
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
12 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy określenia stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Uzupełnił go Pan w odpowiedzi na wezwanie pismem z 6 stycznia 2025 r. (wpływ 6 stycznia 2025 r.) oraz pismem z 28 stycznia 2025 r. (wpływ 28 stycznia 2025 r.).
Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą między innymi w zakresie doradztwa związanego z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Działalność gospodarczą prowadzi o od grudnia 2017 r.
Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Jako formę opodatkowania wybrał On ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z przepisami ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Tę formę opodatkowania Wnioskodawca posiada od 2021 r. Ponadto, Wnioskodawca nie spełnia warunków dotyczących wyłączeń z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 wymienionej wyżej ustawy. Jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.
Zgodnie z art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, przechowywał ewidencję oraz dowody, na podstawie których dokonuje się wpisów do ewidencji, a także dowody zakupu, w miejscu wykonywania działalności, będzie prowadził wykaz środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, a także, z uwagi na to, że jest płatnikiem podatku od towarów i usług, sporządza i przechowuje rejestry VAT, oraz sporządza na ich podstawie Jednolite Pliki Kontrolne.
Działalność Wnioskodawcy, która jest przedmiotem wniosku jest sklasyfikowana w PKD pod symbolem 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a w klasyfikacji PKWiU 70.22.20.0, która została opisana w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWIU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager). Wnioskodawca nie posiada klasyfikacji GUS w tym zakresie.
Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności podpisał ze Spółką z o.o. umowę na świadczenie usług jako kierownik projektu (Project Manager) w ramach której świadczy usługi takie jak:
- bieżący kontakt z obiema stronami Kontraktu;
- osobiste uczestnictwo we wszystkich spotkaniach i naradach związanych z Kontraktem;
- bieżąca analiza stanu wykonania Kontraktu;
- nadzorowanie prawidłowości dokonywania płatności określonych w Kontrakcie;
- zdawanie sprawozdań z dokonywanych czynności wykonywanych w ramach Umowy;
- niezwłocznego informowania spółki o wszelkich przeszkodach w wykonywaniu umowy;
- współpraca ze wszystkimi działami firmy w zakresie tego projektu;
- współpraca i negocjacje z partnerami oraz klientami zewnętrznymi;
- reprezentowanie spółki na zewnątrz;
- nadzór nad pracą podległego zespołu w zakresie tego projektu.
Wynagrodzenie wypłacane jest w następujący sposób :
1.z tytułu świadczenia usług będących przedmiotem Umowy, Wnioskodawca otrzymywać będzie comiesięczne wynagrodzenie w stałej kwocie powiększone o należny podatek VAT,
2.ponad wynagrodzenie, o którym mowa w ust. 1 przysługiwać będzie wynagrodzenie dodatkowe w wysokości wynegocjowanego % wypracowanego z realizacji Kontraktu dochodu brutto.
Spółka z o. o., na rzecz której Wnioskodawca wykonuje ww. usługi podpisała kontrakt, w ramach którego ma zaprojektować, wyprodukować, dostarczyć i zainstalować (...) na teren Rwandy ( w Afryce wschodniej).
W związku z tym, że Wnioskodawca posiada szczególną wiedzę i doświadczenie w zakresie realizowania złożonych kontraktów w krajach afrykańskich, Spółka z o.o. nawiązała z Nim współpracę w tym zakresie.
Zadanie Wnioskodawcy obejmuje ogólne prowadzenie projektu, a w szczególności:
- znalezienie dostawców komponentów do zrealizowania projektu na rynkach lokalnych oraz zagranicznych;
- zakontraktowanie ww. dostawców;
- rekrutację pracowników lokalnych niezbędnych do zrealizowania kontraktu;
- zarejestrowanie spółki lokalnej (jest to niezbędne do zrealizowania kontraktu) oraz wynajęciu i wyremontowaniu biura;
- cykliczne spotkania z klientem spółki, tj. (...), będącym odbiorcą instalacji;
- znalezienie i podpisanie umów z lokalnymi firmami podwykonawczymi, niezbędnymi do realizacji projektu;
- rozmowy z BGK i KUKE odpowiadającymi za finansowanie projektu;
- przygotowywanie regularnych i cyklicznych raportów technicznych ze stanu wykonania kontraktu na rzecz ww. banków i jednostek ubezpieczeniowych oraz klienta;
- przygotowanie programu szkoleniowego dla odbiorców ww. instalacji.
Funkcja (Project Manager) w ramach tego projektu wykonywana jest w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Uzyskiwane przychody Wnioskodawca opodatkowuje stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą wysokości stawki ryczałtu dla opisanych we wniosku usług zaklasyfikowanych do PKD 70.22.Z.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że prowadzona przez Niego działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie. W myśl bowiem art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, pojęcie „działalności usługowej” zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;
Natomiast Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych - usługi na rzecz produkcji;
- wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Wnioskodawca posługuje się stawką 5,5% w zakresie montażu instalacji chłodniczych i klimatyzacyjnych, jak również 5,5% instalacji elektrycznych. W tym zakresie otrzymał On interpretację indywidualną, która potwierdziła poprawność tych stawek. Wnioskodawca posługuje się ponadto stawką 8,5% za usługi wykonywane jako (Project Manager), które są przedmiotem wniosku.
Wnioskodawca wybrał do tych czynności stawkę 8,5% , ze względu na fakt że, interpretacje indywidualne wydawane w tym zakresie wskazują tą stawkę jako właściwą (interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 marca 2024 r. Nr 0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD; interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 3 kwietnia 2024 r. Nr 0115-KDST2-2.4011.32.2024.2.AP).
Usługi, które świadczy Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej nie są związane z usługami firm centralnych (head office); usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów, ani „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”. Wnioskodawca nie świadczy usług doradztwa związanych z zarządzaniem strategicznym określonym w PKWiU 70.22.11.0.
Wnioskodawca wykonuje pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” Wnioskodawca wybrał (kategorie 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU), tj.: prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager).
Grupowanie PKWiU 70.22.20.0 obejmuje:
- usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta;
- usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.;
- usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania, w tym zarządzania biurem, przy udziale lub bez udziału własnego personelu.
Grupowanie to nie obejmuje usług zarządzania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej oraz wodnej sklasyfikowanych w 71.12.20.0.
Zadania Wnioskodawcy obejmują ogólne prowadzenie projektu, a usługi dotyczące tego projektu stanowią kompleksowe świadczenie (w ramach tego projektu), za które Wnioskodawca otrzymuje stałe miesięczne wynagrodzenie, plus wynagrodzenie dodatkowe w wysokości wynegocjowanego % wypracowanego z realizacji Kontraktu dochodu brutto.
Wnioskodawca prowadzi ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w której jest w stanie określić przychód z każdego rodzaju usług z działalności opodatkowany różnymi stawkami. Oprócz prowadzonej działalności gospodarczej, Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie z tytułu powołania w Spółce z o.o., w której jest członkiem zarządu. Nie jest to spółka na rzecz której świadczy usługi (Project Managera) objęte wnioskiem.
Wnioskodawca spełnia warunki określone w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ponieważ podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
- uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Stosownie do treści art. 4 ust. 2 ustawy o ryczałcie, kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy. Wnioskodawca nie przekracza tych wartość, dlatego spełnia ww. warunki.
W uzupełnieniu wniosku z 28 stycznia 2025 r. Wnioskodawca doprecyzował, że przedmiotem wniosku jest działalność Wnioskodawcy sklasyfikowana wg PKWiU 70.22.20.0, która została opisana w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.: prowadzona działalność gospodarcza dotyczy świadczenia usług jako kierownik projektu (Project Manager).
Z uwagi na niejasności w klasyfikacji świadczonych usług zawarte we wniosku doprecyzował w uzupełnieniu, że przedmiotem zapytania są „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych (PKWiU 70.22.20.0 ).
Wnioskodawca nie świadczy usług doradczych związanych z zarządzaniem, ani usług doradztwa związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, które są sklasyfikowane odpowiednio w grupowaniach 70.22.1 i 70.22.3.
Pytanie (postawione w uzupełnieniu wniosku)
Czy stawką właściwą dla usług zarządzania projektem (które nie są usługami doradztwa) - sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.20.0, świadczonych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej opisanych we wniosku jest 8,5%, zgodnie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie (przedstawione ostatecznie w uzupełnieniu wniosku)
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie opisanych we wniosku usług zarządzania projektem, które są wykonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, powinno być opodatkowane stawką 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z treścią art. 1 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z 28 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.; dalej: „ustawa o ryczałcie”), ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne:
- prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą;
- osiągające przychody z tytułu umowy najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, jeżeli umowy te nie są zawierane w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej.
Wnioskodawca prowadzi między innymi działalność gospodarczą w zakresie usług zarządzania projektem jako (Project Manager) na rzecz Spółki z o.o., z którą zawarł umowę. Usługi te są sklasyfikowane w PKWiU 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”. Ww. usługi są wykonywane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej, wobec powyższego, przychody uzyskiwane z tego tytułu należy zaliczyć do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej.
Z przytoczonych na wstępie przepisów wynika, że przychody z tego źródła mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, o ile spełnione zostaną wszystkie ustawowe przesłanki.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
- uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
- uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Stosownie do treści art. 4 ust. 2 ustawy o ryczałcie, kwoty wyrażone w euro przelicza się na walutę polską według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
- prowadzenia aptek,
- działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
- działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach;
Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
W stanie faktycznym przedstawionym we wniosku nie zachodzi żadna z powyższych okoliczności wyłączających możliwość opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Ponadto, stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2a lit. b) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 14% przychodów ze świadczenia usług architektonicznych i inżynierskich; usług badań i analiz technicznych (PKWiU dział 71).
Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu - o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie, usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
- klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
- kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
- klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
- kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
- kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja PKWiU 70.22.20.0).
Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą według różnych stawek i ryczałt od przychodów ewidencjonowanych i każdorazowo ustala na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów i opodatkowuje według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności.
Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy analiza cytowanych powyżej przepisów ustawy prowadzi do wniosku, że przychody uzyskiwane ze świadczenia usług (kierownika projektu -Project Managera), mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg 8,5% stawki ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o ryczałcie, tj. w ramach działalności usługowej.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111) odstępuję od uzasadnienia prawnego dokonanej przez Pana oceny stanowiska.
Jednocześnie zaznaczam, że przychody uzyskiwane ze świadczenia przez Pana usług objętych grupowaniem PKWiU: 70.22.20.0 - „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione są ustawowe przesłanki opodatkowania w tej formie.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku po jego uzupełnieniu grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przedmiotowa interpretacja dotyczy wyłącznie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mającej zastosowanie w odniesieniu do świadczonych przez Pana usług objętych grupowaniem PKWiU 70.22.20.0, gdyż jest to przedmiotem Pana zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Końcowo wskazać należy także, że przeanalizowałem powołane przez Pana we wniosku interpretacje indywidualne. Zauważyć należy, że dotyczą one indywidualnych spraw innych podmiotów w innych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych oraz prawnych niż przedstawione we wniosku i tylko w tych sprawach są wiążące.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
- Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa.
Podstawą prawną dla odstąpienia od uzasadnienia interpretacji jest art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, który stanowi:
Interpretacja indywidualna zawiera wyczerpujący opis przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego oraz ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Można odstąpić od uzasadnienia prawnego, jeżeli stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe w pełnym zakresie.