
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
11 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w określenia właściwej stawki ryczałtu. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 9 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą począwszy od 13 grudnia 2023 r. Przedmiotem prowadzonej działalności gospodarczej jest zgodnie z PKD 62.09.Z - Pozostała działalność usługowa w zakresie technologii informatycznych i usługowych.
Wnioskodawca zamierza skorzystać w roku podatkowym 2025 z możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stąd konieczne jest wskazanie, że w poprzednim roku podatkowym Wnioskodawca nie uzyskał przychodów, które przekraczałyby 2 000 000 euro. Jednocześnie warto zaznaczyć, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, którego działalność podlegałaby wyłączeniu z ryczałtu, o którym mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: p.p.e.). Tym samym, Wnioskodawca nie jest podmiotem korzystającym ze zwolnienia na podstawie karty podatkowej, nie osiąga całości, bądź części przychodów z tytułu: prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych, handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych.
Dalszym warunkiem negatywnym wykluczającym możliwość zastosowania opodatkowania w formie ryczałtu jest wykonywanie w roku podatkowym, bądź roku poprzedzającym rok obrotowy prac, które Wnioskodawca realizował na rzecz pracodawcy w ramach stosunku pracy, spółdzielczego stosunku pracy - na rzecz obecnego, bądź byłego pracodawcy, stąd należy zaznaczyć, że taka sytuacja nie miała miejsca. Należy również stwierdzić, że w ramach sytuacji faktycznej nie zaistniały okoliczności negatywne wykluczające możliwość zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jednocześnie należy pamiętać, że Wnioskodawca dokonując wyboru opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych prowadził będzie ewidencję przychodów, o której mowa w art. 15 p.p.e.
Wnioskodawca dokonując wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne uznaje za uzasadnione wskazanie, że w ramach realizowanych czynności Wnioskodawca będzie wykonywał działania polegające m.in. na nadzorowaniu prac rozwojowych dotyczących modyfikacji, ulepszania i dodawania nowych funkcji, które są oferowane klientom Kontrahenta Wnioskodawcy. Wnioskodawca jest również odpowiedzialny w ramach zarządzania czynnościami zespołu badawczo-rozwojowego, w tym wyznaczanie funkcjonalności opracowywanych przez zespół. Powyższe działania zostały zaliczone przez Wnioskodawcę do następującej kategorii PKWiU - 72.19.12 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie technologii komputerowych i informatyki.
Przedstawiając opis w sprawie należy zaznaczyć, że podejmując decyzję w dotyczącą wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawca planuje kontynuować dotychczasową umowę o współpracy realizowaną pomiędzy podmiotami gospodarczymi, czyli Zleceniodawcą a Wnioskodawcą, czyli jednoosobową działalnością gospodarczą.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, posiada miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a centrum interesów życiowych Wnioskodawcy, zarówno osobistych, jak i gospodarczych, znajduje się w Polsce. W związku z tym Wnioskodawca podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce, przez co jest zobowiązany do rozliczania się z całości osiągniętych dochodów, niezależnie od źródła ich uzyskania.
Wnioskodawca zamierza dokonać wyboru tej formy opodatkowania w ustawowym terminie, tj. do 20 lutego 2025 r., poprzez złożenie stosownego oświadczenia za pośrednictwem platformy CEIDG.GOV.PL. W celu zachowania spójności rozliczeń podatkowych oraz zapewnienia jednoznacznej interpretacji obowiązujących przepisów, wskazane byłoby uzyskanie indywidualnej interpretacji podatkowej przed dokonaniem formalnego zgłoszenia wyboru ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 72.19.12 Wnioskodawca zarządza mapą drogową (roadmap) rozwoju produktów obejmujących aplikacje instalowane na (…). Analizuje potrzeby rynku, wykorzystując swoją wiedzę techniczną oraz dane z branżowych szkoleń, aby określić niezbędne funkcjonalności systemu, które należy wdrożyć do aplikacji oferowanych przez Kontrahenta Wnioskodawcy. Szczegółowy opis oraz sposób implementacji nowych funkcjonalności jest przez Wnioskodawcę nadzorowany i zlecany zespołowi badań i rozwoju (R&D). Dodatkowo, Wnioskodawca ustala harmonogram realizacji poszczególnych etapów prac i nadzoruję ich wykonanie przez zespół deweloperski (programistów). Usługi Wnioskodawcy obejmują również nadzór nad optymalizacją i rozwojem oprogramowania w celu dostosowania go do dynamicznych wymagań rynku.
W zależności od rodzaju i ilości realizowanych usług w danym miesiącu, Wnioskodawca wystawia fakturę, na której wyszczególnia pozycje odpowiadające świadczonym usługom. Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi w ramach działalności gospodarczej są elementami złożonej (kompleksowej usługi), za które otrzymuje oddzielne wynagrodzenie.
W celu prawidłowego prowadzenia ewidencji przychodów oraz określenia przychodów opodatkowanych różnymi stawkami, kontrakt zawarty ze Zleceniodawcą obejmuje trzy odrębne zakresy świadczenia usług. Wystawione faktury zwierać będą trzy pozycje odpowiadające tym zakresom:
1.usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane, w tym usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego;
2.usługi związane z doradztwem w tym usługi związane z zarządzaniem strategicznym, usługi doradztwa związane z zarządzaniem rynkiem;
3.badania naukowe i prace rozwojowe, w tym usługi w zakresie prac rozwojowych, prace wykorzystujące dotychczasową wiedzę, prowadzone w celu wytworzenia istniejących materiałów, wyrobów, urządzeń, usług, procesów, systemów lub metod.
Pozwala to na przejrzyste ewidencjonowanie czasu poświęconego na każdy z obszarów działalności w danym miesiącu. W związku z tym, kwoty na fakturze mogą się zmieniać w zależności od ilości czasu przeznaczonego na realizację poszczególnych usług.
Świadczone przez Wnioskodawcę usługi są realizowane na rzecz niezależnych podmiotów gospodarczych, z którymi nie łączą Wnioskodawcy więzi właścicielskie ani zarządcze. Wnioskodawca nie jest wspólnikiem ani członkiem zarządu żadnej ze spółek, dla których wykonuje usługi. Działalność gospodarcza Wnioskodawcy ma charakter w pełni niezależny, a usługi realizowane są w ramach kontraktów zawieranych z podmiotami trzecimi na zasadach rynkowych.
Pytanie
Czy przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę w ramach czynności polegających na nadzorowaniu prac rozwojowych dotyczących modyfikacji, ulepszania i dodawania nowych funkcji, które są oferowane klientom Kontrahenta Wnioskodawcy, w połączeniu z pracami w zakresie zarządzenia czynnościami zespołu badawczo-rozwojowego, a zakwalifikowanych do PKWiU 72.19.12 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie technologii komputerowych i informatyki, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% w przypadku przychodów powyżej 100 000 zł?
Pana stanowisko w sprawie
Zgodnie z art. 6 ust. 1 p.p.e., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką″. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a. Jednocześnie w odniesieniu do przychodów osób fizycznych podlegających opodatkowaniu podatkiem od przychodów ewidencjonowanych zastosowanie znajduje art. 6 ust. 4 p.p.e., zgodnie z którym to przepisem: „Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1.w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2.rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej
- bez względu na wysokość przychodów.″
W odniesieniu do działalności Wnioskodawcy wskazany warunek negatywny nie zaistniał, stąd brak jest przeciwskazań do zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Równocześnie należy wskazać, że w odniesieniu do Wnioskodawcy w dacie dokonywania wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne nie zostaną spełnione negatywne przesłanki, o których mowa w art. 8 ust. 1 i 2 p.p.e.
Tym samym, jak to już zostało zaznaczone, Wnioskodawca w terminie ustawowym złoży oświadczenie o wyborze formy opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym.
W dalszej kolejności należy wskazać, że stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określone zostały w art. 12 ust. 1 p.p.e. Przechodząc zatem do określenia wysokości stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych należy wskazać, że w ocenie Wnioskodawcy, w opisanym przypadku znajdzie zastosowanie stawka 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% pod nadwyżki ponad 100 000 zł, czego potwierdzeniem jest brzmienie art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) p.p.e.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, użyte w ustawie określenie:
Działalność usługowa oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne :
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2.000.000 euro, lub
b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2.000.000 euro.
Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 tej ustawy.
Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) uchylona
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) – e) uchylona
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
4. – 7. (uchylony).
Jednocześnie wskazuję, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz.U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% przychodów od nadwyżki ponad kwotę 100 000 zł z tytułu wykonywania usług w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU dział 72).
Podkreślam, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Z treści wniosku wynika, że prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Podlega Pan nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. W roku podatkowym 2025 zamierza Pan skorzystać z możliwości opodatkowania prowadzonej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W poprzednim roku podatkowym nie uzyskał Pan przychodów, które przekraczałyby 2 000 000 euro. Nie jest Pan podmiotem, którego działalność podlegałaby wyłączeniu z ryczałtu, o którym mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zamierza Pan dokonać wyboru tej formy opodatkowania w ustawowym terminie, tj. do 20 lutego 2025 r., poprzez złożenie stosownego oświadczenia za pośrednictwem platformy CEIDG.GOV.PL. Prowadzona przez Pana działalność gospodarcza stanowi działalność usługową w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W ramach usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 72.19.12 zarządza Pan mapą drogową (roadmap) rozwoju produktów obejmujących aplikacje instalowane na (…). Analizuje potrzeby rynku, wykorzystując swoją wiedzę techniczną oraz dane z branżowych szkoleń, aby określić niezbędne funkcjonalności systemu, które należy wdrożyć do aplikacji oferowanych przez Kontrahenta. Szczegółowy opis oraz sposób implementacji nowych funkcjonalności jest przez Pana nadzorowany i zlecany zespołowi badań i rozwoju. Dodatkowo, ustala Pan harmonogram realizacji poszczególnych etapów prac i nadzoruje ich wykonanie przez zespół deweloperski (programistów). Pana usługi obejmują również nadzór nad optymalizacją i rozwojem oprogramowania w celu dostosowania go do dynamicznych wymagań rynku. W zależności od rodzaju i ilości realizowanych usług w danym miesiącu, wystawia Pan fakturę, na której wyszczególnia pozycje odpowiadające świadczonym usługom. Zatem świadczone przez Pana usługi w ramach działalności gospodarczej są elementami złożonej (kompleksowej usługi), za które otrzymuje Pan oddzielne wynagrodzenie. Będzie prowadził Pan ewidencję przychodów, o której mowa w art. 15 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Reasumując, przychody uzyskiwane przez Pana w ramach czynności polegających na nadzorowaniu prac rozwojowych dotyczących modyfikacji, ulepszania i dodawania nowych funkcji, które są oferowane klientom Pana Kontrahenta, w połączeniu z pracami w zakresie zarządzenia czynnościami zespołu badawczo-rozwojowego, zakwalifikowane do PKWiU 72.19.12 - Usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych w dziedzinie technologii komputerowych i informatyki, podlegają opodatkowaniu stawką 8,5% do kwoty 100 000 zł oraz 12,5% w przypadku przychodów powyżej 100 000 zł, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. e) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, o ile spełnione zostaną ustawowe warunki opodatkowania w formie zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zatem Pana stanowisko jest prawidłowe.
Dodać należy, że zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji, gdy prowadzi Pan działalność, z której przychody opodatkowane są różnymi stawkami, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji indywidualnej.
Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe będzie zgodne ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Interpretacja dotyczy tylko i wyłącznie sprawy będącej przedmiotem Pana zapytania (określenia stawki ryczałtu dla usług sklasyfikowanych wg PKWiU 72.19.12, gdyż tylko one były przedmiotem zapytania). Inne kwestie zawarte w opisie sprawy nie podlegały ocenie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
•Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
•Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
•Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
•w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
•w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.