Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.935.2024.3.BS

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

6 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił Pan swój wniosek w odpowiedzi na wezwanie organu 12 lutego 2025 r. Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca (dalej również: „Podatnik) prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, dla której wskazał jako główny kod PKD to 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, wskazał też pomocniczo kod 62.01.Z – działalność związana z oprogramowaniem, na potrzeby innej niż opisywana poniżej współpraca. Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy na terytorium Polski.

Wnioskodawca swoje usługi świadczy na podstawie umów zawieranych z innymi przedsiębiorcami (w tym ewentualnie przedsiębiorcami zagranicznymi) – dalej jako „Zleceniodawca” lub „Zamawiający”. Wnioskodawca nie jest powiązany z Zleceniodawcą.

Wnioskodawca świadczy usługi, których zakres został sprecyzowany w umowie (aktualnie w załączniku do umowy). Zakres usług świadczonych dla Zleceniodawcy - usługi zarządzania projektami IT, które obejmują:

  • przegląd dokumentacji wejściowej projektu, wymagań projektu, celów projektu;
  • przygotowanie zakresu prac projektowych oraz określenie zakresu i rodzaju działań, które będą niezbędne w trakcie realizacji projektu;
  • przygotowanie lub udział w przygotowaniu planu zarządzania projektem, planu prac nad projektem czy jakiejkolwiek innej dokumentacji projektowej wymaganej w kontekście konkretnego projektu;
  • przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu harmonogramów wykonawczych i planowaniu budżetu projektu;
  • usługi koordynacyjne i nadzorcze w zakresie działań podejmowanych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu Zamawiającego;
  • wykonywanie działań monitorujących każdą ze stron zaangażowanych w projekt pod kątem przestrzegania projektu, spełnienia wymagań projektu;
  • monitorowanie postępu prac nad realizacją zadań, rezultatów i tzw. kamieni milowych;
  • przygotowywanie raportów na temat aktualnego stanu i postępu w realizacji projektu;
  • usługi kontroli realizacji projektów pod względem czasowym i finansowym;
  • koordynowanie zmian wprowadzanych w projektach w trakcie ich trwania;
  • usługi planowania czasu, pracy i innych warunków działania, koordynacja prac podwykonawców, także w zakresie kontroli i jakości.

Ujmując to bardziej praktycznie i konkretnie, główną rolą Wnioskodawcy jako Project managera jest koordynacja, nadzór i podjęcie wszelkich środków w celu przeprowadzenia i zakończenia projektu IT realizowanego w imieniu klienta.

Szczegółowy opis obowiązków został zawarty powyżej i obejmuje on bezpośrednio usługi zarządzania projektem dotyczące budżetu, zamówień, planowania czasu i pracy podwykonawców, kontroli jakości ich pracy, kontroli terminowości wykonywania działań w celu doprowadzenia danego projektu do końca. Do obowiązków Wnioskodawcy nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska programistycznego (systemów, programów, aplikacji) ani programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż opisane powyżej usługi należy zakwalifikować do grupowania 70.22.0 jako „Usługi doradztwa związane z zarządzaniem” (PKWiU 2008 / PKWiU 2015), ponieważ klasyfikacja taka została potwierdzona w piśmie z dnia 16.10.2024 r. otrzymanym przez Wnioskodawcę z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (GUS).

Jeżeli chodzi o wynagrodzenie za wszystkie ww. usługi, to zostało ono sprecyzowane w obowiązującej aktualnie umowie – jest to wynagrodzenie ustalane o stawkę godzinową należną za czas świadczenia usług.

Zakresem niniejszego Wniosku objęte są usługi świadczone przez Podatnika w 2024 r. oraz w latach kolejnych (o ile oczywiście taki stan się utrzyma i współprace będą kontynuowane), dlatego też Wnioskodawca opisuje zarówno stan faktyczny jak i zdarzenie przyszłe, wnosząc także o wydanie interpretacji w oparciu o stan prawny obowiązujący w dniu jej wydania. Swoje przychody Wnioskodawca świadczy z terytorium Polski i tutaj opodatkowuje całość przychodów podatkiem dochodowym).

Wnioskodawca zaznacza, iż w przedstawionym stanie faktycznym nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 Ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Jednocześnie Podatnik jest świadomy, iż aby w ogóle móc zastosować opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym jego przychody z działalności gospodarczej za poprzedzający rok podatkowy, w którym zamierza uzyskać przychody podlegające opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych nie mogą przekroczyć 2 mln euro (zgodnie z treścią art. 6 ust. 4 ww. ustawy) – ten warunek jest spełniony.

Wnioskodawca uzyskuje też inne przychody w ramach zawartych w działalności gospodarczej innych współprac (stąd również pomocniczy kod PKD), natomiast w stosunku do nich nie powziął on żadnych wątpliwości i nie mają one wpływu na zadane w tym wniosku pytanie.

Wnioskodawca rozpoczął działalność gospodarczą, zgodnie z wpisem do CEIDG 21 sierpnia 2023 r. Ryczałt jako formę opodatkowania swojej działalności wybrał już w roku 2023, wtedy też skutecznie i w terminie złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania swoich przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Za rok 2024 nie składał już kolejnego oświadczenia.

Uzupełnienie i doprecyzowanie stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego

Przedmiotowy fragment z opisu stanu faktycznego powinien brzmieć analogicznie do informacji z własnego stanowiska, t.j.:

„Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż opisane powyżej usługi należy zakwalifikować do grupowania 70.22.20.0 jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 2008 / PKWiU 2015), ponieważ taka klasyfikacja została potwierdzona w piśmie z dnia 16.10.2024 r. otrzymanym przez Wnioskodawcę z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego (…).

W ramach opisywanej we Wniosku współpracy Wnioskodawca nie świadczy innych usług (ponad te opisane we Wniosku). Jednak odpowiadając na pytanie tut. Organu - tak, posiada też w swojej działalności inne współprace (realizowane z innymi kontrahentami, w ramach innych umów) i może takie posiadać w przyszłości. Niemniej jednak, co do tych przychodów nie powziął wątpliwości, którego dotyczy pytanie z niniejszego Wniosku i z perspektywy niniejszego Wniosku są one bez znaczenia. Uzyskiwane przez Wnioskodawcę inne przychody nie wykluczają z opodatkowania ryczałtem, są one osobno rozliczane.

Usługi wskazane w treści wniosku (przy pomocniczym kodzie PKD) Wnioskodawca opisał, aby stan faktyczny był przedstawiony w pełni. Te usługi nie są elementem współpracy, co do której rozliczenia powziął wątpliwości, i są przez Wnioskodawcę świadczone sporadycznie dodatkowo, ale przychody uzyskiwane z tego tytułu są opodatkowane inną stawką ryczałtu i nie są przedmiotem niniejszego wniosku. Kwalifikacja przychodów uzyskiwanych z tyt. usług wymienionych nie stanowi przedmiotu pytania.

Gdyby tut. Organ uznał, iż ma to związek ze sprawą Wnioskodawcy z zadanym we Wniosku pytaniem w kontekście ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dotyczącym wskazanych szczegółowo we Wniosku przychodów z działalności gospodarczej – Wnioskodawca prosi o informację, wtedy uzupełni opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Zgodnie z tym, o czym pisał we Wniosku, świadczy usługi zarządzania projektami IT, w skład których wchodzą takie czynności jak:

  • przegląd dokumentacji wejściowej projektu, wymagań projektu, celów projektu;
  • przygotowanie zakresu prac projektowych oraz określenie zakresu i rodzaju działań, które będą niezbędne w trakcie realizacji projektu;
  • przygotowanie lub udział w przygotowaniu planu zarządzania projektem, planu prac nad projektem czy jakiejkolwiek innej dokumentacji projektowej wymaganej w kontekście konkretnego projektu;
  • przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu harmonogramów wykonawczych i planowaniu budżetu projektu;
  • usługi koordynacyjne i nadzorcze w zakresie działań podejmowanych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu Zamawiającego;
  • wykonywanie działań monitorujących każdą ze stron zaangażowanych w projekt pod kątem przestrzegania projektu, spełnienia wymagań projektu;
  • monitorowanie postępu prac nad realizacją zadań, rezultatów i tzw. kamieni milowych;
  • przygotowywanie raportów na temat aktualnego stanu i postępu w realizacji projektu;
  • usługi kontroli realizacji projektów pod względem czasowym i finansowym;
  • koordynowanie zmian wprowadzanych w projektach w trakcie ich trwania;
  • usługi planowania czasu, pracy i innych warunków działania, koordynacja prac podwykonawców, także w zakresie kontroli i jakości.

Główną rolą Wnioskodawcy zatem jako Project managera jest koordynacja, nadzór i podjęcie wszelkich środków w celu przeprowadzenia i zakończenia projektu IT realizowanego w imieniu klienta. Zakres ten obejmuje bezpośrednio usługi zarządzanie projektem dotyczące budżetu, zamówień, planowania czasu i pracy podwykonawców, kontroli jakości ich pracy, kontroli terminowości wykonywania działań w celu doprowadzenia danego projektu do końca. Do obowiązków Wnioskodawcy nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska programistycznego (systemów, programów, aplikacji) ani programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania.

Zakres usług i ich praktyczny aspekt Wnioskodawca szczegółowo opisał we Wniosku. Podsumowując i ujmując to bardziej praktycznie, w skład usług zarządzania projektami IT wchodzą:

  • przegląd dokumentacji wejściowej projektu, wymagań projektu, celów projektu;
  • przygotowanie zakresu prac projektowych oraz określenie zakresu i rodzaju działań, które będą niezbędne w trakcie realizacji projektu;
  • przygotowanie lub udział w przygotowaniu planu zarządzania projektem, planu prac nad projektem czy jakiejkolwiek innej dokumentacji projektowej wymaganej w kontekście konkretnego projektu;
  • przygotowywanie lub udział w przygotowywaniu harmonogramów wykonawczych i planowaniu budżetu projektu;
  • usługi koordynacyjne i nadzorcze w zakresie działań podejmowanych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu Zamawiającego;
  • wykonywanie działań monitorujących każdą ze stron zaangażowanych w projekt pod kątem przestrzegania projektu, spełnienia wymagań projektu;
  • monitorowanie postępu prac nad realizacją zadań, rezultatów i tzw. kamieni milowych;
  • przygotowywanie raportów na temat aktualnego stanu i postępu w realizacji projektu;
  • usługi kontroli realizacji projektów pod względem czasowym i finansowym;
  • koordynowanie zmian wprowadzanych w projektach w trakcie ich trwania;
  • usługi planowania czasu, pracy i innych warunków działania, koordynacja prac podwykonawców, także w zakresie kontroli i jakości.

Główną rolą zatem jako Project managera jest koordynacja, nadzór i podjęcie wszelkich środków w celu przeprowadzenia i zakończenia projektu IT realizowanego w imieniu klienta. Zakres ten obejmuje bezpośrednio usługi zarządzania projektem dotyczące budżetu, zamówień, planowania czasu i pracy podwykonawców, kontroli jakości ich pracy, kontroli terminowości wykonywania działań w celu doprowadzenia danego projektu do końca. Do obowiązków Wnioskodawcy nie należą tworzenie i utrzymywanie środowiska programistycznego (systemów, programów, aplikacji) ani programowanie (kodowanie) testowanego oprogramowania. W razie gdyby taka informacja nie była wystarczająca, prosi o informację, który punkt budzi Państwa wątpliwości, ponieważ opisał to w najbardziej przejrzysty sposób. Gdyby tut. Organ uznał, iż kluczowe tutaj są dalsze wyjaśnienia, albo przedłożenie umowy czy przykład wystawianej faktury i ma to związek ze sprawą i z zadanym we Wniosku pytaniem w kontekście ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dotyczącym wskazanych szczegółowo we Wniosku przychodów z działalności gospodarczej – Wnioskodawca prosi o informację, wtedy uzupełni opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

W związku z uzupełnieniem opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, nie doprecyzowuje swojego stanowiska w sprawie oceny prawnej – stanowisko swoje Wnioskodawca uzasadnił we Wniosku ze szczególnym uwzględnieniem przepisów prawa oraz zawarł w nim odniesienie do aktualnej linii interpretacyjnej tut. Organu (nie uległo ono zmianie w wyniku niniejszego uzupełnienia). Uzupełnienie stanowi rozwinięcie myśli i nie ma wpływu na istotę uzasadnienia (Wnioskodawca nie zmieniał także treści pytania).

Pytanie

Czy wynagrodzenie Wnioskodawcy za wykonywane w ramach działalności usługi – opisane w treści Wniosku - jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pana stanowisko w sprawie

Zgodnie z art. 6 ust. 1 zd. 1 ww. ustawy opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Na podstawie art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy: a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ust. 1, 2 i 3 ww. ustawy. Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy pojęcie "działalności usługowej" zdefiniowane zostało jako pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. Stosownie do art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ilekroć w ustawie używa się oznaczenia "ex" przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu. Oznaczenie "ex" dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie dopisku przy konkretnym symbolu ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1–4 oraz 6–8. Zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że wynagrodzenie za wykonywane w ramach działalności Wnioskodawcy usługi – opisane w treści wniosku (tj. usługi z zakresu prowadzenia projektów i zarządzania projektami w szczególności dotyczącymi zarządzania projektami) – jako przychód podlega opodatkowaniu stawką podatku ryczałtowego 8,5% zgodnie z treścią ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

W piśmie z dnia 16.10.2024 r. Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w (…) poinformował Wnioskodawcę, że wymienione opisane powyżej usługi - należy zakwalifikować do grupowania 70.22.20.0 jako „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (PKWiU 2008 / PKWiU 2015).

Zatem aby móc skorzystać z 8,5% stawki usługi te nie mogą być usługami „doradztwa związanymi z zarządzaniem”. Podatnik pragnie podkreślić, iż orzecznictwo sądów administracyjnych potwierdza jednoznacznie, iż do kompetencji organów podatkowych należy wskazanie i weryfikacja PKWiU czynności wykonywanych przez podatnika. Zob. Wyroki: NSA z 29 listopada 2017 r., o sygn. akt I FSK 179/16, czy WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 27 czerwca 2018 r., o sygn. akt: I SA/Go 182/18, CBOSA. Zatem jeśli uznamy, iż GUS dokonał prawidłowej klasyfikacji tych usług, należy się skupić wyłącznie na kwestii czy te usługi nie są związane z „doradztwem w zakresie zarządzania”.

Ani Ustawa z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ani inne ustawy podatkowe nie zawierają definicji „doradztwa”. Z pomocą przychodzą tu jednak objaśnienia i interpretacje podatkowe wydawane przez Ministra Finansów. W interpretacji ogólnej nr PT3.8101.2.2015.AEW.16 z 13 kwietnia 2015 r., która dotyczyła kwestii usług doradczych, stwierdzone zostało iż „(…) Termin „doradztwo” obejmować może szereg usług doradczych, np. podatkowe, gospodarcze, czy finansowe. Odwołując się do wykładni językowej, zgodnie z definicją zawartą w internetowym Słowniku Języka Polskiego PWN, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć tego, „kto udziela porad”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Na podobny kierunek wskazuje również potoczne rozumienie tego terminu, zgodnie z którym „doradztwo” to udzielanie porad, opinii i wyjaśnień. Tak więc doradztwo jest udzielaniem fachowych opinii, porad, np. ekonomicznych, czy finansowych.”.

Podobnie uznaje tut. Organ w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2017 r., stwierdzając iż „ (…) W potocznym rozumieniu termin „doradztwo” obejmuje szereg usług doradczych, tj. np.: podatkowe, prawne, finansowe. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego PWN 2006, pod pojęciem „doradcy” należy rozumieć „tego, kto doradza”. Natomiast „doradzać”, w myśl powołanego wyżej Słownika języka polskiego PWN 2006, oznacza „udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie”. Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych.(…)”.

W praktyce główną rolą Wnioskodawcy jako project managera (w zakresie wskazanym powyżej) jest koordynacja, nadzór i podjęcie wszelkich środków w celu przeprowadzenia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta. Szczegółowy opis obowiązków został zawarty w opisie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego i obejmuje on bezpośrednio usługi zarządzanie projektem dotyczące budżetu, zamówień, planowania czasu i pracy podwykonawców, kontroli jakości ich pracy, kontroli terminowości wykonywania działań w celu doprowadzenia danego projektu do końca. Zatem są to usługi zarządzania projektami polegające na wykonywaniu technicznych czynności, które sprowadzają się do zarządzania projektami. W ramach zakresu wskazanego we Wniosku Podatnik nie udziela porad kontrahentowi, nie wskazuje sposobów postępowania kontrahentowi, nie udziela wyjaśnień. Zatem nie świadczy on w tym zakresie usług doradczych.

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy, usługi opisane we Wniosku z wykonywanej działalności, nie są związane z doradztwem w zakresie opodatkowania i zasadne jest zastosowanie do opodatkowania przychodu uzyskiwanego z tej części świadczonych usług 8,5% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego. Istnieje umowny mechanizm pozwalających na wydzielenie wartości tych usług z całości wynagrodzenia Podatnika. Stawka ryczałtu dla przychodów z usług zaklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 wynosić powinna 8,5%, gdyż w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ww. usługi (wykonywane) nie są wprost wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m. Z tego powodu w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) przytaczanej ustawy - ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej.

Przyjęcie takiego stanowiska potwierdzają wydane w ostatnim czasie przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej interpretacje indywidualne, m.in. z dnia 19 września 2023 r. o sygn. 0112-KDSL1- 2.4011.334.2023.2.KS z 21 listopada 2023 r., o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.725.2023.1.MAP; z dnia 2 grudnia 2022 r.; o sygn. 0113-KDIPT2-1.4011.838.2022.1.MAP; z dnia 20 grudnia 2023 r., o sygn. 0113- KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zmiany w ww. ustawie, wchodzące w życie z dniem 1.01.2022 r. (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105), nie wpływają w żaden sposób na możliwość kwalifikacji niniejszych usług pod stawkę 8,5% - stąd przytaczane interpretacje nie tracą na aktualności.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a)prowadzenia aptek,

b) (uchylona)

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

d) (uchylona)

e) (uchylona)

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów,z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

 – w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.

Natomiast, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.

Podkreślenia wymaga fakt, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), zauważamy, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%.

Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.

Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:

  • klasa 70.10 - Usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
  • kategoria 70.22.1 - Usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).

Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z ,,usługami firm centralnych (head offices)’’, a także ,,usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem” tj.:

  • klasa 70.21 - Usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
  • kategoria 70.22.2 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
  • kategoria 70.22.3 - Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zatem stawką 8,5% opodatkowane będą usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU).

Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn., że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.

Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz treść wniosku stwierdzić należy, że przychody uzyskiwane ze świadczenia będących przedmiotem zapytania usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU: 70.22.20.0, które - jak wynika z okoliczności przedstawionych we wniosku - nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, przy założeniu, że spełnia Pan warunki formalne przewidziane dla tej formy opodatkowania.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

  • stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna jest wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniej klasyfikacji wg PKWiU. Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie.

Przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego nie przeprowadzam postępowania dowodowego, lecz opieram się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111 ze zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.