
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna – stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanych zdarzeń przyszłych w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
2 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek z 2 grudnia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej. Uzupełnił go Pan pismem z 10 stycznia 2025 r. (wpływ 10 stycznia 2025 r.) – w odpowiedzi na wezwanie. Treść wniosku jest następująca:
Opis zdarzeń przyszłych
Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca od (…) grudnia 2024 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności jest pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD – 74.90.Z). Wnioskodawca posiada wiedzę oraz wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług pośrednictwa komercyjnego dla branży (…), wobec czego w najbliższym czasie planuje nawiązać współpracę z zagranicznym kontrahentem prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży (…) (dalej jako: Kontrahent).
Usługi te będą polegały w szczególności na:
a)przygotowaniu ofert i promowaniu produktów sprzedawanych przez Kontrahenta ((…)),
b)budowaniu i utrzymywaniu relacji z kluczowymi partnerami biznesowymi i kontrahentami,
c)badaniu i rozpatrywaniu opinii i rekomendacji klientów oraz proponowaniu nowych rozwiązań i planów związanych ze sprzedażą produktów,
d)zbieraniu i weryfikacji ofert rynkowych w celu ułatwienia zawierania umów i podejmowania decyzji biznesowych przez Zamawiającego,
e)negocjowaniu umów i warunków współpracy z kontrahentami,
f)udziale w targach, konferencjach i spotkaniach networkingowych.
W zamian za świadczone usługi Wnioskodawca będzie otrzymywał wynagrodzenie ryczałtowe. Jednocześnie, zgodnie z umową o współpracy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwrotu od Kontrahenta wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotu umowy, w szczególności za koszty podróży służbowych, w tym koszty dojazdu czy zakwaterowania. Podczas wykonywania usług Wnioskodawca nie będzie nabywał ani dysponował towarami, sprzedawanymi klientom Kontrahenta ((…)). Wnioskodawca nie będzie stroną umów sprzedaży towarów, ani nie będzie posiadał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu Kontrahenta.
Wnioskodawca nie będzie ponosił odpowiedzialności za niezgodność towarów z umową, ani nie będzie ponosił odpowiedzialności za ewentualne zwroty lub reklamacje towarów. Transakcje między Kontrahentem Wnioskodawcy, a klientem docelowym będą miały charakter detaliczny, co oznacza, że będą się odbywały między sprzedawcą, a docelowym klientem – (…).
Wnioskodawca oraz Kontrahent nie stanowią podmiotów powiązanych w rozumieniu art. 23m ust. 1 pkt 4 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W stosunku do Wnioskodawcy nie mają miejsca wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 z późn. zm., dalej u.z.p.d.). Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w ramach wolnego zawodu oraz nie spełnia żadnych negatywnych przesłanek wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d. Wnioskodawca w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej będzie prowadzić działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. Podczas rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG Wnioskodawca złożył wniosek o opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wnioskodawca ma jednak wątpliwości czy stawka ryczałtu, którą zamierza stosować jest prawidłowa.
Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone przez niego usługi są klasyfikowane – zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676 z późn. zm.) pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń.
W piśmie z 10 stycznia 2025 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, udzielił Pan następujących odpowiedzi na zawarte w wezwaniu pytania:
1)jakie dokładnie czynności będzie Pan wykonywał w ramach świadczonych przez Pana usług będących przedmiotem wniosku w zakresie:
a)przygotowania ofert i promowaniu produktów sprzedawanych przez Kontrahenta ((…)),
b)budowania i utrzymywania relacji z kluczowymi partnerami biznesowymi i kontrahentami,
c)badania i rozpatrywania opinii i rekomendacji klientów oraz proponowania nowych rozwiązań i planów związanych ze sprzedażą produktów,
d)zbierania i weryfikacji ofert rynkowych w celu ułatwienia zawierania umów i podejmowania decyzji biznesowych przez Zamawiającego,
e)negocjowania umów i warunków współpracy z kontrahentami,
f)udziału w targach, konferencjach i spotkaniach networkingowych.
Proszę – w odniesieniu do każdej z ww. czynności – szczegółowo opisać charakter tych czynności, tj. wskazać:
·na czym one będą polegały,
·czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres,
·co będzie ich efektem.
Odpowiedź:
a)usługi przygotowania ofert i promowania produktów sprzedawanych przez Kontrahenta ((…))
·na czym będą polegały?
Czynności Wnioskodawcy będą polegały na przygotowaniu dla klientów Kontrahenta ((…)) ofert, zestawień i konfiguracji produktów – (…). Wnioskodawca będzie przesyłał ofertę zawierającą rozwiązania i modele dla klientów za pomocą poczty elektronicznej lub będzie przeprowadzał prezentacje produktu podczas spotkań z klientami (przy pomocy broszur, kart technicznych i innych publikacji). Wnioskodawca będzie prezentował produkty z portfolio Kontrahenta oraz będzie odpowiadał na wszelkie pytania i potrzeby klienta. Wnioskodawca będzie również brał udział w konferencjach i spotkaniach networkingowych na rzecz promocji portfolio Kontrahenta.
·czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres?
Czynności te będą dotyczyły prezentowania oferty sprzedażowej Kontrahenta obejmującej (…). Oferta będzie kierowana do klientów docelowych, ostatecznych – m.in. (…).
·co będzie ich efektem?
Efektem będzie nawiązanie współpracy gospodarczej pomiędzy Kontrahentem a klientami.
b)usługi budowania i utrzymywania relacji z kluczowymi partnerami biznesowymi i kontrahentami
·na czym będą polegały?
Czynności te będą polegały na odpowiadaniu na wszelkie pytania i potrzeby klientów, a także na udziale w targach, konferencjach i spotkaniach networkingowych w celu promocji portfolio Kontrahenta. Zadaniem Wnioskodawcy będzie utrzymywanie dobrych relacji z klientami Kontrahenta, sprawdzaniu ich zadowolenia i satysfakcji z otrzymanego produktu z portfolio Kontrahenta.
·czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres?
Czynności będą realizowane wobec kluczowych klientów ((…)) zainteresowanych (…) oferowanych przez Kontrahenta.
·co będzie ich efektem?
Efektem będzie nawiązanie stałej i długoterminowej współpracy z klientem, polegającej na sprzedaży klientowi produktów oferowanych przez Kontrahenta.
c)usługi badania i rozpatrywania opinii i rekomendacji klientów oraz proponowania nowych rozwiązań i planów związanych ze sprzedażą produktów
·na czym będą polegały?
Czynności te będą polegały na rozmowach z klientami, znajdywaniu rozwiązań dla zaspokojenia ich potrzeb, wymogów jakościowych oraz osiąganych rezultatów produkowanych (…). Wnioskodawca będzie proponował klientom nowe rozwiązania lub dostosowywał już istniejące produkty do potrzeb klienta.
·czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres?
Czynności będą dotyczyły współpracy z klientami Kontrahenta, w zakresie produkowanych (…) oferowanych przez Kontrahenta.
·co będzie ich efektem?
Efektem tych czynności będzie otrzymanie przez klienta spersonalizowanego i ulepszonego produktu z oferty Kontrahenta.
d)usługi zbierania i weryfikacji ofert rynkowych w celu ułatwienia zawierania umów i podejmowania decyzji biznesowych przez Zamawiającego (tj. Kontrahenta)
·na czym będą polegały?
Czynności będą polegały na poszukiwaniu podczas konferencji i na spotkaniach networkingowych nowych dostawców technologii, podwykonawców, półproduktów lub komponentów do systemów oferowanych przez Kontrahenta. Wnioskodawca będzie pośredniczył w doborze dostawców i w analizowaniu ich ofert pod kątem wymogów lokalnych i jakościowych w zależności od potrzeb biznesowych Kontrahenta.
·czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres?
Czynności będą dotyczyły produktów oferowanych przez Kontrahenta oraz jego planów biznesowych.
·co będzie ich efektem?
Efektem tych czynności będzie nawiązanie współpracy biznesowej z nowymi dostawcami i podwykonawcami przez Kontrahenta.
e)usługi negocjowania umów i warunków współpracy z kontrahentami,
·na czym będą polegały?
Czynności te będą polegały na komercyjnym pośredniczeniu przez Wnioskodawcę w nawiązywaniu współpracy z klientami i kontrahentami Zamawiającego. Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca będzie brał udział w spotkaniach networkingowych, analizował umowy, przygotowywał i analizował oferty.
·czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres?
Czynności te będą dotyczyły współpracy Zamawiającego z kontrahentami i klientami.
·co będzie ich efektem?
Efektem będzie nawiązanie współpracy gospodarczej z dostawcami, podwykonawcami czy klientami.
f)udziału w targach, konferencjach i spotkaniach networkingowych.
·na czym będą polegały?
Czynności te będą polegały na braniu udziału w wyjazdach, spotkaniach, konferencjach międzynarodowych, targach i sympozjach, podczas których spotykają się wszyscy przedstawiciele danego rynku oraz kluczowi klienci. Wnioskodawca będzie partycypował we wszelkich spotkaniach networkingowych w celu poznania potrzeb klientów oraz znalezienia nowych dostawców i innych wykonawców na rzecz Kontrahenta.
·czego będą dotyczyły, jaki będzie ich zakres?
Czynności będą dotyczyły całej branży (…).
·co będzie ich efektem?
Efektem tych działań będzie pozyskanie nowych klientów, partnerów, dostawców, ogólnie pojęte pośredniczenie komercyjne w imieniu i na rzecz Kontrahenta oraz promocja wizerunku i produktów Kontrahenta.
2)czy oprócz będącej przedmiotem zapytania działalności gospodarczej w zakresie pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta będzie Pan uzyskiwał inne dochody podlegające opodatkowaniu? Jeśli tak, należy wskazać z jakich źródeł przychodów będą one pochodziły i czy będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonych przez Pana działalności opodatkowanych różnymi stawkami?
Odpowiedź: Wnioskodawca nie planuje uzyskiwać innych niż opisane we wniosku dochodów podlegających opodatkowaniu. Jeśli w przyszłości Wnioskodawca świadczyłby jakiekolwiek dodatkowe usługi, to będzie prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Pytania
1.W jakiej wysokości ryczałt od przychodów ewidencjonowanych powinien opłacać Wnioskodawca od przychodów uzyskiwanych w związku ze świadczeniem usług opisanych we wniosku?
2.Jaką stawką ryczałtu będzie opodatkowany przychód z tytułu zwrotu wydatków poniesionych przez Wnioskodawcę w związku z realizacją przedmiotu umowy?
Pana stanowisko w sprawie
Ad 1.
Zdaniem Wnioskodawcy, zakres świadczonych przez niego usług w zakresie wskazanym w opisie stanu faktycznego powinien być opodatkowany w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5%, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d.
Zgodnie z definicją zawartą w art. 5a pkt 6 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: Ustawa o PIT): „Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową: wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową (...) – prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9”.
Zgodnie z art. 9a ust. 1 ustawy o PIT: „Dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o zastosowaniu opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określonego w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym”.
Ponadto w myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d.: „Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych”.
Ograniczenia, co do możliwości rozliczenia w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przewidziane zostały w art. 6 ust. 4 u.z.p.d., przepis ten nie ma jednak zastosowania w opisanym we wniosku stanie faktycznym, ponieważ Wnioskodawca dopiero rozpoczyna prowadzenie indywidualnej działalności gospodarczej i nie korzysta z opodatkowania w formie karty podatkowej. W opisanym stanie faktycznym nie zostaną spełnione również przesłanki negatywne, o których mowa w art. 8 ust. 1, 2 oraz 3.
W związku z powyższym, należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest uprawniony do opodatkowania przychodów z opisanej we wniosku działalności gospodarczej ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych.
Wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określa art. 12 u.z.p.d.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d. przez działalność usługową należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3 (działalność gastronomiczna oraz działalność usługowa w zakresie handlu).
Tym samym, skoro działalność wykonywana przez Wnioskodawcę mieści się pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń, stanowi działalność usługową oraz nie została wymieniona w żadnym innym przepisie, to odpowiednią stawką dla wykonywanych przez Wnioskodawcę usług w ramach działalności będzie stawka 8,5%.
Powyższe zostało potwierdzone w interpretacji wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej 3 kwietnia 2023 r. (sygn. akt 0115-KDST2-2.4011.100.2023.1.AP), której organ potwierdził, że „przychody, które Pani uzyska ze świadczenia usług sklasyfikowanych według PKWiU pod symbolem: 74.90.12.0, będzie mogła Pani opodatkować 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne”.
Podobnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wypowiedział się w interpretacji indywidualnej z 5 kwietnia 2024 r. – 0114-KDIP2-1.4011.121.2022.2.MW, czy interpretacji indywidualnej z 9 lutego 2024 r. 0113-KDIPT2-1.4011.883.2023.MAP.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy oraz treść wniosku, należy stwierdzić, że przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę ze świadczenia usług na rzecz Kontrahenta będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Ad 2.
Zdaniem Wnioskodawcy, otrzymany od Kontrahenta zwrot wydatków, poniesionych przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją przedmiotu umowy stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, który należy opodatkować stawką właściwą dla rodzaju działalności, a więc – zgodnie z odpowiedzią na pytanie 1 – stawką 8,5%.
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług. „Kwoty należne” to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano. Termin „kwota należna” jest w tym ujęciu tożsamy z pojęciem „wymagalne świadczenie (wierzytelność)”.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o PIT: Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
W myśl art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o PIT: Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów. Powyższy przepis wyłącza z przychodów z działalności gospodarczej kwoty zwrócone podatnikowi na pokrycie wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.
Odnosząc się szczegółowo do tego unormowania, należy wskazać, że „zwrot” w języku powszechnym oznacza oddanie, zwrócenie czegoś.
Użyte w art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie „inne wydatki” koresponduje natomiast z poprzedzającym go art. 14 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, dotyczącym zwrotu określonego rodzaju wydatków. Przez inne wydatki należy zatem rozumieć wydatki inne niż wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym. Takie rozwiązanie wynika literalnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, posługując się zasadami wnioskowania a contrario, z treści art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mając ponadto na względzie art. 14 ust. 1 ww. ustawy, można wyprowadzić zasadę, że zwrócone wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowią przychody podatnika.
Jak wskazano w interpretacji indywidualnej z 6 czerwca 2022 r., wydanej przez: Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0113-KDIPT2-1.4011.376.2022.1.MGR: „Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników, którzy jako formę opodatkowania wybrali zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W takim przypadku, opodatkowaniu podlega przychód, a koszty uzyskania przychodu są tylko hipotetyczne, gdyby podatnik wybrał inną formę opodatkowania”.
W omawianej sprawie opodatkowaniu podlegają wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zgodnie z tą zasadą również otrzymany przez Wnioskodawcę zwrot wydatków poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, stanowi dla Wnioskodawcy przychód podlegający opodatkowaniu.
Biorąc powyższe pod uwagę stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie, otrzymany od Kontrahenta zwrot wydatków, poniesionych przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją przedmiotu umowy stanowi przychód z prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej podlegający opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, który należy opodatkować stawką właściwą dla rodzaju działalności, w związku z którą ten przychód powstał.
Powyższe zostało potwierdzone m.in. w interpretacji indywidualnej z 9 października 2018 r. 0114-KDIP3-1.4011.434.2018.1.EC, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej wskazał, że: „otrzymanej należności (tj. zwrotu wydatków niezbędnych dla realizacji zleconych usług, w szczególności opłat drogowych poniesionych poza terytorium kraju oraz diet) nie można traktować w oderwaniu od świadczonej usługi. Jest ona wynagrodzeniem za usługę, w związku z czym stanowi przychód z działalności gospodarczej. W konsekwencji wskazana we wniosku należność w całości podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki właściwej do opodatkowania przychodu uzyskanego ze świadczonej usługi”.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Stosownie do art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Jak stanowi art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Działalność usługowa to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Według treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 163):
Ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, na podstawie art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli:
1)w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro,
2)rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest między innymi od niespełnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Według ww. przepisu:
1.Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
-jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
6)(uchylony)
2.Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
-w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
3.Jeżeli podatnik w roku poprzedzającym rok podatkowy nie uzyskał przychodu z działalności, o której mowa w ust. 1 pkt 3 i 4, traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych z dniem uzyskania przychodów z tych rodzajów działalności i od tego dnia opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Kolejnym warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku – według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Na podstawie art. 9 ust. 1c ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Oświadczenia, o których mowa odpowiednio w ust. 1-1b, podatnik może złożyć na podstawie przepisów ustawy z dnia 6 marca 2018 r. o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy (Dz. U. z 2022 r. poz. 541), zwanej dalej „ustawą o CEIDG”.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W myśl art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku, gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1) ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2) ust. 1 pkt 2 ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b ryczałt wynosi 12%;
3) ust. 1 pkt 3 ryczałt wynosi 10%;
4) ust. 1 pkt 4 ryczałt wynosi 12,5%.
Zatem, w sytuacji prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej zryczałtowanym podatkiem dochodowym wg różnych stawek, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych na podstawie prowadzonej ewidencji przychodów ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności.
Z opisu sprawy przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej oraz jego uzupełnienia wynika, że ma Pan miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym od osób fizycznych. Od (…) grudnia 2024 r. prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą, której przeważającym przedmiotem działalności jest pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana (PKD – 74.90.Z). Posiada Pan wiedzę oraz wieloletnie doświadczenie w świadczeniu usług pośrednictwa komercyjnego dla branży (…), wobec czego w najbliższym czasie planuje nawiązać współpracę z zagranicznym Kontrahentem prowadzącym działalność w zakresie sprzedaży (…). W oparciu o umowę o współpracy będzie Pan świadczył usługi pośrednictwa komercyjnego na rzecz Kontrahenta. Usługi te będą polegały w szczególności na:
a)przygotowaniu ofert i promowaniu produktów sprzedawanych przez Kontrahenta ((…)),
b)budowaniu i utrzymywaniu relacji z kluczowymi partnerami biznesowymi i kontrahentami,
c)badaniu i rozpatrywaniu opinii i rekomendacji klientów oraz proponowaniu nowych rozwiązań i planów związanych ze sprzedażą produktów,
d)zbieraniu i weryfikacji ofert rynkowych w celu ułatwienia zawierania umów i podejmowania decyzji biznesowych przez Zamawiającego,
e)negocjowaniu umów i warunków współpracy z kontrahentami,
f)udziale w targach, konferencjach i spotkaniach networkingowych.
W zamian za świadczone usługi będzie Pan otrzymywał wynagrodzenie ryczałtowe. Podczas wykonywania usług nie będzie Pan nabywał ani dysponował towarami, sprzedawanymi klientom Kontrahenta ((…)). Nie będzie Pan stroną umów sprzedaży towarów, ani nie będzie posiadał pełnomocnictwa do zawierania umów w imieniu Kontrahenta. Nie będzie Pan ponosił odpowiedzialności za niezgodność towarów z umową, ani nie będzie ponosił odpowiedzialności za ewentualne zwroty lub reklamacje towarów. Transakcje między Kontrahentem a klientem docelowym będą miały charakter detaliczny, co oznacza, że będą się odbywały między sprzedawcą, a docelowym klientem – (…). W stosunku do Pana nie mają miejsca wyłączenia z opodatkowania ryczałtem, o których mowa w art. 8 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nie będzie Pan świadczył usług w ramach wolnego zawodu oraz nie spełnia żadnych negatywnych przesłanek wymienionych w art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy. W ramach jednoosobowej działalności gospodarczej będzie Pan prowadzić działalność usługową, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Podczas rejestracji działalności gospodarczej w CEIDG złożył Pan wniosek o opodatkowanie przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Pana zdaniem, świadczone przez Pana usługi są klasyfikowane pod kodem PKWiU 74.90.12.0 – usługi pośrednictwa komercyjnego i wyceny, z wyłączeniem wyceny nieruchomości i ubezpieczeń. Nie planuje Pan uzyskiwać innych niż opisane we wniosku dochodów podlegających opodatkowaniu. Jeśli w przyszłości świadczyłby Pan jakiekolwiek dodatkowe usługi, to będzie Pan prowadził ewidencję przychodów w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju prowadzonej działalności.
Z uwagi na fakt, że usługi sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 74.90.12.0 nie zostały objęte stawkami podatku wskazanymi pkt 1-4 oraz 6-8 art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, to podlegają opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
W opisie sprawy wskazał Pan ponadto, że zgodnie z umową o współpracy będzie przysługiwało Panu prawo do zwrotu od Kontrahenta wydatków poniesionych przez Pana w związku z realizacją przedmiotu umowy, w szczególności za koszty podróży służbowych, w tym koszty dojazdu, czy zakwaterowania.
W myśl art. 12 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Podatek zryczałtowany, o którym mowa w ust. 1, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.
Zatem przedmiotem opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym jest przychód bez pomniejszenia o koszty uzyskania przychodów.
Jak stanowi art. 14 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.
„Kwoty należne” to te przychody, które wynikają ze źródła przychodów, jakim jest działalność gospodarcza i które w następstwie prowadzenia tej działalności stają się wymagalną wierzytelnością, choćby faktycznie środków z tego tytułu jeszcze nie uzyskano. Termin „kwota należna” jest w tym ujęciu tożsamy z pojęciem „wymagalne świadczenie (wierzytelność)”.
Na podstawie art. 14 ust. 2 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty, z zastrzeżeniem ust. 3 pkt 13 i ust. 9, i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-22o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.
Według art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych, umorzonych lub zaniechanych podatków i opłat stanowiących dochody budżetu państwa albo budżetów jednostek samorządu terytorialnego, niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Natomiast zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ww. ustawy:
Do przychodów, o których mowa w ust. 1 i 2, nie zalicza się zwróconych innych wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów.
Powyższy przepis wyłącza z przychodów z działalności gospodarczej kwoty zwrócone podatnikowi na pokrycie wydatków, które nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów tej działalności.
Odnosząc się szczegółowo do tego unormowania, należy wskazać, że „zwrot” w języku powszechnym oznacza oddanie, zwrócenie czegoś.
Użyte w art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określenie „inne wydatki” koresponduje natomiast z poprzedzającym go art. 14 ust. 3 pkt 3 cyt. ustawy, dotyczącym zwrotu określonego rodzaju wydatków. Przez inne wydatki należy zatem rozumieć wydatki inne niż wymienione w art. 14 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
W świetle powyższego, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym. Takie rozwiązanie wynika literalnie z art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Jednocześnie, posługując się zasadami wnioskowania a contrario, z treści art. 14 ust. 3 pkt 3a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, mając ponadto na względzie art. 14 ust. 1 ww. ustawy, można wyprowadzić zasadę, że zwrócone wydatki zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, stanowią przychody podatnika.
Tym samym, skutki podatkowe związane ze zwrotem wydatków są generalnie uzależnione od tego, czy wydatki, które będą zwracane mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z przepisami, czy też nie. Jeżeli zwracane wydatki zgodnie z przepisami podatkowymi będą podlegać zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów, wówczas kwota zwrotu powinna podlegać zaliczeniu do przychodów. Natomiast, jeżeli zwrot poniesionych wydatków dotyczyć będzie kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, wówczas zwrócone wydatki nie będą dla podatnika przychodem podatkowym.
Powyższa zasada ma zastosowanie również do podatników, którzy jako formę opodatkowania wybrali zryczałtowany podatek dochodowy od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W takim przypadku, opodatkowaniu podlega przychód, a koszty uzyskania przychodu są tylko hipotetyczne, gdyby podatnik wybrał inną formę opodatkowania.
Zatem zwrot wydatków poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dotyczy kosztów, które zgodnie z przepisami podatkowymi mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wyłącza takich wydatków z katalogu kosztów uzyskania przychodów. W rezultacie winny stanowić u Pana przychód podatkowy. W Pana sprawie opodatkowaniu podlegają wszelkie wpływy majątkowe powstałe przy prowadzeniu działalności gospodarczej. Zgodnie z tą zasadą również otrzymany przez Pana zwrot wydatków poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (koszty podróży służbowych, w tym koszty dojazdu, czy zakwaterowania) stanowić będzie dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu. Niewątpliwie bowiem przedmiotowe wydatki będą miały ścisły związek z prowadzoną przez Pana działalnością gospodarczą. Wobec tego Pan, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą, otrzymująca rekompensatę pieniężną w kwocie odpowiadającej poniesionym wydatkom, będzie zobowiązany uznać ten wpływ za przychód podatkowy.
Podsumowując:
Ad 1.
Przychody uzyskiwane przez Pana ze świadczenia w ramach działalności gospodarczej usług polegających na:
a) a) przygotowaniu ofert i promowaniu produktów sprzedawanych przez Kontrahenta ((…)), b)budowaniu i utrzymywaniu relacji z kluczowymi partnerami biznesowymi i kontrahentami, c)badaniu i rozpatrywaniu opinii i rekomendacji klientów oraz proponowaniu nowych rozwiązań i planów związanych ze sprzedażą produktów, d)zbieraniu i weryfikacji ofert rynkowych w celu ułatwienia zawierania umów i podejmowania decyzji biznesowych przez Zamawiającego, e)negocjowaniu umów i warunków współpracy z kontrahentami, f)udziale w targach, konferencjach i spotkaniach networkingowych, sklasyfikowanych według PKWiU w grupowaniu 74.90.12.0, będą podlegały opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Ad 2.
Zwrot wydatków poniesionych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą (koszty podróży służbowych, w tym koszty dojazdu, czy zakwaterowania) będzie stanowić dla Pana przychód podlegający opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Ze względu na to, że przychód z tytułu zwrotu wydatków nie można traktować w oderwaniu od świadczonych usług dlatego też w całości podlega opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych według stawki właściwej do opodatkowania przychodu ze świadczonych usług.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Organ nie jest uprawniony do przyporządkowania formalnego usług do określonego grupowania klasyfikacyjnego. Kwestie dotyczące zaklasyfikowania usług do właściwego grupowania statystycznego nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej. Tak więc interpretację wydano na podstawie wskazanego przez Pana we wniosku grupowania PKWiU.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (zdarzeniem przyszłym) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
W odniesieniu do powołanych przez Pana interpretacji informuję, że zapadły one w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego tę interpretację.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.