
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
28 października 2024 r. wpłynął Pani wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie stawki ryczałtu dla świadczonych usług. Uzupełniła go Pani – w odpowiedzi na wezwania – pismami z 2 grudnia 2024 r. oraz 14 stycznia i 6 lutego 2025 r. (daty wpływu). Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzenia przyszłego
(...) 2024 r. rozpoczęła Pani wykonywanie działalności gospodarczej z przeważającym kodem działalności gospodarczej (kod PKD) 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wybrała Pani zasady ogólne według skali podatkowej jako formę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych w roku 2024.
W 2024 r. zakończyła Pani wykonywanie umowy o pracę u pracodawcy, będącego spółką z o. o. (Spółka A), dostarczającą rozwiązania w branży IT, na stanowisku Project Manager.
(...) 2024 r. podjęła Pani współpracę w ramach działalności gospodarczej ze Spółką B, spółką dostarczającej rozwiązania w branży IT będącą podmiotem prawa amerykańskiego w formie LLC – limited liability company (Spółka B), zawierając ((...) 2024 r.) umowę o wykonywanie na rzecz Spółki B usługi jako „account manager”, a w szczególności:
‒utrzymywanie dobrych i stabilnych relacji z klientami w imieniu Spółki B;
‒nadzorowanie, czy usługi świadczone przez Spółkę B spełniają cele biznesowe tych klientów;
‒pomoc klientom w formułowaniu ich celów biznesowych;
‒identyfikowanie możliwości utrzymania relacji oraz ich rozszerzenia w razie potrzeby;
‒ułatwianie jasnej i solidnej komunikacji pomiędzy tymi klientami a odpowiednimi zespołami Spółki B;
‒raportowanie i przekazywanie problemów, związanych z wydajnością i dopasowaniem kulturowym zespołów i ich członków oraz uczestnictwo w ich rozwiązywaniu.
Spółka B jest udziałowcem Spółki A.
Zamierza Pani wybrać zryczałtowany podatek uzyskiwany przez niektóre osoby fizyczne jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej w 2025 r.
Oprócz wykonywania usług na rzecz Spółki B, rozważa Pani podjęcie w 2025 świadczenia usług w ramach działalności gospodarczej dla innych podmiotów.
Na 2025 rok i na lata następne zamierza Pani wybrać zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej.
Nie posiada Pani udziałów ani w Spółce A, ani w Spółce B i nie pełni żadnych funkcji w ich organach. Nie jest Pani członkiem zarządu oraz innych organów Spółek i nie jest zaangażowana w żadne funkcje w ramach organów obu Spółek. Poza dochodami z działalności gospodarczej nie ma Pani żadnych dodatkowych dochodów podlegających opodatkowaniu.
W ramach umowy o pracę w Spółce A była Pani głównie odpowiedzialna za zarządzanie procesami w zespole, zbieranie wskaźników odzwierciedlających produktywność i dostarczanie klientowi raportów z wykonanej pracy.
Dokładniej, obejmowało to:
‒dostarczanie raportów z wykonanej pracy w każdy poniedziałek;
‒zapewnienie, że wymagania projektu i decyzje techniczne zostały udokumentowane i zaktualizowane, gdy decyzje zostały zmienione;
‒uczestniczenie w codziennych rozmowach z zespołem inżynierów, monitorowanie postępów i odpowiadanie na pytania inżynierów;
‒upewnianie się, że inżynierowie postępują zgodnie z najlepszymi praktykami branżowymi i przestrzegają procesów specyficznych dla projektu;
‒kontrolowanie liczby defektów (błędów) w produkcie i praca nad ograniczeniem ich występowania.
Ogólnie rzecz biorąc, działania te koncentrowały się na zespole inżynierów i procesach wewnętrznych, konfigurując przepływy pracy (takie jak zapewnienie, że kod jest zatwierdzany zgodnie z zasadami, osadzanie kontroli jakości w systemie i regularne aktualizowanie dokumentacji projektu).
Obecnie w ramach umowy o świadczenie usług ze Spółką B, nie zarządza Pani projektem, ale zarządza współpracą z Klientami, zakres obowiązków zmienił się z zarządzania inżynierami i wewnętrznymi operacjami projektowymi na utrzymywanie współpracy z klientami. Pani głównym obowiązkiem nie jest już ustalanie zasad/wytycznych dla inżynierów dotyczących tego, jak dostarczać i w jaki sposób, lecz działanie na wyższym, strategicznym poziomie z klientem. Nie skupia się już Pani na zespole inżynierów – jest teraz odpowiedzialna za relacje z klientami. Komunikuje Pani średnio- i długoterminowe plany, sugeruje najlepszą strukturę zespołu. Uczestniczy w działaniach rekrutacyjnych oraz w podpisywaniu umów z klientami, wskazuje dodatkowe produkty, które Spółka B może zaoferować Klientom. Upewnia się Pani, że właściwi ludzie są przypisani do zespołu i omawia długoterminowe cele, które są ważne dla biznesu klienta. Tak więc w Spółce B nie zarządza Pani już na poziomie operacyjnym, jak na podstawie umowy o pracę ze Spółką A, ale skupia się na kwestiach strategicznych.
Prócz działalności gospodarczej nie uzyskuje Pani innych dochodów podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce. Ponosi/będzie Pani ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat i wykonywanie czynności w ramach świadczonych usług.
Czynności, które świadczy/będzie świadczyła Pani w ramach usług będących przedmiotem wniosku, nie były/nie są wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu wyznaczonym przez kontrahenta. Ponosi/będzie Pani ponosić ryzyko związane z prowadzoną działalnością. Złoży Pani sporządzone na piśmie oświadczenie naczelnikowi urzędu skarbowego, właściwemu według miejsca zamieszkania, o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W roku poprzedzającym rok podatkowy, w którym zamierza Pani skorzystać z opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, stosownie do art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: nie uzyskała Pani przychodów z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości przekraczającej 2 000 000 euro. Ponadto nie uzyskała Pani żadnych przychodów z działalności prowadzonej w formie spółki cywilnej.
Do wykonywanej przez Panią działalności nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, który wskazuje, że:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)uchylony
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)– e) uchylony
e)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4) wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5) podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka – jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6) (uchylony).
Uzupełnienie
Doprecyzowała Pani ostatecznie, że zadania opisane we wniosku realizuje w ramach jednej umowy. Przedmiotem umowy, na podstawie której świadczy Pani opisane zadania jest usługa „account management services” dla określonych Klientów wskazanych przez Spółkę B. tj. zarządzanie relacjami z Klientem („zarządzanie kontem” Klienta). Wynagrodzenie jest określone w umowie w ten sposób, że w zamian za usługi świadczone przez Panią, Spółka B zobowiązuje się płacić podstawową stawkę w określonej w tej umowie stawce wyrażonej w złotych polskich za godzinę. Spółka B zobowiązuje się do dokonywania płatności miesięcznie, w terminie do 10 dnia po zakończeniu miesiąca na Pani rachunek bankowy. Kwota będzie obliczana przez pomnożenie liczby godzin pracy zgłoszonych przez Panią w danym miesiącu, przez stawkę godzinową określoną w Pani umowie ze Spółką B.
Faktura dokumentuje usługę „account management services”, tj. usługi zarządzania relacjami z Klientem.
Świadczy Pani dla Spółki B jedną usługę, za którą przysługuje Pani wynagrodzenie określone w umowie i następnie na fakturze (na którą składają się opisane zadania). Nie świadczy Pani kilku różnych usług odrębnie klasyfikowanych.
Doprecyzowała Pani, że świadczy dla Spółki B wyłącznie usługę zarządzania relacjami z Klientem, tj. „account management services”, która jest świadczona na podstawie jednej umowy ze Spółką B. Usługa ta jest sklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) wyłącznie kodem 70.22.20.0.
Odpowiadając na pytanie, jakie dokładnie czynności wykonuje Pani w ramach opisanej umowy i poszczególnych usług, które wskazała w opisie sprawy, w tym poprzez podanie szczegółowych opisów charakteru tych czynności, wskazała Pani:
A. Utrzymywanie dobrych i stabilnych relacji z klientami w imieniu Spółki B.
a)Na czym one polegają i czego konkretnie dotyczą:
Odpowiedź: Spółka B współpracuje z różnymi klientami zlokalizowanymi w USA. Zwykle są to różne rodzaje firm: małe i duże, które potrzebują niestandardowego oprogramowania, aby pracować wydajniej. Mogą to być bardzo różni klienci zlokalizowani w różnych stanach USA.
b)Jaki jest ich zakres:
Odpowiedź: Różnie, zależy od klienta, z niektórymi klientami Spółka B współpracuje przez miesiąc, z innymi przez lata.
c)Co jest ich efektem:
Odpowiedź: Spółka B musi mieć pewność, że wszyscy klienci są zadowoleni ze świadczonych usług, aby móc prowadzić swój biznes. Spółka B jest firmą usługową, dlatego zadowoleni klienci są kluczem do udanego biznesu.
d)Jak jest wykorzystywany ten efekt przez Spółkę B:
Odpowiedź: Spółka B otrzymuje płatności od klientów, którzy są zadowoleni z jej usług.
B. Nadzorowanie, czy usługi świadczone przez Spółkę B spełniają cele biznesowe tych klientów.
a)Na czym one polegają i czego konkretnie dotyczą:
Odpowiedź: Dla każdego klienta/klientki ustalamy cele biznesowe, które mogą się zmieniać w czasie. Klient powinien osiągnąć te cele z pomocą tworzonego przez Spółkę B oprogramowania. W przeciwnym razie, jeśli oprogramowanie, które tworzy Spółka B, nie poprawi biznesu klienta, nie ma to dla niego sensu – a klient przestanie współpracować ze Spółką B.
b)Jaki jest ich zakres:
Odpowiedź: Cele biznesowe różnią się w zależności od klienta, w zależności od celów wyznaczonych przez klienta na dany okres (miesiąc, kwartał, rok).
c)Co jest ich efektem:
Odpowiedź: Jeśli klient osiągnie określone cele – jego firma zarobi więcej. Jeśli klienci nie osiągają określonych celów z pomocą oprogramowania Spółki B – płacenie Spółce B jest stratą pieniędzy, a klient przestanie z nią współpracować. Dlatego upewnienie się, że klient Spółki B osiąga swoje cele jest kluczowe.
d)Jak jest wykorzystywany ten efekt przez Spółkę B:
Odpowiedź: Spółka B może również opublikować studium przypadku klienta Spółki B, który bardzo skorzystał na usługach Spółki B, co trafiło w jego potrzeby i sprawiło, że jego biznes stał się jeszcze bardziej zyskowny/wydajny dzięki dostarczonemu przez Spółkę B oprogramowaniu. To z kolei przyciąga więcej klientów do Spółki B.
C. Pomoc klientom w formułowaniu ich celów biznesowych.
a)Na czym one polegają i czego konkretnie dotyczą:
Odpowiedź: Pani obowiązkiem jest ustalenie celów biznesowych dla każdego konkretnego klienta w zależności od jego działalności.
b)Jaki jest ich zakres:
Odpowiedź: Omawia Pani z klientami Spółki B, jakie cele biznesowe klienci chcieliby osiągnąć z pomocą oprogramowania dostarczanego przez Spółkę B w perspektywie 3 lat, roku, kwartału i miesiąca. Następnie okresowo je monitoruje.
c)Co jest ich efektem:
Odpowiedź: Informacja dla Spółki B na temat tego, czy jej usługi/produkty poprawiają działalność Klientów.
d)Jak jest wykorzystywany ten efekt przez Spółkę B:
Odpowiedź: Jeśli klient Spółki B widzi, że bez oprogramowania jego biznes został usprawniony – podpisuje więcej umów ze Spółką B i prosi o więcej oprogramowania, co generuje dodatkowy dochód dla Spółki B.
D. Identyfikowanie możliwości utrzymania relacji oraz ich rozszerzenia w razie potrzeby.
a)Na czym one polegają i czego konkretnie dotyczą:
Odpowiedź: Podczas rozmowy z klientami Spółki B ustala Pani, czy możliwa jest dodatkowa „sprzedaż” – czasami Spółka B może dostarczyć jeszcze więcej usług, niż klient myśli. I to jest okazja, aby zasugerować więcej usług.
b)Jaki jest ich zakres:
Odpowiedź: Poszerzenie zakresu usług dla Klientów Spółki B zazwyczaj oznacza zaoferowanie np. usług wspierania innych systemów, które ktoś już zbudował dla klienta, lub sugerowanie automatyzacji rutynowych procesów ręcznych lub sugerowanie nowego produktu dla nich, lub sugerowanie ustawienia usług monitorowania itp.
c)Co jest ich efektem:
Odpowiedź: Klient Spółki B może być zainteresowany dodatkowymi usługami i podpisać dodatkowe umowy ze Spółką B.
d)Jak jest wykorzystywany ten efekt przez Spółkę B:
Odpowiedź: Spółka B uzyskuje większe przychody z dodatkowych usług.
E. Ułatwianie jasnej i solidnej komunikacji pomiędzy tymi klientami a odpowiednimi zespołami Spółki B.
a)Na czym one polegają i czego konkretnie dotyczą:
Odpowiedź: Klient zazwyczaj nie wchodzi w interakcje z zespołem inżynierów. Pani obowiązkiem jest upewnienie się, że „biznes (klient)” i „inżynieria” są zsynchronizowane w zakresie celów biznesowych i celów, które klienci chcą osiągnąć dzięki usługom świadczonym przez Spółkę B.
b)Jaki jest ich zakres:
Odpowiedź: Upewnienie się, że inżynierowie Spółki B z odpowiednimi kwalifikacjami są przydzieleni, upewnienie się, że klient jest zadowolony z jakości oprogramowania, upewnienie się, że zespół inżynierów zna cele biznesowe.
c)Co jest ich efektem:
Odpowiedź: Niewłaściwa komunikacja może zrujnować relacje z klientem. Dlatego tak ważne jest, aby upewnić się, że zespół inżynierów Spółki B i klient są zawsze zsynchronizowani we wszystkich aspektach.
d)Jak jest wykorzystywany ten efekt przez Spółkę B:
Odpowiedź: Pomaga upewnić się, że Spółka B nie traci klienta.
F. Raportowanie i przekazywanie problemów, związanych z wydajnością i dopasowaniem kulturowym zespołów i ich członków
a)Na czym one polegają i czego konkretnie dotyczą:
Odpowiedź: Zdarza się, że klient Spółki B może nie być zadowolony z pracy zespołu Spółki B lub Pani może zauważyć, że ktoś z zespołu inżynierów nie stara się być pomocny dla klienta – jeśli tak się stanie, powinna Pani zainicjować prośbę o naprawienie tego problemu. Nie zawsze jest tym, który rozwiąże ten problem własnymi rękami (zależy to od skali problemu), ale śledzi problem, upewnia się że został on rozwiązany i zgłasza to klientowi i upewnia się, że klient jest zadowolony ze sposobu, w jaki został rozwiązany. Wszystko to ponownie wiąże się z zadowoleniem klienta Spółki B.
b)Jaki jest ich zakres:
Odpowiedź: W idealnej sytuacji usługi świadczone przez Spółkę B powinny być tak dobre, aby nie było eskalacji problemów ze strony klienta Spółki B. Ale jeśli eskalacja problemu się zdarzy – musi Pani upewnić się, że problemy zostały rozwiązane.
c)Co jest ich efektem:
Odpowiedź: Jeśli eskalacja nie zostanie rozwiązana – klient może podjąć decyzję o zaprzestaniu współpracy ze Spółką B.
d)Jak jest wykorzystywany ten efekt przez Spółkę B:
Odpowiedź: Spółka B może tracić przychody jeśli problemy nie zostaną rozwiązane, a rozwiązywanie problemów pozwala uzyskiwać przychody.
Wyjaśniając, jakich towarów/usług dotyczą cele biznesowe klientów Spółki B, wskazała Pani, że każdy klient ma swój własny biznes, a każdy biznes ma swoje własne cele: zmniejszenie kosztów, przyciągnięcie większej liczby klientów, tworzenie systemów i sprzedawanie ich innym itp. Cele te mogą się różnić w zależności od działalności klienta. Często możemy stworzyć oprogramowanie, które pomaga klientom Spółki B osiągnąć ich cele.
Przykład: (...)
Wyjaśniając, czym konkretnie zajmują się zespoły Spółki B, wskazała Pani, że Spółka B dostarcza oprogramowanie na zamówienie dla klientów z USA. W szczególności obejmuje to zbieranie wymagań dotyczących systemu od klienta, pisanie kodu, ręczne lub automatyczne testowanie oprogramowania, które jest dostarczane – w ogóle Pani tego nie robi, to jest odpowiedzialność zespołu „inżynieryjnego”. Jest Pani głównie zaangażowana w nawiązywanie współpracy, upewnianie się, że klienci są zadowoleni, rozwiązywanie eskalacji problemów, omawianie dodatkowych usług, które Spółka B zapewnić klientowi itp.
Wyjaśniając, co należy rozumieć pod pojęciem „problemów, związanych z wydajnością i dopasowaniem kulturowym zespołów i ich członków”, wskazała Pani, że Spółka B ma „kulturę bycia pomocnym dla klienta”. Oznacza to, że jest gotowa szybko odpowiedzieć klientowi, dostarczyć coś pilnie, jeśli klient tego potrzebuje, zasugerować mu, z której funkcjonalności może skorzystać itp. Jeśli ktoś z zespołu Spółki B nie stara się być pomocny dla klienta lub wykonuje swoją pracę ze złą jakością lub „niską wydajnością” (powoli) – upewnia się Pani, że ta osoba przejdzie przez „Plan poprawy wydajności” i naprawi ten problem.
Odpowiadając na pytanie, na czym polega Pani uczestnictwo w rozwiązywaniu ww. problemów, w szczególności czy w jakikolwiek sposób konsultuje/doradza w tym zakresie, wskazała Pani, że nie konsultuje/doradza – jeśli widzi, że klient Spółki B jest niezadowolony z wydajności (innymi słowy – tempa dostarczania), upewnia się, że Spółka B się tym zajmie. Na przykład, jeśli jest inżynier, który osiąga słabe wyniki lub nie zachowuje się zgodnie z wartościami i kulturą Spółki B, przekazuje Pani tę kwestię do menedżera zasobów ludzkich w Spółce B. Kierownik ds. zasobów znajdzie zastępstwo dla tego inżyniera. Następnie upewnia się Pani, że nowy inżynier działa dobrze dla klienta Spółki B i pozostaje z Klientem Spółki B w kontakcie, aby potwierdzić, że jest zadowolony ze sposobu rozwiązania problemu. Nie konsultuje Pani ani nie doradza, jak rozwiązać problem; Pani rolą jest dopilnowanie, by problem został naprawiony, a klient spółki B był zadowolony z rozwiązania.
Pytanie
Według jakiej stawki procentowej powinno nastąpić rozliczenie świadczonych w 2025 r. i w latach następnych usług dla Spółki B w ramach działalności gospodarczej?
Pani stanowisko w sprawie
Pani zdaniem, usługi jakie będzie Pani świadczyła w roku 2025 i w latach następnych na rzecz dla Spółki B w ramach prowadzonej działalności gospodarczej spełniają przesłanki do zastosowania rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%, ponieważ świadczone usługi mają charakter opisany w „Wyjaśnieniach do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015)” w sekcji M pod symbolem 70.22.20.0, tj.:
‒usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta,
‒usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.,
‒usługi zarządzania projektami, które obejmują usługi zarządzania.
Pani zdaniem, nie uzyska Pani przychodów ze świadczenia usług:
‒związanych z wydawaniem:
·pakietów gier komputerowych (PKWiU ex 58.21.10.0), z wyłączeniem publikowania gier komputerowych w trybie on-line,
·pakietów oprogramowania systemowego (PKWiU 58.29.1),
·pakietów oprogramowania użytkowego (PKWiU 58.29.2),
·oprogramowania komputerowego pobieranego z Internetu (PKWiU ex 58.29.3), z wyłączeniem pobierania oprogramowania w trybie on-line;
‒związanych z doradztwem w zakresie sprzętu komputerowego (PKWiU 62.02.10.0), związanych z oprogramowaniem (PKWiU ex 62.01.01), objętych grupowaniem „Oryginały oprogramowania komputerowego” (PKWiU 62.01.2), związanych z doradztwem w zakresie oprogramowania (PKWiU ex 62.02), w zakresie instalowania oprogramowania (PKWiU ex 62.09.20.0), związanych z zarządzaniem siecią i systemami informatycznymi (PKWiU 62.03.1).
Osiągany przez Panią przychód nie przekracza limitu określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, wymienionego w art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Prowadzona przez Panią działalność spełnia definicję działalności usługowej w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m stawką 15% opodatkowane jest świadczenie usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Przy czym ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Zatem w tym konkretnym przypadku jedynie usługom doradztwa związanym z zarządzaniem została przypisana stawka 15%, sklasyfikowanym m.in. w grupowaniach PKWiU 70.22.1 – doradztwo związane z zarządzaniem oraz 70.22.3 – doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, innym zaś usługom, a konkretnie – tak jak w Pani przypadku –usługom, które to usługi nie są usługami doradztwa, została przypisana stawka ryczałtu 8,5%.
W świetle przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowią odrębny rodzaj świadczeń od usług zarządzenia. Wniosek ten wynika wprost z klasyfikacji 70.22 PKWiU, gdzie sklasyfikowano „Pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej i usługi zarządzania”. Innymi słowy doradztwo związane z prowadzeniem działalności gospodarczej to usługi objęte PKWiU od 70.22.11 do 70.22.16, natomiast usługi zarządzania sklasyfikowane są od 70.22.17.0 (Usługi zarządzania procesami gospodarczymi) do 70.22.20.0 (Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych). Odróżnić zatem należy usługi doradztwa od usług zarządzania.
Zgodnie z definicją językową „doradztwo” to „udzielanie fachowych porad, zwłaszcza w sprawach związanych z produkcją i handlem” (zob. Nowy Słownik Języka Polskiego pod redakcją E. Sobol, Warszawa 2002; s. 147 – dalej NSJP). „Zarządzanie” natomiast to „polecenie, wskazówka do wykonania, dyspozycja, rozporządzenie” (NJSP, s. 1242). Ponieważ nie można dwóm różnym zwrotom tego samego tekstu prawnego nadawać tego samego znaczenia (zob. Z. Ziembiński, Logika praktyczna, Warszawa 2005, s. 238) usług zarządzania nie należy traktować jak usług doradczych i należy im przypisać stawkę 8,5%, odmienną od stawki dotyczącej doradztwa, która to stawka dla doradztwa wynosiłaby 15% (z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym – PKWiU 70.22.16.).
Account manager zgodnie z opublikowanymi wyjaśnieniami do PKWiU z 2015 r. nie świadczy usług doradztwa, lecz zarządzania, które to usługi zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, symbolom zaś tym została przyporządkowana stawka 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, czyli stawka dla przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne: użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Odnosząc się do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), wskazuje Pani, że symbol „ex” oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem, a pozostałe usługi opodatkowane będą stawką 8,5%. Pozostałe usługi, klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70 nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m) ustawy o ryczałcie.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
‒klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
‒kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Natomiast stawką 8,5% opodatkowane będą pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)” a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
‒klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
‒kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
‒kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Zatem, stawką 8,5% opodatkowane będą także usługi mieszczące się w grupowaniu „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych” (kategoria 70.22.2, pozycja 70.22.20.0 PKWiU). Zbiór usług klasyfikowanych w PKWiU jako 70.22.2 oraz 70.22.3 wyklucza się ze zbiorem usług znajdujących się w grupowaniu 70.22.1, tzn. że są to usługi innego rodzaju, których nie można traktować w żaden sposób łącznie, w tym w szczególności przy stosowaniu właściwej stawki ryczałtu.
Na potwierdzenie stanowiska przytacza Pani następujące interpretacje indywidualne:
‒0114-KDIP3-2.4011.1129.2023.1.MR,
‒0113-KDIPT2-1.4011.944.2023.2.DJD,
‒0112-KDSL1-2.4011.334.2023.2.KS,
‒0113-KDIPT2-1.4011.20.2024.2.RK,
‒0113-KDIPT2-1.4011.701.2023.4.MAP.
Biorąc powyższe pod uwagę, decydując się na wybór na 2025 rok i na lata następne zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, uważa Pani, że spełnia przesłanki do zastosowania 8,5% stawki podatku.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
– prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 tej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
– jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.), pod pojęciem usług rozumie:
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
-wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Zauważyć należy, że wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Wobec tego, dla zastosowania właściwej stawki ryczałtu do przychodów uzyskanych z prowadzonej przez Panią działalności gospodarczej konieczne jest przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU, przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111), mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.
Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, każdą usługę należy zaliczyć do odpowiedniego grupowania, zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu, pod którym został zakwalifikowany wykonujący usługę podmiot gospodarczy w Krajowym Rejestrze Urzędowym Podmiotów Gospodarki Narodowej.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zostały określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m oraz art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:
-15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W tym miejscu wyjaśnić należy, że ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu – o czym stanowi art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że na 2025 rok i na lata następne zamierza Pani wybrać – jako formę opodatkowania przychodów z działalności gospodarczej – zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
(...) 2024 r. podjęła Pani współpracę w ramach działalności gospodarczej ze Spółką B, spółką dostarczającej rozwiązania w branży IT będącą podmiotem prawa amerykańskiego w formie LLC – limited liability company (Spółka B), zawierając ((...) 2024 r.) umowę o wykonywanie na rzecz Spółki B usługi jako „account manager”, a w szczególności:
‒utrzymywanie dobrych i stabilnych relacji z klientami w imieniu Spółki B;
‒nadzorowanie, czy usługi świadczone przez Spółkę B spełniają cele biznesowe tych klientów;
‒pomoc klientom w formułowaniu ich celów biznesowych;
‒identyfikowanie możliwości utrzymania relacji oraz ich rozszerzenia w razie potrzeby;
‒ułatwianie jasnej i solidnej komunikacji pomiędzy tymi klientami a odpowiednimi zespołami Spółki B;
‒raportowanie i przekazywanie problemów, związanych z wydajnością i dopasowaniem kulturowym zespołów i ich członków oraz uczestnictwo w ich rozwiązywaniu.
Wskazała Pani, że dla Spółki B świadczy wyłącznie usługę zarządzania relacjami z Klientem, tj. „account management services”, która jest świadczona na podstawie jednej umowy ze Spółką B. Usługa ta jest sklasyfikowana według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług – wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 ze zm.) w grupowaniu 70.22.20.0. Ponadto wskazała Pani, że nie konsultuje, ani nie doradza. Wyjaśniła Pani, że jeśli widzi, że klient Spółki B jest niezadowolony z wydajności (innymi słowy – tempa dostarczania), upewnia się, że Spółka B się tym zajmie. Pani rolą jest m. in. dopilnowanie, by problem został naprawiony, a klient spółki B był zadowolony z rozwiązania.
Przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie uzyska Pani przychody z tytułu świadczenia usług, które mieszczą się w grupowaniu PKWiU 70.22.20.0, i które – jak wynika z okoliczności przedstawionych w opisie sprawy – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem, to zastosowanie znajdzie stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zastrzec jednak należy, że ww. stawka nie znajdzie zastosowania w przypadku świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), dla których ustawodawca przewidział stawkę ryczałtu w wysokości 15%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikowała Pani świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Panią nieprawidłowego grupowania PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Pani waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pani rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pani nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny/zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym/zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny/zdarzenie przyszłe jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.