Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna - Interpretacja - null

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko nieprawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

10 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 9 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełnił go Pan pismem z 2 stycznia 2025 r. (data wpływu) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą od (...) 2024 r. pod firmą (...), pod adresem ul. (...), zarejestrowaną w CEIDG pod numerem NIP (...) i numerem REGON (...). Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej zwana „ustawa o PIT”). Wnioskodawca od początku prowadzenia działalności rozlicza się w oparciu o podatek ryczałtowy zgodnie z ustawą z 20 listopada 1998 roku o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Wnioskodawca zakładając działalność złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych na 2024 r. (pierwszy przychód podatkowy z tytułu ww. działalności Wnioskodawca uzyskał 29 lutego 2024 r.). Wnioskodawca jest też czynnym podatnikiem VAT. W 2024 roku, którego dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej, nie wystąpiły (nie mają zastosowania) wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.). W latach podatkowych, których dotyczy wniosek, w odniesieniu do prowadzonej działalności gospodarczej, zostały zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona działalność gospodarcza jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2540 z późn. zm.). Użyte w ustawie określenie działalności usługowej oznacza: pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wnioskodawca od założenia działalności w 2024 r. prowadzi i zamierza dalej prowadzić działalność polegającą na świadczeniu usług jako Konsultant SAP. Świadczy wyłącznie następujące usługi:

analiza wymagań biznesowych, realizowana za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji,

ocena istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień (w obszarze: sieci komputerowych, serwerów, systemów operacyjnych),

opracowywanie i konfigurowanie niestandardowych rozwiązań SAP,

wdrażanie rozwiązań SAP i zapewnienie ich zgodności z pozostałymi procesami biznesowymi klienta,

rozwiązywanie problemów w celu optymalizacji wydajności,

korzystanie z najlepszych praktyk SAP oraz zapewnienie zgodności z lokalnymi wymogami prawnymi,

cykliczne raportowanie postępów,

komunikacja z klientem,

wykonywanie dokumentacji skonfigurowanych w środowisku SAP rozwiązań (forma graficzna i opisowa) oraz jej wysyłka pocztą elektroniczną do klienta,

szkolenia użytkowników końcowych, po uprzednim dostarczeniu im wyżej wymienionej dokumentacji,

zapewnienie wsparcia systemu SAP klienta.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”. Świadczone usługi nie są związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego PKWiU ex 62.02.10.0, nie są związane z oprogramowaniem PKWiU ex 62.01.1, nie są objęte grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), nie są związane z doradztwem w zakresie oprogramowania PKWiU ex 62.02, nie są związane z zarządzeniem siecią i systemami informatycznymi PKWiU 62.03.1.

Uzupełnienie

Wnioskodawca wskazał, że dla celów działalności prowadzi ewidencję przychodów.

Wnioskodawca opisał szczegółowo usługi świadczone jako Konsultant SAP:

analiza wymagań biznesowych, realizowana za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji na miejscu na (...); umożliwia to prawidłowe (...), a następnie skonfigurowanie systemu, aby procesy (...) były 1:1 z procesami w systemie;

ocena istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień, tj. analiza zaimplementowanych procesów, czy ilość wykorzystywanych przez klienta serwerów jest wystarczająca, czy np. klient powinien wdrożyć dodatkowe serwery pod testy itd., sprawdzenie poprawności wykonania konfiguracji systemu (czy ustawiono odpowiednie strategie (...));

opracowanie i konfigurowanie niestandardowych rozwiązań SAP – często klienci mają na tyle skomplikowane procesy, że standardowe rozwiązania SAP nie pozwalają im w pełni wykorzystać możliwości systemu, w związku z tym do obowiązków Wnioskodawcy należy zebranie wymagań od klienta, co system powinien robić, następnie opisywane jest to w formie dokumentacji, na podstawie której koledzy z zespołu technicznego tworzą powyższe rozwiązanie (mogą to być programy, interfejsy);

wdrażanie rozwiązań SAP i zapewnienie zgodności z pozostałymi procesami biznesowymi klienta – konfiguracja systemu na podstawie zebranych wymagań, testowanie w systemie z użytkownikami i przeprowadzanie testów akceptacyjnych;

rozwiązywanie problemów w celu optymalizacji wydajności – czasami zaimplementowane strategie w systemie są przerysowane, zbyt skomplikowane i da się je zrobić łatwiej/szybciej, a tym samym odciążyć system; w tym celu Wnioskodawca testuje system i sprawdza, czy coś da się zrobić „lepiej”;

korzystanie z najlepszych praktyk SAP oraz zapewnienie zgodności z lokalnymi wymogami prawnymi – SAP stworzył tzw. Best Practices, czyli zbiór dobrych praktyk, w których opisuje wizualnie jak (...); na ich podstawie można zaproponować klientowi powyższe rozwiązania i je skonfigurować;

wykonywanie dokumentacji skonfigurowanych w środowisku (w systemie) SAP rozwiązań (forma graficzna i opisowa) oraz jej wysyłka pocztą elektroniczną do klienta – dzięki temu następcy wiedzą dokładnie co i jak zostało wykonane;

szkolenia użytkowników końcowych, po uprzednim dostarczeniu im wyżej wymienionej dokumentacji;

zapewnienie wsparcia systemu SAP klienta – podczas pracy z systemem użytkownicy mogą zapomnieć czego ich nauczono podczas szkoleń, w wyniku czego klikają w złe przyciski, używają nieodpowiednich funkcjonalności lub po prostu nie pamiętają, jak dalej mają przeprocesować np. (...), wtedy tworzony jest tzw. ticket (informacja o zaistniałym problemie), w którym użytkownik opisuje problem jaki napotkał, a do obowiązków Wnioskodawcy należy go przeanalizować i rozwiązać.

Wnioskodawca wskazał, że nie uzyskuje innych dochodów podlegających opodatkowaniu poza działalnością gospodarczą.

Pytanie

Czy usługi wskazane w opisie stanu faktycznego, które Wnioskodawca wykonuje w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej, kwalifikują się do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości ustalonej zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne – stawką 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Wnioskodawca osiąga przychód w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu usług obejmujących:

analizę wymagań biznesowych, realizowaną za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji,

ocenę istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień (w obszarze: sieci komputerowych, serwerów, systemów operacyjnych),

opracowywanie i konfigurowanie niestandardowych rozwiązań SAP,

wdrażanie rozwiązań SAP i zapewnienie ich zgodności z pozostałymi procesami biznesowymi klienta,

rozwiązywanie problemów w celu optymalizacji wydajności,

korzystanie z najlepszych praktyk SAP oraz zapewnienie zgodności z lokalnymi wymogami prawnymi,

cykliczne raportowanie postępów,

komunikację z klientem,

wykonywanie dokumentacji skonfigurowanych w środowisku SAP rozwiązań (forma graficzna i opisowa) oraz jej wysyłka pocztą elektroniczną do klienta,

szkolenia użytkowników końcowych, po uprzednim dostarczeniu im wyżej wymienionej dokumentacji,

zapewnienie wsparcia systemu SAP klienta.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, które podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych przy zastosowaniu stawki 8,5% zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Zgodnie z art. 1 pkt 1 oraz art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody (dochody) osiągane przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą. Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o ryczałcie, opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa m.in. w art. 14 ustawy o PIT, tj. kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Jak zostało wskazane w art. 6 ust. 4 ustawy o ryczałcie, uprawnienie do skorzystania z ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przysługuje tym podatnikom, którzy w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Dodatkowo, zgodnie z art. 8 ust. 2, utrata możliwości zastosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych następuje w przypadku osiągnięcia przychodów w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej z tytułu sprzedaży towarów, wyrobów lub świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy odpowiadającym czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy. Na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o ryczałcie, na podatnikach stosujących taką formę opodatkowania ciążą również obowiązki związane z prawidłowym prowadzeniem ewidencji przychodów odrębnie dla każdego roku podatkowego (dalej: „ewidencja przychodów”), wykazu środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych oraz posiadaniem i przechowywaniem dowodów zakupu towarów.

Cechą charakterystyczną formy opodatkowania jaką jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jest uzależnienie wysokości stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych od faktycznie wykonywanych przez podatnika czynności, podlegających klasyfikacji według PKWiU 2015.

W świetle art. 12 ust. 3 ustawy o ryczałcie, jeśli podatnik prowadzi działalność, z której przychody podlegają opodatkowaniu różnymi stawkami ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ryczałt ustala się według stawki właściwej dla każdego z rodzajów prowadzonej działalności, pod warunkiem prowadzenia ewidencji przychodów w sposób umożliwiający określenie wysokości przychodów z każdego rodzaju działalności. W świetle art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o ryczałcie, działalność usługowa została zdefiniowana jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie klasyfikacją PKWiU 2015, z zastrzeżeniem definicji działalności gastronomicznej oraz działalności usługowej w zakresie handlu. Artykuł 12 ust. 1 ustawy o ryczałcie wskazuje właściwe stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla poszczególnych rodzajów usług sklasyfikowanych według PKWiU 2015. Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie, stawka ryczałtu 8,5% znajdzie zastosowanie w stosunku do przychodów z działalności usługowej, w tym z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem usług wskazanych w pkt 1-4 oraz 6-8 tego artykułu.

Właściwą stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1), jest stawka 15%. Ponadto art. 12 ust. 1 pkt 2h przewiduje stawkę 15% w przypadku świadczenia usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Powyższy przepis nie wskazuje jednak na zastosowanie 15% stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych do usług obejmujących:

analizę wymagań biznesowych, realizowaną za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji,

ocenę istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień (w obszarze: sieci komputerowych, serwerów, systemów operacyjnych),

opracowywanie i konfigurowanie niestandardowych rozwiązań SAP,

wdrażanie rozwiązań SAP i zapewnienie ich zgodności z pozostałymi procesami biznesowymi klienta,

rozwiązywanie problemów w celu optymalizacji wydajności,

korzystanie z najlepszych praktyk SAP oraz zapewnienie zgodności z lokalnymi wymogami prawnymi,

cykliczne raportowanie postępów,

komunikację z klientem,

wykonywanie dokumentacji skonfigurowanych w środowisku SAP rozwiązań (forma graficzna i opisowa) oraz jej wysyłka pocztą elektroniczną do klienta,

szkolenia użytkowników końcowych, po uprzednim dostarczeniu im wyżej wymienionej dokumentacji,

zapewnienie wsparcia systemu SAP klienta,

które mieszczą się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Na podstawie art. 4 ust. 4 ustawy o ryczałcie, ilekroć w ustawie pojawia się przedrostek „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, należy to rozumieć jako zawężenie zakresu wyrobów lub usług w stosunku do ich określenia w tym grupowaniu. Oznacza to, że zastosowanie takiego symbolu przy danym kodzie statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danego przepisu tylko do danego grupowania.

Wnioskodawca uważa, że organ interpretacyjny nie może uzależniać wydania interpretacji od wskazania symbolu PKWiU dla danej usługi. Potwierdza to jednoznacznie orzecznictwo sądów administracyjnych, przykładowo: wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., sygn. akt I SA/Go 182/18; wyrok NSA z 29 listopada 2017 r., sygn. akt I FSK 179/16.

Wnioskodawca, w ramach uzasadnienia własnego stanowiska, powołuje się na uzasadnienie interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0113-KDIPT2-1.4011.863.2022.2.KD i interpretacji indywidualnej o sygnaturze 0112-KDSL1-2.4011.58.2024.2.BR. W interpretacjach tych zostało wskazane, że: „(...) przychody uzyskiwane ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej – usług sklasyfikowanych pod numerem PKWiU 62.02 – związanych z doradztwem w zakresie informatyki, stanowią przychody z działalności usługowej, które zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.

Konkludując powyższe, w stosunku do przychodów Wnioskodawcy z działalności obejmujących:

analizę wymagań biznesowych, realizowaną za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji,

ocenę istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień (w obszarze: sieci komputerowych, serwerów, systemów operacyjnych),

opracowywanie i konfigurowanie niestandardowych rozwiązań SAP,

wdrażanie rozwiązań SAP i zapewnienie ich zgodności z pozostałymi procesami biznesowymi klienta,

rozwiązywanie problemów w celu optymalizacji wydajności,

korzystanie z najlepszych praktyk SAP oraz zapewnienie zgodności z lokalnymi wymogami prawnymi,

cykliczne raportowanie postępów,

komunikację z klientem,

wykonywanie dokumentacji skonfigurowanych w środowisku SAP rozwiązań (forma graficzna i opisowa) oraz jej wysyłka pocztą elektroniczną do klienta,

szkolenia użytkowników końcowych, po uprzednim dostarczeniu im wyżej wymienionej dokumentacji,

zapewnienie wsparcia systemu SAP klienta,

które mieszczą się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”, nie powinna znaleźć zastosowania 15% stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, ponieważ usługi te nie mieszczą się w definicji usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1) oraz usług związanych z nadawaniem programów ogólnodostępnych i abonamentowych (PKWiU dział 60).

Ze względu na fakt, że ustawa o ryczałcie nie przewiduje odrębnej stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przychodów osiągniętych z usług obejmujących:

analizę wymagań biznesowych, realizowaną za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji,

ocenę istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień (w obszarze: sieci komputerowych, serwerów, systemów operacyjnych),

opracowywanie i konfigurowanie niestandardowych rozwiązań SAP,

wdrażanie rozwiązań SAP i zapewnienie ich zgodności z pozostałymi procesami biznesowymi klienta,

rozwiązywanie problemów w celu optymalizacji wydajności,

korzystanie z najlepszych praktyk SAP oraz zapewnienie zgodności z lokalnymi wymogami prawnymi,

cykliczne raportowanie postępów,

komunikację z klientem,

wykonywanie dokumentacji skonfigurowanych w środowisku SAP rozwiązań (forma graficzna i opisowa) oraz jej wysyłka pocztą elektroniczną do klienta,

szkolenia użytkowników końcowych, po uprzednim dostarczeniu im wyżej wymienionej dokumentacji,

zapewnienie wsparcia systemu SAP klienta,

które mieszczą się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” zastosowanie znajdzie w przypadku tych usług stawka ryczałtu 8,5%, jako właściwa dla przychodów z działalności usługowej, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o ryczałcie.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest nieprawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):

Ilekroć w ustawie jest mowa o:

działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenia oznaczają:

działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 tej ustawy:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli

1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej - bez względu na wysokość przychodów.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.

Zgodnie z art. 8 tej ustawy:

1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b)(uchylona)

c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d)(uchylona)

e)(uchylona)

f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;

wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.

Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.

Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Pana działalności gospodarczej konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

− 12% przychodów ze świadczenia usług związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.1), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1);

− 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy wynika, że w ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej świadczy Pan następujące usługi:

analiza wymagań biznesowych, realizowana za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji,

ocena istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień (w obszarze: sieci komputerowych, serwerów, systemów operacyjnych),

opracowywanie i konfigurowanie niestandardowych rozwiązań SAP,

wdrażanie rozwiązań SAP i zapewnienie ich zgodności z pozostałymi procesami biznesowymi klienta,

rozwiązywanie problemów w celu optymalizacji wydajności,

korzystanie z najlepszych praktyk SAP oraz zapewnienie zgodności z lokalnymi wymogami prawnymi,

cykliczne raportowanie postępów,

komunikacja z klientem,

wykonywanie dokumentacji skonfigurowanych w środowisku SAP rozwiązań (forma graficzna i opisowa) oraz jej wysyłka pocztą elektroniczną do klienta,

szkolenia użytkowników końcowych, po uprzednim dostarczeniu im wyżej wymienionej dokumentacji,

zapewnienie wsparcia systemu SAP klienta.

Wskazał Pan, że ww. usługi mieszczą się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług w grupowaniu 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Dokonując analizy będących przedmiotem wniosku usług, w pierwszej kolejności należy mieć na uwadze Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) oraz wyjaśnienia Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r.

We wskazanej przez Pana klasie PKWiU 62.02 mieszczą się „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki”.

Klasa PKWiU 62.02 „Usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki” obejmuje następujące grupowania:

·62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego”;

·62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego”;

·62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego”.

Zgodnie z wyjaśnieniami GUS do PKWiU 2015:

Grupowanie PKWiU 62.02.10.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego” obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez specjalistę technologii informatycznych dotyczące sprzętu komputerowego, takie jak: doradztwo w sprawach dotyczących wymagań odnośnie sprzętu komputerowego i zaopatrzenia w sprzęt komputerowy,

-usługi w zakresie dostarczania certyfikatów dotyczących sprzętu komputerowego,

-usługi łączące ocenę potrzeb związanych z systemem komputerowym, doradzanie w zakresie zakupu oprogramowania i sprzętu komputerowego oraz umieszczenia nowego systemu na miejscu,

-usługi w zakresie integracji systemów komputerowych, tj. analiza aktualnego systemu komputerowego klienta, obecne i przyszłe wymagania odnośnie zakupu nowego sprzętu i oprogramowania oraz integracja nowych i starych elementów systemu w celu stworzenia nowego zintegrowanego systemu.

Grupowanie PKWiU 62.02.20.0 „Usługi związane z doradztwem w zakresie oprogramowania komputerowego” obejmuje:

-usługi związane z doradztwem lub opiniowaniem przez ekspertów spraw w zakresie systemów informatycznych i oprogramowania, takie jak:

-doradztwo dotyczące oprogramowania w zakresie wymagań i zaopatrzenia,

-systemy zabezpieczające.

Natomiast grupowanie 62.02.30.0 „Usługi pomocy technicznej w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego” obejmuje usługi pomocy technicznej mające na celu rozwiązanie problemów klienta w zakresie technologii informatycznych i sprzętu komputerowego, takie jak:

-udzielanie pomocy klientowi w uruchamianiu i usuwaniu usterek w oprogramowaniu,

-usługi zastępowania nowszą wersją oprogramowania,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek sprzętu komputerowego, włączając testowanie podstawowego oprogramowania oraz naprawę sprzętu informatycznego,

-udzielanie pomocy technicznej w przenoszeniu systemu komputerowego klienta na nowe miejsce,

-udzielanie pomocy klientowi w użytkowaniu i usuwaniu usterek dla kombinacji sprzęt komputerowy i oprogramowanie,

-udzielanie pomocy technicznej w celu rozwiązania problemów klienta związanych z użytkowaniem systemu komputerowego, tj. usługi w zakresie kontroli lub oceny działania komputera, włączając usługi w zakresie kontroli, oceny i dokumentowania serwera, sieci lub technologii dla elementów, wydajności lub bezpieczeństwa.

Podkreślić trzeba, że przepis art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, na wprost wymienia usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), a w przypadku PKWiU ex 62.02, wskazuje na związek świadczonych usług z doradztwem w zakresie oprogramowania, przy czym – zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku – związek ten, może być zarówno bezpośredni, jak i pośredni.

Zgodnie z wykładnią literalną słowo „związany z” oznacza „dotyczy czegoś, mający związek z czymś lub kimś”. Tym samym usługi związane z doradztwem zarówno w zakresie sprzętu komputerowego, jaki i oprogramowania to usługi, które dotyczą doradztwa w zakresie sprzętu komputerowego i doradztwa w zakresie oprogramowania.

W tym miejscu wskazać należy, że ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, nie zawiera definicji sprzętu komputerowego i oprogramowania. W tym celu – mając na względzie, że ustawa dla ustalenia właściwej stawki podatku odsyła do właściwej klasyfikacji statystycznej – należy posłużyć się definicją sprzętu informatycznego, w której mieszczą się komputery i urządzenia peryferyjne, zawartą w słowniku pojęć Głównego Urzędu Statystycznego „Pojęcia stosowane w statystyce publicznej” (https://stat.gov.pl/metainformacje/slownik-pojec/pojecia-stosowane-w-statystyce-publicznej/3720,pojecie.html). Z dodatkowych wyjaśnień metodologicznych dotyczących definicji pojęcia sprzęt informatyczny, tj. komputery i urządzenia peryferyjne wynika, że w pojęciu tym należy ująć:

-maszyny przenośne do automatycznego przetwarzania danych o masie 10 kg, tj.: laptopy, notebooki,

-komputery kieszonkowe (np. notesy komputerowe) i podobne,

-terminale kasowe (POS), terminale komputerowe typu bankomat (ATM) i podobne maszyny nadające się do podłączenia do maszyny przetwarzającej dane lub do sieci,

-maszyny do automatycznego przetwarzania danych w formie systemów,

-pozostałe maszyny do automatycznego przetwarzania danych, zawierające lub nie w tej samej obudowie jedno lub dwa urządzenia następującego typu: urządzenia pamięci, urządzenia wejścia i wyjścia,

-urządzenia peryferyjne wyjścia (klawiatura, joystick, mysz itp.),

-skanery (z wyłączeniem urządzeń wielofunkcyjnych zawierających drukarkę, skaner, kopiarkę i/lub faks),

-drukarki atramentowe używane z urządzeniami do przetwarzania danych,

-drukarki laserowe używane z urządzeniami do przetwarzania danych,

-pozostałe drukarki używane z urządzeniami do przetwarzania danych,

-jednostki wykonujące co najmniej dwie z następujących funkcji: drukowanie, skanowanie, kopiowanie, faksowanie,

-pozostałe peryferyjne urządzenia wejścia lub wyjścia,

-urządzenia pamięci do nieruchomych nośników informacji,

-urządzenia pamięci do ruchomych nośników informacji,

-pozostałe jednostki do maszyn do automatycznego przetwarzania danych,

-części i akcesoria do maszyn liczących,

-półprzewodnikowe urządzenia pamięci trwałej.

Natomiast definicja Oprogramowania została zawarta w zeszycie metodologicznym Głównego Urzędu Statystycznego „Zeszyt metodologiczny. Wskaźnik społeczeństwa informacyjnego. Badania wykorzystania technologii informacyjno-komunikacyjnych”. Zgodnie z zawartą tam definicją Oprogramowanie (Software) to – całość instrukcji i procedur (programów) oraz powiązanych z nimi danych umożliwiających komputerom i innym programowalnym urządzeniom wykonywanie określonych funkcji. Oprogramowanie jest często rozumiane jako synonim terminu program komputerowy, chociaż ma nieco szersze znaczenie – obejmuje także programy wykorzystywane przez inne urządzenia. Do oprogramowania zalicza się systemy operacyjne, programy użytkowe (aplikacje), programy do tworzenia programów, programy sterujące działaniem różnych urządzeń (od telewizorów i innego sprzętu elektronicznego, kalkulatorów, przez telefony komórkowe, do podzespołów komputerowych np. nagrywarek DVD) – tzw. firmware, a także różnego rodzaju programy wykorzystywane przez urządzenia i systemy sieciowe, telekomunikacyjne, itp.

Ponadto, pojęcie „doradzać” – w świetle definicji zawartej w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN – oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień.

Wskazać trzeba również, że zgodnie ze słownikiem języka polskiego PWN konsulting to doradztwo prowadzone przez firmy na rzecz podmiotów gospodarczych. Natomiast z wyjaśnień zawartych w Wikipedii konsulting (ang. consulting „doradztwo”) – dziedzina zarządzania zajmująca się szeroko pojętym doradzaniem podmiotom gospodarczym, najczęściej dużym organizacjom. Osoba pracująca w konsultingu to konsultant. Konsulting to szeroka gama usług, od definiowania strategii firmy poprzez reorganizację (restrukturyzację) przedsiębiorstwa i zarządzanie finansowe, aż po zarządzanie kapitałem ludzkim oraz projektowanie i wdrażanie rozwiązań informatycznych (tzw. konsulting informatyczny).

Analiza powołanych przepisów prawa, jak również wyjaśnień Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU 2015, w kontekście przedstawionego opisu sprawy, w szczególności zakresu świadczonych przez Pana usług prowadzi do stwierdzenia, że będące przedmiotem zapytania usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki (PKWiU 62.02) , mają związek z doradztwem zarówno w zakresie sprzętu komputerowego, jak i oprogramowania. Wskazał Pan bowiem, że w ramach świadczonych – jako Konsultant SAP – usług dokonuje Pan analizy wymagań biznesowych, realizowanej za pomocą konsultacji z klientem oraz prowadzonych obserwacji na miejscu na (...); co umożliwia prawidłowe (...) w formie wizualnej, a następnie skonfigurowanie systemu, aby procesy (...) były 1:1 z procesami w systemie. Ponadto dokonuje Pan opracowania i konfigurowania niestandardowych rozwiązań SAP – często klienci mają na tyle skomplikowane procesy, że standardowe rozwiązania SAP nie pozwalają im w pełni wykorzystać możliwości systemu, w związku z tym do Pana obowiązków należy zebranie wymagań od klienta, co system powinien robić, następnie opisywane jest to w formie dokumentacji, na podstawie której koledzy z zespołu technicznego tworzą powyższe rozwiązanie (mogą to być programy, interfejsy). O tym, że świadczone przez Pana usługi wpisują się w usługi związane z doradztwem w zakresie zarówno oprogramowania, jak i sprzętu komputerowego, przemawia także fakt, że jako Konsultant SAP zajmuje się Pan m.in. oceną istniejącej infrastruktury IT klienta i rekomendowanie jej usprawnień (w obszarze: sieci komputerowych, serwerów, systemów operacyjnych), a szczegółowiej analizą zaimplementowanych procesów, czy ilość wykorzystywanych przez klienta serwerów jest wystarczająca, czy np. klient powinien wdrożyć dodatkowe serwery pod testy itd., sprawdzeniem poprawności wykonania konfiguracji systemu (czy ustawiono odpowiednie strategie (...)). Ponadto, jak Pan wskazał, korzysta tzw. Best Practices, czyli zbioru dobrych praktyk, opisanych wizualnie jak procesy (...); na ich podstawie proponuje Pan klientowi powyższe rozwiązania i je konfiguruje.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że świadczone usługi są ściśle powiązane z systemem SAP (oprogramowaniem wspomagającym prowadzenie przedsiębiorstwa). Systemy komputerowe takie jak SAP niewątpliwie wchodzą w zakres pojęcia „oprogramowanie”, zatem skoro Pana usługi związane z doradztwem w zakresie informatyki dotyczą tych systemów, to wpisują się w zakres usług związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania.

Ponadto Pana usługi dotyczą również sprzętu komputerowego tj. sieci komputerowych, serwerów. Zgodnie bowiem z definicją zawartą w Encyklopedii PWN (https://encyklopedia.pwn.pl/haslo/siec-komputerowa;3974863.html), sieć komputerowa to zestaw sprzętu i oprogramowania pozwalający przekazywać informacje między komputerami (zwanymi węzłami sieci komputerowej).

W świetle powyższego, skoro Pana usługi skupiają się na doradztwie/konsultingu informatycznym oraz jednocześnie dotyczą sprzętu komputerowego i oprogramowania, przyjąć należy, że Pana usługi, stanowią usługi związane z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego oraz oprogramowania, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Uwzględniając powyższe, przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanych usług, objętych klasą PKWiU 62.02, i – jak wynika z przeprowadzonej analizy – związanych z doradztwem w zakresie w zakresie zarówno sprzętu komputerowego, jak i oprogramowania, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 12%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 2b lit. b ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a nie – jak wynika z Pana stanowiska – stawką 8,5%.

Zatem Pana stanowisko jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego klasyfikowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji należy stwierdzić, że zapadły one w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację i nie ma zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i należy je traktować indywidualnie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.); dalej jako „PPSA”.

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.