Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDSL1-1.4011.656.2024.2.DT

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 18 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0112-KDSL1-1.4011.656.2024.2.DT

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

13 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 13 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 23 stycznia 2025 r. (wpływ 23 stycznia 2024 r.) oraz pismem z 24 stycznia 2025 r. (wpływ 24 stycznia 2024 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca – osoba fizyczna wskazana w części B1 złożonego wniosku od dnia (…) kwietnia 2020 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz.U. z 2022 r. poz. 2647 ze zm.) Wnioskodawca ma nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Oprócz prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca w roku podatkowym 2024 nie uzyskał innych dochodów podlegających opodatkowaniu. W roku podatkowym 2025 Wnioskodawca również nie będzie uzyskiwał innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Do Wnioskodawcy wykonującego działalność opisaną poniżej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.). Przeważająca działalność gospodarcza to 74.10.Z – Działalność w zakresie specjalistycznego projektowania.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca podpisał kontrakt z firmą obsługującą swoich klientów w zakresie stawiania stoisk targowych. Jako podwykonawca Wnioskodawca koordynuje cały proces stworzenia takich stoisk targowych dla poszczególnych zlecających. Zakres czynności w ramach wykonywania jednego projektu stoiska zawiera:

-ustalenie ze zlecającym wszelkich elementów wyglądu i wyposażenia stoiska, m.in. materiałów do wykończenia, wymaganych sprzętów multimedialnych, mebli, roślin, grafik – wszystkich elementów, które mają się tam znaleźć,

-zlecenie współpracującym projektantom wykonania rysunków oraz koordynacja ich pracy i opiniowanie,

-współtworzenie i opracowywanie dokumentacji w projekcie,

-zamówienie powyższych elementów stoiska, zgodnie z budżetem zaakceptowanym przez zlecającego,

-zlecenie podwykonawcom wytworzenia elementów konstrukcyjnych stoiska, tj. elementów drewnianych, stalowych, stolarskich,

-dostarczenie lub koordynacja transportu elementów budowy stoiska oraz jego wyposażenia,

-koordynacja prac wszystkich osób i podwykonawców związanych z wytworzeniem stoiska targowego,

-kontrolowanie każdego etapu procesu zarówno wytwórczego jak i projektowego,

-nadzór nad ekipą montażową przy budowie i składaniu stoiska na miejscu na targach,

-organizacja wszystkich niezbędnych narzędzi, maszyn i urządzeń potrzebnych do sprawnego montażu stoiska (m.in. wózki widłowe, podnośniki),

-kontakt z inspektorami oraz organizatorami wydarzeń targowych,

-reprezentacja kontrahenta, dla którego Wnioskodawca jest podwykonawcą w kontaktach z osobami trzecimi.

Za wykonywanie ustalonych usług Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, zgodnie z kontraktem.

W uzupełnieniach do wniosku doprecyzował Pan opis sprawy o następujące informacje:

W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawcy czynności faktycznie wykonywane, których dotyczy złożony wniosek są klasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 04 września 2015 r. opisanymi w sekcji M pod symbolem grupowania 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych.

Prowadzona przez Wnioskodawcę działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 2540 ze zm.).

Usługi, których dotyczy złożony wniosek świadczone zgodnie z zawartym kontraktem, wykonywane są w dogodnym dla Wnioskodawcy i wybranym przez Wnioskodawcę czasie i miejscu z uwzględnieniem harmonogramów prowadzonych prac projektowych, terminów imprez targowych oraz z uwzględnieniem ustaleń z poszczególnymi zlecającymi oraz kontrahentem Wnioskodawcy. Jako podwykonawca realizujący prace projektowe zgodnie z zawartym kontraktem, Wnioskodawca ponosi ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i odpowiada za wykonane czynności wobec swojego kontrahenta.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich (poszczególnych zlecających) za rezultat czynności podejmowanych przez Wnioskodawcę oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych ponosi kontrahent Wnioskodawcy.

Na dzień składanych wyjaśnień w ramach uzupełnienia wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, tj. na dzień (…) stycznia 2025 r. Wnioskodawca nie składał oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Wnioskodawca zamierza złożyć takie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie ustawowym, tj. do dnia wpłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowy w 2025 roku (do 20 lutego 2025 r.).

Co do wykonywanej przez Wnioskodawcę działalności nie mają zastosowania wyłączenia zawarte w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W szczególności w roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym Wnioskodawca planuje opodatkować przychody podatkiem zryczałtowanym, tj. w roku 2024 Wnioskodawca osiągnął przychody z działalności gospodarczej nieprzekraczające 2.000.000 euro, nie prowadził działalności gospodarczej w formie spółki oraz nie korzystał z opodatkowania w formie karty podatkowej. Podsumowując są zachowane warunki określone w art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Elementy stoiska są zamawiane przez Wnioskodawcę jako koordynatora projektu w ramach prac projektowych dla poszczególnych zlecających, ale nie dla niego. Na żadnym etapie prac Wnioskodawca nie nabywa prawa własności do elementów lub całości stoiska.

Faktury wystawiane przez Wnioskodawcę obejmują wyłącznie kwotę zapłaty za wykonaną usługę. Żadna z wystawianych faktur nie obejmuje sprzedaży elementów lub całości stoiska, gdyż stoisko to nie stanowi własności Wnioskodawcy.

Pytania

1.Czy Wnioskodawca będzie miał prawo do wyboru opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

2.Czy Wnioskodawca ma prawo do zastosowania stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5?

Pana stanowisko w sprawie

1.Zdaniem Wnioskodawcy, ma on pełne prawo skorzystać z formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem od przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Zgodnie bowiem z art. 1 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne z późniejszymi zmianami jej przepisy maja zastosowanie do osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w zakresie wskazanym w opisie stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego.

2.Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę aktywności w ramach działalności gospodarczej wskazanej w opisie stanu faktycznego ma on prawo do zastosowania w 2025 roku stawki podatku od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r., poz. 163):

Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:

a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,

b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,

c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:

Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;

2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;

3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.

Na mocy art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z ww. art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

1. Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1) opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3) osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

b) uchylona

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) – e) uchylona

f) działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

6) (uchylony)

2. Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

3. Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

4. – 7. (uchylony).

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Na mocy art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Zgodnie z art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.

Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zwracam także uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Podkreślić również należy, że w myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:

1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;

2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;

2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;

2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;

3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;

4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.

Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,

-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:

-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,

-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,

-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że od dnia (…) kwietnia 2020 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma Pan nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Oprócz prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2024 nie uzyskał Pan innych dochodów podlegających opodatkowaniu. W roku podatkowym 2025 również nie będzie Pan uzyskiwał innych dochodów podlegających opodatkowaniu.

Do wykonywanej przez Pana działalności opisanej we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 oraz art. 6 ust. 4 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Pana działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Usługi, których dotyczy złożony wniosek świadczone zgodnie z zawartym kontraktem, wykonywane są w dogodnym dla Pana i wybranym przez Pana czasie i miejscu z uwzględnieniem harmonogramów prowadzonych prac projektowych, terminów imprez targowych oraz z uwzględnieniem ustaleń z poszczególnymi zlecającymi oraz Pana kontrahentem. Jako podwykonawca realizujący prace projektowe zgodnie z zawartym kontraktem, ponosi Pan ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością gospodarczą i odpowiada za wykonane czynności wobec swojego kontrahenta.

Odpowiedzialność wobec osób trzecich (poszczególnych zlecających) za rezultat czynności podejmowanych przez Pana oraz ich wykonanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych ponosi Pana kontrahent.

Na dzień (…) stycznia 2025 r. nie składał Pan oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego. Zamierza Pan złożyć takie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu ewidencjonowanego do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego w terminie ustawowym, tj. do dnia wpłaty pierwszej zaliczki na podatek dochodowy w 2025 roku (do 20 lutego 2025 r.).

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej podpisał Pan kontrakt z firmą obsługującą swoich klientów w zakresie stawiania stoisk targowych. Jako podwykonawca koordynuje Pan cały proces stworzenia takich stoisk targowych dla poszczególnych zlecających. Zakres czynności w ramach wykonywania jednego projektu stoiska zawiera:

-ustalenie ze zlecającym wszelkich elementów wyglądu i wyposażenia stoiska, m.in. materiałów do wykończenia, wymaganych sprzętów multimedialnych, mebli, roślin, grafik – wszystkich elementów, które mają się tam znaleźć,

-zlecenie współpracującym projektantom wykonania rysunków oraz koordynacja ich pracy i opiniowanie,

-współtworzenie i opracowywanie dokumentacji w projekcie,

-zamówienie powyższych elementów stoiska, zgodnie z budżetem zaakceptowanym przez zlecającego,

-zlecenie podwykonawcom wytworzenia elementów konstrukcyjnych stoiska, tj. elementów drewnianych, stalowych, stolarskich,

-dostarczenie lub koordynacja transportu elementów budowy stoiska oraz jego wyposażenia,

-koordynacja prac wszystkich osób i podwykonawców związanych z wytworzeniem stoiska targowego,

-kontrolowanie każdego etapu procesu zarówno wytwórczego jak i projektowego,

-nadzór nad ekipą montażową przy budowie i składaniu stoiska na miejscu na targach,

-organizacja wszystkich niezbędnych narzędzi, maszyn i urządzeń potrzebnych do sprawnego montażu stoiska (m.in. wózki widłowe, podnośniki),

-kontakt z inspektorami oraz organizatorami wydarzeń targowych,

-reprezentacja kontrahenta, dla którego jest Pan podwykonawcą w kontaktach z osobami trzecimi.

W uzupełnieniu wniosku wskazał Pan, że w ramach Pana działalności gospodarczej czynności faktycznie wykonywane, których dotyczy złożony wniosek są klasyfikowane na podstawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. opisanymi w sekcji M pod symbolem grupowania 70.22.20.0 – Pozostałe usługi zarządzania projektami z wyłączeniem projektów budowlanych.

Za wykonywanie ustalonych usług będzie Pan otrzymywał wynagrodzenie na podstawie prawidłowo wystawionej faktury VAT, zgodnie z kontraktem. Faktury wystawiane przez Pana obejmują wyłącznie kwotę zapłaty za wykonaną usługę. Żadna z wystawianych faktur nie obejmuje sprzedaży elementów lub całości stoiska, gdyż stoisko to nie stanowi Pana własności.

Elementy stoiska są zamawiane przez Pana jako koordynatora projektu w ramach prac projektowych dla poszczególnych zlecających, ale nie dla Pana. Na żadnym etapie prac nie nabywa Pan prawa własności do elementów lub całości stoiska.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług opisanych we wniosku sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. – „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, kwalifikują się do opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Tym samym, Pana stanowisko należy uznać za prawidłowe.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

-stanu faktycznego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia oraz

-zdarzenia przyszłego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości klasyfikacji świadczonych usług do odpowiedniego grupowania PKWiU (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez Pana w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)z zastosowaniem art. 119a;

2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § Ordynacji podatkowej.