
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Temat interpretacji
Interpretacja indywidualna
– stanowisko prawidłowe
Szanowny Panie,
stwierdzam, że Pana stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne jest prawidłowe.
Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej
8 grudnia 2024 r. wpłynął Pana wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości opodatkowania uzyskiwanych przychodów z tytułu świadczonych usług w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych według stawek 15% i 8,5%.
Opis zdarzenia przyszłego
Wnioskodawca posiada miejsce zamieszkania na terytorium Polski i podlega nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce. Prowadzi działalność́ gospodarczą zarejestrowaną w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Rozważa rozliczanie na podstawie ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tekst jedn. w Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm. ), dalej u.z.p.d. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawca świadczyć będzie usługi faktycznie polegające na:
a)koordynowaniu działań związanych z prawidłowym i terminowym przebiegiem płatności (...),
b)realizowaniu kontaktu i współpracy w imieniu Zleceniodawcy z bankami oraz instytucjami finansowymi, a także pozyskiwaniu finansowania (...),
c)koordynowaniu działań i doradztwie oraz analizie kosztów z(...),
d)kształtowaniu i realizacji strategii finansowej firmy (...),
e)koordynowaniu działań oraz doradztwie w zakresie przygotowania budżetów i planów wieloletnich (...),
f)optymalizowaniu struktury kosztów i poziomu majątku obrotowego, ocenie projektów inwestycyjnych (...),
g)ponoszeniu odpowiedzialności za płynność finansową, zabezpieczeniu ryzyka kursowego oraz stóp procentowych (...),
h)wdrożeniu raportów controllingowych (...),
i)dokonywaniu analizy bilansów, raportów oraz wyników finansowych (...),
j)ponoszeniu odpowiedzialności za politykę finansową (...),
k)koordynowaniu działań związanych z opracowywaniem regulaminów, procedur oraz instrukcji finansowo-kadrowych,
l)koordynowaniu działań nad tworzeniem odpowiednich raportów dla Zarządu,
m) koordynowaniu działań nad pracą działu Finansowego, Controllingu oraz Kadr, w tym nadzorowaniu pracy pracowników Zleceniodawcy zatrudnionych w tych działach,
n)koordynowaniu działań nad prawidłowym i terminowym sporządzaniem dokumentacji księgowej, finansowej oraz kadrowej (...),
o)koordynowaniu, motywowaniu oraz monitorowaniu pracy podległego zespołu,
p)wyznaczaniu zadań i celów pracownikom Zleceniodawcy podległym Zleceniobiorcy,
q)realizowaniu kontaktu i współpracy w imieniu Zleceniodawcy z biegłym rewidentem, doradcą podatkowym, inwestorami oraz organami podatkowymi,
r)monitorowaniu kosztów surowców, materiałów i usług,
s)optymalizacji zarządzania środkami pieniężnymi,
t)zapewnieniu zgodności operacji finansowych z politykami i procedurami firmy,
u)przeprowadzaniu wewnętrznych audytów finansowych w zakładzie,
v)współpracy z działami operacyjnymi w celu optymalizacji kosztów i poprawy efektywności finansowej,
w)identyfikacji obszarów, gdzie można wprowadzić usprawnienia finansowe,
x)doradztwie finansowym dla innych działów w zakresie planowania i realizacji celów finansowych,
y)analizie kosztów produkcji, zarówno zmiennych, jak i stałych,
z)prognozowaniu wyników finansowych na podstawie bieżących danych produkcyjnych,
aa)przygotowywaniu raportów finansowych na potrzeby zarządu i kadry kierowniczej,
bb)raportowaniu odchyleń od planu budżetowego i ich przyczyn,
cc)tworzeniu analiz rentowności produktów i linii produkcyjnych,
dd)regularnym raportowaniu wyników finansowych na poziomie zakładu,
ee)analizie marż brutto i netto dla produktów,
ff)analizie wskaźników KPI dotyczących produkcji i finansów,
gg)przygotowywaniu analiz finansowych dla planowanych inwestycji,
hh)przygotowaniu danych i dokumentacji na potrzeby audytów zewnętrznych,
ii)współpracy z biegłymi rewidentami i organami nadzoru finansowego,
jj)monitorowaniu realizacji projektów inwestycyjnych pod względem finansowym,
kk)ocenie rentowności projektów inwestycyjnych,
ll)kontroli zużycia materiałów i energii w procesie produkcyjnym,
mm)identyfikacji obszarów potencjalnych oszczędności,
nn)opracowaniu budżetów dla różnych działów zakładu,
oo)regularnych przeglądach budżetów i monitorowaniu ich realizacji,
pp)współpracy z działami produkcji przy planowaniu kosztów i inwestycji,
qq)współpracy z działem produkcji przy wdrażaniu nowych rozwiązań mających na celu redukcję kosztów,
rr)wdrażaniu i monitorowaniu procesów mających na celu minimalizację ryzyka finansowego,
ss)ocenie rentowności poszczególnych linii produkcyjnych oraz produktów,
tt)kontroli poziomu zapasów i ich wpływu na płynność finansową,
uu)monitorowaniu należności i zobowiązań w celu zapewnienia płynności finansowej zakładu,
vv)ścisłej współpracy z działami produkcji, logistyki, HR oraz zakupów w celu synchronizacji działań i optymalizacji procesów kosztowych,
ww)monitorowaniu zgodności z przepisami prawa podatkowego i finansowego.
Wnioskodawca faktyczne wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi wskazane:
·w lit. a)- i) kwalifikuje do kodu PKWiU 70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,
·w lit. j)– l) do PKWiU 70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
·w lit. m)–p) do PKWiU 70.22.14.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,
·w lit. q) do PKWiU 82.1 Usługi związane z administracyjną obsługą biura, włączając usługi wspomagające,
·w lit. r) kwalifikuje do kodu PKWiU 73.20 Usługi badania rynku,
·w lit. s)– x) do kodu 66.19.91.0 PKWiU Usługi związane z doradztwem finansowym,
·w lit. y)–ii) do PKWiU 82.19.13.0 Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura,
·w lit. jj) – kk) do PKWiU 70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
·w lit. ll) - vv) do PKWiU 74.90.19.0 jako Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
·w lit. ww) do PKWiU dział 69 Usług prawych.
Usługi będą świadczone w Polsce.
Wnioskodawca nie będzie udziałowcem ani członkiem zarządu czy prokurentem podmiotu, na rzecz którego będzie świadczył ww. usługi.
Podmiot, dla którego Wnioskodawca będzie świadczył ww. usługi nie będzie jego pracodawcą.
Wnioskodawca będzie świadczył usługi na własny rachunek i własne ryzyko oraz będzie ponosić odpowiedzialność na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.
Działalność Wnioskodawcy nie będzie działalnością wytwórczą, w tym również w stosunku do Wnioskodawcy nie będą miały zastosowania wyłączenia zawarte w art. 8 u.z.p.d.
Działalność Wnioskodawcy nie mieści się w definicji wolnego zawodu, o którym mowa w art. 4 ust. 1 pkt 11 u.z.p.d.
W poprzednich latach Wnioskodawca uzyskiwał przychód niższy od kwoty 2 000 000 euro i nie przewiduje możliwości osiągnięcia tej kwoty, w związku z czym spełni wymogi wymienione w art. 6 ust. 4 u.z.p.d.
Wnioskodawca będzie prowadził ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 u.z.p.d.
Pytanie
Czy opisany zakres usług, które Wnioskodawca faktycznie będzie świadczył w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zakwalifikowanych pod kodem PKWiU: 70.22.12.0, 70.22.11.0, 70.22.14.0, 73.20, 66.19.91.0, dział 69 może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 15%, natomiast pozostały opisany zakres usług przyporządkowany do kodów PKWiU: 82.1, 82.19.13.0, 70.22.20.0, 74.90.19.0 może być opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5%?
Pana stanowisko w sprawie
Zdaniem Wnioskodawcy, przychody uzyskiwane ze świadczenia usług klasyfikowanych według PKWiU pod symbolem 70.22.12.0, 70.22.11.0, 70.22.14.0, 73.20, 66.19.91.0, dział 69 - mogą być opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 15% określonej odpowiednio w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m), o), j), l) ustawy z 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (tj. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.), dalej u.z.p.d.
Natomiast pozostałe zakresy świadczonych usług przyporządkowane do kodów PKWiU: 82.1, 82.19.13.0, 70.22.20.0, 74.90.19.0, będą opodatkowane ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych z zastosowaniem stawki 8,5% określonej w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a) u.z.p.d.
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy.
Zgodnie z art. 1 pkt 1 u.z.p.d., ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym, w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 u.z.p.d., użyte w ustawie określenie pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) – dalej u.p.d.o.f., ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,
prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4- 9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
a)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
b)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
c)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., osoby fizyczne oraz przedsiębiorstwa w spadku osiągające przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej mogą opłacać zryczałtowany podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
W myśl art. 4 ust. 1 pkt 1 u.z.p.d., „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług pod pojęciem usług rozumie:
• wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarczych prowadzących działalność o charakterze produkcyjnym, nietworzące bezpośrednio nowych dóbr materialnych – usługi na rzecz produkcji;
• wszelkie czynności świadczone na rzecz jednostek gospodarki narodowej oraz na rzecz ludności, przeznaczone dla celów konsumpcji indywidualnej, zbiorowej i ogólnospołecznej.
Stosownie do treści art. 6 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również, gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 u.z.p.d., podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Zgodnie natomiast z treścią art. 6 ust. 4 pkt 2 tej ustawy, podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1 (tj. pozarolniczej działalności gospodarczej), jeżeli rozpoczną wykonywanie działalności w roku podatkowym i nie korzystają z opodatkowania w formie karty podatkowej – bez względu na wysokość przychodów.
Zauważyć należy, że u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzależniona jest od niewystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 8 u.z.p.d.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 u.z.p.d., opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1 b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2) korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
c)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub wytwarzanych wyrobów. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU.
Wysokość stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych została przez ustawodawcę ustalona w art. 12 ust. 1 u.z.p.d.
W myśl art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m u.z.p.d. ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów.
Z powyższego wynika, że faktyczne wykonywane w ramach działalności gospodarczej usługi zakwalifikowane do kodu PKWiU:
·70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,
·70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
·70.22.14.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi, rozumiane jako usługi doradztwa polegające na bezpośredniej pomocy w „zarządzaniu” i „nadzorowaniu” świadczone na rzecz podmiotów gospodarczych w ramach jednoosobowej działalności gospodarczej winny być opodatkowane 15% stawką ryczałtu na podstawie art. 12 ust. 1 pkt. 2 lit. m) u.z.p.d.
Również opisane przez Wnioskodawcę usługi kwalifikowane do kodu PKWiU 73.20 - Usługi badania rynku opodatkowane będą 15 % stawką ryczałtu. Przedmiotowa ustawa w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o dla czynności zakwalifikowanych do kodu PKWiU 73.20 przewiduje szczególną 15% stawkę ryczałtu.
W art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j u.z.p.d. ustawodawca przewidział 15% stawkę ryczałtu dla przychodu ze świadczenia usług finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. W skład sekcji K należą symbole PKWiU 64, 65 i 66. Dlatego usługi sklasyfikowane przez Wnioskodawcę pod kodem PKWiU 66.19.91.0 - Usługi związane z doradztwem finansowym będą opodatkowane w myśl tego przepisu 15% stawką ryczałtu.
Dodatkowo w art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l u.z.p.d. wyszczególnione zostały przychody (również opodatkowane stawką 15%) ze świadczenia usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów. Zatem do usług zakwalifikowanych przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU dział 69 - Usług prawnych zastosowanie znajdzie także 15% stawka ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l u.z.p.d.
Natomiast w myśl art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d., ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Zatem, zdaniem Wnioskodawcy, z uwagi na to, że w odniesieniu do opisanych czynności objętych przez Wnioskodawcę symbolem PKWiU 82.1 - Usługi związane z administracyjną obsługa biura, włączając usługi wspomagające, żaden z przepisów u.z.p.d. nie wprowadził wprost konkretnej stawki podatkowej, co będzie oznaczać, że do przychodów z takiej działalności zastosowanie znajdzie stawka 8,5%.
Biorąc pod uwagę, że raporty i analizy wykonywane przez przedsiębiorcę nie będą miały charakteru usług doradztwa, a będą jedynie czystym dostarczeniem informacji analitycznej, w sposób odpowiednio posegregowany z wykorzystaniem danych pochodzących z różnych źródeł, świadczone przez Wnioskodawcę usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 82.19.13.0 - Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura, będą opodatkowane 8,5% stawką ryczałtu zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l u.z.p.d.
Powyższe pośrednio będzie wynikać m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 15 listopada 2023 r. sygn. 0115-KDST2-2.4011.477.2023.1.AJZ, w której organ interpretacyjny wyjaśnił, że usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na przygotowywaniu raportów i analiz z wykorzystaniem danych z systemu ERP klienta, nie są usługami doradztwa, a stanowią usługi przygotowania dokumentów i specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura. Zgodnie z PKWiU, te usługi zostały sklasyfikowane w grupowaniu 82.19.13.0. Na podstawie powyższego organ stwierdził, że prawidłowa stawka ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych dla przedmiotowych usług wynosi 8,5%.
Również w ocenie Wnioskodawcy usługi zakwalifikowane przez niego do PKWiU 70.22.20.0 - Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych – jako usługi doradztwa nie związane z zarządzaniem będą podlegać opodatkowaniu 8,5% stawką ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, określoną w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Grupowanie to obejmuje m.in. usługi koordynacji i nadzoru w zakresie środków podjętych w celu przygotowania, uruchomienia i zakończenia projektu realizowanego w imieniu klienta, usługi zarządzania projektami, które mogą dotyczyć budżetu, rachunkowości i kontroli kosztów, zamówień.
Podobnie do wykonywanych czynności zakwalifikowanych do PKWiU 74.90.19.0 - Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane, zastosowanie znajdzie stawka 8,5% ryczałtu, stosownie do treści art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a u.z.p.d. Tym bardziej, iż m.in. w piśmie wydanym dnia 10 lutego 2023 r. znak: 0112-KDIL2-2.4011.963.2022.1.AG, Dyrektor KIS stwierdził, że stawką ryczałtu 8,5% mogą być objęte usługi Wnioskodawcy polegające na doradztwie w zakresie koordynacji działań biznesowych i projektowych w przedsiębiorstwach, doradztwie w zakresie koordynacji pracy zespołów projektowych pracowników n.in. działów kontrolingu, logistyki, księgowości, sprzedaży, produkcji i innych, sporządzaniu i dostarczaniu raportów z dokonanych ustaleń do managerów i zarządów przedsiębiorstw, etc.
W związku z powyższym pogląd Wnioskodawcy, jest uzasadniony.
Ocena stanowiska
Stanowisko, które przedstawił Pan we wniosku jest prawidłowe.
Uzasadnienie interpretacji indywidualnej
Zgodnie z postanowieniami art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 776 ze zm.):
Ustawa reguluje opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym niektórych przychodów (dochodów) osiąganych przez osoby fizyczne prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
Przy czym w myśl art. 4 ust. 1 pkt 12 tej ustawy:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
pozarolnicza działalność gospodarcza – pozarolniczą działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym.
Stosownie do treści art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.):
Ilekroć w ustawie jest mowa o:
działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:
a)wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
b)polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
c)polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
–prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.
Z kolei, zgodnie z treścią art. 5b ust. 1 tej ustawy:
Za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:
1)odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
2)są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
3)wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.
Ponadto należy wskazać, że w myśl art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych:
Źródłami przychodów są:
1)(…);
2)działalność wykonywana osobiście;
3)pozarolnicza działalność gospodarcza;
(…)
Jak stanowi art. 13 pkt 9 ww. ustawy:
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się
przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.
Zgodnie art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Użyte w ustawie określenia oznaczają:
działalność usługowa – pozarolniczą działalność gospodarczą, której przedmiotem są czynności zaliczone do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. poz. 1676, z 2017 r. poz. 2453, z 2018 r. poz. 2440, z 2019 r. poz. 2554 oraz z 2020 r. poz. 556), z zastrzeżeniem pkt 2 i 3.
Stosownie do art. 6 ust. 1 ww. ustawy:
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych lub przedsiębiorstw w spadku z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 7a ust. 4 lub art. 14 ustawy o podatku dochodowym, z zastrzeżeniem ust. 1e i 1f, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych, spółki cywilnej osób fizycznych i przedsiębiorstwa w spadku lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”. Do przychodów przedsiębiorstwa w spadku nie stosuje się przepisu art. 12 ust. 10a.
W myśl art. 6 ust. 4 pkt 1 ww. ustawy:
Podatnicy opłacają w roku podatkowym ryczałt od przychodów ewidencjonowanych z działalności wymienionej w ust. 1, jeżeli w roku poprzedzającym rok podatkowy:
a)uzyskali przychody z tej działalności, prowadzonej wyłącznie samodzielnie, w wysokości nieprzekraczającej 2 000 000 euro, lub
b)uzyskali przychody wyłącznie z działalności prowadzonej w formie spółki, a suma przychodów wspólników spółki z tej działalności nie przekroczyła kwoty 2 000 000 euro.
Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne przewiduje również wyłączenia z tej formy opodatkowania.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy:
Opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, z zastrzeżeniem art. 6 ust. 1b, nie stosuje się do podatników:
1)opłacających podatek w formie karty podatkowej na zasadach określonych w rozdziale 3;
2)korzystających, na podstawie odrębnych przepisów, z okresowego zwolnienia od podatku dochodowego;
3)osiągających w całości lub w części przychody z tytułu:
a)prowadzenia aptek,
b)(uchylona)
c)działalności w zakresie kupna i sprzedaży wartości dewizowych,
d)(uchylona)
e)(uchylona)
f)działalności w zakresie handlu częściami i akcesoriami do pojazdów mechanicznych;
4)wytwarzających wyroby opodatkowane podatkiem akcyzowym, na podstawie odrębnych przepisów, z wyjątkiem wytwarzania energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii;
5)podejmujących wykonywanie działalności w roku podatkowym po zmianie działalności wykonywanej:
a)samodzielnie na działalność prowadzoną w formie spółki z małżonkiem,
b)w formie spółki z małżonkiem na działalność prowadzoną samodzielnie przez jednego lub każdego z małżonków,
c)samodzielnie przez małżonka na działalność prowadzoną samodzielnie przez drugiego małżonka
–jeżeli małżonek lub małżonkowie przed zmianą opłacali z tytułu prowadzenia tej działalności podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Ponadto w art. 8 ust. 2 ww. ustawy wskazano:
Jeżeli podatnik prowadzący działalność samodzielnie lub w formie spółki, który wybrał opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, uzyska z tej działalności przychody ze sprzedaży towarów handlowych lub wyrobów lub ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
1)wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
2)wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
– w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych i, poczynając od dnia uzyskania tego przychodu do końca roku podatkowego, opłaca podatek dochodowy na ogólnych zasadach.
Jednocześnie należy wskazać, że warunkiem skorzystania ze zryczałtowanej formy opodatkowania jest złożenie oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Sporządzone na piśmie oświadczenie o wyborze opodatkowania przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku przedsiębiorstwa w spadku - według ostatniego miejsca zamieszkania zmarłego przedsiębiorcy, do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnął pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód osiągnął w grudniu roku podatkowego.
Stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych zależą od tego, z jakiego rodzaju działalności podatnik uzyskuje przychody. Zostały one określone w art. 12 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 15% przychodów ze świadczenia usług:
(…)
j) finansowych i ubezpieczeniowych (PKWiU sekcja K), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
(…)
l) prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
m) firm centralnych (head office); usług doradztwa związanych z zarządzaniem (PKWiU ex dział 70), z wyjątkiem usług doradztwa związanych z zarządzaniem rynkiem rybnym (PKWiU 70.22.16.), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
(…)
o) reklamowych; usług badania rynku i opinii publicznej (PKWiU dział 73).
Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy:
Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, z zastrzeżeniem pkt 1-4 oraz 6-8.
Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne:
Jeżeli podatnik obowiązany do prowadzenia ewidencji przychodów prowadzi działalność, z której przychody są opodatkowane różnymi stawkami określonymi w ust. 1, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych ustala się według stawki właściwej dla przychodów z każdego rodzaju działalności, pod warunkiem, że ewidencja przychodów jest prowadzona w sposób umożliwiający określenie przychodów z każdego rodzaju działalności. W przypadku gdy podatnik, o którym mowa w zdaniu poprzednim, nie prowadzi ewidencji w sposób zapewniający ustalenie przychodów dla każdego rodzaju działalności, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi 8,5% przychodów, z tym że w przypadku osiągania również przychodów, o których mowa w:
1)ust. 1 pkt 1, ryczałt wynosi 17%;
2)ust. 1 pkt 2, ryczałt wynosi 15%;
2a) ust. 1 pkt 2a, ryczałt wynosi 14%;
2b) ust. 1 pkt 2b, ryczałt wynosi 12%;
3)ust. 1 pkt 3, ryczałt wynosi 10%;
4)ust. 1 pkt 4, ryczałt wynosi 12,5%.
Należy ponadto zauważyć, że możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług. Zatem konieczne jest każdorazowe przypisanie rodzaju wykonywanych czynności do określonego grupowania PKWiU. Przy czym klasyfikacji tej do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik.
W przedstawionym we wniosku opisie zdarzenia przyszłego wskazał Pan, że w ramach działalności gospodarczej świadczy usługi sklasyfikowane według PKWiU w grupowaniach:
•70.22.12.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem finansami, z wyłączeniem podatków,
•70.22.11.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym,
•70.22.14.0 Usługi doradztwa związane z zarządzaniem zasobami ludzkimi,
•82.1 Usługi związane z administracyjną obsługą biura, włączając usługi wspomagające,
•73.20 Usługi badania rynku,
•66.19.91.0 Usługi związane z doradztwem finansowym,
•82.19.13.0 Usługi przygotowania dokumentów i pozostałe specjalistyczne usługi wspomagające prowadzenie biura,
•70.22.20.0 Pozostałe usługi zarządzania projektami, z wyłączeniem projektów budowlanych,
•74.90.19.0 Pozostałe usługi doradztwa naukowego i technicznego, gdzie indziej niesklasyfikowane,
•dział 69 Usługi prawne.
Wskazał Pan również, że będzie prowadził ewidencję przychodów, zgodnie z art. 12 ust. 3 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Mając na względzie powołane wyżej przepisy prawa oraz opis sprawy stwierdzić należy, że jeśli faktycznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej będzie Pan świadczyć odrębne – wymienione we wniosku – usługi (tj. nie będą one świadczone w ramach umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze, o których mowa w art. 13 pkt 9 w związku z art. 10 ust. 1 pkt 2), mieszczące się odpowiednio we wskazanych przez Pana grupowaniach PKWiU, to zastosowanie znajdą następujące stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych:
-15% – dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.11.0, 70.22.12.0 oraz 70.22.14.0, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. m ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
-15% – dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w klasie PKWiU 73.20, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. o ww. ustawy,
-15% – dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniu PKWiU 66.19.91.0, na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. j ww. ustawy, przewidzianą dla usług finansowych i ubezpieczeniowych wymienionych w sekcji K PKWiU,
-15% – dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w dziale PKWiU 69,na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 2 lit. l ww. ustawy, przewidzianą dla usług prawnych, rachunkowo-księgowych i doradztwa podatkowego (PKWiU dział 69), innych niż świadczone w ramach wolnych zawodów,
-8,5 % – dla przychodów osiąganych z tytułu świadczenia usług mieszczących się w grupowaniach PKWiU 70.22.20.0, które – jak wynika z treści wniosku – nie są usługami doradztwa związanymi z zarządzaniem oraz PKWiU 82.1, 82.19.13.0 oraz 74.90.19.0, na podstawie w art. 12 ust. 1 pkt 5 lit. a ww. ustawy.
Dodatkowe informacje
Informacja o zakresie rozstrzygnięcia
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, który Pan przedstawił i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.
Interpretacja została wydana przy założeniu, że poprawnie zakwalifikował Pan świadczone usługi do odpowiedniego grupowania PKWiU. Interpretacja nie rozstrzyga o prawidłowości tej klasyfikacji (zasady formalnego przyporządkowania towaru lub usługi do grupowania statystycznego nie są przepisami prawa podatkowego).
Ponadto należy podkreślić, że w przypadku wskazania przez Pana nieprawidłowego symbolu PKWiU udzielona odpowiedź w drodze interpretacji indywidualnej nie będzie dawała Panu waloru ochronnego, o którym mowa w art. 14k – 14n Ordynacji podatkowej. Konsekwentnie, organ podatkowy może zakwestionować Pana rozliczenia, jeżeli okaże się, że stosuje Pan nieprawidłową stawkę.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem stanu faktycznego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.
Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.
Dodatkowo wskazać należy, że przepisy podatkowe nie regulują stosunków cywilnoprawnych (zasad zawierania umów cywilnoprawnych), ani nie mają wpływu na ich treść, w szczególności przyjęty w nich sposób ustalania należności za poszczególne usługi. Organy podatkowe nie mają prawa ingerować w treść zawieranych umów i przyjęte w nich ustalenia, chyba że postanowienia umów naruszają przepisy podatkowe, a to może być stwierdzone jedynie w trakcie przeprowadzonego przez organ pierwszej instancji postępowania podatkowego. Zgodnie bowiem z art. 199a § 1 i 2 Ordynacji podatkowej, organ podatkowy dokonując ustalenia treści czynności prawnej, uwzględnia zgodny zamiar stron i cel czynności, a nie tylko dosłowne brzmienie oświadczeń woli złożonych przez strony czynności, a jeżeli pod pozorem dokonania czynności prawnej dokonano innej czynności prawnej, skutki podatkowe wywodzi się z tej ukrytej czynności prawnej. Natomiast organ uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej nie ma prawnej możliwości ingerencji w treść tych umów. Z art. 14h Ordynacji podatkowej wynika bowiem, iż powołany przepis nie ma zastosowania w postępowaniu w przedmiocie wydawania interpretacji indywidualnej.
Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.
Odnosząc się do powołanych interpretacji wskazać należy, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników, dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.
Pouczenie o funkcji ochronnej interpretacji
·Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2025 r. poz. 111). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.
·Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:
1)z zastosowaniem art. 119a;
2)w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
3)z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.
·Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:
Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.
Pouczenie o prawie do wniesienia skargi na interpretację
Ma Pan prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 935 ze zm.; dalej jako „PPSA”).
Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 PPSA). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 PPSA):
·w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 PPSA), albo
·w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/wnioski albo /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a PPSA).
Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a PPSA).
Podstawa prawna dla wydania interpretacji
Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.