Interpretacja indywidualna - Interpretacja - 0114-KDIP3-1.4011.975.2024.2.LS

Shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 12 lutego 2025 r., Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, sygn. 0114-KDIP3-1.4011.975.2024.2.LS

Temat interpretacji

Interpretacja indywidualna

– stanowisko prawidłowe

Szanowny Panie,

stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

19 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 16 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan – w odpowiedzi na wezwanie – pismem z 21 stycznia 2025 r. (data wpływu 21 stycznia 2025 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Wnioskodawca prowadzi tzw. jednoosobową działalność gospodarczą, w ramach której świadczy usługi na rzecz polskich i zagranicznych klientów (dalej łącznie: “Klient”, dla uproszczenia redakcji tego wniosku). Aktualnie Wnioskodawca realizuje je dla Klienta, który działa w branży technologicznej, zajmując się usprawnianiem procesu łączenia przedsiębiorstw z potencjalnymi klientami, automatyzacją pozyskiwania klientów na różnych etapach: wyszukiwania klientów, kontaktu z potencjalnymi klientami.

Wnioskodawca nie jest stroną umów zawieranych między jego klientami a ich kontrahentami. Jego rola ogranicza się do podejmowania czynności zmierzających do zawarcia takich umów i kojarzenia kontrahentów lub wręcz przekazywania tylko kontaktu do drugiej strony.

Dla uzyskania wysokiej efektywności sprzedaży, produkty tej branży potrzebują zróżnicowanego zespołu sprzedażowego, który rozumie specyfikę technologii, skutecznie komunikuje ich wartość dla klientów, buduje świadomość rynku oraz dostosowuje się do dynamicznie rozwijającej się technologii. Dla przykładu, Wnioskodawca poszukuje klientów i przygotowuje oferty dotyczące np. usług platformy dla biznesów rozliczających się w różnych walutach, platformy (...) i projektowaniu strategii (...) działalności, przedsiębiorstwa zajmującego się audytami procesów rekrutacyjnych i organizowaniem wydarzeń czy też platformy, która wspiera zamawianie i serwisowanie sprzętu komputerowego.

Zakres usług Wnioskodawcy odpowiada na potrzeby Klienta, który prowadzi działalność na rynku krajowym i na wielu rynkach zagranicznych. Klientami Wnioskodawcy są inne podmioty prowadzące działalność gospodarczą, w szczególności zajmujące się świadczeniem profesjonalnych usług lub działalnością handlową. Ze względu na branżę, w jakiej działa Klient, wysokie są również oczekiwania co do poziomu obsługi kontrahentów Klienta.

Jako podstawowy przedmiot działalności Wnioskodawca wskazał w CEIDG 'Pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną, gdzie indziej niesklasyfikowaną' - zaklasyfikowaną według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) do grupowania 74.90.Z.

Wnioskodawca świadczy objęte tym wnioskiem usługi w oparciu o umowę o świadczenie usług (lub poszczególne umowy/zamówienia) - we własnym zakresie, na własne ryzyko oraz na własną odpowiedzialność, z wykorzystaniem pozyskanej przez lata wiedzy i doświadczenia oraz przy użyciu własnych zasobów niezbędnych do pełnej, skutecznej i prawidłowej realizacji umowy współpracy.

Usługi realizowane są dla Klienta bez prawa wyłączności, a Wnioskodawca może za zgodą Klienta powierzyć osobie trzeciej wykonanie części lub całości tych usług. Wnioskodawca nie jest agentem Klienta i nie jest uprawniony do zawierania w imieniu Klienta. Żaden z członków personelu Klienta nie jest przełożonym Wnioskodawcy, który to samodzielnie decyduje o miejscu i czasie świadczenia usług, z zastrzeżeniem uzgodnionych z Klientem terminów. Klient może pokryć lub zwrócić Wnioskodawcy koszty transportu, zakwaterowania czy organizacji spotkań z kontrahentami Klienta.

Wynagrodzenie Wnioskodawcy kształtowane może być w różny sposób, na zasadzie ryczałtu w ramach określonego umową zaangażowania Wnioskodawcy lub w oparciu o stawkę godzinową. W zależności od ustaleń z Klientem, Wnioskodawca może otrzymać także wynagrodzenie prowizyjne lub dodatkowe, zależne od rezultatów wykonanych usług. Postanowienia zawartej umowy współpracy obejmują też dalsze szczegółowe uzgodnienia biznesowe.

Wnioskodawca ponosi odpowiedzialność za należytą staranność przy realizowaniu Usług, nie ponosi zaś odpowiedzialności za rezultaty biznesowe Klientów, jednak rozliczany jest zwykle w oparciu o rezultaty. Wnioskodawca najczęściej rozlicza się za tzw. SQL (sales qualified lead czyli kwalifikowanego potencjalnego klienta), który może być definiowany jako odpowiedź od leada (potencjalnego kontrahenta Klienta) lub spotkanie z leadem. W przypadkach, gdzie SQL jest definiowane jako odpowiedź, rozliczenia mogą następować też dopiero po spotkaniu. Co istotne, w niektórych przypadkach Wnioskodawca otrzymuje również prowizję za wygenerowane przychody, w zależności od uzgodnień z danym Klientem.

W zależności od bieżącego zapotrzebowania Klienta, dokładny zakres prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności ulegać może zmianie, jednak przedmiotem tego wniosku są przychody osiągane ze świadczenia tzw. usług pośrednictwa komercyjnego, których trzonem jest reprezentowanie Klienta w kontaktach z potencjalnymi partnerami biznesowymi, poszukiwanie i nawiązywanie relacji biznesowych w imieniu Klienta. Wnioskodawca nie jest uprawniony do podejmowania działań wiążących prawnie Klienta ani do reprezentowania go w czynnościach prawnych.

W ramach świadczonych usług pośrednictwa komercyjnego (“Pośrednictwo Komercyjne”) rolą Wnioskodawcy jest w szczególności:

1.Zbieranie leadów i weryfikacja wstępnego zainteresowania usługami (produktami) Klienta w ramach sieci biznesowej lub na rynku podmiotów, którzy mogą być zainteresowaniu usługami (produktami) Klienta (research), w celu zebrania bazy danych potencjalnych kontrahentów.

2.Wyszukiwanie i kontaktowanie się z potencjalnymi kontrahentami Klienta na podstawie podanych i ustalonych przez Klienta kryteriów oraz badanie lub omawianie możliwości współpracy Klienta ze zidentyfikowanym przez Wnioskodawcę potencjalnym kontrahentem.

3.Prezentowanie oferty Klienta na dostawy lub usługi zewnętrzne oraz prezentowanie oferty Klienta i jego usług lub produktów (produktów cyfrowych).

4.Kontaktowanie kontrahentów z Klientem oraz przygotowywanie zestawień potencjalnych klientów, przedstawienia podsumowania profilu kontrahenta, przedstawianie kontrahentów Klientowi i jego zespołowi.

5.Umawianie spotkań z potencjalnymi kontrahentami klienta w celu nawiązania kontaktów biznesowych i umożliwienia sprzedaży.

6.Monitorowanie i raportowanie wyników sprzedaży oraz efektywności działań. Przygotowywanie zestawień raportów z wynikami sprzedaży, analiza efektywności kampanii sprzedażowych, rekomendacje dotyczące optymalizacji działań.

Opisywane Pośrednictwo Komercyjne wiąże się także z udziałem w imieniu Klienta w spotkaniach w celu nawiązania kontaktów oraz ułatwienia prowadzenia działalności gospodarczej Klienta. Obejmuje także korzystanie z sieci kontaktów samodzielnie wypracowanych przez Wnioskodawcę.

Rezultatami wykonywanych Usług Pośrednictwa mogą być w szczególności, lecz nie tylko:

  • bazy danych zawierające kontakty do potencjalnych kontrahentów, w tym szczegółowe informacje o ich profilach biznesowych,
  • przygotowane i przedstawione oferty handlowe dla potencjalnych klientów Klienta, obejmujące warunki sprzedaży, specyfikacje produktów i usługi dodatkowe
  • zestawienia potencjalnych klientów, w tym podsumowania profili kontrahentów, które pomagają Klientowi w szybkiej ocenie możliwości współpracy,
  • lista zorganizowanych spotkań z potencjalnymi kontrahentami, wraz z datami, uczestnikami i celami tych spotkań
  • materiały prezentacyjne oraz szkoleniowe dotyczące produktów i usług Klienta, które zostały przedstawione potencjalnym kontrahentom,
  • szczegółowe raporty z wynikami sprzedaży, obejmujące dane dotyczące ilości i wartości zawartych transakcji, a także analizy efektywności działań sprzedażowych,
  • rekomendacje dotyczące optymalizacji działań sprzedażowych i marketingowych, oparte na analizie danych sprzedażowych i wyników kampanii,
  • dokumentacja kontaktów z potencjalnymi kontrahentami, obejmująca notatki z rozmów i spotkań oraz ustalenia dotyczące dalszej współpracy.

Wnioskodawca nie wyklucza świadczenia jednocześnie także innych usług niż opisane wyżej Usługi Pośrednictwa, opisane powyżej podlegające opodatkowaniu ryczałtem, osiągając w szczególności inne przychody z działalności usługowej opisane w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy oraz usługi pośrednictwa w sprzedaży hurtowej, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej: „ustawy”). Podobnie, usługi Wnioskodawcy świadczone mogą być także na rzecz innych podmiotów niż Klient.

Świadcząc usługi różnego rodzaju, Wnioskodawca prowadzić będzie ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ustawy, w formie pozwalającej na ustalenie prawidłowości rozliczeń ryczałtu w różnej wysokości, w stosunku do usług opodatkowanych różnymi jego stawkami.

Wnioskodawca prowadzi rachunkowość w formie KPiR (Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów) oraz złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przewidzianym przepisami czasie, tj. do 20 lutego 2022 roku.

Wnioskodawca w ramach opisu interpretowanego stanu faktycznego dodaje, że złożył w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c ustawy, nie zrezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b tej ustawy.

W 2021 roku przychody podatkowe Wnioskodawcy z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz Wnioskodawca nie prowadził w 2021 roku działalności gospodarczej w formie spółki a także nie wykonywał (i nie będzie w roku 2022 i latach następnych wykonywać) czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy). Nie zachodzą w stosunku do Wnioskodawcy inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy, tj. Wnioskodawca nie będzie opłacać (nie opłaca) podatku w formie karty podatkowej, nie skorzysta z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego, nie osiągnie przychodów z prowadzenia aptek, działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych czy działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych, wytwarzania wyrobów opodatkowanych podatkiem akcyzowym oraz nie zmieni formy wykonywania działalności, o której mowa w art. 8 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Wnioskodawca jednocześnie przewiduje, że w opisywanym stanie faktycznym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też Wnioskodawca nie złoży oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy. Działalność Wnioskodawcy nie będzie stanowić zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

1. Data osiągnięcia pierwszego dochodu z pośrednictwa komercyjnego

Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, opodatkowany zryczałtowaną stawką podatku Wnioskodawca osiągnął w czerwcu 2022 roku – na podstawie faktury wystawionej w dniu 2 czerwca 2022 roku.

2. Symbol PKWiU

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę, jak i planowane do świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanej we wniosku zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Na prośbę Wnioskodawcy dołączam treść klasyfikacji statystycznej GUS (pismo z dnia 11 grudnia 2024 roku).

Pytania

1.Czy Wnioskodawca ma prawo opodatkować przychody z prowadzonej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 roku?

2.Czy przychody ze świadczenia opisanych usług pośrednictwa komercyjnego mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki 8,5%?

Pana stanowisko w sprawie

Zdaniem Wnioskodawcy:

1.Przychody osiągane w ramach prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej będą mogły zostać opodatkowane zryczałtowanym podatkiem od przychodów ewidencjonowanych począwszy od 2022 roku;

2.Przychody ze świadczenia opisanych Usług Pośrednictwa mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych wynoszącym 8,5% przychodów.

Uzasadnienie stanowiska

Ad 1

Zgodnie z art. 6 ust. 1 w zw. z ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy, podatnicy (osoby fizyczne) mogą opodatkowywać przychody z jednoosobowej działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych po spełnieniu następujących warunków: (i) w roku poprzedzającym rok podatkowy uzyskali przychody z tej działalności w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, (ii) złożą w terminie ustawowym oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy (oraz brak rezygnacji z tego wyboru i brak wyboru innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b ustawy) – pod warunkiem, że nie zachodzą równocześnie okoliczności wskazane w art. 8 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego oraz opisie usług, wszystkie powyższe przesłanki pozytywne są przez Wnioskodawcę spełnione i będą spełnione w 2022 r., podobnie jak nie wystąpiły i nie wystąpią przesłanki negatywne. Nie powinno być zatem wątpliwości, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania przychodów z ww. działalności zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, pod warunkiem, że nie zajdą w przyszłości okoliczności wskazane w art. 8 i art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz będzie spełniony warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy.

Zastosowaniu opodatkowania ryczałtowego nie stoi na przeszkodzie także fakt ewentualnego świadczenia przez Wnioskodawcę usług, do których znajdą zastosowanie różne stawki zryczałtowanego podatku. W takiej sytuacji ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności – na zasadzie art. 12 ust. 3 ustawy. Jak wskazał Wnioskodawca – w takim przypadku prowadzona będzie wymagana ustawą ewidencja.

Ad 2

Zważywszy, że nie ma (przepis nie wskazuje) stawki ryczałtu odpowiednich dla opisanych Usług Pośrednictwa, w ocenie Wnioskodawcy, art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) ustawy, ustalający stawkę 8,5% ryczałtu m.in. dla usług pośrednictwa w interesach. Nie ma bowiem szczególnego przepisu przewidującego szczególną stawkę ryczałtu dla takich usług, dlatego zastosowanie znajdzie stawka właściwa ogólnie właściwa dla działalności usługowej, tj. 8,5%.

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Jakkolwiek nie jest to element stanowiska wnioskodawcy i opisu stanu faktycznego, wolno zauważyć dopasowanie Usług Pośrednictwa do działu 74 grupy 74.9 PKWiU, konkretnie do klasy 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług tzw. PKWiU 2015 i pkt 5.3.2 jej zasad metodycznych, każdą usługę należy zaliczać do odpowiedniego grupowania zgodnie z jej charakterem, niezależnie od symbolu PKD, pod którym został zaklasyfikowany w krajowym rejestrze urzędowym podmiotów gospodarki narodowej REGON podmiot gospodarczy wykonujący usługę. Ze względu na możliwość zaklasyfikowania opisanych Usług Pośrednictwa do kilku grupowań, na podstawie pkt 7.6.2 zasad metodycznych wybrano dla opisanej Usługi o złożonym charakterze grupowanie, które zawiera bardziej dokładny opis czynności i jednocześnie do takiej, która nadaje całości zasadniczy charakter i dotyczy usługi o najbardziej zbliżonym charakterze.

I tak, zgodnie z tytułem Sekcji M PKWiU 2015, sekcja ta obejmuje „Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne”, gdzie zawarto m.in.: usługi prawne, usługi rachunkowo-księgowe i w zakresie audytu, usługi doradztwa podatkowego, usługi firm centralnych (head offices), usługi doradztwa związane z zarządzaniem, usługi architektoniczne i inżynierskie i związane z nimi doradztwo techniczne, usługi w zakresie badań i analiz technicznych, usługi w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych, usługi reklamowe, usługi badania rynku i opinii publicznej, usługi fotograficzne, usługi tłumaczeń pisemnych i ustnych, usługi w zakresie prognozowania pogody i usługi meteorologiczne, usługi profesjonalne, naukowe i techniczne wymagające wiedzy specjalistycznej, gdzie indziej niesklasyfikowane, usługi weterynaryjne.

W sekcji tej zawarty jest m.in. dział 74 który obejmuje ,,pozostałą działalność profesjonalną, naukową i techniczną”. W dziale tym zawarta jest m.in. grupa 74.9 „Pozostałe Usługi Profesjonalne, Naukowe i Techniczne, Gdzie Indziej Niesklasyfikowane”, w skład której wchodzi grupowanie PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Grupowanie to obejmuje w szczególności (i) usługi pośrednictwa w interesach, tj. organizowanie zaopatrzenia lub sprzedaży dla małych i średnich firm, włączając praktykę̨ zawodową, a także (ii) usługi wyceny antyków, biżuterii itp., co Wnioskodawca rozumie także jako ocena wartości przedmiotów i usług realizowana na zlecenie.

Uwzględniając powyższe, opisywane Usługi Pośrednictwa, polegające w szczególności właśnie na pośrednictwie komercyjnym, spełniają kryteria i posiada właściwości dla usług objętych symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”.

W każdym przypadku, uwzględniając powyższe, opisane Usługi Pośrednictwa spełniają kryteria PKWiU dział 74, grupy 74.9, dla których w przepisach art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy nie zostały przewidziane przepisy szczególne ustalające inną niż, wobec czego od przychodów ze świadczenia Usług Pośrednictwa należało będzie stosować 8,5% stawkę ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy.

W związku z przedmiotowym wnioskiem o interpretację indywidualną uprzejmie wskazuję, iż jego treść oraz opisany stan faktyczny w pełni spełniają wymogi określone w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Warto również zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 26 stycznia 2024 r. (sygn. akt II FSK 487/23), organ podatkowy nie może uzależniać rozpatrzenia wniosku o interpretację od podania klasyfikacji statystycznej według PKWiU. W orzecznictwie sądów administracyjnych jednoznacznie podkreśla się, że interpretacja powinna dotyczyć prawnych skutków opisanych zdarzeń lub stanu faktycznego, a nie weryfikacji klasyfikacji statystycznej, która nie stanowi elementu ustawowych wymogów proceduralnych w tym zakresie.

Biorąc pod uwagę powyższe, uprzejmie proszę o wydanie interpretacji na podstawie przedstawionego opisu, bez dodatkowych wezwań do uzupełnienia wniosku.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.

Uzasadnienie interpretacji indywidualnej

Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):

Ustawa ta reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.

Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.

W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:

a) uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub

b) uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.

Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania, o czym stanowi art. 8 ww. ustawy.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:

1. opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;

2. korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;

3. osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:

a) prowadzenia aptek,

c) działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,

f)  działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;

4. wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;

5. podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:

a) samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,

b) w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,

c) samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka

- jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

W myśl art. 8 ust. 2 ww. ustawy:

Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:

1) wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub

2) wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym

- w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.

Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Stosownie do art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Użyte w ustawie określenie „działalność usługowa” oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.

Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:

Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.

Zwracam również uwagę, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej.

Zgodnie art. 9 ust. 1 ww. ustawy:

Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że usługi świadczone przez Pana, jak i planowane do świadczenia w ramach działalności gospodarczej opisanej we wniosku zostały sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 „Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń”. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku, opodatkowany zryczałtowaną stawką podatku osiągnął Pan w czerwcu 2022 roku – na podstawie faktury wystawionej w dniu 2 czerwca 2022 roku. Świadcząc usługi różnego rodzaju, prowadzić będzie Pan ewidencję, o której jest mowa w art. 12 ust. 3 ww. ustawy. Prowadzi Pan rachunkowość w formie Podatkowej Księgi Przychodów i Rozchodów oraz złożył oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w przewidzianym przepisami czasie, tj. do 20 lutego 2022 roku. Złożył Pan w ustawowym terminie oświadczenie o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu, o którym mowa w art. 9 ust. 1 w zw. z ust. 1c ustawy, nie zrezygnuje z tego wyboru i nie wybierze innego sposobu opodatkowania, na podstawie art. 9 ust. 1a-1b tej ustawy. W 2021 roku Pana przychody podatkowe z tytułu działalności gospodarczej były niższe niż 2 000 000 euro oraz nie prowadził pan w 2021 roku działalności gospodarczej w formie spółki a także nie wykonywał (i nie będzie w roku 2022 i latach następnych wykonywać) czynności na rzecz swojego pracodawcy (byłego pracodawcy). Nie zachodzą w stosunku do Pana inne okoliczności wskazane w art. 8 ustawy. Jednocześnie przewiduje Pan, że w opisywanym stanie faktycznym nie zajdą też okoliczności wskazane w art. 8 w przyszłości, podobnie jak też nie złoży Pan oświadczeń, o których mowa w art. 9 ust. 1a-1b ustawy oraz spełniony pozostanie warunek wskazany w art. 6 ust. 4 pkt 1 lit. a) ustawy. Pana działalność nie będzie stanowić zaś wykonywania wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy.

Na podstawie powołanych wyżej przepisów oraz opisu sprawy stwierdzam, że przychody jakie Pan uzyskiwał/będzie uzyskiwał ze świadczenia w ramach pozarolniczej działalności gospodarczej usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 74.90.12.0 - Usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, mogą być opodatkowane stawką 8,5%, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2022 r.

Reasumując – osiągane przychody z tytułu świadczenia przez Pana usług, o których mowa w opisie stanu faktycznego, mogą być opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne począwszy od 2022 roku.

Wobec powyższego Pana stanowisko jest prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, które Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.

Nie jestem uprawniony do przyporządkowywania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usługi do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa. Tak więc interpretację wydałem na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU i kwestia ta nie podlegała ocenie. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).

Zastrzegam również, że przy wydawaniu niniejszej interpretacji dokonałem wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.

Przedmiotowa interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem zapytania. Inne kwestie nie podlegały ocenie.

Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji

  • Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
  • Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1) z zastosowaniem art. 119a;

2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

  • Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”). Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):

  • w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
  • w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.