
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 stycznia 2025 r. wpłynął Pana wniosek z 11 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan 14 stycznia 2025 r. oraz pismem z 13 lutego 2025 r. (wpływ 13 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawca jest osobą fizyczną, prowadzącą jednoosobową działalność gospodarczą od 5 lutego 2024 r. we własnym imieniu w sposób ciągły, co jest potwierdzone danymi w CEIDG. Wnioskodawca jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT od 5 lutego 2024 r., co jest potwierdzone w rejestrze podatników VAT. Wnioskodawca nie pozostaje z żadnym podmiotem w stosunku pracy, ani nie pozostawał w takim stosunku przez co najmniej ostatnie 2 lata. Przychody Wnioskodawcy w roku 2024 nie przekroczyły równowartości 2 000 000 EUR. Ponadto, Wnioskodawca:
1) nie jest opłacającym podatek w formie karty podatkowej;
2) nie jest korzystającym, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) nie jest osiągającym w całości lub w części przychody z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) nie jest wytwarzającym wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) nie jest podejmującym wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem lub w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków.
Wnioskodawca uzyskuje przychody tylko z prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej. Jedynym źródłem przychodów w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej jest wynagrodzenie za usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych (dalej: „Usługi”). W ramach Usług Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
· przeprowadzenie testów bezpieczeństwa (testy penetracyjne);
· sporządzanie pisemnych raportów z przeprowadzonych testów penetracyjnych;
· przeprowadzanie konsultacji w zakresie testów bezpieczeństwa.
Działalność gospodarcza Wnioskodawcy w zakresie Usług jest działalnością usługową, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).
Usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi.
Usługi sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Usługi Wnioskodawcy, które mają podlegać opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, nie są związane z: doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, z doradztwem w zakresie oprogramowania, doradztwem w zakresie instalowania oprogramowania, zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi oraz wskazanych w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W piśmie z 13 lutego 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1. Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Tak, zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2. Jakie dokładnie czynności wykonywał/wykonuje Pan w ramach świadczonej usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych (Usługi) będącej przedmiotem wniosku? Należy wskazać na czym konkretnie polegały/polegają Pana czynności w zakresie:
a) przeprowadzenia testów bezpieczeństwa (testy penetracyjne);
b) sporządzania pisemnych raportów z przeprowadzonych testów penetracyjnych;
c) przeprowadzania konsultacji w zakresie testów bezpieczeństwa.
Proszę o ich wyczerpujące scharakteryzowanie, tj. opisanie:
1) na czym konkretnie polegają wymienione przez Pana czynności?
2) czego dotyczą dotyczyły?
3) jaki jest ich zakres?
4) co jest ich efektem?
Proszę o oddzielną charakterystykę w odniesieniu do każdej z trzech wyżej wymienionych w lit. a-c przez Pana czynności wykonywanych w ramach usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych będącej przedmiotem wniosku.
Odpowiedź:
a)
Wnioskodawca przeprowadza testy bezpieczeństwa (testy penetracyjne) systemów teleinformatycznych, w tym aplikacji (m.in. webowych oraz mobilnych), sieci oraz testy typu (…).
Polegają one na symulacji ataków w celu identyfikacji luk bezpieczeństwa oraz słabych punktów systemu. Testy mogą być realizowane według różnych metodyk, np. (…) (z minimalną wiedzą o systemie) lub (…) (z dostępem do szczegółowych informacji). Testy wykonywane są manualnie, z wykorzystaniem specjalistycznego oprogramowania.
Dotyczą one weryfikacji zabezpieczeń systemów informatycznych i sprawdzenia ich odporności na potencjalne zagrożenia. Zakres testów określany jest indywidualnie i może obejmować różne aspekty, np. podatności aplikacji webowych zgodnie ze standardem (…) lub zabezpieczenia sieciowe. Niektóre testy mogą wyłączać określone rodzaje podatności, jeśli zostanie to ustalone przed rozpoczęciem testu.
Efektem testów jest zdobycie wiedzy na temat poziomu bezpieczeństwa badanego systemu, wykrycie podatności oraz ich potencjalnego wpływu na funkcjonowanie organizacji. Wyniki testów stanowią podstawę do dalszych działań mających na celu poprawę bezpieczeństwa.
b)
Po zakończeniu testów bezpieczeństwa Wnioskodawca sporządza pisemny raport, który najczęściej ma formę pliku PDF. W raporcie Wnioskodawca przedstawia szczegółowe informacje dotyczące zakresu przeprowadzonych testów, ocenę ryzyka znalezionych podatności oraz sposoby ich wykorzystania przez potencjalnego atakującego.
Raport dotyczy bezpieczeństwa testowanego systemu i opisuje zarówno znalezione podatności, jak i rekomendowane sposoby ich eliminacji. Zakres raportu obejmuje szczegółowe informacje na temat każdego wykrytego zagrożenia, w tym sposób jego identyfikacji, potencjalne konsekwencje oraz kroki umożliwiające jego odtworzenie.
Raport dostarcza zleceniodawcy kompleksowych informacji na temat bezpieczeństwa testowanego systemu oraz wskazuje podatności, które wymagają poprawy. Dzięki temu może on dokładnie zrozumieć potencjalne zagrożenia i podjąć świadome decyzje dotyczące ich eliminacji.
c)
Po zakończeniu testów odbywają się konsultacje, podczas których Wnioskodawca omawia wyniki analizy, wyjaśnia wykryte podatności i ich wpływ na bezpieczeństwo systemu. Często uczestniczą w nich osoby techniczne odpowiedzialne za system, co pozwala na szczegółowe wyjaśnienie problemów i znalezienie rozwiązań. Konsultacje zazwyczaj koncentrują się na analizie raportu, interpretacji wyników oraz sposobach eliminacji podatności, a w niektórych przypadkach odbywają się już w trakcie testów, jeśli wykryte zagrożenie wymaga natychmiastowej reakcji.
Efektem konsultacji jest lepsze zrozumienie przez zleceniodawcę przedstawionych wyników, co ułatwia mu wdrożenie skutecznych działań naprawczych. Dodatkowo pozwalają one na doprecyzowanie pewnych kwestii, zwłaszcza gdy testy były przeprowadzane bez pełnej wiedzy o systemie.
3. Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: Tak, prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
4. Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy prowadzi Pan ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Pana działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?
Odpowiedź: Nie, wskazana działalność gospodarcza jest Wnioskodawcy jedynym źródłem dochodu podlegającym opodatkowaniu.
Pytanie
Czy przychody Wnioskodawcy z wynagrodzenia za usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody Wnioskodawcy z wynagrodzenia za usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych mogą być opodatkowane stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenia oznaczają: pozarolnicza działalność gospodarczą – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a) wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b) polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c) polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556).
Jak stanowi zaś art. 6 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania określone w art. 8 ust. 1 i 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
· 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);
· 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania (tak: interpretacja indywidualna z 30 stycznia 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.544.2023.1.AJZ, interpretacja indywidualna z 15 lutego 2024 r., 0115-KDST2-1.4011.1.2024.1.NC; interpretacja indywidualna z 22 stycznia 2024 r., 0114-KDIP3-2.4011.1025.2023.2.MT).
W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych. W ramach tych usług Wnioskodawca wykonuje następujące czynności:
·przeprowadzenie testów bezpieczeństwa (testy penetracyjne);
·sporządzanie pisemnych raportów z przeprowadzonych testów penetracyjnych;
·przeprowadzanie konsultacji w zakresie testów bezpieczeństwa.
Usługi te należy sklasyfikować według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Usługi te nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, czy też w zakresie instalowania oprogramowania, jak również nie są związane z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi. Usługi sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. W związku z powyższym przychody uzyskiwane ze świadczenia usług testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 62.02.30 mogą podlegać opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podobne stanowisko w zakresie przychodów z usług testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych wyrażono w:
·interpretacji indywidualnej z 15 lutego 2024 r., 0115-KDST2-1.4011.1.2024.1.NC,
·interpretacji indywidualnej z 30 stycznia 2024 r., 0115-KDST2-2.4011.544.2023.1.AJZ,
·interpretacji indywidualnej z 22 stycznia 2024 r., 0114-KDIP3-2.4011.1025.2023.2.MT.
W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz z jego uzupełnieniu wynika, że prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jedynym źródłem przychodów w prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej jest wynagrodzenie za usługi testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych (Usługi), w ramach których wykonuje Pan czynności, szczegółowo opisane w uzupełnieniu wniosku, polegające na: przeprowadzaniu testów bezpieczeństwa (testy penetracyjne), sporządzaniu pisemnych raportów z przeprowadzonych testów penetracyjnych oraz przeprowadzaniu konsultacji w zakresie testów bezpieczeństwa. Usługi sklasyfikowane są według PKWiU w grupowaniu 62.02.30 – „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej z tytułu wykonywania usług testowania bezpieczeństwa systemów informatycznych (Usługi), które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 62.02.30 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, podlegają opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wg stawki 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji indywidualnych wskazać należy, że rozstrzygnięcia w nich zawarte dotyczą tylko konkretnych, indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pan do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.