Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0113-KDIPT2-1.4011.891.2024.2.HJ

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

11 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą począwszy od 13 grudnia 2023 r. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest zgodnie z PKD 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i usługowych.

Wnioskodawca zamierza skorzystać w roku podatkowym 2025 z możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stąd konieczne jest wskazanie, że w poprzednim roku podatkowym Wnioskodawca nie uzyskał przychodów, które przekraczałyby 2 000 000 euro. Jednocześnie warto zaznaczyć, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, którego działalność podlegałaby wyłączeniu z ryczałtu, o którym mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: p.p.e.). Tym samym, Wnioskodawca nie jest podmiotem korzystającym ze zwolnienia na podstawie karty podatkowej, nie osiąga całości, bądź w części przychodów z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.

Dalszym warunkiem negatywnym wykluczającym możliwość zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu jest wykonywanie w roku podatkowym, bądź roku poprzedzającym rok obrotowy prac, które Wnioskodawca realizował na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy - na rzecz obecnego, bądź byłego pracodawcy, stąd należy zaznaczyć, że taka sytuacja nie miała miejsca. Należy również stwierdzić, że w ramach sytuacji faktycznej nie zaistniały okoliczności negatywne wykluczające możliwość zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Wnioskodawca dokonując wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadził będzie ewidencję przychodów, o której mowa w art. 15 p.p.e.

Wnioskodawca dokonując wyboru w przyszłości opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych uznaje za uzasadnione wskazanie, że w ramach realizowanych czynności będzie wykonywał działania polegające m.in. na doradztwie, doborze, odbiorze (…), jak również podzespołów, który dokonywany jest w ramach oferty proponowanej przez firmy trzecie, które następnie oferowane są przez Kontrahenta Wnioskodawcy podmiotom trzecim, jako część rozwiązania kompleksowego. Powyższe czynności faktyczne zostały zakwalifikowane przez Wnioskodawcę jako kategoria PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego. Obok wskazanych usług Wnioskodawca realizuje również inne usługi, w tym objęte wnioskiem o wydanie interpretacji czynności polegające na doradztwie w zakresie właściwego systemu operacyjnego, odnoszące się do wykorzystywanych (…). Powyższe czynności są klasyfikowane do kategorii PKWiU 62.02.20.0.

Przedstawiając opis w sprawie należy zaznaczyć, że podejmując decyzję w przyszłości dotyczące wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca planuje kontynuować dotychczasową umowę o współpracy realizowaną pomiędzy podmiotami gospodarczymi, czyli Zleceniodawcą, a Zleceniobiorcą, czyli jednoosobową działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a centrum interesów życiowych Wnioskodawcy, zarówno osobistych, jak i gospodarczych, znajduje się w Polsce. W związku z tym Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, przez co jest zobowiązany do rozliczania się z całości osiągniętych dochodów, niezależnie od źródła ich uzyskania.

Wnioskodawca zamierza dokonać wyboru tej formy opodatkowania w ustawowym terminie, tj. do 20 lutego 2025 r., poprzez złożenie stosownego oświadczenia za pośrednictwem platformy CEIDG.GOV.PL. W celu zachowania spójności rozliczeń podatkowych oraz zapewnienia jednoznacznej interpretacji obowiązujących przepisów, wskazane byłoby uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej przed dokonaniem formalnego zgłoszenia wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W ramach świadczonych usług, sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.10.0,Wnioskodawca zajmuje się doborem specyfikacji sprzętu komputerowego (…), określając wymagania dotyczące (…) oraz innych komponentów niezbędnych do finalnego produktu oferowanego przez Zleceniodawcę. Specyfikacja ta jest selekcjonowana na podstawie wyniku badań przeprowadzonych przez dedykowany dział badawczo-rozwojowy (R&D), któremu Wnioskodawca zleca wykonanie testów w celu doboru optymalnej konfiguracji sprzętowej.

W ramach świadczonych usług, sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.20.0, Wnioskodawca dobiera odpowiedni system operacyjny do (…) oraz koordynuje instalację aplikacji stanowiących kluczowy element końcowego produktu. Aplikacje te są rozwijane przez zespół badawczo-rozwojowy (R&D) - jeden z działów w spółce Kontrahenta, któremu zleca On opracowanie określonych funkcjonalności i wdrożenie ich zgodnie z ustalonym harmonogramem. Rola Wnioskodawcy obejmuje także weryfikację kompatybilności systemu operacyjnego z dostarczanym sprzętem i aplikacjami.

W zależności od rodzaju i ilości realizowanych usług w danym miesiącu, Wnioskodawca wystawia fakturę, na której wyszczególnia pozycje odpowiadające świadczonym usługom. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach działalności gospodarczej są elementami złożonej (kompleksowej usługi), za które otrzymuję oddzielne wynagrodzenie.

W celu prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów oraz określenia przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, kontrakt zawarty ze Zleceniodawcą obejmuje trzy odrębne zakresy świadczenia usług. Wystawione faktury zwierać będą trzy pozycje odpowiadające tym zakresom:

1.   usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, w tym usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu   komputerowego;

2.   usługi związane z doradztwem w tym usługi związane z zarządzaniem strategicznym, usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;

3.   badania naukowe i prace rozwojowe, w tym usługi w zakresie prac rozwojowych, prace wykorzystujące dotychczasową wiedzę, prowadzone w celu wytworzenia istniejących materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod.

Pozwala to na przejrzyste ewidencjonowanie czasu poświęconego na każdy z obszarów działalności w danym miesiącu. W związku z tym kwoty na fakturze mogą się zmieniać w zależności od ilości czasu przeznaczonego na realizację poszczególnych usług.

Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są realizowane na rzecz niezależnych podmiotów gospodarczych, z którymi nie łączą Wnioskodawcy więzi właścicielskie ani zarządcze. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem ani członkiem zarządu żadnej ze spółek, dla których wykonuje usługi. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy ma charakter w pełni niezależny, a usługi realizowane są w ramach kontraktów zawieranych z podmiotami trzecimi na zasadach rynkowych.

Pytania

1.Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach czynności polegających na doradztwie, doborze, odbiorze (...), jak również podzespołów, który dokonywany jest w obrębie oferty proponowanej przez firmy trzecie, a zakwalifikowane do PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 12%?

2.Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach czynności polegających na doradztwie w zakresie właściwego systemu operacyjnego, odnoszące się do wykorzystywanych (...), a zakwalifikowane do PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, podlegają opodatkowaniu według stawki 12%?

  Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 6 ust. 1 p.p.e., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką″. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Jednocześnie w odniesieniu do przychodów osób fizycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem od przychodów ewidencjonowanych zastosowanie znajduje art. 6 ust. 4 p.p.e., zgodnie z którym to przepisem, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:

1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,

2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej

-bez względu na wysokość przychodów.

W odniesieniu do działalności Wnioskodawcy wskazany warunek negatywny nie zaistniał, stąd brak jest przeciwskazań do zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Równocześnie należy wskazać, że w odniesieniu do Wnioskodawcy w dacie dokonywania wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zostaną spełnione negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 p.p.e. Tym samym, jak to już zostało zaznaczone, Wnioskodawca w terminie ustawowym złoży oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.

W dalszej kolejności należy wskazać, że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone zostały w art. 12 ust. 1 p.p.e.

Przechodząc zatem do określenia wysokości stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych należy wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy w opisanym przypadku znajdzie zastosowanie stawka 12%, gdyż art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) stanowi, że ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi: 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (w zakresie PKWiU 62.02.10.0). Wnioskodawca uwzględniając fakt, że całokształt warunków pozwalających na zastosowanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej zostaje spełniony, to w tym zakresie zasadnym jest odniesienie się do stawki ryczałtu możliwego do zastosowania w odniesieniu do PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego. Należy pamiętać, że wskazana kategoria obejmuje w przypadku działalności Wnioskodawcy określone czynności polegające na prowadzeniu doradztwa w zakresie stosowania właściwego systemu operacyjnego odnoszącego się do stosowanych w działalności Kontrahenta Wnioskodawcy (...). Powyższe oznacza, że zastosowanie winna znaleźć stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie:

Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)   uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub

b)   uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W roku podatkowym 2025 zamierza Pan skorzystać z możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W poprzednim roku podatkowym nie uzyskał Pan przychodów, które przekraczałyby 2 000 000 euro. Nie jest Pan podmiotem, którego działalność podlegałaby wyłączeniu z ryczałtu, o którym mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zamierza Pan dokonać wyboru tej formy opodatkowania w ustawowym terminie, tj. do 20 lutego 2025 r., poprzez złożenie stosownego oświadczenia za pośrednictwem platformy CEIDG.GOV.PL. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach świadczonych usług, sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.10.0,Wnioskodawca zajmuje się doborem specyfikacji sprzętu komputerowego (…), określając wymagania dotyczące (…) oraz innych komponentów niezbędnych do finalnego produktu oferowanego przez Zleceniodawcę Wnioskodawcy. Specyfikacja ta jest selekcjonowana na podstawie wyniku badań przeprowadzonych przez dedykowany dział badawczo-rozwojowy (R&D), któremu Wnioskodawca zleca wykonanie testów w celu doboru optymalnej konfiguracji sprzętowej. Natomiast w ramach świadczonych usług, sklasyfikowanych pod PKWiU 62.02.20.0, Wnioskodawca dobiera odpowiedni system operacyjny do (…) oraz koordynuje instalację aplikacji stanowiących kluczowy element końcowego produktu. Aplikacje te są rozwijane przez zespół badawczo-rozwojowy (R&D) - jeden z działów w spółce Kontrahenta, któremu zlecam opracowanie określonych funkcjonalności i wdrożenie ich zgodnie z ustalonym harmonogramem. Rola Wnioskodawcy obejmuje także weryfikację kompatybilności systemu operacyjnego z dostarczanym sprzętem i aplikacjami. W zależności od rodzaju i ilości realizowanych usług w danym miesiącu, wystawia Pan fakturę, na której wyszczególnia pozycje odpowiadające świadczonym usługom. Świadczone przez Pana usługi w ramach działalności gospodarczej są elementami złożonej (kompleksowej usługi), za które otrzymuje Pan oddzielne wynagrodzenie. Będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, o której mowa w art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Reasumując, przychody uzyskiwane przez Pana w ramach:

·czynności polegających na doradztwie, doborze, odbiorze (…), jak również podzespołów, który dokonywany jest w obrębie oferty proponowanej przez firmy trzecie, zakwalifikowane do PKWiU 62.02.10.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego, jako usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego podlegają opodatkowaniu przy zastosowaniu stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne;

·czynności polegających na doradztwie w zakresie właściwego systemu operacyjnego, odnoszące się do wykorzystywanych (…), zakwalifikowane do PKWiU 62.02.20.0 - Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego, jako usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania podlegają opodatkowaniu według stawki 12%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,

o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1)  ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2)  ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3)  ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4)  ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji, gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanych przez Pana we wniosku grupowań PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 62.02.20.0 i 62.02.10.0, gdyż tylko one były przedmiotem zapytania). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.