Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.597.2024.3.MW

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.597.2024.3.MW

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko w części prawidłowe oraz w części nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest:

-prawidłowe – w zakresie opodatkowania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5%,

-prawidłowe – w zakresie opodatkowania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5%,

-nieprawidłowe – w zakresie opodatkowania usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

15 listopada 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 15 listopada 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwania - pismami z 23 grudnia 2024 r. (wpływ 23 grudnia 2024 r.) oraz z 10 lutego 2025 r. (wpływ 10 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

1.Od 2.11.2021 prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. Obecnie w następujących branżach:

62.01.Z     Działalność związana z oprogramowaniem,

62.02.Z     Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

70.22.Z     Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i  zarządzania,

74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

2.Nie jest Pan zarejestrowany jako czynny podatnik VAT.

3.Od chwili rozpoczęcia działalności ma Pan rezydencję podatkową, a co za tym idzie nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

4.Aktualniej jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pan ustawowe warunki do opodatkowania w tej formie.

5.W ramach działalności realizuje Pan:

analizę wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcji w systemach informatycznych, przy każdej wycenie nowych projektów dla klienta, musi zrozumieć Pan jaka jest jego potrzeba biznesowa i jakie funkcje musi mieć napisany lub zmodyfikowany przez Pana program/kod, żeby spełniał wymagania biznesowe klienta;

proponowanie, ocenę i negocjowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenia już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów IT, jest Pan w organizacji wdrażany do rozmów z potencjalnymi klientami już na etapie proponowania rozwiązań, wyceniania ich i negocjowania warunków realizacji;

budowanie i utrzymywanie relacji z klientami IT w ramach rozwijanych systemów, jest Pan w kontakcie z klientem od momentu pierwszych spotkań związanych z próbą zrozumienia ich potrzeb biznesowych, aż do ostatnich spotkań związanych z oddaniem gotowego projektu, jak również utrzymuje Pan z nimi kontakt w przypadku nowych zapytań o inne projekty i ew. utrzymanie rozwiązań, które już Państwo wdrożyli;

planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych informatycznych, codzienna aktywność;

przegląd, raportowanie oraz koordynacja procesu dostarczania technologii informatycznych, codzienna aktywność;

wsparcie wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów, minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych;

koordynację i optymalizację pracy zespołów projektowych IT, codzienna aktywność;

rozwiązywanie trudności oraz minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych, tworzenie arkuszy ryzyka i raportowanie ich do klienta wraz z proponowanymi rozwiązaniami.

6.Mimo brzmienia dziedzin 62.02.Z i 70.22.Z sugerujących doradztwo, nie wykonuje Pan doradztwa stricte. Jeżeli w przyszłości rozpocznie Pan czynności polegające na doradztwie, zarejestruje się Pan jako czynny podatnik VAT. Klasyfikacja PKD - zgodnie z przepisami - obejmuje dość szeroki zakres działań poza doradztwem, a mianowicie:

62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki

Podklasa ta obejmuje:

-planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, włączając szkolenia dla użytkowników.

Podklasa ta nie obejmuje:

-instalowania komputerów dużej mocy i podobnych, sklasyfikowanej w 33.20.Z,

-sprzedaży komputerów, urządzeń peryferyjnych i oprogramowania, sklasyfikowanej w 46.51.Z, 47.41 .Z,

-instalowania komputerów osobistych, sklasyfikowanego w 62.09.Z,

-oddzielnego instalowania oprogramowania i odzyskiwania danych z uszkodzonych komputerów, sklasyfikowanych w 62.09.Z.

70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania

Podklasa ta obejmuje:

-doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i innych jednostek w zakresie:

·planowania strategicznego i organizacyjnego,

·strategii i działalności marketingowej,

·kontroli kosztów i innych zagadnień finansowych,

·zarządzania produkcją,

·zarządzania zasobami ludzkimi, doradztwa personalnego,

·planowania, organizacji pracy, efektywności zarządzania,

·opracowywania systemów prowadzenia rachunkowości i kontroli wydatków.

-doradztwo i bezpośrednią pomoc dla podmiotów gospodarczych i administracji państwowej w zakresie:

·planowania metod czy procedur dotyczących rachunkowości, programów związanych z kalkulowaniem kosztów, procedur dotyczących kontroli budżetu,

·planowania, organizacji, efektywności i kontroli itp.

Podklasa ta nie obejmuje:

-projektowania księgowych systemów informatycznych, sklasyfikowanego w 62.01 .Z,

-doradztwa i reprezentowania prawnego, sklasyfikowanych w 69.10.Z,

-działalności rachunkowo-księgowej i doradztwa podatkowego, sklasyfikowanych w 69.20.Z,

-doradztwa w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanego w 71.11.Z, 71.12.Z,

-doradztwa w zakresie ochrony środowiska, rolnictwa, bezpieczeństwa, sklasyfikowanego w 74.90.Z,

-doradztwa w zakresie wyszukiwania miejsc pracy i poszukiwania pracowników, sklasyfikowanego w 78.10.Z,

-doradztwa w zakresie edukacji, sklasyfikowanego w 85.60.Z.

7.Rozwinie też Pan zakres działalności klasyfikowanej w PKD pod symbolami 62.01.Z i 74.90.Z

62.01.Z Działalność związana z oprogramowaniem

Podklasa ta obejmuje pisanie, modyfikowanie, badanie, dokumentowanie i wspomaganie oprogramowania, włączając pisanie zleceń sterujących programami dla użytkowników.

Podklasa ta obejmuje analizowanie, projektowanie systemów gotowych do użycia:

-rozbudowę, tworzenie, dostarczanie oraz dokumentację oprogramowania wykonanego na zlecenie określonego użytkownika,

-pisanie programów na zlecenie użytkownika,

-projektowanie stron internetowych.

Podklasa ta nie obejmuje:

-publikowania pakietów oprogramowania, sklasyfikowanego w 58.29.Z,

-tłumaczenia i przystosowania programów na potrzeby rynku, wykonywane na własny rachunek, sklasyfikowanych w 58.29.Z,

-planowania i projektowania systemów komputerowych, które integrują sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, nawet wtedy, gdy dostarczane oprogramowanie może być ich integralną częścią, sklasyfikowanego w 62.02.Z

74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana

Podklasa ta obejmuje:

-pośrednictwo w interesach tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, z wyłączeniem pośrednictwa w handlu nieruchomościami,

-pośrednictwo w zakupie lub sprzedaży patentów,

-działalność związaną z wyceną, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i wyceny dla towarzystw ubezpieczeniowych (antyki, biżuteria itp.),

-kontrolę dokumentów przewozowych, informacje dotyczące stawek za fracht,

-działalność związaną z prognozowaniem pogody,

-doradztwo w zakresie bezpieczeństwa,

-działalność agronomów i ekonomistów rolnych,

-doradztwo w sprawach środowiska naturalnego,

-pozostałe doradztwo techniczne,

-doradztwo inne niż doradztwo z zakresu architektury lub inżynierii oraz doradztwo w zakresie zarządzania,

-działalność związaną z opracowywaniem kosztorysów,

-działalność agentów lub agencji występujących w imieniu indywidualnych osób, w celu zaangażowania do filmu, teatru oraz innej działalności artystycznej lub sportowej, wydania książek, nagrań muzycznych, scenariuszy sztuk, prac artystycznych i fotografii przez wydawców, producentów itp.

Podklasa ta nie obejmuje:

-sprzedaży hurtowej na aukcjach używanych pojazdów samochodowych, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grupy 45.1,

-sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy wysyłkowe lub Internet, sklasyfikowanej w 47.91.Z,

-sprzedaży detalicznej prowadzonej przez domy aukcyjne, sklasyfikowanej w 47.99.Z,

-pośrednictwa w handlu nieruchomościami, sklasyfikowanego w odpowiednich podklasach grupy 68.3,

-działalności rachunkowo-księgowej, sklasyfikowanej w 69.20.Z,

-doradztwa w zakresie zarządzania, sklasyfikowanego w 70.22.Z,

-działalności doradców w zakresie architektury i inżynierii, sklasyfikowanej w odpowiednich podklasach grupy 71.1,

-projektowania maszyn, urządzeń i obiektów produkcyjnych, sklasyfikowanego w grupie 71.12.Z, 74.10.Z,

-badań weterynaryjnych i nadzoru związanego z produkcją żywności, sklasyfikowanych w 71.20.A,

-projektowania i realizowania kampanii reklamowych, sklasyfikowanych w 73.11.Z,

-tworzenia stoisk oraz innych miejsc wystawowych, sklasyfikowanego w 73.11.Z,

-działalności związanej z organizacją targów i wystaw, sklasyfikowanej w 82.30.Z,

-działalności niezależnych licytatorów, sklasyfikowanej w 82.99.Z,

-zarządzania programami lojalnościowymi, sklasyfikowanego w 82.99.Z,

-poradnictwa w zakresie zaciągania kredytów i spłacania długów, sklasyfikowanego w 88.99.Z.

8.W dniu 18 listopada 2022 skierował Pan do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) wniosek o klasyfikację PKWIU Pana działalności opisując ją w identyczny sposób, jak w p. 5 niniejszego wniosku. Po roku w odpowiedzi uzyskał Pan odpowiedź, że:

-jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie planowania i projektowania systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i technologie komunikacyjne, to należy je klasyfikować jako PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”;

-a jeżeli dotyczą doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej związanego z zarządzaniem, to PKWiU 70.22 „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”.

W opisie swojej działalności we wniosku do Urzędu Statystycznego nie znalazły się czynności polegające na doradztwie. Ponadto wiele czynności wykracza poza klasyfikację dokonaną przez Urząd Statystyczny. Z tego powodu dokonaną klasyfikację należy uznać jako powierzchowną, a co za tym idzie praktycznie bezużyteczną.

9.Z powodu nieprzydatności klasyfikacji dokonanej przez Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (...) zmuszony był Pan, biorąc pod uwagę całą swoją wiedzę i najlepszą wolę, do samodzielnego zaklasyfikowania poszczególnych czynności realizowanych w ramach działalności gospodarczej.

W piśmie z 23 grudnia 2024 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy prowadzona przez Pana działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak, wynika to wyraźnie z p. 2 opisu stanu faktycznego.

2.Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pan inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą.

Odpowiedź: Nie, poza prowadzoną działalnością nie uzyskuje Pan dochodów podlegających opodatkowaniu.

3.Czy prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, w której przychody są opodatkowane różnymi stawkami – zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Odpowiedź: Tak, jest to wymóg ustawowy, choć - zgodnie z własnym stanowiskiem przedstawionym we wniosku - zastosowanie ma jedynie stawka 8,5%.

4.Czy prowadzona przez Pana działalność w zakresie opisanym we wniosku jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – sklasyfikowana pod symbolami PKWiU: 62.01.12.0, 62.02.30.0, 62.09.20.0, 74.90.12.0, 74.90.20.0, do których odwołał się Pan we własnym stanowisku w sprawie?

Odpowiedź: Tak, wynika to wyraźnie z p. 2 opisu stanu faktycznego.

5.Proszę wskazać, które z wykonywanych przez Pana usług opisanych we wniosku przyporządkowuje Pan do poszczególnych grupowań PKWiU, tj. do: 62.01.12.0, 62.02.30.0, 62.09.20.0, 74.90.12.0 lub do 74.90.20.0? Jeśli usługi będące przedmiotem wniosku klasyfikuje Pan do innych grupowań PKWiU niż wyżej wskazane - proszę o przyporządkowanie usług do wskazanych przez Pana grupowań.

Odpowiedź:

Symbol PKWiU

Opis

62.01.12.0

Codzienna aktualizacja statusów rozwoju aplikacji oraz postępu w prowadzeniu testów oprogramowania. Dokumentacja poszczególnych funkcji oprogramowania, zgłaszanych błędów i status ich naprawy przy użyciu narzędzi typu (…).

62.02.30.0

W obecnej chwili nie wykonuje Pan działań sklasyfikowanych pod tym symbolem PKWiU.

62.09.20.0

W obecnej chwili nie wykonuje Pan działań sklasyfikowanych pod tym symbolem PKWiU.

74.90.12.0

Analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcji w systemach informatycznych, przy każdej wycenie nowych projektów dla klienta, musi zrozumieć Pan jaka jest jego potrzeba biznesowa i jakie funkcje musi mieć napisany lub zmodyfikowany przez Pana program/kod, żeby spełniał wymagania biznesowe klienta.

Proponowanie, ocenę i negocjowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenia już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów IT, jest Pan w organizacji wdrażany do rozmów z potencjalnymi klientami już na etapie proponowania rozwiązań, wyceniania ich i negocjowania warunków realizacji.

74.90.20.0

W obecnej chwili nie wykonuje Pan działań sklasyfikowanych pod tym symbolem PKWiU.

70.22.20.0

Planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych informatycznych, codzienna aktywność.

Przegląd, raportowanie oraz koordynacja procesu dostarczania technologii informatycznych, codzienna aktywność.

Wsparcie wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów, minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych.

Koordynację i optymalizację pracy zespołów projektowych IT, codzienna aktywność - rozwiązywanie trudności oraz minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych, tworzenie arkuszy ryzyka i raportowanie ich do klienta wraz z proponowanymi rozwiązaniami.

6.Czy w ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 62.01.12.0 świadczy Pan usługi projektowania, rozwoju i wdrażania oprogramowania, w tym oprogramowania związanego z bezpieczeństwem w sieci?

Odpowiedź: Tak, prowadzi Pan dokumentację rozwoju oprogramowania wraz z dokumentacją zmian w poszczególnych wersjach oraz dokumentację testów (raportowanie znalezionych błędów). Pilnuje Pan, żeby dokumentacja ze strony testerów oprogramowania była wyczerpująca i zawierała wszystkie wymagane dla programistów informacje. Na bazie stworzonych zadań w systemie tworzy Pan dokumentację dla programistów i nadzoruje proces naprawy błędów w oprogramowaniu. Główne narzędzia używane - (…).

7.Czy świadczone usługi (a jeżeli tak to które) są:

usługami w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0)?

Odpowiedź: Nie, nie świadczy Pan usług w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0).

W uzupełnieniu wniosku z 10 lutego 2025 r. doprecyzował Pan opis sprawy poprzez wskazanie, że ze względu na długość procesu kody PKWiU 62.02.30.0, 62.09.20.0 i 74.90.20.0 nie mają zastosowania w zdarzeniach przyszłych. Obecnie od stycznia 2025 całość Pana działalności skupia się na PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych i stąd też również jest Pan w procesie rejestrowania się jako czynny podatnik VAT.

Ponadto udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:

1.Czy usługa, wymieniona we wniosku, którą realizuje Pan w ramach swojej działalności:

budowanie i utrzymywanie relacji z klientami IT w ramach rozwijanych systemów, jest Pan w kontakcie z klientem od momentu pierwszych spotkań związanych z próbą zrozumienia ich potrzeb biznesowych, aż do ostatnich spotkań związanych z oddaniem gotowego projektu, jak również utrzymuje Pan z nimi kontakt w przypadku nowych zapytań o inne projekty i ew. utrzymanie rozwiązań, które już Państwo wdrożyli

również jest jego przedmiotem? Jeżeli tak to proszę o przyporządkowanie jej do jednego ze wskazanych przez Pana grupowań PKWiU.

Odpowiedź: Tak, jest częścią wniosku, sklasyfikowana według Pana powinna zostać pod kod PKWiU 70.22.20.0.

2.W związku ze wskazaniem w uzupełnieniu wniosku, że w ramach PKWiU 62.01.12.0 wykonuje Pan czynności:

Codzienna aktualizacja statusów rozwoju aplikacji oraz postępu w prowadzeniu testów oprogramowania. Dokumentacja poszczególnych funkcji oprogramowania, zgłaszanych błędów i status ich naprawy przy użyciu narzędzi tylu (…)

proszę szczegółowo opisać charakter tych czynności/zadań:

a)na czym one polegają, czego dotyczą?

b)jaki jest ich zakres?

c)co jest ich efektem (rezultatem)?

d)do czego są wykorzystywane efekty Pana usług?

Odpowiedź: Jest Pan odpowiedzialny, za odpowiednią koordynację prac zespołów wytwarzania i testowania oprogramowania. Jeśli chodzi o pracę zespołu wytwarzania oprogramowania, to aktualizacja statusów polega na informowaniu osób odpowiedzialnych za sterowanie projektem (i jego finansowanie) na jakim etapie rozwoju oprogramowania aktualnie się Państwo znajdują (ilość otwartych tematów, ilość wprowadzonych poprawek, aktualnie wydana wersja oprogramowania). Jeśli chodzi o pracę zespołu testowania oprogramowania, to tutaj sytuacja wygląda odwrotnie – koordynuje Pan prace związane z testami walidacyjnymi wytworzonego oprogramowania i aktualizuje statusy ilości zgłoszonych błędów. Rezultatem są raporty, wykresy i tablice w narzędziu (…), na postawie których klient dokonuje priorytetyzacji zadań w zespołach współpracujących z zespołami, które Pan koordynuje.

Pytanie

Jakie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych mają zastosowanie do przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej?

Pana stanowisko w sprawie (ostatecznie doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku z 10 lutego 2025 r.)

Do przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej mają zastosowanie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

Uzasadnienie:

1.Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone są w art. 12 ustawy. W odniesieniu do usług, podstawowa stawka określona w art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy wynosi 8,5% o ile specyficzne konkretne rodzaje usług rozpoznawane według klasyfikacji PKWiU nie mają innej stawki ryczałtu określonej w innych przepisach art. 12 ustawy. Oznacza to, że w pierwszej kolejności po ustaleniu symbolu klasyfikacji PKWiU danej usługi należy odnieść się do przepisów art. 12 ust. 1 ustawy i znaleźć przepis szczególny określający stawkę ryczałtu dla tej usługi. Jeśli okaże się, że dla konkretnej usługi nie jest przewidziana szczególna stawka, należy odnieść się do ogólnego przepisu art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy, co oznacza, że zastosowanie ma stawka 8,5%.

2.Jak wspominał Pan w p. 9 opisu stanu faktycznego, dokonał Pan samodzielnie klasyfikacji statystycznej czynności wchodzących w skład zakresu Pana działalności gospodarczej. Wprawdzie klasyfikacje statystyczne PKD i PKWIU nie są w pełni kompatybilne i istnieją miedzy nimi różnice, to jednak w dużej mierze da zauważyć się analogie pomiędzy tymi klasyfikacjami. W związku z tym dokonał Pan takiego przyporządkowania, obu klasyfikacji, które odpowiadają zakresom Pana działalności:

PKD:

a)62.01 .Z Działalność związana z oprogramowaniem,

b)62.02.Z Działalność związana z doradztwem w zakresie informatyki,

c)70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania,

d)74.90.Z Pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana.

PKWiU:

a)62.01 USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM,

b)62.02 USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI,

c)70.22 POZOSTAŁE USŁUGI DORADZTWA ZWIĄZANE Z PROWADZENIEM DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ I USŁUGI ZARZĄDZANIA,

d)74.90 POZOSTAŁE USŁUGI PROFESJONALNE, NAUKOWE I TECHNICZNE, GDZIE INDZIEJ NI ES KLASYFIKOWANE.

3.Analizując poszczególne czynności w ramach Pana działalności (wymienione w p. 5 opisu stanu faktycznego), biorąc pod uwagę analogie pomiędzy PKD i PKWiU, przypisał Pan im następujące symbole klasyfikacji statystycznej PKWiU:

„Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, 62.01.12.0

„Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, 62.02.30.0

„Pozostałe usługi w zakresie technologii informatycznych i komputerowych, gdzie indziej niesklasyfikowane”, 62.09.20.0

„Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”, 74.90.12.0

„Pozostałe usługi profesjonalne, techniczne i handlowe, gdzie indziej niesklasyfikowane”, 74.90.20.0

4.Analiza przepisów art. 12 ustawy wskazuje, że dla żadnej z usług klasyfikowanych wg PKWiU (punkt 3 uzasadnienia) nie znajdujemy przepisu szczególnego określającego specyficzną stawkę ryczałtu. Zatem należy odnieść się do ogólnej stawki dla usług określonej w przepisie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy, a stawka ta wynosi 8,5%.

Przedstawiony powyżej wywód wskazuje na prawidłowość Pana stanowiska, że do przychodów z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej mają zastosowanie stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%.

W uzupełnieniu wniosku z 10 lutego 2025 r. doprecyzował Pan własne stanowisko w sprawie wskazując, że głównym obszarem Pana działalności do grudnia 2024 były:

-62.01.12.0 Codzienna aktualizacja statusów rozwoju aplikacji oraz postępu w prowadzeniu testów oprogramowania. Dokumentacja poszczególnych funkcji oprogramowania, zgłaszanych błędów i status ich naprawy przy użyciu narzędzi typu (…).

-74.90.12.0 Analiza wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcji w systemach informatycznych, przy każdej wycenie nowych projektów dla klienta, musi Pan zrozumieć jaka jest jego potrzeba biznesowa i jakie funkcje musi mieć napisany lub zmodyfikowany przez Państwa program/kod, żeby spełniał wymagania biznesowe klienta.

Proponowanie, ocenę i negocjowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenia już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów IT, jest Pan w organizacji wdrażany do rozmów z potencjalnymi klientami już na etapie proponowania rozwiązań, wyceniania ich i negocjowania warunków realizacji.

-70.22.20.0 Planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych informatycznych, codzienna aktywność.

Przegląd, raportowanie oraz koordynacja procesu dostarczania technologii informatycznych, codzienna aktywność.

Wsparcie wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów, minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych.

Koordynację i optymalizację pracy zespołów projektowych IT, codzienna aktywność - rozwiązywanie trudności oraz minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych, tworzenie arkuszy ryzyka i raportowanie ich do klienta wraz z proponowanymi rozwiązaniami.

Od stycznia 2025 jest to tylko i wyłącznie PKWiU 70.22.20.0 stąd jest Pan w procesie rejestrowania jako czynny podatnik VAT.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest w części prawidłowe i w części nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1) w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2) rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w  formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e)  uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług:

a) związanych z wydawaniem:

- pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,

- pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),

- pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),

- oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line,

b) związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W świetle art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15 % przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnień wynika, że prowadzi Pan pozarolniczą działalność gospodarczą. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Od chwili rozpoczęcia działalności ma Pan rezydencję podatkową, a co za tym idzie nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Aktualniej jest Pan opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Spełnia Pan ustawowe warunki do opodatkowania w tej formie. W ramach działalności realizuje Pan:

‒    analizę wymagań biznesowych związanych z wdrożeniem nowych funkcji w systemach informatycznych, przy każdej wycenie nowych projektów dla klienta, musi zrozumieć Pan jaka jest jego potrzeba biznesowa i jakie funkcje musi mieć napisany lub zmodyfikowany przez Pana program/kod, żeby spełniał wymagania biznesowe klienta - PKWiU 74.90.12.0;

‒    proponowanie, ocenę i negocjowanie nowych rozwiązań, a także ulepszenia już funkcjonujących procesów w ramach bieżących i przyszłych projektów IT, jest Pan w organizacji wdrażany do rozmów z potencjalnymi klientami już na etapie proponowania rozwiązań, wyceniania ich i negocjowania warunków realizacji - PKWiU 74.90.12.0;

‒    budowanie i utrzymywanie relacji z klientami IT w ramach rozwijanych systemów, jest Pan w kontakcie z klientem od momentu pierwszych spotkań związanych z próbą zrozumienia ich potrzeb biznesowych, aż do ostatnich spotkań związanych z oddaniem gotowego projektu, jak również utrzymuje Pan z nimi kontakt w przypadku nowych zapytań o inne projekty i ew. utrzymanie rozwiązań, które już Państwo wdrożyli - PKWiU 70.22.20.0;

‒    planowanie i nadzorowanie harmonogramów projektowych informatycznych, codzienna aktywność - PKWiU 70.22.20.0;

‒    przegląd, raportowanie oraz koordynacja procesu dostarczania technologii informatycznych, codzienna aktywność - PKWiU 70.22.20.0;

‒    wsparcie wiedzą oraz pomocą w rozwiązywaniu problemów, minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych - PKWiU 70.22.20.0;

‒    koordynację i optymalizację pracy zespołów projektowych IT, codzienna aktywność - PKWiU 70.22.20.0;

‒    rozwiązywanie trudności oraz minimalizowanie zagrożeń w ramach prowadzonych projektów informatycznych, tworzenie arkuszy ryzyka i raportowanie ich do klienta wraz z proponowanymi rozwiązaniami - PKWiU 70.22.20.0;

‒    codzienne aktualizacje statusów rozwoju aplikacji oraz postępu w prowadzeniu testów oprogramowania. Dokumentację poszczególnych funkcji oprogramowania, zgłaszanych błędów i status ich naprawy przy użyciu narzędzi typu (…) - PKWiU 62.01.12.0.

Poza prowadzoną działalnością nie uzyskuje Pan dochodów podlegających opodatkowaniu. Prowadzi Pan ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności, w której przychody są opodatkowane różnymi stawkami – zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jest to wymóg ustawowy, choć - zgodnie z Pana stanowiskiem przedstawionym we wniosku - zastosowanie ma jedynie stawka 8,5%. Od stycznia 2025 całość Pana działalności skupia się na PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.

W odniesieniu do świadczonych przez Pana usług zaklasyfikowanych do PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń” wskazać należy, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Mając na względzie powołane powyżej przepisy oraz okoliczności przedstawione w opisie sprawy stwierdzam, że osiągane przez Pana przychody ze świadczenia usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.90.12.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem w tej części Pana stanowisko jest prawidłowe.

Z kolei, w zakresie świadczonych przez Pana usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0 podnieść należy, że:

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-   klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-   kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Jak wynika ze złożonego wniosku – część świadczonych przez Pana usług (a od stycznia 2025 r. całość Pana działalności) mieści się w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”.

Mając powyższe na uwadze, stwierdzam że osiągane przez Pana w ramach działalności gospodarczej przychody z tytułu wykonywania usług sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 72.22.20.0 podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym Pana stanowisko w tym zakresie jest prawidłowe.

Ponadto, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej wykonywał Pan usługi polegające na codziennej aktualizacji statusów rozwoju aplikacji oraz postępu w prowadzeniu testów oprogramowania, które sklasyfikował Pan w grupowaniu PKWiU 62.01.12.0.

Jak Pan wskazał we wniosku w ramach ww. usługi jest Pan odpowiedzialny, za odpowiednią koordynację prac zespołów wytwarzania i testowania oprogramowania. Jeśli chodzi o pracę zespołu wytwarzania oprogramowania, to aktualizacja statusów polega na informowaniu osób odpowiedzialnych za sterowanie projektem (i jego finansowanie) na jakim etapie rozwoju oprogramowania aktualnie się Państwo znajdują (ilość otwartych tematów, ilość wprowadzonych poprawek, aktualnie wydana wersja oprogramowania). Jeśli chodzi o pracę zespołu testowania oprogramowania, to tutaj sytuacja wygląda odwrotnie – koordynuje Pan prace związane z testami walidacyjnymi wytworzonego oprogramowania i aktualizuje statusy ilości zgłoszonych błędów. Rezultatem są raporty, wykresy i tablice w narzędziu (…), na postawie których klient dokonuje priorytetyzacji zadań w zespołach współpracujących z zespołami, które Pan koordynuje. Jednocześnie wskazał Pan, że w ramach ww. usługi prowadzi dokumentację rozwoju oprogramowania wraz z dokumentacją zmian w poszczególnych wersjach oraz dokumentację testów (raportowanie znalezionych błędów). Pilnuje Pan, żeby dokumentacja ze strony testerów oprogramowania była wyczerpująca i zawierała wszystkie wymagane dla programistów informacje. Na bazie stworzonych zadań w systemie tworzy Pan dokumentację dla programistów i nadzoruje proces naprawy błędów w oprogramowaniu. Główne narzędzia używane przez Pana to (…).

W odniesieniu do powyższego wskazuję, że zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z późn. zm.) oraz wyjaśnieniami Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w dziale 62 – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w  zakresie informatyki i usługi powiązane, mieści się klasa 62.01 – Usługi związane z  oprogramowaniem.

W klasie 62.01 znajduje się kategoria PKWiU 62.01.1, która obejmuje „Usługi związane z  projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych”. W ramach tego grupowania mieści się m.in. PKWiU 62.01.12.0 „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”. Wyjaśnienia do PKWiU 2015 wskazują, że grupowanie to obejmuje:

-usługi związane z projektowaniem, rozwojem i wdrażaniem sieci klienta, takich jak: intranet, ekstranet i wirtualne sieci prywatne,

-usługi związane z projektowaniem i rozwojem bezpieczeństwa sieci, tj. projektowanie, rozwój i wdrażanie oprogramowania, sprzętu komputerowego i procedur sterowania dostępem do danych i programami pozwalającymi na bezpieczną wymianę informacji w ramach sieci.

Wobec tego usługi związane z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1) to takie spośród „Usług związanych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych” (PKWiU 62.01.1), które rzeczywiście są związane z oprogramowaniem.

Wskazać również należy, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w przypadku PKWiU ex 62.01.1 wskazuje na związek świadczonych usług z oprogramowaniem, nie zawężając tych czynności wyłącznie do kwestii programowania. Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani też pośredniego związku z oprogramowaniem. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach polegających na programowaniu (tworzeniu kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z oprogramowaniem.

Zgodnie bowiem z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym, usługi związane z oprogramowaniem to usługi, które dotyczą oprogramowania, przy czym sformułowanie „oprogramowanie” ma tu znaczenie szersze niż „program komputerowy”.

Zatem usługi związane z oprogramowaniem nie polegają jedynie na programowaniu, czyli tworzeniu kodów źródłowych przez programistów, są to wszelkie inne usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych.

Odnosząc się do sytuacji przedstawionej we wniosku, wskazuję, że w świetle tak przedstawionego opisu czynności w ramach grupowania PKWiU 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, które Pan wykonuje, niezasadne jest przyjęcie, że świadczone przez Pana usługi nie są związane z oprogramowaniem. W mojej ocenie czynności, które Pan wskazał w opisie sprawy, mieszczą się w pojęciu usług związanych z oprogramowaniem. Za taką ich kwalifikacją przemawia fakt, że dotyczą one usług polegających na codziennej aktualizacji statusów rozwoju aplikacji oraz postępu w prowadzeniu testów oprogramowania. Prowadzi Pan dokumentację rozwoju oprogramowania wraz z dokumentacją zmian w poszczególnych wersjach oraz dokumentację testów (raportowanie znalezionych błędów). Pilnuje Pan, żeby dokumentacja ze strony testerów oprogramowania była wyczerpująca i zawierała wszystkie wymagane dla programistów informacje. Na bazie stworzonych zadań w systemie tworzy Pan dokumentację dla programistów i nadzoruje proces naprawy błędów w oprogramowaniu.

Całość opisanych przez Pana czynności i zadań odnosi się wprost do systemów informatycznych (aplikacji, oprogramowania).

Zauważam, że systemy informatyczne (komputerowe) wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem wszelkie usługi z nimi związane spełniają przesłankę wykluczającą możliwość zastosowania stawki podatku w wysokości 8,5%.

W konsekwencji, osiągane przez Pana przychody ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 62.01.12.0 – „Usługi związane z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych dla sieci i systemów komputerowych”, podlegają opodatkowaniu według 12% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem, Pana stanowisko w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja odnosi się wyłącznie do zakresu wniosku, który ostatecznie doprecyzował Pan w jego uzupełnieniach, tj. odnosi się do czynności które faktycznie Pan wykonuje i które zostały szczegółowo opisane, oraz do których ostatecznie odniósł się Pan w uzupełnieniu własnego stanowiska w sprawie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawyz dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.