Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

ShutterStock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.967.2024.2.MS2

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko w części prawidłowe i w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych jest:

  • prawidłowe - w części dotyczącej określenia właściwej stawki ryczałtu od otrzymanych dodatkowych benefitów od kontrahenta,
  • nieprawidłowe – w pozostałej części.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

18 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 23 stycznia 2025 r. (wpływ 23 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą od 1 lipca 2020 roku pod firmą A. A., z siedzibą przy ul. (…). Firma jest zarejestrowana w CEIDG pod numerem NIP: (…) i numerem REGON: (…). Podstawowym przedmiotem działalności jest działalność związana z oprogramowaniem (62.01.Z). Posiada Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1128 z późn. zm., dalej "ustawa o PIT") i rozlicza się na podstawie ewidencji przychodów. Wybrana forma opodatkowania to ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, a stawka którą Pan stosuje to 12%.

Zawarł Pan umowę o współpracy z kontrahentem zagranicznym, na mocy której świadczy Pan usługi programistyczne. W ramach tej umowy, kontrahent zapewnia Panu dodatkowe benefity, umożliwiające zakup określonych usług i towarów. Korzysta Pan z dedykowanej aplikacji, do której podpięta jest karta płatnicza (doładowywana raz w miesiącu przez kontrahenta), umożliwiająca realizację tych benefitów.

Benefity te są podzielone na następujące kategorie:

1.Jedzenie: środki przeznaczone na zakup żywności i napojów.

2.Rekreacja: środki na usługi i produkty związane z szeroko rozumianą rekreacją (czyli np. opłacanie rachunku za platformy streamingowe, artykuły sportowe, elektronika osobistego użytku).

3.Sprzęt biurowy: środki na zakup wyposażenia biurowego, w tym komputerów, mebli biurowych i innych niezbędnych narzędzi pracy.

4.Dzieci: środki na potrzeby związane z opieką i edukacją dzieci.

5.Internet/telefon: środki na opłacenie rachunków za Internet domowy czy abonament telefoniczny.

6.Budżet wewnątrzfirmowy: środki do wydania na produkty sprzedawane przez platformę, nad której rozwojem Pan pracuje.

Każdego miesiąca otrzymuje Pan na kartę płatniczą określone kwoty, na każdą z wymienionych kategorii, które może wydatkować zgodnie z ich przeznaczeniem. Kontrahent monitoruje i weryfikuje, czy wydatki ponoszone przez Pana są zgodne z przypisanymi kategoriami, zapewniając tym samym prawidłowe wykorzystanie przyznanych środków. Środki przekazywane przez kontrahenta na kartę płatniczą mają określony termin ważności, który może różnić się w zależności od rodzaju benefitu. Jeżeli nie zostaną wykorzystane w wyznaczonym terminie, przepadają. Oznacza to, że po upływie tego okresu, traci Pan możliwość ich wykorzystania, a niewykorzystane środki wracają do kontrahenta lub są anulowane. W związku z benefitami, jakie Pan otrzymuje od kontrahenta, należy zaznaczyć, że umowa o współpracy nie precyzuje, iż są one bezpośrednio związane z realizacją określonych usług. W umowie nie zawarto również żadnych informacji dotyczących tej kwestii. Pragnie Pan podkreślić, że otrzymywane benefity nie stanowią części Pana wynagrodzenia. Benefity te są traktowane jako dodatkowe świadczenia, które mają na celu wspieranie Pana zdrowia i kondycji fizycznej, a także poprawę ogólnego komfortu świadczenia usług. Ich wartość rynkowa jest określana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, co zapewnia transparentność i zgodność z regulacjami. Należy również podkreślić, że kontrahent nie ma obowiązku przyznawania tych benefitów. Ich udzielanie jest całkowicie dobrowolne i wynika z dobrej woli kontrahenta, mając na celu Pana dodatkowe wsparcie.

Uzupełnienie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wskazuje Pan, że przedmiotem zapytania jest okres od 12 listopada 2024 roku do momentu aż stan faktyczny przedstawiony we wniosku nie ulegnie zmianie. Dochody podlegające opodatkowaniu uzyskuje Pan tylko w ramach prowadzenia działalności gospodarczej. Dla celów działalności gospodarczej prowadzi Pan ewidencję przychodów. Usługi świadczone w ramach działalności gospodarczej są zaklasyfikowane pod symbolem 62.01.11.0. Złożył Pan oświadczenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Do wykonywanej przez Pana działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Pytania

1.W związku z otrzymywaniem takich benefitów, w jakiej kategorii powinien Pan rozpoznać przychód z tytułu otrzymania takich świadczeń od kontrahenta, a w związku z tym jaką stawkę podatku powinien zastosować?

2.Jaka będzie podstawa opodatkowania w związku z otrzymaniem takich świadczeń, jeżeli kwoty, które otrzymuje Pan na kartę płatniczą nie zostaną wykorzystane w części lub w całości?

Pana stanowisko w sprawie

Ad. 1

Zgodnie z art. 14 ust. 1ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

Za przychody należy uznać każdą formę przysporzenia majątkowego - zarówno formę pieniężną jak i niepieniężną, w tym nieodpłatne świadczenia otrzymane przez podatnika należy wskazać, że dla celów podatkowych przez nieodpłatne świadczenie rozumie się te wszystkie zdarzenia prawne lub gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie w majątku podatnika mające konkretny wymiar finansowy. Zatem do przychodu należy zaliczyć każdy rodzaj świadczenia, które dana osoba (podatnik) otrzymuje kosztem majątku innej osoby.

Pragnie Pan zaznaczyć, że nie ponosi żadnych kosztów związanych z otrzymywaniem tych benefitów, co jednoznacznie wskazuje na ich nieodpłatny charakter.

W świetle art. 11 ust. 2, 2a i 2b ww. ustawy:

Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

Otrzymując benefity, określa Pan ich wartość rynkową zgodnie z art. 11 ust. 2, 2a i 2b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z tym dopełnia Pan wszelkich starań, aby ustalić zgodnie z obowiązującymi przepisami wartości rynkowe otrzymywanych benefitów. Otrzymuje Pan benefity, które nie są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług na rzecz kontrahenta przekazującego te świadczenia. Benefity te mają charakter odrębny i nie są w żaden sposób uregulowane jako część wynagrodzenia za świadczone usługi. W związku z tym, nie można ich uznać za związane ze świadczeniem usług programistycznych.

Takie stanowisko zostało potwierdzone przez Dyrektora Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej o sygnaturze: 0115-KDST2-1.4011.554.2023.3.JPO z dnia 13 marca 2024 r.:

Z opisu sprawy wynika, że na podstawie umowy zawartej z kontrahentem otrzymuje Pan benefity w postaci karty sportowej oraz pakietu medycznego, za co płaci 1 zł. Zawarta umowa nie reguluje, że ww. benefity są bezpośrednio związane z realizacją określonych usług, w umowie nie ma informacji dotyczącej tej kwestii. Benefity te nie stanowią części wynagrodzenia za świadczone usługi. Wskazał Pan, że wartość rynkowa ww. benefitów to około 400 złotych za pakiet medyczny oraz 100 złotych za kartę sportową. Mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że z tytułu otrzymanych benefitów w postaci karty sportowej oraz pakietu medycznego powinna być zastosowana 3% stawka ryczałtu, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne.

Pana zdaniem, otrzymywane benefity powinny być traktowane jako przychód z nieodpłatnych świadczeń, zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przychody te podlegają opodatkowaniu według stawki ryczałtu w wysokości 3%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wskazuje Pan, że benefity te, mimo że są przekazywane przez kontrahenta, nie mają bezpośredniego związku z wykonywanymi usługami programistycznymi. Są one traktowane jako odrębne świadczenia, które nie stanowią części wynagrodzenia za usługi. W związku z tym, zgodnie z przepisami prawa podatkowego, powinny być one rozpoznawane jako przychód z nieodpłatnych świadczeń i opodatkowane ryczałtem w wysokości 3%.

Ad. 2

Zgodnie z art. 14 ust. 1, za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.

Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z nieodpłatnych świadczeń jest ich wartość. Wartość ta powinna być ustalana na podstawie faktycznie poniesionych wydatków, a nie kwoty przekazanej do dyspozycji. Przepisy te mają na celu opodatkowanie rzeczywistego przychodu, a nie potencjalnych korzyści.

Pana zdaniem, podstawą opodatkowania nieodpłatnych świadczeń powinna być kwota faktycznie wydatkowana przez beneficjenta, a nie kwota przekazana do dyspozycji. Podstawą opodatkowania powinien być rzeczywisty przychód uzyskany z tytułu nieodpłatnych świadczeń.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe w części dotyczącej określenia właściwej stawki ryczałtu od otrzymanych dodatkowych benefitów od kontrahenta, nieprawidłowe w pozostałej części.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Natomiast zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:

Przychodem z działalności gospodarczej jest również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem ust. 2g i art. 21 ust. 1 pkt 125 i 125a.

W świetle art. 11 ust. 2, 2a i 2b ww. ustawy:

2. Wartość pieniężną świadczeń w naturze, z zastrzeżeniem ust. 2c oraz art. 12 ust. 2-2c, określa się na podstawie cen rynkowych stosowanych w obrocie rzeczami lub prawami tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca ich uzyskania.

2a. Wartość pieniężną innych nieodpłatnych świadczeń ustala się:

1) jeżeli przedmiotem świadczenia są usługi wchodzące w zakres działalności gospodarczej dokonującego świadczenia - według cen stosowanych wobec innych odbiorców;

2) jeżeli przedmiotem świadczeń są usługi zakupione - według cen zakupu;

3) jeżeli przedmiotem świadczeń jest udostępnienie lokalu lub budynku - według równowartości czynszu, jaki przysługiwałby w razie zawarcia umowy najmu tego lokalu lub budynku;

4) w pozostałych przypadkach - na podstawie cen rynkowych stosowanych przy świadczeniu usług lub udostępnianiu rzeczy lub praw tego samego rodzaju i gatunku, z uwzględnieniem w szczególności ich stanu i stopnia zużycia oraz czasu i miejsca udostępnienia.

2b. Jeżeli świadczenia są częściowo odpłatne, przychodem podatnika jest różnica pomiędzy wartością tych świadczeń, ustaloną według zasad określonych w ust. 2 lub 2a, a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiągniętych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 3% przychodów o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 2, 5-10 i 19-21 ustawy o podatku dochodowym.

Na podstawie art. 12 ust. 3 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Z opisu sprawy wynika, że na podstawie umowy zawartej z kontrahentem otrzymuje Pan dodatkowe benefity, umożliwiające zakup określonych usług i towarów. Korzysta Pan z dedykowanej aplikacji, do której podpięta jest karta płatnicza (doładowywana raz w miesiącu przez kontrahenta), umożliwiająca realizację tych benefitów. W związku z benefitami, jakie Pan otrzymuje od kontrahenta, umowa o współpracy nie precyzuje, iż są one bezpośrednio związane z realizacją określonych usług. W umowie nie zawarto również żadnych informacji dotyczących tej kwestii. Otrzymywane benefity nie stanowią części Pana wynagrodzenia. Benefity te są traktowane jako dodatkowe świadczenia, które mają na celu wspieranie Pana zdrowia i kondycji fizycznej, a także poprawę ogólnego komfortu świadczenia usług. Ich wartość rynkowa jest określana zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, co zapewnia transparentność i zgodność z regulacjami.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że otrzymane przez Pana świadczenia niestanowiące wynagrodzenia za wykonywane usługi, jako świadczenia nieodpłatne opodatkowane będą 3% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych (art. 12 ust. 1 pkt 7 lit. e ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zw. z art. 14 ust. 2 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

W tej części Pana stanowisko jest prawidłowe.

W odniesieniu natomiast do Pana wątpliwości w zakresie podstawy opodatkowania otrzymanych przez Pana nieodpłatnych świadczeń wskazać należy, że dla celów podatku dochodowego, za nieodpłatne świadczenia zasadniczo uważa się wszelkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu, a także te wszystkie zdarzenia, których skutkiem jest nieodpłatne, czyli niezwiązane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku danej osobie, mające konkretny wymiar finansowy. Przysporzenie to może polegać na zwiększeniu majątku lub uniknięciu wydatku, jaki podatnik musiałby ponieść, aby uzyskać określone świadczenie.

Jak wskazał Trybunał Konstytucyjny w wyroku z 8 lipca 2014 r., sygn. akt K 7/13;

Przychodem podatkowym z tytułu otrzymania nieodpłatnego świadczenia jest realne i wymierne przysporzenie majątkowe, które zostało spełnione za zgodą pracownika oraz w jego interesie (a nie w interesie pracodawcy).

Zawarte w tym wyroku uwagi stosuje się także do przychodów osób niebędących pracownikami.

W rozpatrywanej sprawie otrzymanie dodatkowego świadczenia w postaci karty płatniczej niewątpliwie będzie stanowiło po Pana stronie przysporzenie o charakterze majątkowym. Otrzymanie takiej karty umożliwia bowiem Panu zakup określonych usług i towarów. Przychód z nieodpłatnych świadczeń powstaje w dniu uzyskania takiego przysporzenia majątkowego, czyli w dniu otrzymania określonego świadczenia.

Zatem nie można zgodzić się z Pana stanowiskiem, że podstawą opodatkowania nieodpłatnych świadczeń powinna być kwota faktycznie wydatkowana, a nie kwota przekazana do dyspozycji.

W tej części Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.