
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowna Pani,
stwierdzam, że Pani stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
3 grudnia 2024 r. wpłynął Pani wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełniła go Pani pismami z 22 stycznia 2025 r. (wpływ 23 stycznia 2025 r.) oraz z 6 lutego 2025 r. (wpływ 10 lutego 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwania. Treść wniosku jest następująca:
Opis stanu faktycznego
Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą (dalej „Wnioskodawczyni”). W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawczyni zarządza projektami związanymi z realizacją przedsięwzięć mających na celu uruchomienie obiektów rekreacyjnych, np. placów zabaw, parków trampolin, parków rozrywki oraz Family Entertainment Centers (FEC) na rynku międzynarodowym. Czynności te wykonuje Pani na zlecenie podmiotów zajmujących się sprzedażą projektów/koncepcji obiektów rekreacyjnych.
Do obowiązków Wnioskodawczyni należy w szczególności zarządzanie projektami obejmujące planowanie, harmonogramowanie, określanie ich zakresu, nadzór nad ich realizacją oraz inne działania z tym związane. Realizację opisywanych prac, Wnioskodawczyni rozpoczyna od przeprowadzenia wywiadu z ostatecznym klientem, w którym to ustala ona przede wszystkim kształt planowanego centrum rozrywki, zamierzoną datę otwarcia, budżet, którym dysponuje klient, a także zakres atrakcji, które chciałby on zamieścić w planowanej inwestycji. W związku z tym Wnioskodawczyni przeprowadza także rozmowy z projektantami. Wnioskodawczyni sprawuje nadzór nad stałym kontaktem z fabryką zajmującą się produkcją obiektów rekreacyjnych kontrolując proces produkcji zgodnie z wytycznymi klienta. Nadzoruje ona przede wszystkim dobieranie odpowiednich, odpowiadających oczekiwaniom klienta kolorów wykończenia sprzętu i wydruków z logo klienta przy elementach wykończeniowych. Po skończonym procesie produkcji, Wnioskodawczyni odpowiada także za nadzór nad wysyłką sprzętu od producenta do miejsca docelowego, m.in poprzez czuwanie nad aspektami logistycznymi, a także dokumentacją eksportową. W praktyce polega to przede wszystkim na koordynacji przez nią działań wykonywanych przez firmę transportową wyznaczoną do przewozu ładunku przez klienta z działaniami wykonywanymi przez dział logistyczny producenta. Zaznaczyć należy, że po dotarciu sprzętu do miejsca docelowego, Wnioskodawczyni zobowiązana jest do dopilnowania tempa oraz terminowości jego montażu. Wnioskodawczyni zapewnia stały kontakt z klientem począwszy od złożenia przez niego zlecenia aż do otwarcia obiektu rekreacyjnego. Wnioskodawczyni czuwa ponadto nad całą dokumentacją projektową, w tym dokumentacją rozliczeniową projektu. Dba również o kontakt z klientem po otwarciu obiektu rekreacyjnego w celu zarządzania ewentualnymi pracami renowacyjnymi, tj. ustalania częstotliwości procesu konserwacji sprzętu i ewentualnych dodatkowych usług serwisowych pomiędzy klientem i producentem. Zaznaczyć należy, że działalność Wnioskodawczyni nie obejmuje montażu urządzeń rekreacyjnych i nie ma bezpośredniego związku z nieruchomościami – ma ona charakter typowo zarządczy. Nieruchomość nie stanowi głównego i dominującego elementu usługi. Usługa nie ma na celu zmiany prawnego ani fizycznego stanu danej nieruchomości ani też zarządzania nią. W ramach przedsięwzięć, którymi zarządza Wnioskodawczyni, sprzęty rekreacyjne są przytwierdzane do podłogi, ścian i sufitów w sposób na tyle trwały, by możliwe było bezpieczne korzystanie z tych urządzeń. Jest jednak możliwy ich demontaż, przeniesienie i dalsze użytkowanie w nowym miejscu. Ani montaż, ani ewentualny późniejszy demontaż urządzeń, nie powodują zmiany fizycznego stanu lokalu. Funkcjonuje rynek wtórny sprzętów rekreacyjnych. Niejednokrotnie zdarzają się sytuacje, gdy ktoś odkupuje od pierwszego nabywcy elementy parku rozrywki, transportuje je i montuje w zupełnie innym miejscu.
Wnioskodawczyni nie świadczy usług z zakresu doradztwa oraz nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office). Przychody Wnioskodawczyni w żadnym roku nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro.
Wnioskodawczyni wyprzedzając wezwanie organu podatkowego do uzupełnienia złożonego wniosku o wskazanie kodu PKWiU pod jakim klasyfikuje świadczone przez siebie usługi wskazuje, że to organ podatkowy winien dokonać właściwej klasyfikacji w ramach postępowania z wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa, jeżeli od tej klasyfikacji uzależniona jest ocena prawna przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego. W tej kwestii wyroki sądów administracyjnych jednogłośnie wskazują, że podanie klasyfikacji PKWiU dla danej usługi nie jest elementem stanu faktycznego wymaganym we wniosku o udzielenie interpretacji w rozumieniu art. 14b § 3 O.p. (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 1 sierpnia 2023 r., sygn. akt II FSK 479/21) i to „Rolą organu interpretującego jest przypisanie opisanych czynności do właściwej pozycji PKWiU. Podanie symbolu PKWiU nie należy bowiem do stanu faktycznego czy zdarzenia przyszłego, ale jest elementem oceny prawnej” (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 29 czerwca 2022 r., sygn. akt II FSK 2986/19).
W piśmie z 22 stycznia 2025 r., stanowiącego uzupełnienie wniosku, udzieliła Pani następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1.Czy zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce?
Odpowiedź: Zgodnie z art. 3 ust. 1 oraz ust. 1a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.), ma Pani nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce.
2.Którego roku podatkowego dotyczy Pani wniosek (zadane przez Panią pytanie interpretacyjne)?
Odpowiedź: Wniosek (zadane przez Panią pytanie interpretacyjne) dotyczy roku 2024 oraz roku obecnego. Otrzymaną interpretację będzie Pani stosowała do lat przyszłych, o ile stan faktyczny nie ulegnie zmianie.
3.Od kiedy prowadzi Pani działalność gospodarczą?
Odpowiedź: Działalność gospodarczą prowadzi Pani od 8 lutego 2024 r. (wpis do CEIDG).
4.Kiedy (dd-mm-rrrr) osiągnęła Pani pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą opodatkowuje Pani zryczałtowaną stawką podatku?
Odpowiedź: Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą opodatkowuje Pani zryczałtowaną stawką podatku, osiągnęła Pani 12 marca 2024 r.
5.Na jakich zasadach (forma opodatkowania) dokonuje Pani rozliczeń podatkowych w prowadzonej działalności gospodarczej w latach wskazanych w odp. na pytanie nr 2?
Odpowiedź: Rozliczenia podatkowe w prowadzonej działalności gospodarczej w latach wskazanych w odpowiedzi na pytanie nr 2 dokonuje Pani na zasadach ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
6.Czy złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne? Jeśli tak, to kiedy (dd-mm-rrrr)?
Odpowiedź: Złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Oświadczenie to złożyła Pani 22 lutego 2024 r.
7.Czy prowadzona przez Panią działalność – polegająca na zarządzaniu projektami związanymi z realizacją przedsięwzięć mających na celu uruchomienie obiektów rekreacyjnych – stanowiąca przedmiot wniosku, sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676, ze zm.) – pod symbolem PKWiU 70.22.20.0, do którego odwołała się Pani we własnym stanowisku?
Odpowiedź: Prowadzona przez Panią działalność – polegająca na zarządzaniu projektami związanymi z realizacją przedsięwzięć mających na celu uruchomienie obiektów rekreacyjnych – stanowiąca przedmiot wniosku, w Pani ocenie sklasyfikowana jest – według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 ze zm.) – pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. Odwołała się Pani do tego we własnym stanowisku.
Wskazuje Pani, że wymaganie od Pani wskazania kodu PKWiU jako elementu stanu faktycznego i uzależnienie od tego wydania interpretacji indywidualnej jest niezgodne z orzecznictwem sądów administracyjnych. To organ podatkowy powinien przyporządkować opisane usługi do odpowiedniego kodu PKWiU. Przyporządkowanie usług do odpowiedniego grupowania PKWiU winno stanowić element oceny prawnej organu wydającego interpretację indywidualną. Skoro ustawa podatkowa wprowadza skutki w zakresie opodatkowania od symbolu PKWiU, to niewątpliwie symbol statystyczny stanowi element normy prawa podatkowego. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 277/23 „Przyjęcie natomiast, że symbol PKWiU stanowi element jedynie stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem jego również normatywnego charakteru, gdy dana norma prawa podatkowego odwołuje się do tegoż symbolu, skutkowałoby związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie, co w istocie przekreślałoby w niektórych przypadkach sens interpretacji, bowiem organ interpretacyjny, nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanej we wniosku usługi (towaru), musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii sposobu opodatkowania oraz stawki podatku”. Jak z kolei wskazał NSA w innym wyroku (z 5 grudnia 2023 r., sygn. akt II FSK 377/23): „Nieuprawnione jest wezwanie przez organ do uzupełnienia opisu stanu faktycznego przez podanie symboli PKWiU dla usług opisanych we wniosku o interpretację”.
8.Czy w okresie, którego dotyczy Pani wniosek, osiąga Pani przychody ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, nie osiągała Pani przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), ani innych usług świadczonych w ramach wolnych zawodów.
9.Czy w okresie, którego dotyczy Pani wniosek, prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.)?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 poz. 776 ze zm.).
10.Czy w okresie, którego dotyczy Pani wniosek, świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
11.Czy usługi wskazane we wniosku świadczone na rzecz podmiotów zajmujących się sprzedażą projektów/koncepcji obiektów rekreacyjnych były/są wykonywane przez Panią w Polsce, czy w kraju, w którym podmioty te mają siedzibę? Jeśli usługi są wykonywane w kraju, w którym podmioty te mają siedzibę, to czy działalność gospodarcza w tych państwach jest prowadzona za pośrednictwem zakładu w rozumieniu umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych między Polską a tymi państwami?
Odpowiedź: W okresie, którego dotyczy wniosek, świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
12.Czy oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskiwała/uzyskuje Pani inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów pochodzą i czy prowadziła/prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź: Oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani dochody podlegające opodatkowaniu z tytułu najmu prywatnego. Prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
13.Czy była/jest Pani wspólnikiem/członkiem zarządu/prezesem zarządu Zleceniodawcy, na rzecz którego będzie Pani świadczyć usługi, które są przedmiotem Pani zapytania, bądź pełniła/pełni Pani inne funkcje (jakie?) u tego Zleceniodawcy?
Odpowiedź: Na wstępie wskazała Pani, że w złożonym przez Panią wniosku nie zostało użyte określenie „Zleceniodawca” sugerujące, że wniosek dotyczy usługi świadczonej na rzecz jednego podmiotu. Jak wskazała Pani we wniosku czynności tam opisane wykonuje Pani na zlecenie podmiotów zajmujących się sprzedażą projektów/koncepcji obiektów rekreacyjnych. Pytanie organu zostało zatem sformułowane w sprzeczności z przedstawionym stanem faktycznym. Udziela Pani następującej odpowiedzi: Jest Pani wspólnikiem oraz prezesem zarządu jednego ze swoich zleceniodawców, na rzecz którego świadczy Pani usługi (w ramach podwykonawstwa), które są przedmiotem Pani zapytania.
14.Jeżeli pełniła/pełni Pani obowiązki u swojego Zleceniodawcy, proszę szczegółowo opisać zakres Pani obowiązków u Zleceniodawcy. Od kiedy pełniła/pełni Pani takie obowiązki u tego Zleceniodawcy?
Odpowiedź: W nawiązaniu do odpowiedzi na pytanie nr 13, nie świadczy Pani usług wyłącznie na rzecz jednego „Zleceniodawcy”. Udziela Pani jednak następującej odpowiedzi: Jako wspólnik i prezes zarządu jednego ze zleceniodawców (Spółki), na rzecz którego świadczy Pani usługi (w ramach podwykonawstwa), które są przedmiotem Pani zapytania, do Pani obowiązków należy szeroko rozumiana koordynacja działalności Spółki, w tym kierowanie bieżącą jej działalnością.
Ponadto w uzupełnieniu z 6 lutego doprecyzowała Pani opis zdarzenia poprzez wskazanie, że usługi wskazane we wniosku, świadczone na rzecz podmiotów zajmujących się sprzedażą projektów/koncepcji obiektów rekreacyjnych były i są wykonywane przez Panią w Polsce, przy czym to w głównej mierze podmioty zagraniczne zlecają Pani te działania, dlatego też w stanie faktycznym został wskazany rynek międzynarodowy.
Pytanie
Czy Wnioskodawczyni do przychodu z działalności gospodarczej opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym?
Pani stanowisko w sprawie
W ocenie Wnioskodawczyni, do przychodów z działalności gospodarczej opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych może zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to między innymi działalność zarobkową usługową.
W myśl natomiast art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z 2017 r., poz. 2453 z 2018 r., poz. 2440 z 2019 r., poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Wnioskodawczyni w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zarządza projektami związanymi z realizacją przedsięwzięć polegających na budowie obiektów rekreacyjnych, np. placów zabaw, parków trampolin, parków rozrywki oraz Family Entertainment Centers (FEC) na rynku międzynarodowym. Czynności te wykonuje na zlecenie podmiotów zajmujących się sprzedażą projektów/koncepcji obiektów rekreacyjnych.
Do obowiązków Wnioskodawczyni należy w szczególności zarządzanie projektami obejmujące planowanie, harmonogramowanie, określanie zakresu projektu, nadzór nad jego realizacją oraz inne działania związane z realizacją projektów. Wnioskodawczyni sprawuje nadzór nad stałym kontaktem z fabryką zajmującą się produkcją obiektów rekreacyjnych kontrolując proces produkcji zgodnie z wytycznymi klienta. Ponadto koordynuje prace ekipy montażowej oraz zapewnia stały kontakt z klientem począwszy od złożenia przez niego zlecenia aż do otwarcia obiektu rekreacyjnego. Wnioskodawczyni czuwa ponadto nad całą dokumentację projektową, w tym dokumentacją rozliczeniową projektu. Dba również o kontakt z klientem po otwarciu obiektu rekreacyjnego w celu zarządzania ewentualnymi pracami renowacyjnymi.
Wnioskodawczyni nie świadczy usług z zakresu doradztwa oraz nie uzyskuje przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head-office).
W ocenie Wnioskodawczyni, świadczone przez nią usługi winny być klasyfikowane pod kodem PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych.
Zgodnie z wyjaśnieniami do Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015) grupowanie to obejmuje m.in. usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień, planowania czasu pracy i pozostałych warunków działania, koordynacji prac podwykonawców, kontroli, jakości itp.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% w przypadku przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdza, że do przychodów uzyskiwanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych w PKWiU 70.22.20.0 właściwą stawką ryczałtu jest stawka 8,5%, o której mowa w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym w odniesieniu do:
1)przygotowywania planów, budżetów, harmonogramów prac projektowych,
2)nadzorowania budżetu, rachunkowości i kosztów, zamówień, planowania czasu pracy pozostałych warunków działania,
3)nadzorowania i wsparcia w zakresie przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektów realizowanych przez Wnioskodawczynię,
potwierdza, że właściwą stawką ryczałtu będzie stawka 8,5% przychodów (interpretacja indywidualna z 10 maja 2024 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.205.2024.2.HJ). W interpretacji z 9 sierpnia 2024 r., nr 0112-KDSL1-2.4011.346.2024.2.PS organ podatkowy również wskazuje, że „przychody uzyskiwane przez Pana w latach 2023-2024 oraz w latach kolejnych ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usługi będącej przedmiotem wniosku, polegającej na pełnieniu funkcji Project Managera, sklasyfikowanej według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 – »Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych« podlegały/podlegają/będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Końcowo Wnioskodawczyni wskazuje, że przyporządkowanie usług do odpowiedniego grupowania PKWiU winno stanowić element oceny prawnej organu wydającego interpretację indywidualną. Skoro ustawa podatkowa wprowadza skutki w zakresie opodatkowania od symbolu PKWiU to niewątpliwie symbol statystyczny stanowi element normy prawa podatkowego. Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 18 stycznia 2024 r., sygn. akt II FSK 277/23 „Przyjęcie natomiast, że symbol PKWiU stanowi element jedynie stanu faktycznego wniosku o interpretację, z pominięciem jego również normatywnego charakteru, gdy dana norma prawa podatkowego odwołuje się do tegoż symbolu, skutkowałoby związaniem organu interpretacyjnego wskazaniem wnioskodawcy w tym zakresie, co w istocie przekreślałoby w niektórych przypadkach sens interpretacji, bowiem organ interpretacyjny, nie mogąc wskazać prawidłowej klasyfikacji statystycznej opisanej we wniosku usługi (towaru), musiałby podzielić stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii, a co za tym idzie w kwestii sposobu opodatkowania oraz stawki podatku”. Jak z kolei wskazał NSA w innym wyroku (z 5 grudnia 2023 r., sygn. akt II FSK 377/23) „Nieuprawnione jest wezwanie przez organ do uzupełnienia opisu stanu faktycznego przez podanie symboli PKWiU dla usług opisanych we wniosku o interpretację”.
Tym samym Wnioskodawczyni oczekuje od organu podatkowego potwierdzenia dokonanej na łamach niniejszego wniosku klasyfikacji do PKWiU.
Mając powyższe na względzie, do przychodów z działalności gospodarczej opisanej we wniosku i opodatkowanej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych Wnioskodawczyni może zastosować stawkę ryczałtu w wysokości 8,5%, zgodnie z zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawiła Pani we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym według art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
W myśl art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Na podstawie art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
Jak stanowi art. 6 ust. 4 pkt ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Natomiast według art. 6 ust. 4 pkt 2 cytowanej ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z ww. przepisem:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenie wolny zawód oznaczająca pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych oraz rzeczników patentowych, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Według art. 4 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ilekroć w ustawie używa się oznaczenia „ex” przy symbolu danego grupowania PKWiU, oznacza to, że zakres wyrobów lub usług jest węższy niż określony w tym grupowaniu.
Oznaczenie „ex” dotyczy zatem tylko określonej usługi z danego grupowania. Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania przepisu tylko do tej nazwy grupowania.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
W odniesieniu do wymienionych w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70) wskazuję, że symbol ex oznacza, że w ramach grupowania 70 opodatkowaniu stawką 15% podlegają wyłącznie usługi wymienione w tym przepisie, tj. usługi doradztwa związane z zarządzaniem.
Natomiast pozostałe usługi (inne niż doradztwo związane z zarządzaniem), klasyfikowane według rozporządzenia Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w dziale 70, które nie zostały wymienione w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, podlegają opodatkowaniu stawką ryczałtu w wysokości 8,5%.
Zatem opodatkowaniu stawką ryczałtu 15% podlegają usługi, tj.:
-klasa 70.10 – usługi firm centralnych (head offices) i holdingów, z wyłączeniem holdingów finansowych,
-kategoria 70.22.1 – usługi doradztwa związane z zarządzaniem wraz z zawartymi w klasyfikacji podkategoriami i pozycjami z wyłączeniem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.).
Stawką 8,5% opodatkowane będą natomiast pozostałe usługi wymienione w Dziale 70 niezwiązane z „usługami firm centralnych (head offices)”, a także „usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem”, tj.:
-klasa 70.21 – usługi w zakresie stosunków międzyludzkich (public relations) i komunikacji,
-kategoria 70.22.2 – pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
-kategoria 70.22.3 – pozostałe usługi doradztwa związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.
Ponadto zauważyć należy, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z informacji przedstawionych we wniosku oraz jego uzupełnieniach wynika, że od 8 lutego 2024 r. prowadzi Pani działalność gospodarczą. Pierwszy przychód z tytułu działalności, o której mowa we wniosku i którą opodatkowuje Pani zryczałtowaną stawką podatku, osiągnęła Pani 12 marca 2024 r. Oświadczenie o wyborze formy opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne złożyła Pani właściwemu Naczelnikowi Urzędu Skarbowego 22 lutego 2024 r. W ramach prowadzonej jednoosobowej działalności gospodarczej zarządza Pani projektami związanymi z realizacją przedsięwzięć mających na celu uruchomienie obiektów rekreacyjnych, np. placów zabaw, parków trampolin, parków rozrywki oraz Family Entertainment Centers (FEC) na rynku międzynarodowym. Czynności te wykonuje Pani na zlecenie podmiotów zajmujących się sprzedażą projektów/koncepcji obiektów rekreacyjnych. Usługi wskazane we wniosku, były i są wykonywane przez Panią w Polsce, przy czym to w głównej mierze podmioty zagraniczne zlecają Pani te działania, dlatego też w stanie faktycznym został wskazany rynek międzynarodowy. Nie świadczy Pani usług z zakresu doradztwa oraz nie uzyskuje Pani przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office). Pani przychody w żadnym roku nie przekroczyły kwoty 2 000 000 euro. Prowadzona przez Panią działalność – polegająca na zarządzaniu projektami związanymi z realizacją przedsięwzięć mających na celu uruchomienie obiektów rekreacyjnych – stanowiąca przedmiot wniosku, w Pani ocenie sklasyfikowana jest pod symbolem PKWiU 70.22.20.0. W okresie, którego dotyczy wniosek, nie osiągała Pani przychodów ze świadczenia usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16), ani innych usług świadczonych w ramach wolnych zawodów. Prowadzona przez Panią działalność jest działalnością usługową w myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Świadczone przez Panią usługi będące przedmiotem wniosku nie są wykonywane w ramach wolnego zawodu w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 11 ww. ustawy. Oprócz opisanej działalności gospodarczej uzyskuje Pani dochody podlegające opodatkowaniu z tytułu najmu prywatnego – prowadzi Pani ewidencję, która umożliwia Pani identyfikację rodzajów przychodów opodatkowanych różnymi stawkami.
W odniesieniu do świadczonych przez Panią usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 70.22.20.0 należy wskazać, że nie zostały one objęte dyspozycją art. 12 ust. 1 pkt 1-4 oraz 6-8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W związki z powyższym, przenosząc powołane przepisy na grunt niniejszej sprawy stwierdzam, że przychody uzyskiwane przez Panią ze świadczenia w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej usług będących przedmiotem wniosku sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.20.0 „Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych”, podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stawka ta ma zastosowanie wyłącznie, jeśli spełnione są warunki do zastosowania tej formy opodatkowania, o których mowa w cytowanych przepisach o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Pani przedstawiła i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Panią interpretacji indywidualnych wskazuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego niniejszą interpretację.
Ponadto, w odniesieniu do powołanych wyroków sądów administracyjnych należy zauważyć, że zapadły one w indywidualnych sprawach określonego podmiotu i nie mają mocy wiążącej w sprawie będącej przedmiotem Pani wniosku.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pani sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosuje się Pani do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1) z zastosowaniem art. 119a;
2) w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3) z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pani prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.