtu wynikającej z Ustawy. Pana zdaniem planowana działalność polegająca na usługach doradczych dotyczących działań projektowych oraz konsultacji merytorycznych, stanowiąca przedmiot wniosku, mieści się w zakresie PKWiU 74.90.20.0, czyli „Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”. Pana działalność nie będzie działalnością wytwórczą, nie mieści się też w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie uzyskuje Pan oraz nie planuje uzyskiwać innych dochodów oprócz działalności gospodarczej w roku podatkowym 2025. Usługi będą świadczone wyłącznie w Polsce. Przedsiębiorstwo, dla którego ma Pan zamiar świadczyć wymienione wyżej usługi doradcze jest firmą usługową działającą w sektorze IT. Przedsiębiorstwo to nie było nigdy Pana pracodawcą i nie łączył Pana z nim stosunek pracy ani spółdzielczy stosunek pracy. W ramach planowanych działań nie będzie Pan uzyskiwał żadnych przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office), usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), ani żadnych innych usług opisanych w dziale 70 PKWiU.

W odniesieniu do planowanych przez Pana usług, sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na uwadze powyższe oraz powołane przepisy, stwierdzam, że przychody, które będzie uzyskiwał Pan ze świadczenia usług doradczych dotyczących działań projektowych i biznesowych oraz konsultacji merytorycznych, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 74.90.20.0 – Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane, będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.