Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-2.4011.4.2025.3.JN

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-2.4011.4.2025.3.JN

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

2 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 2 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 28 stycznia 2025 r. (wpływ 28 stycznia 2025 r.) oraz z 31 stycznia 2025 r. (wpływ 31 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

W marcu tego roku (2025) Wnioskodawczyni planuje założyć jednoosobową działalność gospodarczą, na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Główną świadczoną przez Wnioskodawczynię usługą będą manualne testy oprogramowania i tej też usługi dotyczy Wnioskodawczyni pytanie.

W piśmie otrzymanym od Urzędu Statystycznego (…). Wnioskodawczyni otrzymała informację, że opisana przez nią usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Przedstawione przez Wnioskodawczynię we wspomnianym piśmie usługi to:

-testy manualne oprogramowania,

-porównywanie, przy pomocy testów manualnych, czy stan produktu (oprogramowania) zgadza się z dokumentacją dostarczoną przez klienta,

-przygotowanie dokumentacji testów (przypadki testowe, plany testów, raporty z testów),

-raportowanie znalezionych podczas testowania błędów, w sposób określony przez klienta.

Rozwijając powyższe punkty, praca Wnioskodawczyni polegać będzie na manualnych (ręcznych) testach oprogramowania, na każdym etapie jego produkcji. Testy manualne zakładają sprawdzanie zgodności elementów oprogramowania z dokumentacją dostarczoną przez klienta oraz wyszukiwanie usterek nie wyszczególnionych w dokumentacji, które mogą wpłynąć negatywnie na odbiór oprogramowania przez użytkowników. Testy te mogą dotyczyć wybranego elementu oprogramowania lub jego całości, w zależności od aktualnych potrzeb projektu, w środowisku testowym lub finalnej wersji oprogramowania.

Do obowiązków Wnioskodawczyni należeć będzie również przygotowanie na podstawie dostarczonej dokumentacji lub informacji od klienta, szczegółowych planów testów (łącznie z opisaniem różnych przypadków testowych) wraz z dostarczeniem klientowi raportu z wyników przeprowadzonych testów. Do obowiązków Wnioskodawczyni należeć będzie również raportowanie wszystkich znalezionych błędów w sposób określony przez klienta (przy użyciu ustalonych przez klienta narzędzi) i komunikowanie ich pozostałym członkom zespołu. Oprócz tego, Wnioskodawczyni będzie również analizowała już zgłoszone błędy, uzupełniała ich opisy, czy sposoby reprodukcji tak, by spełniały ustalone wraz z klientem normy.

Do obowiązków Wnioskodawczyni, w zakresie opisywanej usługi, nie będzie należeć pisanie testów automatycznych, czy pisanie, modyfikowanie lub analiza kodu dostarczonego przez klienta oprogramowania.

W pismach z 28 stycznia 2025 r. oraz z 31 stycznia 2025 r., stanowiących uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu z 28 stycznia 2025 r. pytania:

1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?

Odpowiedź: Tak.

2.Czy złoży Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?

Odpowiedź: Tak, Wnioskodawczyni planuje to zrobić 2 marca 2025 r.

3.Czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza będzie działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?

Odpowiedź: Tak.

4.Czy usługi, które planuje Pani świadczyć sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 62.02.30.0 będą usługami związanymi z doradztwem w zakresie oprogramowania?

Odpowiedź: W odpowiedzi na pytanie Wnioskodawczyni zatacza bardziej wyczerpujący opis każdej czynności, którą wskazała we wniosku, jako będącą częścią świadczonej przez Wnioskodawczynię usługi testów manualnych, sklasyfikowanej przez Urząd Statystyczny w (…) kodem PKWiU 62.02.30.0:

a)Testowanie ręczne oprogramowania – testy ręczne zakładają manualne sprawdzenie każdego elementu dostarczonego oprogramowania (w opozycji do testów automatycznych, które zakładają automatyzację procesu testowania, poprzez tworzenie testów, które wyłączają testera z obowiązku własnoręcznego wchodzenia za każdym razem w interakcję z każdym elementem oprogramowania). Mówiąc dokładniej, zakładają włączenie aplikacji i samodzielne sprawdzenie jej działania (wszystkich funkcjonalności), wchodząc w interakcję z każdym elementem oprogramowania, lub ocenę jego stanu wizualnego (ogólnie rozumianej czytelności, zgodności z dostarczonym projektem oraz z oczekiwaniami określonej grupy odbiorców testowanego oprogramowania), czy dźwiękowego (używając standardów podobnych do tych używanych przy ocenie wizualnej strony oprogramowania). Testy takie odbywają się w środowisku testowym lub na wersji oprogramowania dostarczonej już do odbiorców, z wykorzystaniem dostarczonych lub wymaganych (a dostępnych ogólnie) przez klienta narzędzi. Po zapoznaniu się z wymienionymi elementami oprogramowania, tester manualny porównuje je z dokumentacją dostarczoną przez klienta. Dokumentacja może zostać dostarczona jako plik tekstowy, audiowizualny, czy przekazana testerowi ustnie (np. wskazanie w rozmowie oczekiwań, które aplikacja powinna spełniać). Testy manualne mogą dotyczyć całości oprogramowania lub konkretnego jego elementu. Testowanie może polegać zarówno na pierwszorazowym kontakcie z testowanymi funkcjonalności, jak i retestowaniem ich po poprawkach wprowadzonych przez innych członków zespołu, czyli weryfikacją wprowadzonych zmian.

b)Przygotowywanie dokumentacji – wśród obowiązków Wnioskodawczyni znajdzie się również pisanie dokumentacji dotyczącej testowanego oprogramowania. Może zakładać przygotowanie dokumentacji bezpośrednio dotyczącej testów, takiej jak:

-    przygotowywanie test planów (inaczej mówiąc planu testowania, zakładającego zaplanowanie, opisanie i przygotowanie poszczególnych etapów prowadzonych testów), wraz z przedstawieniem raportów z ich przebiegu,

-    przygotowywanie scenariuszy (przypadków) testowych, czyli opisywanie zachowań, które mogą prowadzić do wystąpienia błędów lub takich, które powinny działać bez zarzutu, zgodnie z oczekiwaniami klienta,

-    raportowanie znalezionych błędów, zgodnie z normą raportowania ustaloną z klientem lub zaproponowaną przez Wnioskodawczynię, bazując na ogólnie rozumianej czytelności zgłoszenia i informacjach potrzebnych do zreprodukowania błędu. Może również dotyczyć dokumentacji pośrednio dotyczącej testów jak np. zgłaszanie próśb o uzupełnienie brakujących informacji w dokumentacji oprogramowania lub samodzielne uzupełnianie jej o brakujące informacje (np. stworzenie opisu znajdującej się w oprogramowaniu funkcjonalności). Tworzenie, aktualizowanie i modyfikowanie dokumentacji testowej oraz tej dotyczącej oprogramowania, jest kluczowe dla zapewnienia płynności i jakości testów manualnych.

c)Analizowanie zgłoszeń klientów, członków zespołu lub użytkowników oprogramowania, w celu wyszczególnienia z nich błędów oraz sugestii. W przypadku błędów, dalsza praca polega na testowaniu manualnym oprogramowania, w celu znalezienia reprodukcji potencjalnego błędu (opisanym szczegółowo w punkcie a) lub przedstawienie przeanalizowanej treści w formie dokumentacji (opisane w punkcie b).

d)Uczestniczenie w zebraniach zespołu, zapoznawanie się na nich z postępami prac, aktualnie zaimplementowanymi funkcjonalnościami, przedstawianie aktualnego stanu aplikacji (omawianie znalezionych błędów) oraz przedstawianie planów testów oraz ich wyników.

e)Opisana przez Wnioskodawczynię usługa na żadnym etapie nie zakłada naprawiania, modyfikowania, analizowania, optymalizowania, czy pisania kodu oprogramowania. Naprawianiem zgłoszonych błędów zajmują się inni członkowie zespołu.

Powodem złożenia przez Wnioskodawczynię wniosku o indywidualną interpretację podatkową, jest chęć ustalenia, czy do wyżej opisanej usługi (sklasyfikowanej przez Urząd Statystyczny w (…) kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”), Wnioskodawczyni może, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, zastosować opodatkowanie w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%. W opinii Wnioskodawczyni, po przedstawieniu wyczerpującego opisu wykonywanych w ramach działalności usług (opisanych we wniosku i uzupełnieniu wniosku) oraz przedstawieniu opinii wystawionej przez Urząd Statystyczny w (…) (którą to opinię Wnioskodawczyni dołączyła do wniosku), prośba o indywidualną interpretację podatkową dotyczy również określenia przez Organ, czy wyżej opisania usługa mieści się w zakresie usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02) lub jakichkolwiek innych usług wyłączających możliwość zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 8,5%, czy też nie.

5.Czy oprócz wskazanej działalności gospodarczej będzie uzyskiwała Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, to czy będzie prowadziła Pani ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej przez Panią działalności odrębnie (jeżeli zaistnieje taka sytuacja)?

Odpowiedź: Jeżeli zaistnieje sytuacja, w której Wnioskodawczyni uzyska inne dochody podlegające opodatkowaniu, Wnioskodawczyni będzie prowadziła ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie. Wnioskodawczyni zaznacza, że aktualny wniosek o interpretację dotyczy tylko opisanej przez nią usługi wykonywania testów manualnych (sklasyfikowanej przez Urząd Statystyczny w (…) kodem PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”).

Pytanie

Czy przedstawione powyżej usługi przeprowadzania testów manualnych, które Wnioskodawczyni zamierza świadczyć od marca 2025 r., kwalifikują się do zastosowania 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w rozdziale 2 art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

Usługa testów manualnych oprogramowania, którą Wnioskodawczyni planuje świadczyć od marca 2025 r., po założeniu jednoosobowej działalności gospodarczej na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, która przez Urząd Statystyczny w (…) mieści się w ugrupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, może być opodatkowana 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej bez względu na wysokość przychodów.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Według ww. przepisu:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6)(uchylony)

2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne stanowi, że:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.

Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Przy czym zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku oraz jego uzupełnienia wynika, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podlega Pani nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W marcu tego roku (2025) planuje Pani założyć jednoosobową działalność gospodarczą. Prowadzona przez Panią działalność gospodarcza będzie działalnością usługową, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. 2 marca 2025 r. planuje Pani złożyć właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach prowadzonej działalności będzie Pani świadczyć usługę testów manualnych polegającą na:

a)testowaniu ręcznym oprogramowania – testy ręczne zakładają manualne sprawdzenie każdego elementu dostarczonego oprogramowania (w opozycji do testów automatycznych, które zakładają automatyzację procesu testowania, poprzez tworzenie testów, które wyłączają testera z obowiązku własnoręcznego wchodzenia za każdym razem w interakcję z każdym elementem oprogramowania). Mówiąc dokładniej, zakładają włączenie aplikacji i samodzielne sprawdzenie jej działania (wszystkich funkcjonalności), wchodząc w interakcję z każdym elementem oprogramowania, lub ocenę jego stanu wizualnego (ogólnie rozumianej czytelności, zgodności z dostarczonym projektem oraz z oczekiwaniami określonej grupy odbiorców testowanego oprogramowania), czy dźwiękowego (używając standardów podobnych do tych używanych przy ocenie wizualnej strony oprogramowania). Testy takie odbywają się w środowisku testowym lub na wersji oprogramowania dostarczonej już do odbiorców, z wykorzystaniem dostarczonych lub wymaganych (a dostępnych ogólnie) przez klienta narzędzi. Po zapoznaniu się z wymienionymi elementami oprogramowania, tester manualny porównuje je z dokumentacją dostarczoną przez klienta. Dokumentacja może zostać dostarczona jako plik tekstowy, audiowizualny, czy przekazana testerowi ustnie (np. wskazanie w rozmowie oczekiwań, które aplikacja powinna spełniać). Testy manualne mogą dotyczyć całości oprogramowania lub konkretnego jego elementu. Testowanie może polegać zarówno na pierwszorazowym kontakcie z testowanymi funkcjonalności, jak i retestowaniem ich po poprawkach wprowadzonych przez innych członków zespołu, czyli weryfikacją wprowadzonych zmian;

b)przygotowywaniu dokumentacji – pisanie dokumentacji dotyczącej testowanego oprogramowania. Może zakładać przygotowanie dokumentacji bezpośrednio dotyczącej testów, takiej jak:

-    przygotowywanie test planów (inaczej mówiąc planu testowania, zakładającego zaplanowanie, opisanie i przygotowanie poszczególnych etapów prowadzonych testów), wraz z przedstawieniem raportów z ich przebiegu,

-   przygotowywanie scenariuszy (przypadków) testowych, czyli opisywanie zachowań, które mogą prowadzić do wystąpienia błędów lub takich, które powinny działać bez zarzutu, zgodnie z oczekiwaniami klienta,

-    raportowanie znalezionych błędów, zgodnie z normą raportowania ustaloną z klientem lub zaproponowaną przez Panią, bazując na ogólnie rozumianej czytelności zgłoszenia i informacjach potrzebnych do zreprodukowania błędu. Może również dotyczyć dokumentacji pośrednio dotyczącej testów jak np. zgłaszanie próśb o uzupełnienie brakujących informacji w dokumentacji oprogramowania lub samodzielne uzupełnianie jej o brakujące informacje (np. stworzenie opisu znajdującej się w oprogramowaniu funkcjonalności). Tworzenie, aktualizowanie i modyfikowanie dokumentacji testowej oraz tej dotyczącej oprogramowania, jest kluczowe dla zapewnienia płynności i jakości testów manualnych.

c)analizowaniu zgłoszeń klientów, członków zespołu lub użytkowników oprogramowania, w celu wyszczególnienia z nich błędów oraz sugestii. W przypadku błędów, dalsza praca polega na testowaniu manualnym oprogramowania, w celu znalezienia reprodukcji potencjalnego błędu (opisanym szczegółowo w punkcie a)) lub przedstawienie przeanalizowanej treści w formie dokumentacji (opisane w punkcie b)).

d)uczestniczeniu w zebraniach zespołu, zapoznawanie się na nich z postępami prac, aktualnie zaimplementowanymi funkcjonalnościami, przedstawianie aktualnego stanu aplikacji (omawianie znalezionych błędów) oraz przedstawianie planów testów oraz ich wyników.

W piśmie otrzymanym od Urzędu Statystycznego w (…), otrzymała Pani informację, że opisana przez Panią usługa mieści się w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”. Do Pani obowiązków, w zakresie opisywanej usługi, nie będzie należeć pisanie testów automatycznych. Ponadto, opisana przez Panią usługa na żadnym etapie nie zakłada naprawiania, modyfikowania, analizowania, optymalizowania, czy pisania kodu oprogramowania; naprawianiem zgłoszonych błędów zajmują się inni członkowie zespołu. Jeżeli zaistnieje sytuacja, w której uzyska Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu, będzie Pani prowadziła ewidencję w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności odrębnie.

Dokonując analizy będącej przedmiotem wniosku usługi, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 62 – USŁUGI ZWIĄZANE Z OPROGRAMOWANIEM I DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI I USŁUGI POWIĄZANE mieści się klasa 62.02 – USŁUGI ZWIĄZANE Z DORADZTWEM W ZAKRESIE INFORMATYKI”. Klasa ta nie obejmuje:

-    usług związanych z doradztwem połączonych z projektowaniem i rozwojem technologii informatycznych (strona internetowa, baza danych, określona aplikacja, sieć itp.), sklasyfikowanych w 62.01.1,

-   usług związanych z doradztwem w zakresie strategii przedsiębiorstw, takich jak: doradztwo dotyczące rozwoju strategii handlu elektronicznego, sklasyfikowanych w 70.22.11.0.

W klasie tej znajdują się następujące grupowania:

-62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;

-62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

-62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Grupowanie 62.02.30.0 obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-    udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-    usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-    udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-    udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-    udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Należy podkreślić, że oznaczenie „ex” przy grupowaniu PKWiU 62.02, o którym mowa jest w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, oznacza, że 12% stawkę ryczałtu należy stosować do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Zgodnie z definicją zawartą w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne itp.

Z kolei doradzać to udzielać porady, wskazywać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które nie będą związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, będą mogły być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podsumowując należy stwierdzić, że przychód w zakresie usług przeprowadzania testów manualnych oprogramowania sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 62.02.30.0 Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, które będzie Pani świadczyć w ramach działalności prowadzonej przez Panią, opisanej we wniosku, będzie kwalifikował się do opodatkowania stawką podatku w wysokości 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Stawka ta będzie miała zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione będą warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będze zgodna (tożsama) z opisemzdarzenia przyszłego oraz zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.