Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0115-KDST2-1.4011.625.2024.2.NC

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 19 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0115-KDST2-1.4011.625.2024.2.NC

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie m.in.

stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 oraz

stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu sprzedaży wytworzonych e-booków (PKWiU 58.11.30.0).

Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 13 stycznia 2025 r. (data wpływu). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Jest Pani polskim rezydentem podatkowym, prowadzącym jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzi Pani działalność gospodarczą w rozumieniu art. 3 ustawy Prawo przedsiębiorców jako osoba fizyczna.

Rok 2024 oraz lata kolejne, których dotyczy wniosek planuje Pani rozliczać w oparciu o podatek ryczałtowy od przychodów ewidencjonowanych, określony w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wysokość przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie przekracza i nie przekroczy kwoty 2.000.000 euro.

Od marca 2024 r. uzyskuje Pani przychody z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w opisanym niżej zakresie.

1.Nauczanie rodziców, czym jest edukacja (...), jak korzystać z oferowanych przez nią narzędzi (m.in. pomocy rozwojowych) i jak wykorzystać ją w edukacji dzieci. Organizuje Pani również warsztaty dla dzieci, w których realizuje program (...). Kursy organizowane są stacjonarnie i internetowo. Wymienione usługi mieszczą się w zakresie usług opisanych kodem PKWiU 85.59.19.0 – „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

2.Dodatkowo tworzy Pani e-booki dotyczące wyżej wspomnianej metody, a ich sprzedaż jest działalnością wytwórczą, która mieści się w zakresie usług opisanych kodem PKWiU 58.11.30.0 – „Książki on-line”.

3.Chcąc szerzyć edukację (...) napisała Pani książeczkę (...). Do książeczki są dołączone (...) – w formie PDF, oraz filmik instruktażowy jak wykorzystać książeczkę do edukacji (...). Książkę będzie wydawać wydawnictwo, które zaproponowało Pani wynagrodzenie w wysokości 10% wartości netto od każdego sprzedanego egzemplarza w ramach zbycia praw autorskich. Pierwsze przychody z tytułu zbycia praw autorskich otrzyma Pani w 2025 r. Sprzedaż praw autorskich do tej książki jest działalnością wytwórczą, która mieści się w zakresie usług opisanych kodem PKWiU 58.11.60.0 – „Usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp. ”.

Świadczenie usług wskazanych powyżej będzie kontynuowane w 2025 r. oraz w latach następnych. W kolejnych latach nie planuje Pani rozwoju prowadzonej działalności gospodarczej w sposób wykluczający opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym, o którym mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym. W kolejnych latach zostaną zachowane warunki, o których mowa w art. 6 ust. 4 ww. ustawy.

Nie jest Pani, ani nie była wspólnikiem, członkiem zarządu, prezesem lub prokurentem kontrahenta, na rzecz którego świadczy usługi, ani nie pełni żadnych innych funkcji. W kolejnych latach nic się w tym zakresie nie zmieni. Nie pełni, ani nie będzie pełnić obowiązków w organizacji kontrahenta.

Uzupełnienie

Doprecyzowała Pani, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.), posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.

W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, będzie Pani prowadzić ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.

Złożyła Pani oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Nie uzyskuje Pani dochodów podlegających opodatkowaniu poza tymi z jednoosobowej działalności gospodarczej.

Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą mieć zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

E-booki, które Pani tworzy udostępnia samodzielnie, za pośrednictwem strony internetowej.

W odniesieniu do usług opisanych w pkt 3 doprecyzowała Pani, że według umowy z wydawnictwem uzyskiwane przez Panią przychody wynikają z tytułu zbycia majątkowych praw autorskich do utworu. Przychody są rozliczane z każdego sprzedanego egzemplarza książki. Książka, która jest przedmiotem wniosku jest pierwszym produktem fizycznym i pierwszym produktem, za dystrybucję którego będzie odpowiadać wydawnictwo.

Pytanie

Czy zakres usług wskazanych w stanie sprawy, które wykonuje Pani w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikuje się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości:

-8,5% dla usług opisanych w pkt 1 – PKWiU 85.59.19.0 – „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”,

-5,5% dla działalności wytwórczej opisanej w punkcie 2 – PKWiU 58.11.30.0 – „Książki on-line” oraz

-5,5% dla działalności wytwórczej opisanej w punkcie 3 – PKWiU 58.11.60.0 – „Usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp.”?

Pani stanowisko w sprawie

Przychody osiągane w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu działalności edukacyjnej rodziców i dzieci (...) w postaci szkoleń stacjonarnych i internetowych mieszczą się w zakresie usług opisanych kodem PKWiU 85.59.19.0 – „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” i kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Przychody osiągane z działalności wytwórczej, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym sprzedaż książek on-line (e-booków) mieszczą się w ramach PKWiU 58.11.30.0 – „Książki on-line” i kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5%.

Przychody osiągane ze zbycia majątkowych praw autorskich wynikających z działalności wytwórczej, w wyniku której powstał nowy wyrób, czyli książka (...), kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5% dla działalności wytwórczej mieszczącej się w ramach PKWiU 58.11.60.0 – „Usługi licencyjne związane z nabywaniem praw do książek, broszur, ulotek, map itp.”.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Na wstępie wskazać należy, że przedmiotem niniejszej interpretacji jest kwestia stawek ryczałtu właściwych dla działalności wskazanych w opisie sprawy w pkt 1 i 2, tj.:

-stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, oraz

-stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu sprzedaży e-booków PKWiU 58.11.30.0 – „Książki on-line”,

natomiast Pani wniosek w części dotyczącej stawki ryczałtu dla , jakie planuje Pani uzyskiwać w związku z wytworzoną (...) (działalność opisana w pkt 3 opisu sprawy) jest przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia – postanowienie z 19 lutego 2025 r. nr (...).

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 i 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3;

działalność wytwórcza – działalność, w wyniku której powstają nowe wyroby, w tym również sprzedaż wyrobów własnej produkcji, prowadzoną przez podatnika.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy i zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Dla rozróżnienia rodzajów tych działalności, ustawodawca posłużył się m.in. grupowaniami Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676). Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c oraz art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a ww. ustawy:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU dział 85).

5,5% przychodów z działalności wytwórczej, robót budowlanych lub w zakresie przewozów ładunków taborem samochodowym o ładowności powyżej 2 ton.

Ponadto, zaznaczyć należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 tej ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a)ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b)ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Wyjaśniamy, że w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Pani wątpliwości dotyczą stawki ryczałtu dla przychodów ewidencjonowanych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”, polegających na nauczaniu rodziców, czym jest edukacja (...), jak korzystać z oferowanych przez nią narzędzi i jak wykorzystać ją w edukacji dzieci; organizuje Pani również warsztaty dla dzieci, (...); kursy organizowane są stacjonarnie i internetowo.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis sprawy, a także przytoczone wyżej przepisy, stwierdzić należy, że przychody z tytułu świadczonych usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” – jak słusznie Pani wskazała – podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów uzyskiwanych przez osoby fizyczne. Przepis ten bowiem wprost wskazuje, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów ze świadczenia usług w zakresie edukacji (PKWiU 85).

Pani wątpliwości dotyczą również stawki ryczałtu dla działalności polegającej na tworzeniu e-booków oraz ich samodzielnej sprzedaży za pośrednictwem strony internetowej – PKWiU 58.11.30.0 „Książki on-line”

Odnosząc się do tej części Pani działalności stwierdzić należy, że skoro jest Pani autorem (twórcą) e-booków i udostępnia je samodzielnie za pośrednictwem strony internetowej, to opisana działalność w tym zakresie wpisuje się w definicję działalności wytwórczej, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Tym samym dla przychodów uzyskiwanych z tego tytułu zastosowanie ma stawka ryczałtu w wysokości 5,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 6 lit. a tej ustawy.

Zatem Pani stanowisko odnoszące się do działalności wskazanych w opisie sprawy w pkt 1 i 2, tj. stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu sprzedaży e-booków PKWiU 58.11.30.0 „Książki on-line” uznano za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Przedmiotem tego rozstrzygnięcia jest ustalenie wysokości stawek ryczałtu dla przychodów uzyskanych z tytułu działalności wskazanych w opisie sprawy w pkt 1 i 2, tj. stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” oraz stawki ryczałtu dla przychodów z tytułu sprzedaży e-booków PKWiU 58.11.30.0 – „Książki on-line”.

Niniejsza interpretacja nie odnosi się natomiast do zagadnienia dotyczącego stawki ryczałtu dla przychodów, jakie planuje Pani uzyskiwać w związku z wytworzoną (...) (działalność opisana w pkt 3 opisu sprawy). W zakresie tego zagadnienia wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie – postanowienie nr (...).

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi oraz wytworzone e-booki odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego). W przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.