Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - null

Shutterstock
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4011.1.2025.2.IM

Temat interpretacji

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe

Szanowna Pani,

stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku odchodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

Dnia 1 stycznia 2025 r. wpłynął Pani wniosek z 1 stycznia 2025 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 24 stycznia 2025 r. (wpływ 24 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

Prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od 01 lipca 2020 r. w zakresie świadczenia sezonowej usługi wynajmu pokoi gościnnych PKD 55.20.Z opodatkowaną w formie karty podatkowej.

Po 31 grudnia 2021 r. nie utraciła Pani prawa do opodatkowania swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przy jej prowadzeniu nie korzysta Pani z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów.

Nie świadczy Pani usług na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Jest Pani w związku małżeńskim, w którym obowiązuje ustrój małżeńskiej wspólności majątkowej, Małżonek prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, ale o innym zakresie (64.99.Z oraz 85.59.A).

Nie wytwarza Pani wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym; pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Rozważa Pani zmianę miejsca prowadzonej działalności gospodarczej, która nadal prowadzona byłaby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres prowadzonej przez Panią działalności nie uległby zmianie. Działalność nadal miałaby charakter sezonowy. W nowym miejscu prowadzonej działalności łączna liczba wynajmowanych pokoi nie przekraczałaby 12.

Nadal w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej przy jej prowadzeniu nie będzie Pani korzystać z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów.

Nie będzie Pani świadczyć usług na rzecz osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej oraz na rzecz osób fizycznych dla potrzeb prowadzonej przez nie pozarolniczej działalności gospodarczej.

Małżonek nadal będzie prowadzić jednoosobową działalność gospodarczą, ale o innym zakresie (64.99.Z oraz 85.59.A).

Nie będzie Pani wytwarzać wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym.

Uzupełnienie

W miejscowości, o jakiej liczbie mieszkańców będzie Pani prowadziła usługi wynajmu pokoi gościnnych?

Miejscowość, w której planowane jest nowe miejsce prowadzonej działalności, jest zamieszkana przez ok. 250 mieszkańców i jest sezonową miejscowością turystyczną.

Czy usługi wynajmu pokoi gościnnych będzie Pani prowadziła tylko w nowym miejscu i czy łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) – po zmianie miejsca prowadzenia działalności – nie będzie przekraczać 12?

Usługi wynajmu pokoi gościnnych będzie Pani prowadziła tylko w nowym miejscu i łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych), po planowanej zmianie miejsca prowadzenia działalności, nie będzie przekraczać 12.

Pytania

1.Czy zmieniając miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, zachowa Pani prawo rozliczenia swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej?

2.W przypadku pozytywnej odpowiedzi na powyższe pytanie, czy zgłoszenie zmiany przez złożenie wniosku do CEIDG zawierającego informacje o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej spełnia wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 36 ust. 7 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne?

Pani stanowisko w sprawie

W Pani ocenie – planowana przez Panią zmiana miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie spowoduje utraty przez Panią prawa rozliczenia przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej.

Jednocześnie zgłoszenie tej zmiany może nastąpić przez złożenie wniosku na podstawie przepisów ustawy CEIDG.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku, jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek dochodowy w formie karty podatkowej mogą płacić podatnicy prowadzący działalność usługową lub wytwórczo-usługową, określoną w części I tabeli stanowiącej załącznik nr 3 do ustawy, zwanej dalej „tabelą”, w zakresie wymienionym w załączniku nr 4 do ustawy – przy zatrudnieniu nieprzekraczającym stanu określonego w tabeli.

Zgodnie natomiast z art. 23 ust. 1a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Zryczałtowany podatek w formie karty podatkowej mogą opłacać także – na zasadach i w warunkach określonych w części XII tabeli – osoby fizyczne, w tym rolnicy równocześnie prowadzący gospodarstwo rolne, oraz przedsiębiorstwa w spadku.

Jak wynika z pkt 4 części XII tabeli, w formie karty podatkowej mogą być opodatkowane usługi hotelarskie polegające na wynajmie pokoi gościnnych i domków turystycznych (w tym wydawanie posiłków), jeżeli łączna liczba pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekracza 12.

Stosownie do art. 25 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy prowadzący działalność, o której mowa w art. 23, podlegają opodatkowaniu w formie karty podatkowej, jeżeli:

1) kontynuują stosowanie opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. oraz nie zrezygnowali z opodatkowania w tej formie po dniu 31 grudnia 2021 r. i nie utracili prawa do opodatkowania w tej formie po tym dniu,

2) uchylony

3) przy prowadzeniu działalności nie korzystają z usług osób niezatrudnionych przez siebie na podstawie umowy o pracę oraz z usług innych przedsiębiorstw i zakładów, chyba że chodzi o usługi specjalistyczne,

4) nie prowadzą, poza jednym z rodzajów działalności wymienionej w art. 23, innej pozarolniczej działalności gospodarczej,

5) małżonek podatnika nie prowadzi działalności w tym samym zakresie, z której przychody (dochody) podlegają odrębnemu opodatkowaniu podatkiem dochodowym na ogólnych zasadach, na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym lub ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych,

6) nie wytwarzają wyrobów opodatkowanych, na podstawie odrębnych przepisów, podatkiem akcyzowym,

7) pozarolnicza działalność gospodarcza zgłoszona we wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej nie jest prowadzona poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Jak wynika z analizy powyższych regulacji prawnych, aby nabyć i zachować uprawnienia do opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym w formie karty podatkowej należy spełnić szereg warunków podmiotowych i przedmiotowych zawartych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Z przepisów tych nie wynika, aby zawierały one ograniczenia ze względu na zmianę miejsca prowadzenia działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, że prowadzi Pani jednoosobową działalność gospodarczą od lipca 2020 r. w zakresie świadczenia sezonowej usługi wynajmu pokoi gościnnych opodatkowaną w formie karty podatkowej. Rozważa Pani zmianę miejsca prowadzonej działalności gospodarczej, która nadal prowadzona byłaby na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Zakres prowadzonej przez Panią działalności nie uległby zmianie. Działalność nadal miałaby charakter sezonowy. W nowym miejscu prowadzonej działalności łączna liczba wynajmowanych pokoi (w tym także w domkach turystycznych) nie przekraczałaby 12. Miejscowość, w której planowane jest nowe miejsce prowadzonej działalności, jest zamieszkana przez ok. 250 mieszkańców i jest sezonową miejscowością turystyczną. Usługi wynajmu pokoi gościnnych będzie Pani prowadzić tylko w nowym miejscu.

Na podstawie powyższego wskazuję, że świadcząc sezonowo usługi wynajmu pokoi, po zmianie miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, może Pani nadal korzystać z opodatkowania w formie karty podatkowej.

Ponadto zgodnie z art. 36 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opodatkowani w formie karty podatkowej są obowiązani zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego:

1) o zmianach, jakie zaszły w stosunku do stanu faktycznego podanego w złożonym wniosku o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej, które:

a) powodują utratę warunków do opodatkowania w formie karty podatkowej,

b) mają wpływ na wysokość podatku dochodowego w formie karty podatkowej, a w szczególności o zmianach: w stanie zatrudnienia, miejsca prowadzenia działalności, rodzaju i zakresu prowadzonej działalności, liczby stanowisk na parkingu oraz liczby i rodzaju urządzeń przy prowadzeniu usług rozrywkowych, liczby godzin przeznaczonych na świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia ludzkiego oraz w zakresie usług weterynaryjnych, liczby sprzedawanych posiłków domowych, liczby godzin sprawowania opieki domowej nad dziećmi i osobami chorymi, liczby godzin przeznaczonych na udzielanie lekcji;

2) o likwidacji prowadzonej działalności.

W myśl art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

O zmianach, o których mowa w ust. 1, 2 i 4, podatnik jest obowiązany zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego, składając informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności, według ustalonego wzoru, najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania okoliczności powodujących zmiany. Jeżeli zawiadomienie dotyczy zatrudnienia osoby, o której mowa w art. 25 ust. 6 pkt 2 lit. d, należy w nim również podać szczegółowy zakres czynności, które osoba ta ma wykonywać. Podatnik może złożyć informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej lub likwidacji prowadzonej działalności na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Z przepisu tego wynika zatem, że zmiana miejsca prowadzenia działalności gospodarczej wymaga zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego najpóźniej w terminie siedmiu dni od powstania tej okoliczności. Ustawodawca przewidział możliwość złożenia takiej informacji o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej także na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.

Dlatego wskazuję, że zmianę tę może Pani zgłosić na podstawie przepisów ustawy o CEIDG, co wynika z art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych

Podsumowanie: zmieniając miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, zachowa Pani prawo rozliczenia swoich przychodów z jednoosobowej działalności gospodarczej w formie karty podatkowej. Zgłoszenie zmiany przez złożenie wniosku do CEIDG zawierającego informację o zmianach we wniosku o zastosowanie karty podatkowej spełnia wymóg zawiadomienia naczelnika urzędu skarbowego, o którym mowa w art. 36 ust. 7 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

stanu faktycznego, który Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia,

zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła, i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.

·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo

·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.