
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
23 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 23 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełniła go Pani pismem z 6 stycznia 2025 r. (wpływ 6 stycznia 2025 r.) oraz – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 26 stycznia 2025 r. (wpływ 26 stycznia 2025 r.), pismem z 10 lutego 2025 r. (wpływ 10 lutego 2025 r.) oraz pismem z 14 lutego 2025 r. (wpływ 14 lutego 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego
3 grudnia 2024 r. założyła Pani firmę jednoosobową. Data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej to 3 grudnia 2024 r. Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych – usługa manualnego testowania stron internetowych (webowych) wyłącznie dla firmy ze (…).
Zakres świadczonych usług obejmuje:
-przeprowadzanie manualnych testów stron internetowych,
-opracowywanie dokumentacji testowej,
-przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych,
-rejestrację wyników testów,
-zgłaszanie oraz raportowanie wykrytych defektów.
Do obowiązków nie należy:
-tworzenie i utrzymanie środowiska testowego,
-programowanie (nawet nie ma Pani dostępu do kodu),
-doradztwo.
Ponadto odpowiedziała Pani na następujące pytania zawarte w wezwaniu organu do uzupełnienia wniosku:
1) czy posiada Pani nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w myśl art. 3 ust. 1 i 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.)?
Odpowiedź:
Tak, potwierdza Pani, że posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
2) jakie dokładnie czynności/zadania wykonuje Pani w ramach usług manualnego testowania stron internetowych (webowych), których dotyczy złożony wniosek?
Proszę opisać charakter tych czynności/zadań, tj. wskazać na czym konkretnie polegają, czego dotyczą, jaki jest ich zakres, co jest ich efektem (rezultatem) oraz do czego są wykorzystywane efekty Pani usług?
Odpowiedź:
Pracuje Pani jako manualny tester, czyli główną rolą, jako testera manualnego jest sprawdzanie nowo stworzonych implementacji procesów biznesowych stron internetowych oraz wykonywanie dokumentacji testowej.
Praca polega na sprawdzeniu, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane.
Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów.
Efektem pracy jako manualnego testera jest dostarczenie wartościowego feedbacku na temat jakości stron internetowych poprzez ręczne przeprowadzanie testów.
Zakres świadczonych usług obejmuje:
· przeprowadzanie manualnych testów stron internetowych;
· ręczne przetestowanie nowo stworzonych implementacji procesów biznesowych w aplikacji;
· porównywanie działania aplikacji z dokumentacją oraz wymaganiami klienta;
· analizę i identyfikację błędów, problemów lub niezgodności z wymaganiami;
· opracowywanie dokumentacji testowej;
· tworzenie raportów testowych, zawierających wyniki przeprowadzonych testów, z opisem wykrytych błędów lub defektów;
· rejestrowanie wyników testów oraz zgłaszanie defektów w wewnętrznym narzędziu;
· monitorowanie postępu usuwania defektów i komunikacja z zespołem programistycznym;
· przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych;
· opracowywanie szczegółowych planów testów manualnych obejmujących różne scenariusze i przypadki użycia;
· identyfikację kluczowych obszarów do przetestowania w zależności od nowych implementacji oraz rejestrację wyników testów;
· praca polega na wykrywaniu błędów lub problemów w działaniu stron internetowych w trakcie ręcznego „przeklikiwania” się przez kolejne warstwy aplikacji oraz manualnej eksploracji;
· rejestrowanie wyników testów oraz zgłaszanie defektów w wewnętrznym narzędziu;
· zgłaszanie oraz raportowanie wykrytych defektów;
· zgłaszanie oraz raportowanie wyników testów dla zespołu programistów aby dokonali naprawy.
Warto podkreślić, że Pani rola jako manualnego testera skupia się na manualnym sprawdzaniu funkcji web stron oraz na analizie zgodności z dokumentacją i wymaganiami klientów. Nie obejmuje ona tworzenia i utrzymywania środowiska testowego, programowania testowanego oprogramowania, ani usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
3) jak są sklasyfikowane – na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – faktycznie wykonywane przez Panią czynności w ramach usług, których dotyczy złożony wniosek (proszę podać podstawowy symbol grupowania, który jest siedmiocyfrowy, zapisywany w blokach po dwa znaki oddzielone kropką – dla wykonywanych czynności mających być przedmiotem zapytania)?
Odpowiedź:
Usługi manualnego testera, które faktycznie Pani wykonuje, sklasyfikowane są na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
4) czy prowadzona przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź:
Tak. Potwierdza Pani, że wykonywana przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)
5) czy, a jeśli tak to kiedy złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego?
Odpowiedź:
Tak. Złożyła Pani oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego od razu przy otwarciu, czyli 3 grudnia 2024 r. (kiedy składała Pani wniosek online na otwarcie działalności).
6) czy:
- usługi świadczone przez Panią są wykonywane w miejscu i czasie wyznaczonym przez zlecającego te czynności;
Odpowiedź:
Usługi te są wykonywane w sposób zgodny z wymaganiami zlecającego, a czas ich realizacji jest określany przez zleceniodawcę.
W odniesieniu do miejsca wykonywania usług, nie jest ono określone przez zleceniodawcę, ponieważ praca odbywa się w sposób zdalny, a jej lokalizacja nie ma wpływu na realizację zadań.
- wykonując te usługi, ponosi Pani ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością;
Odpowiedź:
Tak. Ponosi Pani ryzyko gospodarcze. Ewentualne koszty związane z jej prowadzeniem spoczywają na Pani jako przedsiębiorcy.
- odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat czynności podejmowanych przez Panią oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi/będzie Pani ponosiła, czy zlecający wykonanie tych czynności.
Odpowiedź:
Zlecający nie ponosi odpowiedzialności za rezultat Pani czynności. Odpowiedzialność za popełnienie czynów niedozwolonych leży po stronie osoby, która takie czynności by popełniła.
7) czy do wykonywanej przez Panią działalności zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź:
Tak, zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
8) czy do wykonywanej przez Panią działalności mają zastosowanie wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?
Odpowiedź:
Nie. Nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
9) czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź:
Nie posiada Pani innych dochodów oprócz opisanej działalności gospodarczej.
Pytanie
Czy Pani usługi manualnego testowania podlegają opodatkowaniu w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych stawką 8,5% od 3 grudnia 2024 r. oraz w latach kolejnych aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, zastosowanie stawki 8,5% ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest zasadne, gdyż zakres usług obejmuje tylko czynności sprawdzające. Nie zajmuje się Pani programowaniem, ani tworzeniem, jak i utrzymywaniem środowiska testowego, nie pisze Pani aplikacji oraz nie dopisuje do nich funkcji. Pani zadania skupiają się wyłącznie na używaniu stron internetowych oraz wskazywaniu błędów, bez ingerencji w kod źródłowy. Usługi nie mają nic wspólnego z programowaniem oraz doradztwem.
Utworzyła Pani opinię na podstawie interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej – interpretacja indywidualna z dnia 5 września 2023 r., sygn. 0115-KDST2-1.4011.301.2023.3.AW.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1) odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2) są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3) wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a) prowadzenia aptek,
b) (uchylona)
c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d) (uchylona)
e) (uchylona)
f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony)
2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Jak stanowi art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju wykonywanych w ramach tej działalności usług.
Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
Należy zauważyć, że dział 62 PKWiU – Usługi związane z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki i usługi powiązane – obejmuje:
·dostarczanie ekspertyz w zakresie technologii informatycznych,
·pisanie, modyfikowanie, badanie i wspomaganie oprogramowania,
·planowanie i projektowanie systemów komputerowych, które łączą sprzęt komputerowy, oprogramowanie i sprzęt komunikacyjny,
·zarządzanie i obsługa systemów komputerowych i/lub urządzeń przetwarzania danych należących do klienta w miejscu ich zainstalowania,
·pozostałe profesjonalne i techniczne usługi związane z informatyką.
Natomiast klasa PKWiU 62.02 – Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki obejmuje następujące grupowania PKWiU:
1)62.02.10.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego,
2)62.02.20.0 – Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego,
3)62.02.30.0 – Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego.
Grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje: usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:
· udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,
· usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,
· udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,
· udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,
· udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,
· udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.
Jak wynika z wcześniej cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02). Przy czym przepis ten nie odwołuje się ani do bezpośredniego, ani pośredniego związku z doradztwem w zakresie oprogramowania. W tej regulacji nie ma też mowy o usługach związanych z doradztwem w zakresie programowania (doradztwem w zakresie tworzenia czy dodawania nowych kodów źródłowych programów komputerowych), a związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz z uzupełnień wniosku wynika, że od 3 grudnia 2024 r. prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych – usługa manualnego testowania stron internetowych (webowych) wyłącznie dla firmy ze (…). Ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego złożyła Pani przy otwarciu działalności, czyli 3 grudnia 2024 r. (kiedy składała Pani wniosek online na otwarcie działalności).
Pracuje Pani jako manualny tester, czyli główną rolą, jako testera manualnego jest sprawdzanie nowo stworzonych implementacji procesów biznesowych stron internetowych oraz wykonywanie dokumentacji testowej.
Zakres świadczonych usług obejmuje:
- przeprowadzanie manualnych testów stron internetowych;
- ręczne przetestowanie nowo stworzonych implementacji procesów biznesowych w aplikacji;
- porównywanie działania aplikacji z dokumentacją oraz wymaganiami klienta;
- analizę i identyfikację błędów, problemów lub niezgodności z wymaganiami;
- opracowywanie dokumentacji testowej;
- tworzenie raportów testowych, zawierających wyniki przeprowadzonych testów, z opisem wykrytych błędów lub defektów;
- rejestrowanie wyników testów oraz zgłaszanie defektów w wewnętrznym narzędziu;
- monitorowanie postępu usuwania defektów i komunikacja z zespołem programistycznym;
- przygotowywanie przypadków i scenariuszy testowych;
- opracowywanie szczegółowych planów testów manualnych obejmujących różne scenariusze i przypadki użycia;
- identyfikację kluczowych obszarów do przetestowania w zależności od nowych implementacji oraz rejestrację wyników testów;
- praca polega na wykrywaniu błędów lub problemów w działaniu stron internetowych w trakcie ręcznego „przeklikiwania” się przez kolejne warstwy aplikacji oraz manualnej eksploracji;
- rejestrowanie wyników testów oraz zgłaszanie defektów w wewnętrznym narzędziu;
- zgłaszanie oraz raportowanie wykrytych defektów;
- zgłaszanie oraz raportowanie wyników testów dla zespołu programistów aby dokonali naprawy.
Do Pani obowiązków nie należy:
-tworzenie i utrzymanie środowiska testowego,
-programowanie (nawet nie ma Pani dostępu do kodu),
-doradztwo.
Usługi manualnego testera, które faktycznie Pani wykonuje, sklasyfikowane są na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.
Praca polega na sprawdzeniu, czy wymagane funkcjonalności zostały prawidłowo zaimplementowane. Celem takiej weryfikacji jest potwierdzenie faktycznego wyeliminowania błędów. Efektem pracy jako manualnego testera jest dostarczenie wartościowego feedbacku na temat jakości stron internetowych poprzez ręczne przeprowadzanie testów. Pani rola jako manualnego testera skupia się na manualnym sprawdzaniu funkcji web stron oraz analizie zgodności z dokumentacją i wymaganiami klientów. Nie obejmuje ona tworzenia i utrzymywania środowiska testowego, programowania testowanego oprogramowania, ani usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego.
Wykonywana przez Panią działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Do wykonywanej przez Panią działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 oraz zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oprócz opisanej działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu.
Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”, które to usługi nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Podsumowując, jest Pani uprawniona do rozliczania uzyskiwanych przychodów ze świadczenia usług manualnego testowania, które mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” i które nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania, zryczałtowanym podatkiem dochodowym, według 8,5% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne od 3 grudnia 2024 r. (data rozpoczęcia działalności gospodarczej) oraz w latach kolejnych aż do czasu istotnej zmiany stanu faktycznego lub prawnego.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy:
-zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Panią i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
-zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny i zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym i zdarzeniem przyszłym podanym przez Panią w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
· Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
· Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
· Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
· w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
· w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.